Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Praten

Vast een regelmatig terugkerend onderwerp, maar ben hier pas nieuw, dus vandaar mijn vraag.

Onze zoon heeft een hoop klankjes, maar bijna nog geen woorden. Onze dochter sprak op 2-jarige leeftijd al in meerwoordszinnen. Ik weet dat ik niet hoef te vergelijken, maar dat doe je ongemerkt wel. Volgens het CB waar hij was met 21 maanden, zou hij 2 woorden moeten kennen. Persoonlijk vind ik dit wel heel weinig.

We praten tegen hem in goede zinnen, lezen iedere dag voor, zingen met hem, en proberen zijn klanken om te zetten in woorden.

Vroeg me af of ik het gewoon op zijn beloop moet laten, of dat ik toch nog iets meer moet stimuleren.

(hij loopt verder cognitief niet achter ofzo, was ook niet snel op motorisch gebied)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zon

zon

16-01-2009 om 13:08

Ging hier vanzelf

Onze oudste was ook laat met praten. Bij ons cb zeggen ze dat ze met 18 maand papa, mama en 3 woorden moeten kunnen zeggen. Onze dochter haalde dit net met ik geloof bah, hap en aai. Meer was het ook nog echt niet. Tussen de 18 maand en twee jaar begon ze steeds meer woorden te zeggen, met 2,5 werden die woorden zinnen en nu is ze 3,5 en houdt ze niet meer op met praten. Ze loopt zelfs voor op taalgebied. Wij hebben hier niks aan gedaan en mijn ervaring is dus dat ze opeens vanzelf veel meer gaan zeggen.
Overigens geloof ik inderdaad dat het echt kind afhankelijk is en niks te maken heeft met wat je als ouder allemaal doet op het gebied van taal (al kan veel voorlezen en liedjes zingen natuurlijk nooit kwaad). Onze middelste is vorige week 2 geworden en die zegt en kent echt de meest moeilijke woorden en praat met 5 woordszinnen. Apart hoe elk kind dergelijke dingen op zijn eigen tempo doet.
Belangrijk lijkt me wel dat je zoon cognitief niet achter is en dus wel veel begrijpt. Daarnaast hoop ik dat hij zich wel goed kan uiten en kan duidelijk maken wat hij wil. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het voor kinderen die wel veel snappen maar dat niet kunnen uiten best frustrerend is. Onze oudste dochter had als ik terugdenk en vergelijk namelijk toch wel veel meer woedebuien e.d. De middelste heeft dit niet volgens mij omdat ze zich beter verstaanbaar kan maken. Ik zou als ouder eerder tijd investeren in het zoeken naar mogelijkheden voor je zoon om toch duidelijk te maken wat hij wil en bedoelt als in het oefenen met praten.

Mamarijke

Volgens mij kan je niet meer doen dan je al doet hoor. Zoon van net 2 praat eigenlijk best goed maar ik heb hem niet bepaald "getrained". Volgens mij is het gewoon aanleg. Zelf was ik ook een talig kind. Wel praat ik heel veel met hem, gewoon over wat ik zie of doe. Vaak herhaal ik ook wat hij zegt, met de goede uitspraak.

Hou oud is hij?

Mamarijke,

hoe oud is je zoontje nu? Mijn zoontje (nu 3,5) sprak laat, en we zijn met hem naar de huisarts geweest toen hij bijna 2 was. Hij sprak toen een paar woordjes en voor de rest babbelde hij de hele dag door onverstaanbare zinnen. De huisarts verwees ons naar een audiologisch centrum (experts op het gebied van gehoor in relatie tot taal) en daar werd geconstateerd dat hij verminderd gehoor had door vocht achter zijn oren. Dat werd weer veroorzaakt door onstekingen. Daarna zijn we naar een KNO arts verwezen en die heeft buisjes in zijn oren geplaatst. Weg gehoorprobleem, en in no time weg taalachterstand.... Zn vocabulaire verdrievoudigde in een paar maanden tijd. Inmiddels lult ie de oren van je kop.

Ikzelf was er altijd van overtuigd dat hij prima kon horen, als je hem riep uit een andere kamer dan kwam ie bijvoorbeeld. Zijn gehoor bleek echter toch niet goed te zijn, zodat hij niet in staat was om wat wij zeiden, goed na te bootsen. Hij zei het wel na, maar op de manier zoals hij het hoorde: in klanken en brabbeltaal.....

De logopedist waar we zijn geweest om hem te testen zei dat wat de ondergrens is van 'normaal': als een kind 1 jaar is, spreekt het 1-woords zinnetjes uit (mama, bal, die enz) om zich uit te drukken, als het 2 jaar is, moet het 2-woords zinnetjes maken (mama bal - mama pak de bal, papa auto = papa gaat autorijden, enzovoorts. Ik denk dat je CB daar op doelde met het feit dat hij 2 woorden zou moeten kennen. ) en met 3 jaar moet een kind 3 woords zinnetjes maken. Het is geen ramp als een kind dat niet doet, maar het is wel afwijkend van de norm en dus goed om eens na te gaan hoe dat komt. Althans, dat zijn de woorden van mijn logopediste.

