Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
gls

gls

12-05-2009 om 13:13

Plassen: staand of zittend?

mijn 3-jarige zoon draagt sinds kort geen luiers meer. Hij vindt heel leuk om "net als pappa" te plassen, dus staand.
Nu heb ik ergens gehoord dat het heel slecht is om op zo'n manier te plassen omdat de blaas niet helemaal wordt geleegd. Mijn schoonzus zei dat ze op het kinderdagverblijf niet mogen doen zo.
Nu merk ik dat mijn zoontje in een ochtend wel 4 keer naar de wc gaat, en elke keer kleine plasjes, na het drinken wel meer plas.

Is dit waar of maakt het niet uit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier een zittende papa

Dat is ook zoiets, ik vroeg het me ook al af: hier juist een zitten-plassende papa, dus mijn zoon heeft geen idee dat het ook staand kan. Moet ik hem dat nou expliciet gaan leren, of pikt hij dat later vanzelf wel op?

Yaron

Yaron

12-05-2009 om 13:59

Altijd zittend

Onze jongens plassen gelukkig altijd zittend, veel minder spetters en vieze wc-brillen. Dat staand plassen kan altijd nog als ze ouder zijn.

Zittende papa

Hier ook (heel fijn!) een zittende papa in huis. Zoonlief heeft het zo aangeleerd. Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor mamalies: staand plassen leren ze vanzelf wel! En soms is dat ook handig: op de camping bij vieze wc's, in het bos als er geen wc in de wijde omtrek is te vinden.

Caroro

Mama Marjan

Mama Marjan

12-05-2009 om 20:47

Zitten

Ik heb alleen maar meiden, dus ik ken het probleem met eigen kids niet. Maar ik heb met kinderen gewerkt in de zorg en daar werd ze ook geleerd om zittend te plassen, inderdaad omdat ze dan beter hun blaas legen. Beter aanspannen van de buikspieren, beter ontspannen van de bekkenbodem en meer de tijd nemen. Bij "oudere" mannen is het ook het beste Staand plassen leren ze echt wel als ze ouder zijn, van vriendjes of van papa. Altijd handig in het bos of bij een vieze wc (zucht, ben jaloers....).
Groetjes
Marjan

Zitten

Zoon heeft zowel op het kdv als ook thuis nooit anders geleerd dan zittend plassen. Ik wist niet eens dat daar gezondheidsvoordelen aan zaten, ik deed het gewoon zo omdat het makkelijker was - minder gespetter etc.
Toen ik hem een keer staand wilde laten plassen (nodig moeten in een park) toen bleek hij dat niet te kunnen . Ik weet niet beter of hij kan dat nog steeds niet. Maar dat zal ongetwijfeld wel een keer komen.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

12-05-2009 om 22:40

Streng

Tjonge zeg wat zijn jullie streng voor jullie mannen. Tangoman plast bijna altijd staand en ik heb er niet zo'n probleem mee hoor. Komt misschien omdat we een hulp hebben die eenmaal per week het toilet grondig poetst (tussendoor haal ik er indien nodig een doekje overheen) en doordat we benenden een urinoir hebben.
Tangozoon van 4 plast sinds een week ook staand en trots dat ie er op is! Hij wil aan iedereen laten zien dat hij staand kan plassen (aan ons, maar afgelopen weekend was ook oma aan de beurt en die vond het ook enorm knap).

Tango

Tango

12-05-2009 om 22:52

Oh ja

De vraag was of het ook om gezondheidsredenen beter is om zittend te plassen. Het zal misschien best wel, maar Tangoman heeft er in ieder geval nooit last mee gehad en Tangozoon doet ook in een keer een grote plas en zeker geen kleine beetjes, dus zal ook best meevallen. Het belangrijkste is denk ik dat ze er rustig te tijd voor nemen om te plassen.

Ook voor papa beter

Voor volwassen mannen is zittend plassen ook veel beter. En het ondergoed van volwassen mannen blijft ook veel schoner trouwens.

Gelukkig zit iedereen hier, en de wat bekendere vriendjes weten het: in dit huis zittend plassen!

*Lotus*

*Lotus*

13-05-2009 om 09:22

Man zit zoon staat

Mijn zoon plast liever staand. Gelukkig plast hij heel netjes IN de wc. Ik snap het probleem niet zo als iedereen gewoon netjes in de wc plast. Lijkt me logisch eigenlijk. Weet je wat ik vies vind trouwens... plasdruppels op de rand die niet schoongemaakt worden.. brr..
Ik weet niet hoe het op de mannenwc is, maar het valt me erg vaak op bij de vrouwenwc's.

Tango

Tango

13-05-2009 om 10:23

Mee eens lotus

Ik snap het probleem inderdaad ook niet zo. Als ze netjes plassen is er niets aan de hand en dat gebeurt bij ons ook. Ik vind druppels op de wc-bril ook heel vies ja en ook poep-sporen in de wc.

Yta Chalne

Yta Chalne

13-05-2009 om 10:47

Staan

Ukkie (3) plast staand. Geleerd van andere jongetjes op het kdv, die hem hebben uitgelegd dat staand plassen echt stoer is en zitten niet (want dat is voor meisjes...zucht). Hij plast keurig in de wc, die ik elke dag netjes schoonmaak. Ons even oude overbuurjongetje plast zittend (moet van z'n moeder, z'n vader moet het ook , en die maakt er onveranderlijk een bende van (plas op de bril, grond, overal) Ik denk dat je nu eenmaal nette en minder nette kinderen hebt.

Zitten en staan?

