Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ief

ief

13-07-2022 om 13:40

Pop voor peuter, welke?


Saartjepoes schreef op 13-07-2022 om 23:12:

wij hebben hier van die prachtige stoffe veel te dure poppen… geen poppenkind dachten we totdat dochter een babyborn in handen kreeg. Dankzij zoon heet de pop de nu naar mijn overleden vader en hij wordt dagelijks erbij gepakt 😂. Qua accessoires is de buggy van de kringloop een stuk populairder dan de prachtig houten kinderwagen. Oftewel mijn kinderen kiezen voortaan zelf want wat ik kies is blijkbaar niet de bedoeling

Exact. Laat kind zelf kiezen. Principes moet je een klein beetje overboord gooien. 

Bij de action hebben ze een pop Dolly Star voor 9,95. Waarvoor ook kleertjes te koop zijn voor 1,99 per setje.

Wij hebben deze: 

https://www.bol.com/nl/p/olli-ella-dinkum-doll-sprout-pop-speelpop-h35-cm/9300000082656896?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Met losse houten wandelwagen. Niet voor ieders budget (was een verjaardagscadeau van oma) maar wel heel lief en zacht en toch stevig. Hij/zij kan staan en is unisex, dus kindje kan zelf kiezen of wisselen van kapsel, kleertjes, etc. Onze heet Jip, krijgt af en toe een kusje, maar wordt door mijn kind  voornamelijk al rennend in een rotvaart in de kinderwagen tegen de muur aan geknald. Als hij het maar leuk vindt 😅

Ik krijg zelf trouwens de rillingen van plastic poppen, de geur alleen al. Maar als mijn zoon er toch één wil, dan doe ik daar niet moeilijk over. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 09:15

Millie91 schreef op 14-07-2022 om 08:28:

Wij hebben deze:

https://www.bol.com/nl/p/olli-ella-dinkum-doll-sprout-pop-speelpop-h35-cm/9300000082656896?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Met losse houten wandelwagen. Niet voor ieders budget (was een verjaardagscadeau van oma) maar wel heel lief en zacht en toch stevig. Hij/zij kan staan en is unisex, dus kindje kan zelf kiezen of wisselen van kapsel, kleertjes, etc. Onze heet Jip, krijgt af en toe een kusje, maar wordt door mijn kind voornamelijk al rennend in een rotvaart in de kinderwagen tegen de muur aan geknald. Als hij het maar leuk vindt 😅

Ik krijg zelf trouwens de rillingen van plastic poppen, de geur alleen al. Maar als mijn zoon er toch één wil, dan doe ik daar niet moeilijk over.

Ik zou sowieso geen pop voor een zoon kopen. 

Battle-Royale schreef op 14-07-2022 om 09:15:

[..]

Ik zou sowieso geen pop voor een zoon kopen.

Waarom niet? Als je zoon dat nou toch leuk vindt? Ik had vroeger ook wel blokken, duplo, bambinoblokken (soort lego van plastic), wat verdwaalde lego/playmobil. We bouwden er vooral een soort huisjes mee (afbakening van een paar laagjes hoog) mee voor onze knuffels of deden rollenspellen met de poppetjes er van. Maar een kind opleggen waarmee het 'hoort' te spelen, dat snap ik niet zo. Het enige waarmee ik moeite zou hebben zijn speelgoedpistolen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 09:59

MamaE schreef op 14-07-2022 om 09:27:

[..]

Waarom niet? Als je zoon dat nou toch leuk vindt? Ik had vroeger ook wel blokken, duplo, bambinoblokken (soort lego van plastic), wat verdwaalde lego/playmobil. We bouwden er vooral een soort huisjes mee (afbakening van een paar laagjes hoog) mee voor onze knuffels of deden rollenspellen met de poppetjes er van. Maar een kind opleggen waarmee het 'hoort' te spelen, dat snap ik niet zo. Het enige waarmee ik moeite zou hebben zijn speelgoedpistolen.

Ik zou geen pop van 70 euro kopen als mn zoon m als crashdummy gebruikt.

Battle-Royale schreef op 14-07-2022 om 09:59:

[..]

Ik zou geen pop van 70 euro kopen als mn zoon m als crashdummy gebruikt.

Dan koop je een tweedehandse bij de kringloop voor een paar euro. Staat nergens dat een pop per se duur moet zijn. En deze was blijkbaar een cadeau. 
Maar om nu, als je zoon aangeeft graag een pop te willen hebben, te zeggen dat dat niet mag omdat hij een jongen is, dat zou ik sneu vinden.

Wij knoopten vroeger trouwens ook het koord van onze badjassen om onze knuffels en dan gingen ze bungee jumpen uit het raam. Ik ga niet ontkennen dat er wel eens eentje gevallen is. Konden ze wel tegen hoor.

Vlak voor ik mijn tweede kind kreeg, kreeg mijn zoon een pop. Hij was toen 2,5 jaar. Een kleintje, denk 20-25 cm met een badje en spulletjes, kostte geen drol maar was voor hem wel heel herkenbaar als ik zijn broer in bad deed. 

Later hebben de twee broertjes eindeloos gespeeld met een plastic keukentje van de vrijmarkt en een doos bordjes, pannetjes, plastic groente en fruit en vlees en doosjes en pakjes van mijn schoonzus haar kinderen. Net zoveel hebben ze gespeeld met een Wader garage, ook van de vrijmarkt overigens. 

MamaE schreef op 14-07-2022 om 10:06:

[..]



Wij knoopten vroeger trouwens ook het koord van onze badjassen om onze knuffels en dan gingen ze bungee jumpen uit het raam. Ik ga niet ontkennen dat er wel eens eentje gevallen is. Konden ze wel tegen hoor.

