Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Diana

Diana

23-09-2008 om 15:43

Poepen op de wc?

Mijn dochter, 2 jaar 9 maanden, is overdag altijd droog, zegt als ze moet plassen en gaat zonder problemen op potje of wc.
Maar: wil absoluut niet poepen op wc of potje, alleen in luier. Zegt als ze moet (meestal)maar als we haar dan geen luier aandoen gebeurt er niks. En dan zijn we zo een paar dagen verder en wordt het ook steeds moeilijker (soms is ze wel 20 minuten bezig, dan is het helemaal al onmogelijk om haar op de wc te laten zitten) Weet niet zo goed dit op te lossen, maar er zijn hier vast wel een aantal zeer ervaren ouders die dit ook hebben meegemaakt en een goede tip hebben? Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

23-09-2008 om 16:23

Loslaten

Het schijnt dat peuters het moeilijk vinden om een stukje van hun lijf "los te laten". Denk aan haren en nagels knippen, maar ook poepen hoort daarbij.
Wij zitten nog niet in die zindelijkheidsfase, maar ik heb daar zelf als kind ook moeite mee gehad. De oplossing voor mijn moeder was: toch een luier om en geen probleem van maken. Het komt vanzelf wel. Laat het kind zich lekker even terugtrekken. Ikzelf zat vroeger dan achter de slaapkamerdeur waarna mijn moeder mij rustig kon verschonen. Met mij is het allemaal goed gekomen, haha!
Onze dochter is 2,5 maar heeft totaal nog geen behoefte om het eens ergens anders te proberen dan in haar luier. Dus ik vind dat jullie al een heel eind op de goede weg zijn. Super!
Groetjes, Ilona

sjaan

sjaan

23-09-2008 om 21:15

Wat hier werkte..

Bij ons was het ook een "probleem", wel netjes plassen op de wc. Maar poepen wou ze ook alleen in de luier.

Als ze zei dat ze moest poepen gingen we samen naar de wc en las haar een boekje voor. Kost even wat tijd, maar daardoor ontspannen ze wel en gaat het allemaal wat makkelijker.

Na ruim een week was bij ons het probleem opgelost.
Dus misschien het proberen waard. Je moet er trouwens niet teveel gedoe van maken als ze het niet wil. Anders wordt het probleem alleen maar groter volgens mij.

Succes!

Talia

Talia

23-09-2008 om 21:32

Rustig aan

Mijn dochter (2 jaar 4 maanden) heeft deze fase nu net achter de rug, maar korte tijd was het poepen echt een drama. Ze hing maar om me heen te drentelen en te jengelen en dan had ze echt aandrang, maar ze wilde het niet laten gebeuren. Ook niet meer in de luier, dus ik wist het ook niet meer zo goed. Ze was ook zo sneu, het zat haar letterlijk dwars.
Wat ik heb gedaan is een combi van de poep goed soepel houden, afkopen en verder rustig blijven reageren. Regelmatig gaan proberen en haar iets heel lekkers beloven als het lukt, dat zorgde er in elk geval voor dat ze even bleef zitten. Even een liedje zingen of een boekje lezen zorgde ook voor wat langere probeertijd. Maar als ze van de pot of wc af wilde, liet ik haar ook weer gaan. Mijn dochter bleek dol op spekjes (lang leve het uitdelen op de creche) en vond dat een geweldig vooruitzicht, dus we hebben samen een enorme zak spekjes gekocht. Die echt wel dicht bleef tot die poep er was, trouwens.
Verder deed ik vrij veel moeite om haar ontlasting dun(nig) te houden, zodat ze het minder goed op zou kunnen houden. Dochter is een fruitliefhebber, dus kiwi's en sinaasappels deden de truc wel, eventueel in sapvorm bij het eten. Maar wat werkt verschilt natuurlijk per kind.
En ik heb mezelf echt moeten dwingen om er relaxed onder te blijven, want ik had er echt last van. Als het haar zo dwars zat, voelde ik me ook rot, als het ware. Gelukkig wierp al deze moeite na een paar weken vruchten af (of keuteltjes, zo je wil) en doet ze het nu vrolijk op de wc. De spekjes zijn niet meer te koop in de winkel (flauw he) en een sticker is ook heel leuk!
Succes ermee!

Groet, Talia

Hoi

mijn dochter is nu 3 en 5 maanden en wil nog steeds niet op de wc/potje poepen... hebben alles al geprobeerd...
alleen in de luier. ze houdt het ook echt op tot het moment dat ze naar bed moet, dan krijgt ze nog een luier aan voor de nacht...
ze heeft ook vaak harde ontlasting, dus denk dat het daar iets mee te maken heeft... consultatiebureau kon me ook niet echt advies geven...
als iemand tips heeft hoor ik ze ook graag!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.