Hier beide aangeleerd en als hij overdag schoenen aan heeft is het lastiger om op de wc te gaan zitten (broek tot aan de schoenen en dan kan meneertje niet wijdbeens op de bril zitten (tja net zindelijk dus wil graag naar zijn plasje kijken als hij plast) Dus dan staat hij op een verhoginkje staat dan te plassen.
Ik heb geen idee of het beter is, maar scholen hanteren indd altijd zitten omdat dit gewoon hygienischer is. Maar ja, heb je wel eens het verschil tussen een mannentoilet en vrouwentoilet gezien?

Schoenen?

Heeft je kind in huis schoenen aan?

Chantal

Chantal

14-05-2009 om 16:52

Leuke anekdote

Mijn peuter van toen 2,5 jaar kwam de slaapkamer in en zei:" Ik wil op WC plassen, net als 'S'. Waarom peuter dat zo zei weet ik niet, want peuter plaste al maanden zelluf op de WC. Na een paar minuten hoorde ik een gebrul uit de badkamer komen, en daar stond peuter, met een natte onderbroek, en een plas op de grond. Peuter had geprobeert om net als 'S' staand te plassen. Het probleem? Mijn peuter is een meisje....

Groetjes,
Chantal

Dirksmama

goed, zal het uitleggen:
Hier staat de hele dag (als het droog is) de achterdeur open. Dus dan MOET meneertje schoenen aandoen,omdat hij dan namelijk BUITEN speelt. Als meneertje dan MOET plassen dan vind ik het niet nodig om zijn schoenen UIT te doen. Dus JA dan heeft hij zijn schoenen BINNEN aan.

Zittend plassen beter

Onze derde heeft 6 jaar geleden een operatie aan zijn blaas/nier gehad en mocht toen zelfs niet (liever niet) staand plassen idd omdat je zittend beter uitplast. Ontspannen de bekkenspieren en kun je helemaal uitplassen. Anders heb je kans dat er een residu achter blijft. Voor onze zoon zou dat toen fataal hebben kunnen zijn.
Maar ik ben hier de enigste dame in huis tussen 5 mannen. Heb de kids altijd zittend aangeleerd om deze reden. Maar rymckeman en oudste zoon houden zich niet aan deze regel helaas. Oudste presteerd het in het donker dus regelmatig (vol in de slaap) er naast te plassen ('s nachts dus). Gevolg flink gefoeter van rymckeman of ikke zelf (wie het eerste op de badkamer komt) om dan vervolgens daar in het nat te staan. Bahhhhhh. Maar oudste vertikt het gewoon, grrrrrrr.
Rymcke

Mathilde

Mathilde

15-05-2009 om 11:30

Zittend

Staand plassen kunnen ze al, in de luier. Dus dat hoeven ze niet te leren. De kunst is om zittend te plassen hahaha.
Ik leer mijn zoon om zittend te plassen. Dat doen ze op het kdv ook. Man plast ook zittend en dat scheelt behoorlijk in de vieze luchtjes op de wc en ik hoef nooit meer wc-muren te soppen (onze deal is: als jij zit, maak ik schoon, zo niet dan maak je zelf maar schoon). Ik leer zoon trouwens ook om zichzelf af te vegen na het plassen, dat scheelt natte plekken in de onderbroek (blegh).

Doen we ook pelle

Maar is erg hardleers. Helaas. Hij mag nu weer de wc poetsen als straf.
Wie weet ooit leert hij het.
Rymcke

CC

CC

15-05-2009 om 21:09

Zitten!

Jawel, paps zit altijd al. Hij is erg lang en de toiletten vaak redelijk laag. Heeft geen zin in gespetter. En hij wil dat zijn mannetjes ook zitten. Dan staan ze ook snachts niet met een slaperig hoofd naast het toilet te druppen.
Maar och.. mams heeft een dochter en die slaapwandelt. Wil dan gewoon bij broertje naar het toilet. Al menigmaal net op tijd op getild en op het toilet gezet Dus zie, ook meisjes kunnen naast druppelen.
Jongste is net bezig zindelijk te worden en die heeft ontdekt dat hij tussen wcbril en pot door kan plassen als hij zit. Knap he?

Primavera

Primavera

19-05-2009 om 07:12

Uitplasfabel

Staand of zittend plassen maakt voor de gezondheid niet uit. Het idee dat bij zittend plassen de blaas beter zou legen is een hardnekkige fabel. Waarschijnlijk bedacht door balende vrouwen die telkens de spetters van hun mannelijke huisgenoten moeten schoonmaken.
Het is wetenschappelijk onderzocht en het blijkt voor het uitplassen geen barst uit te maken of een man nu staand of zittend plast, zelfs niet bij mannen met goedaardig vergrote prostaat.
Zelf was ik al lang blij dat ze eindelijk zindelijk werden zonder dat ik me er ook nog mee zou moeten bemoeien hoe ze die plas dan op de wc moesten doen. De oudste jongen plast liever zittend en zijn broer liever staand. Beide heb ik geleerd hoe ze er geen trope van moeten makenen bovenal schoonmaken als er iets mis gaat. Man was al netjes met plassen.

Groetjes Primavera

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16496389

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15841779

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15204379

gls

gls

19-05-2009 om 10:59

Dank je primavera

dank je voor je goed onderbouwde reactie!
mijn zoontje kan best zittend plassen, bij kdv en bij opa&oma, alleen hij vindt het prettiger om staan te plassen.
We zijn al lang blij dat hij zindelijk is, en als je ze goed aanleert, dan plassen ze netjes in de pot, en de ongelukjes is weer zo schoongemaakt.
En ik denk niet dat het een kwestie van goed of slechte opvoeding is.

Blauw licht

Tip uit wetenschapsprogramma voor kinderen:
schijn eens met van dat blauwe licht (blacklight) in een toiletruimte waar staand geplast wordt en eentje waar iedereen netjes zit.
Of snuffel even...zegt al genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.