Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

31-08-2009 om 21:42

Poepalarm

Dochter is nu drie weken zindelijk. Plaszindelijk. Ze gaat keurig zelf naar het potje en roept als ze 'een papiertje' wil of hulp met haar riem. Super natuurlijk. U voelt 'm al aankomen, als dochter echter moet poepen, gaat ze doodleuk (zoals ze al bijna twee jaar doet) in een hoekje van de kamer staan, trekt een vroom gezicht en poept... in haar splinternieuwe Hema hipster met roze stroomlijnstreepjes. Soms zien we het op tijd. Dan roepen we POTJE!!! en dan rent ze half huilend van de schrik naar de wc, helemaal uit haar poep-dromenland gerukt. Ik ben het onderhand zat om verantwoordelijk te zijn voor de halve omzet van de lokale onderbroekenwinkels. Wie weet wat ik kan doen? Boos worden lijkt me gewoon niet handig, dan krijgt ze toch een Freudiaans zindelijkheidssyndroom en dan wordt ze "anally retentive" en dan krijgt ze smetvrees. Geloof ik, het is alweer even geleden, die cursus kinderpsychologie.
Anyway, ik heb me natuurlijk al suf geleuterd tegen dochter over poepjes en potjes en stickertjes en heeeeele vieze nieuwe onderbroekjes (een schuldgevoel aankweken is blijkbaar minder erg in mijn diepste moeder-optiek). Dochter hoort het braaf aan, is het roerend met me eens, maar kan/wil/zal er niets mee.
Help.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama van Jesse

Mama van Jesse

31-08-2009 om 22:06

Nou jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Hier werkelijk precies hetzelfde!!

Ons mannetje van 3jr./2mnd. doet het precies zo!!

Plassen gaat al een paar weken prima op de wc maar zodra hij moet poepen is 'ie verdwenen. Ook als we het op tijd ontdekken schreeuwt 'ie moord en brand dat 'ie niet hoeft, en ondertussen zit het in de onderbroek!
Ook wij zijn het behoorlijk zat, inderdaad, en helaas ben ik toch een paar keertjes wat sjagies geworden......

Op het consultatiebureau stelde ze voor om af te spreken om weer om een pamper te vragen en dat had ik wel vaker gehoord, maar ook dat werkt hier niet. Wij zijn bijna zover dat we terug overstappen op luierbroekjes. (van die up and go dingen bedoel ik)

We vliegen over twee weken, dan krijgt hij zeker een up-and-go aan. Vervolgens proberen we het op vakantie dan maar zonder onderbroeken of zo!

Wat jij ook zegt: hele verhalen, hij is het helemaal met me eens dat het vies is, en hij weet al precies wat er gebeurt als hij op de wc poept:
"Als ikke poep doet oppe C en dan doet 'ie ploep, dan krijg ik kadootje!!!!"
Schattig, maar helaas its just talk!

Nou ja, veel heb je hier dus niet aan, maar ik speelde al een paar dagen met de gedachte om hier maar een help-vraag te plaatsen, en nou ben je me voor met echt hetzelfde vertaal! Komisch hoor!

Nou, een hart onder de riem van mij en ik lees met veel belangstelling mee!!

Groetjes, MamavanJesse.

Guinevere

Guinevere

01-09-2009 om 11:24

Poepen

Voor zover ik weet zijn de meeste kinderen nu eenmaal eerder plaszindelijk dan poepzindelijk. Is het een idee om de toch al verpeste onderbroeken ónder de nieuwe, nette onderbroeken aan te trekken? Dan worden die tenminste niet verknald, en heeft ze toch een echte onderbroek aan.
Onze oudste vroeg indertijd om een luier als ie moest poepen, dan ging ie lekker in een hoekje staan te persen. Jongste zoon is net aan het oefenen met plassen, dat je ook op een wc kan poepen heeft hij ook nog niet begrepen. Ach, nog ruim anderhalf jaar de tijd voordat ie naar school mag.

Mathilde

Mathilde

01-09-2009 om 13:09

Wel gemopperd

Ik heb wel gemopperd . Moeders zijn ook mensen tenslotte en van enige smetvrees heb ik nog niets gemerkt.
Heeft ze al eens gepoept op de wc? Of de pot? Ik zette ze bijna om het uur op de wc in de periode dat ze oefenden met zindelijk worden en dan kwam er geheid ook een keer een poepje uit, tegelijk met de plas. En verder had ik de hele dag ogen in mijn rug, en hield in de gaten of ze moesten poepen. En dan meteen erop.
Sterkte met de vieze onderbroeken. Ik had een heel stel goedkope, dan kon ik ze zonder scrupules weg gooien .