Precies 

Ik stopte ze in een rieten mandje  knoopte een touw aan het hengsel en zwiepte ze rond. De poppen waren dan "op de kermis" .

Mijn neefje was een meer zorgzaam poppenouder dan ik.  Gelukkig zag zijn moeder er geen probleem in hem het zo gewenste, getinte poppenkind kado te doen. 

Cousin_It schreef op 14-07-2022 om 13:29:

[..]

Precies

Ik stopte ze in een rieten mandje knoopte een touw aan het hengsel en zwiepte ze rond. De poppen waren dan "op de kermis" .

Mijn neefje was een meer zorgzaam poppenouder dan ik. Gelukkig zag zijn moeder er geen probleem in hem het zo gewenste, getinte poppenkind kado te doen.

Haha, wat een heerlijk jeugdsentiment dit. Die knuffels van ons lieten we ook van de trap rollen als wedstrijdje welke het verst kwam. Verder was ik wel lief voor ze, want ze mochten niet geslagen of geknepen of mee gegooid worden. Alleen liefdevol door mij als knuffelmama. Ze konden ook salto's trouwens. Deden we ook ooit op de badkamer en toen belandde er eentje in de wc.

En vergeet de poppenbuggy niet. Mijn zoon waa vroeger dol op een poppenbuggy. Helaas waren die er alleen in het knalroze maar boeien, hij wou een buggy dus hij kreeg er een. Hij heeft er uren en uren mee gespeeld. Hij vervoerde er knuffels in, little people figuurtjes en cars autootjes. Buggy crashte regelmatig tegen een muur. Of kreeg een jens en vloog de kamer. Er werden geen lieflijke wandelingen meegemaakt. 

Alle kinderen spelen toch soms hardhandig met hun speelgoed? Of het nu een peperdure pop is (die van stof is, dus die er echt geen schade aan overhoudt) of een tweedehands gratis stuk speelgoed. Voor een kind is er geen verschil. Voor mij is het net als kleding. Mijn kind mag lekker buiten spelen, die hoeft niks netjes of schoon te houden. Het is mijn keus of ik hem kleed in Zeeman of dure merkkleding, daar hoeft hij geen rekening mee te houden. Hij zal in beide in de modder springen, er een gat in vallen, zijn verfkunsten erop oefenen, etc. 

Maar je maakt eigenlijk twee punten, Battle-Royale. Zowel dat je je zoon geen duur speelgoed zou geven als hij er wild mee zou spelen, als dat je een pop niet voor je zoon zou kopen. Is dat omdat je poppen voor meisjes vindt? Daar denk ik net als de berichten voor mij totaal anders over. Mijn zoon mag met alles spelen. Of het nou auto's en duplo of poppen en keukentjes zijn. Ik denk ook dat een pop voor zijn ontwikkeling goed is, hij leert er bijvoorbeeld de verschillende lichaamsdelen mee benoemen, hoe je met een kleiner kind omgaat (dat is nog een leertraject, gezien zijn crashmomenten 😅) en het kan ook een vriendje voor hem zijn. Zou jij je zoon een pop weigeren als hij het graag zou willen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

15-07-2022 om 11:44

Mijn zoon wordt bijna 7 dus die geeft zelf aan waar hij mee wil spelen en dat deed hij toen hij kleiner was ook, en hij heeft nooit een pop of een knuffelbeest oid aangewezen dat hij die graag wilde.

Battle-Royale schreef op 15-07-2022 om 11:44:

Mijn zoon wordt bijna 7 dus die geeft zelf aan waar hij mee wil spelen en dat deed hij toen hij kleiner was ook, en hij heeft nooit een pop of een knuffelbeest oid aangewezen dat hij die graag wilde.

Dat is dan natuurlijk prima, hij hoeft vanzelfsprekend niet te spelen met iets dat hem niet boeit.

Toen mijn dochter heel klein was, zeg maar een jaar of anderhalf, had ze een wat kleinere pop, met een stoffen lijfje en een plastic hoofd/handjes/onderbeentjes. Die kon ze gemakkelijk tillen en mee naar bed nemen. Ze was nog niet geïnteresseerd in aan- en uitkleden, het popje had gewoon permanent een roze pakje aan. Toen ze tweeëneenhalf was en ik het de hoogste tijd vond dat ze zindelijk werd, had ze haar oog laten vallen op baby Chouchou (het oudere model zonder geluidjes, het was begin van deze eeuw). Die kreeg ze toen ik 'geen luiers meer hoefde te betalen' (dikke omkoop dus). Daarbij kwamen ook kleertjes. Op de vrijmarkt heb ik een bedje, een buggy en nog veel meer poppenspullen gescoord, voor een habbekrats. Schoonmaken, desnoods een likje verf en spelen maar. Opa en oma gaven een prachtige kinderwagen. Met het zwemdiploma kwam baby Annabel, die wel geluidjes kon maken. Die werd elke avond om 7 uur uitgezet en naar bed gebracht, anders werd ik er gek van. 
Mijn dochter had trouwens een vriendje dat helemaal bezeten was van poppen, maar die niet kreeg van zijn ouders. Hij had geen zusjes, alleen broertjes. Het jochie speelde vaak bij ons thuis. Mijn dochter ging dan 'naar haar werk in het ziekenhuis, waar ze als arts mensen beter maakte'. Vriendje 'bleef thuis' en reed door de kamer met de kinderwagen. 
Inmiddels zijn dochter en vriendje 24 en dochter is bijna arts. Haar poppen zitten hier op een plank, die heeft ze nog altijd. Vriendje is uit beeld verdwenen, maar zijn moeder spreek ik nog wel eens. Hij is niet iets met kinderen gaan doen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.