Daarbij kwam ook dat mijn zoontje gefrustreerd raakte omdat hij zich niet goed kon uitdrukken. Daardoor werd hij soms boos en ging slaan en trekken aan andere kinderen of hun speelgoed. Dat is na zijn taalspurt ook niet meer aan de orde.

Als je je zorgen maakt is het wellicht een idee om eens naar het gehoor van je zoontje te kijken? Als daar niks mis mee is, dan kun je dat in ieder geval uitsluiten en kijken hoe je hem verder kunt helpen.

groet Jopi

Ilona

Ilona

17-01-2009 om 10:20

Mamarijke

Vaak hoor je dat meisjes op 2-jarige leeftijd verder zijn in hun taalontwikkeling dan jongens. Wat ik om mij heen zie is dat jongste kinderen minder gestimuleerd worden om te gaan praten, en dan bedoel ik niet door de ouders, maar doordat het oudere broertje of zusje het jongste kind toch wel begrijpt. De jongste ziet dan het "nut" er niet van om duidelijker te gaan praten.
Als ik het zo lees, ben je al heel goed bezig met hem. Je kunt nog proberen om alleen iets aan hem te geven als hij het juiste woord (of klank) ervoor gebruikt. Bijvoorbeeld als je zijn brood smeert en vraagt: wil je kaas? Dan probeer je hem een paar keer "kaas" te laten zeggen. Dat is iets wat je ook elke dag kunt herhalen en oefenen. Je kunt hem ook laten kiezen: kaas of worst. En dan moet hij echt proberen te zéggen wat hij wil en niet zomaar wijzen. Zo kun je hem misschien aansporen wat actiever te worden in zijn taalgebruik.
En verder zou ik het gewoon nog even aankijken. Je bent goed bezig met hem en je zult hier op het forum merken: elk kind is anders en een heleboel is gewoon normaal.
Groetjes, Ilona

Mamarijke

Mamarijke

17-01-2009 om 13:04 Topicstarter

Hij is echt net 2 jaar geworden, dus begrijp als ik alles zo lees, dat ik het nog wel kan afwachten.
Stimuleren doen we genoeg (vind ik), dus daar zit het niet in.
De oudste doet niets met de jongste (door autisme), dus voor haar hoeft hij ook niet te praten.

Ik wacht dan maar gewoon het CB weer af,als hij 2,5 is en houdt hem gewoon zelf ook in de gaten.

Hij heeft dus wel klankjes voor woorden, maar zegt dus geen woorden. Afgezien van woorden als politieauto

Hij heeft (zover ik merk) nooit last van zijn oren. Is wel 'altijd' verkouden.

elsje78

elsje78

18-01-2009 om 15:05

Hier ook

Hoi

Toen mijn dochter 2 was zei ze ook niet veel, ik denk in totaal zo'n 20 woorden in totaal die ze kende en soms 2 achter elkaar..

Nu een half jaar later schiet ze vooruit met praten... dus het is ineens gekomen

groetjes elske

lukke

lukke

24-01-2009 om 22:34

Jongen

Jongens zijn vaak later. Met 24 maanden ligt de grens van het consultatiebureau op 2 woorden. Dat haalt hij dus wel met 24 maanden.
Mijn dochter haalde dat niet. Wij praten zelf veel (ook met haar) en vrij snel. Van de logopediste kregen we de tip om iets langzamer en in kortere zinnen te praten.
Als zij 1 woord zinnen maakt, maak jij 2 woord zinnen, zij 2 woorden, jij 3 woorden.
Het voelde eerst heel raar en onnatuurlijk, maar bij ons werkte het geweldig.

Lukke

Niet te lang wachten met logopedie na 2 jaar

Ons zoontje is nu ruim 3,5 jaar en wij lopen sinds drie kwart jaar bij een logopediste om hem te helpen. Ik ben blij dat we die stap toch hebben gezet want hij is met sprongen vooruit gegaan het afgelopen jaar, maar heeft nog steeds een inhaalslag te maken vergeleken met leeftijdsgenootjes. En je wilt toch graag dat ze helemaal "bij" zijn tegen de tijd dat ze naar groep 1 gaan.

Ik zou dus niet te lang wachten nadat je peuter 2 is geworden. Baat het niet, schaadt het niet. En je kunt via de huisarts gewoon een verwijzing krijgen, dat hoeft helemaal niet via het consultatiebureau of in het dossier te komen.

Succes!

Gr, Ingeborg

Vic

Vic

30-01-2009 om 12:03

Hier

Mijn jongste dochter begon heel laat met praten. Dat was vooral opvallend omdat ze behoorlijk taalvaardige ouders en zus heeft. Toen ze 20 maanden was sprak ze twee woordjes (mama en da). Ze is toen onderzocht bij de kinderarts en logopediste die verwachtten dat het vanzelf goed zou komen. Kort daarna begon de ontwikkeling pas goed op gang te komen, maar ze bleef telkens een paar maanden 'achterstand' houden op het gemiddelde. Aangezien ze toen wel aan de minimale eisen van het cb voldeed heb ik er verder geen actie op ondernomen. Inmiddels is ze 4 en heb ik inmiddels geconstateerd dat ze niet veel afwijkt van de vierjarigen in haar klas. Haar uitspraak is nog niet perfect, maar als ik zo rondluister heeft ze een behoorlijke woordenschat en zinsopbouw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.