Esc

Esc

01-09-2009 om 14:46

Precies hetzelfde gehad, na een paar weken vanzelf over

Wij hebben precies hetzelfde gehad met onze dochter, stickersysteem hielp niet, dat ging ze pas gebruiken toen ze het al kon Ik wist ook echt niet wat ik eraan moest doen, ben alleen elke keer blijven herhalen dat poepen ook op de WC moet en heb er verder niet al te veel aandacht aan geschonken. En opeens was het over. Gelukkig.

eva67

eva67

01-09-2009 om 19:30

Omdraaien

Hee Massi,
Ik heb het gewoon omgedraaid. Hartstikke leuk hoor, die onderbroeken, maar zolang je niet zindelijk bent gewoon een luier om, die afmag als je naar de wc gaat. Ohhhh goed hee, plas. Moet je ook nog poepen? Nee? Okee. Goed gedaan, luier weer om, huppekee. Nu moet ik erbij zeggen dat het wc-gaan ook echt het leukste was dat ze kon bedenken.
Voor ik het wist gingen de drollen ook in de wc. Daarna de onderbroekentestperiode, die daarna vaker natgeplast werden dan bepoept. Ze is nu 3,10 en was echt zindelijk met 3,3; niet echt de snelste dus.
Nog steeds heeft ze wel eens van die hysterische 'ik red het net niet' momenten. Maar ach, die heb ik ook nog steeds

Asa Torell

Asa Torell

01-09-2009 om 20:32

Massi

Misschien wil ze wel in een luier poepen? Hier hebben we wel een maand of 2 gehad dat zoon plaszindelijk was maar nog niet op de wc wou poepen. Hij mocht dan van ons gewoon om een luier vragen. Op een gegeven moment hebben we er maar weer eens een stickeractie aan gewaagd en toen lukte het wel op de wc.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-09-2009 om 21:24

Het kan verkeren

Vandaag zat mevrouw op het potje om een plasje te doen en asjemenou, zomaar een poepje. Dochter blij en trots want mama blij en trots. Is wel vaker gebeurd, ze heeft er geen moeite mee om op het potje of op de wc-zitting-verklein-dinges te poepen als ze er toch eenmaal zit en het komt toevallig. Ze doet het alleen veel liever in een hoekje achter de bank in haar broek.
Mama van Jesse, wat grappig! Ik heb dat ook wel eens gehad, dat iemand anders een draadje begon waar ik nog over liep te dubben: zal ik wel, zal ik niet?
Pelle, ik voel me vereerd dat mijn huttemetutje in jouw dromen voorkomt. Hele realistische visioenen heb je trouwens, het zou zomaar kunnen gebeuren. De douchemethode hebben we al achter de rug (tip van zus). Die werkt niet, want douchen is leuk. Mopperen helpt ook absoluut niet, ze is het roerend met me eens dat het allemaal heel erg vies en vervelend is. En hoezo zit ik de halve dag op het forum? Ik werk en slaap ook nog, hoor, het is hooguit een kwart dag.
Ze wil helemaal geen luier meer om, alleen 's nachts nog. Dat is het in elk geval niet, heimwee naar de luier. Mathilde, die methode van jou pas ik ook toe, hoor, elke keer zelf erop zetten. Het gaat erom dat ze het *lekker* vindt om stiekem in haar broek te poepen. Het gekke kind. Ik vind eva's oplossing nog niet zo gek, maar dan moeten kdv en oppasoma wel meewerken. Zal er eens over beginnen morgen. Het is het proberen waard. Ik stond maandag in de Villa Happ naar leuke haarspeldjes te kijken, zag dochter in de houding staan en ja hoor, te laat. En natuurlijk had ze een rokje aan, en natuurlijk was de poep niet van de dikste soort. Ik schaamde me dood, sleepte dochter naar de fiets, plastic zak onder haar bips, dochter woedend want ze mocht nog van de glijbaan! Weeehh!
Ach ja, volhouden maar, de posting van Esc geeft hoop . En inderdaad mathilde, heeeeele goedkope onderbroekjes, "een gulden de meter" zou mijn oma zaliger zeggen.
Groetjes
Massi
PS: tips blijven welkom, ik weeeet dat ze rond haar achttiende echt wel zindelijk is, maar dit is toch wel lastig. Ik kan haar voor mijn gevoel nauwelijks meenemen naar buiten, of bij anderen achterlaten.

Achter de bank?

Tja, ik weet het ook niet. Lastig probleem. Als ze nou steeds dezelfde hoek achter de bank uitkiest kan je dan niet DAAR een potje neerzetten? Dat ze dat ding ziet staan net voordat ze in haar 'poep-trance' wegzakt en er misschien een belletje gaat rinkelen?

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 07:24

Ja,achter de bank

ja,ik zou een potje achter de bank zetten.Geen zorgen,als ze zestien zijn poepen ze daar niet meer..
Bastet

Cadeautje

Zag dat je je dochter ook een cadeautje had beloofd? Hier hielp het om het vast te kopen met zoonlief en dan op de kast te zetten zodat hij ernaar kon kijken. Toen ging het ineens heel snel...

liefs lisa

En hier

Wisselt het, toen ze net zindelijk was poepte ze ook goed op het potje, ik blij, maar dat was van korte duur. Nu poept ze op het potje als ik op tijd zeg dat ze er op moet gaan zitten, maar vaak wil ze ook niet. Ze geeft het wel aan, want ze zegt dat haar billen pijn doen, meestal moet ze daarna poepen. Helaas poept ze dan toch regelmatig in haar broek.

Ik heb vaak gezegd op het potje of in de luier, niet in onderbroek, met als gevolg dat ze vandaag de halve dag in haar luier gelopen heeft omdat ze moest poepen maar dat vraag was wanneer... En dochter is dan ook zo dat ze haar plas ook weer gewoon laat lopen in haar luier

Ik denk er over om haar maar gewoon in haar onderbroek te laten poepen, straks gaat het plassen ook niet goed meer!

Nou ja, geen tips dus voor jou Massi....

Mathilde

Mathilde

03-09-2009 om 10:11

Bank

Ik zou die bank ergens anders neerzetten .

Mathilde

Mathilde

03-09-2009 om 10:20

Voor uitstapjes

Ter aanvulling: als ik zag dat ze eigenlijk 'moesten' maar geen zin/tijd hadden of wilden nemen, dan moesten ze verplicht op de wc zitten voor we ergens heen gingen. Jij niet poepen, jij geen kinderboerderij/speeltuin etc. Na enig gezeur bleken ze dan wonderlijk snel klaar. Dit voerde ik in na een vergelijkbaar incident zoals jij beschrijft .

Irene

Irene

03-09-2009 om 12:35

Tja

onderbroeken zijn voor als een kind zindelijk is. Zolang ze in haar broek poept is ze niet zindelijk en moet ze dus gewoon een luier aan. Zo zou ik het tenminste doen.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-09-2009 om 20:51

Reactie en vraag (welk woord gebruiken jullie)

Irene, ergens heb je gelijk, natuurlijk, ze is nog niet geheel zindelijk. Aan de andere kant: ze wil geen luier meer om en ik wil het ook niet meer. Ze is geestelijk zindelijk, ze weet hoe het aanvoelt als je 'moet' en weet wat ze dan moet doen. Sterker nog, ze kan het ook allemaal zelf. Het probleem is niet zozeer 'onzindelijkheid' als wel eigenwijsheid: ze poept nu eenmaal graag staande in een hoekje, en dat kan niet op het potje. Potje in de huiskamer zetten hebben we een week geleden al geprobeerd, dat maakte geen verschil.
Mathilde, jaaaa, we zetten de bank in de wc! Moeten we er wel 95% van afhakken, haha.
Dochter heeft de afgelopen dagen wel alles op het potje gedaan, vooral omdat man, oma en ik AIVD-tje hebben gespeeld: continue surveillance. Morgen op het kdv is het weer ieder voor zich en god voor ons allen, dus even met de leidsters overleggen of ze al dan niet een luier om doen.
Lisa, jouw methode zou hier nog best eens aan kunnen slaan! Ik ga beloven dat ze een potje bellenblaas krijgt als... en dan het potje vast op het hoge plankje in de wc zetten. Nadere berichtgeving volgt .
Het gekke is dat de plasongelukjes al heel lang verleden tijd zijn. Ze kan de boel als het nodig is uren ophouden en doet dat dan ook keurig. Wel staat ze dan soms in de winkel met haar handje bij de plek des onheils, maar dat is weer van later zorg.
Net als het constant en plein public beginnen over 'poepen' en 'plassen' - ik ben zelf nogal geneigd om voor bijna alles gewoon het gangbare woord te gebruiken, maar vind het ineens toch wel wat boud klinken uit zo'n mondje. Nummer 1 en 2 vind ik te Amerikaans, 'naar de wc moeten' is niet specifiek genoeg (dan weet ik niet hoeveel assistentie nodig zal zijn en hoe lang een en ander gaat duren) en pipi/kaka/vogeltje doen: nee, niks voor mij. Hoe noemen jullie het?
Groetjes
Massi

Gewoon

poepen en plassen, klinkt wat vreemd ja, maar goed het is wel het woord wat erbij hoort vind ik.

Dochter zegt soms dat ze 'pijn haar billen' heeft, wat meestal betekent dat ze moet poepen, vaak zegt ze het ook gewoon: ik moet poepen en dan heeft ze al zo een blik in haar ogen dat ik haar soms heel snel naar haar potje breng! En dan ben ik soms nog te laat

Tango

Tango

03-09-2009 om 22:19

Poepen en plassen

wordt hier ook gewoon gebruikt. Geeft soms weleens genante situaties hoor, Tangozoon kan nog steeds midden op straat o.i.d. roepen: ik moet poepen!!!
Ben wel benieuwd naar die Amerikaanse versies. Ik begreep niet helemaal wat je daarmee bedoelde.
Wat betreft het zindelijkheidsprobleem. Thuis zal het misschien lukken om er op tijd bij te zijn, maar als je naar buiten gaat o.i.d. zou ik haar gewoon een luier aan doen om vervelende situaties zoals je eerder beschreef te voorkomen. Het klinkt alsof je je nu wel erg beperkt voelt om ergens naar toe te gaan en dat moet natuurlijk niet.

Heb je haar weer - nav irene

met dat kind dat zo eindeloos lang in z'n broek poepte en plaste (en dat ben ik dan..)

Onderbroeken:
Dat kind wilde ook geen luier aan, en je kunt wel forceren, maar dat leek mij ook niet geweldig. Bovendien is dit een lui jongetje die volgens mij nooit zindelijk was geworden als ik hem de luier had aangelaten, had hij waarschijnlijk wel makkelijk gevonden )

Wat poepen betreft:
De jongste ging een stuk beter, maar heeft inderdaad wel een tijdje in haar broek gepoept. Tot ze opeens per ongeluk op de wc poepte en vanaf toen ging het bijna altijd goed. Ik ging soms als ik dacht dat ze moest met haar naar de wc, ging erbij zitten en een verhaaltje lezen ofzo. (of 2 of 3...)
succes

En we gebruiken

gewoon poepen en plassen, maar omdat we in het buitenland wonen verstaat toch niemand dat !

Maylise

Maylise

04-09-2009 om 22:53

Omkopen

Als je dochter het principe wel door heeft zou je misschien haar om kunnen kopen?
Je zou tegen haar kunnen zeggen dat al die onderbroekjes die zo vies worden en dan weggegooid moeten worden heel veel centjes kosten. Zoveel centjes dat als je ze niet meer hoeft te kopen jij genoeg centjes hebt om die mooie pop/knuffel/iets anders waarvan je weet dat ze het heel graag wil hebben te kopen.
Je kan ook doen wat mijn schoonzus deed en een bezoek aan Eurodisney beloven als ze zindelijk is Het werkte overigens wel

Snoepjes kunnen ook wel helpen soms. Zo heb ik mijn jongste zindelijk gekregen, met smarties. Ik heb heel veel smarties gekocht in die tijd. Elke keer als hij wat op de wc deed dan kreeg hij een smartie. Is misschien wat minder chique dan eurodisney maar ook een stuk minder kostbaar.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

05-09-2009 om 12:43

Kroet, maylise

Kroet, ik vrees inderdaad weer een luier omdoen 'terug naar af' zal betekenen. Dan raakt ze bovendien enorm in de war, vermoed ik, en word ik ongeloofwaardig omdat ik al maanden roep dat grote kinderen op het potje of op de wc gaan, en aangezien dochter nu al heel groot is, enz.
De Wet van OO lijkt trouwens opnieuw op te gaan. (De Wet van OO zoals ik 'm ervaar: Zodra je ten einde raad om hulp vraagt op OO, verdwijnt het probleem in kwestie op slag). Ze heeft al dagen geen poepongelukjes meer gehad. Wel houden we haar nog steeds nauwlettend in de gaten, dus of het echt allemaal voorbij is, weet ik niet.
Maylise, geheel tegen alles wat ik me als aanstaande moeder had voorgenomen, pas ik de omkoopmethode steeds vaker toe om mijn zin te krijgen . Van Eurodisney heeft dochter nog nooit gehoord, en dat is maar goed ook want het lijkt me afgrijselijk (geheel persoonlijk, hoor, als anderen er blij van worden: more power to them). Voorlopig staat de bellenblaas op het hoge plankje. Als ze een week niet in haar broek heeft gepoept, mag ze hem hebben. En dan weer een week, stel ik me zo voor, en... Bellenblaas is aanzienlijk goedkoper dan onderbroekjes.
En leuk om te lezen dat meer mensen gewoon poepen en plassen zeggen. Met de Amerikaanse variant bedoelde ik trouwens 'number one' en 'number two' voor de bovengenoemde activiteiten. Mijn ex-schoonmoeder vond zelfs 'to take a pee' veel te gewaagd voor een peuter, haha.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

05-09-2009 om 14:07

Massi

Ik kan niet echt uit ervaring spreken omdat zoon dan wel niet op de wc poepte een tijd lang, maar wel alleen thuis. Maar ik zou het echt na 2 keer een poepdrama buiten de deur wel geloven... dan nog maar weer in de luier. Als ze er aan toe is heeft ze die plaszindelijkheid ook zo weer geleerd volgens mij dus dat lijkt me echt geen reden om nog maandenlang poepkleding uit te wassen.
Maar goed, het lijkt er nu op dat het gewoon gaat lukken, dat zou natuurlijk het fijnste zijn!

Massi Nissa

Massi Nissa

06-09-2009 om 11:40

Asa

Jaaaa, ik stond op het punt om toch maar van die up-and-go broekjes te kopen. Ik aarzelde alleen nog omdat ik bleef hopen dat dit toch echt de laatste keer zou zijn, haha.
Het lijkt er echt op (laat het waar zijn) dat dochter over het dode punt heen is. Gisteren heeft ze zonder spionage-activiteiten van man en ik drie keer op het potje gepoept. Heel gewoon, alsof het niks is.
Ach ja, ik vind het eigenlijk nu al grappig als ik eraan terugdenk hoe ik stond te schutteren bij de Villa Happ met een vuurrood hoofd, ik hield mijn protesterende dochter bij het middel omhoog en dan een eindje van me af omdat ze helemaal onder zat... hihi.
Groetjes
Massi

Mathilde

Mathilde

07-09-2009 om 15:45

Poep politie

Fijn dat je toch die bank niet hoefde te verzagen .
Bij mijn jongste ben ik vier weken lang actief lid van de poep- en plasbrigade geweest, alle adviezen om toch maar weer de luier om te doen negerend. De aanhouder won . En twee weken later lijkt het alsof je kind altijd al keurig op de pot/wc is gegaan, gek is dat toch.
Overigens hebben onze gezinsleden het ook over poepen en plassen. Ik vind dat best wel nette woorden.
Mathilde (die geen pies mag zeggen van zesjarige oudste haha)

Massi Nissa

Massi Nissa

07-09-2009 om 16:08

Mathilde

Ja, gek is dat he? Zodra ze het een paar dagen 'goed' doen, ben je er alweer aan gewend! Ik blijf het trouwens echt een grote stap vinden in de ontwikkeling, die zindelijkheid.
Groetjes
Massi

Mama van Jesse

Mama van Jesse

07-09-2009 om 20:02

Helaas.....

gaat het hier nog steeds hetzelfde.....

We hebben inmiddels up-and-go geprobeerd, maar dan plast hij ook weer in de pamper en dat vind ik eigenlijk zonde van het werk van de afgelopen weken.

Gek, met plassen was het zomaar goed en oké, maar poepen...Als we het aan zien komen en hem op de wc willen zetten is het moord en brand en houdt hij het op. Ook niet echt gezond, lijkt me.

Ik hou me voorlopig maar een beetje vast aan onze creche-dames. Die roepen om het hardst dat het geen probleem is en dat het vanzelf goed komt......Ook daar doet hij het vaak in de onderbroek en soms in zn middagslaap-pamper.....

Inderdaad, het komt vanzelf goed......(hoop ik!! ))

Massi, ziet er goed uit voor jou! Misschien had ik toch zelf het draadje moeten starten, was het nu hier opgelost, hahaha!

Massi Nissa

Massi Nissa

08-09-2009 om 21:16

Jongetjes en poepen

Mijn moeder (acht kinderen, dozijnen pleegjes) beweert dat jongetjes vaker moeite hebben met op de wc / het potje poepen. Mijn dochter vond het verder niet eng op het potje, ze moest blijkbaar lang afscheid nemen van haar eerdere poepgewoontes. Ze lijkt er nu toch echt overheen, nog steeds geen ongelukjes.
Voor Jesse komt het allemaal ook goed, hoor, die creche-dames hebben al heel wat halfzindelijke jongetjes voorbij zien komen .
Veel succes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.