Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Prinsessenjurk voor jongens?

nav de nieuwsbrief van ouders online:
hierin schrijft een moeder dat ze niet wil dat haar jongetje in prinsessenkleren loopt op de créche.
nu werk ik zelf in de kinderopvang en ook bij ons lopen jongetjes regelmatig in prinsessenkleertjes en meisjes in piratenkleertjes.
ik vind dat heel normaal.
ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

26-10-2009 om 08:57

Heel normaal

Zoals ook in het antwoord staat: op die leeftijd zijn ze nog niet bezig met strikte scheidingen tussen jongens en meisjes, en ik vind het raar om daarin te dwingen. Ik denk niet dat een jongen van drie vreselijk in de war raakt over zijn seksualiteit doordat hij een rok aanheeft. Het zit in het hoofd van de ouders, niet in dat van het kind. Gewoon laten gaan, dus. De mijne liep ook twee van de drie keer in een roze rok rond als ik hem kwam ophalen. En zijn vriendinnetje in een piratenhesje (zouden de ouders daar ook iets van zeggen?).
Ik heb laatst een boek gelezen met de titel Moeders maken mannen, over het beeld van wat mannen en vrouwen (horen te) zijn dat kinderen vaak onbewust van hun ouders meekrijgen, en dat dat beeld vaak te zwart-wit en beperkend is, vooral voor jongens. Mij was het soms iets te anti-man (of anti-vader, eigenlijk), maar er stonden wel lezenswaardige observaties in. Ik zou die moeder die haar zoon geen roze rok gunt dat boek van harte aanbevelen.

Waarom niet

Zo heeft mijn middelste zoon (toen was hij nog geen 4)een hele dag buiten gespeeld in een spaanse dansjurk.
Later vroeg iemand aan me: hoe zit het nou heb je nou 2 dochters en 1 zoon, of 2 zonen en 1 dochter
Nu wil hij overigens een Megamindy verkleedpak.

angel3

angel3

26-10-2009 om 10:17

Jep

hier deed zoon dat ook en was zijn lievelingskleur roze. Tot hij naar school ging en al heel snel doorhad dat roze NOT DONE was voor jongens . Ik heb dat altijd jammer gevonden. Toen hij 4 was ging hij weleens spelen bij een meisje en dat dacht meisje: zullen we met de trein (ze had een broertje) maar zoon zat dan uren met de my little ponys te spelen

Ik was laatst echt een beetje 'geshockt' toen een macho vader zijn 5 jarige kleuter ophaalde en zei: jemig wat zie je eruit. Je lijkt wel een meid. Kom snel onder de douche thuis (hij had opgetreden op school en was geschminkt als een soort kabouterelfje achtig iets).. Jammer.

Mathilde

Mathilde

26-10-2009 om 11:38

Normaal

Voor mijn zoon vind ik het juist belangrijk dat hij meer leert dan alleen dat mannen 'stoer' zijn. Met zo'n beperkt repertoire aan gedrag komt hij later niet ver. Ik bedoel, waar is in deze maatschappij nog behoefte aan horkerige mannen die alleen kunnen vechten? Dus als hij lief en behulpzaam is, stimuleer ik dat. En als hij roze mooi vindt en een prinsessenjurk aan wil, nou prima. Mijn man heeft ook graag roze overhemden aan .
Mathilde

Prima

Niet zo zeer mbt verkleden maar zoon heeft wel een buggy, pop (nog die van mij), keukentje en serviessetje gekregen toen hij 2 was. Voor mij de normaalste zaak van de wereld. Ik hoorde later wel van een familielid dat die het maar raar vond, een keukentje voor een jongen. Op het kdv mag hij ook overal mee spelen.

Ik vond het eigenlijk maar een rare vraag.

Grinnik

Heb hier wel eens beschreven dat mijn zoon toen hij bijna 3 was ook wel een Mega Mindy pak wilde. Hij viel bijna in katzwijm van bewondering toen hij een meisje in dat pak zag. Gek genoeg droeg hij op de creche nooit een jurkje, ik heb het in elk geval nooit gehoord, hoorde alleen dat hij als Spiderman verkleed was.
Spelen met het keukentje deed hij overigens wel veel, en nu heeft hij er eentje voor zijn 4e verjaardag gekregen. Hij maakt pannekoeken en ratatouille voor ons

Maar toch heeft de indoctrinatie al goed ingezet - door de andere crechekinderen wellicht? Een maand ofzo terug had de Hema een leuk rood-wit geblokt overhemdje in de aanbieding, maar toen ik hem vroeg of hij dat leuk vond riep hij meteen 'dat is voor meisjes!'. Let wel, rood-wit, geen roze. Maar toch, hij wou het niet...

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

26-10-2009 om 14:41

Prima

Zoon en dochter hullen zich allebei net zo graag in prinsessen- elfjes- en ballerinakleding. Ik heb er zelfs nooit aan gedacht dat dat raar zou zijn: waarom zou mijn dochter dat wel mogen en mijn zoontje niet?

Zolang het bij spelen blijft dan. Want in de zomer wilde zoonlief ook een rok aan naar buiten, maar dat ging mij dan weer te ver. Het was alleen maar een eenmalige wens.

groet, Mamvantwee

droomleven

droomleven

27-10-2009 om 09:09

Waarom vinden de mama's dat nou leuk dan?

Kinderen van groep 1 en 2 hebben heel erg eigen, best wel conservatieve visies op wat jongens en meisjes doen en dragen, ongeacht wat wij ouders daarvan vinden of sekseneutraal aanbieden. Tja, noem dat genen of wat dan ook. (en de reclames spelen er ook natuurlijk op in, maar blijkbaar ijn kinderen daar dan open voor). Dus als een jongen herhaaldelijk echt andereseksegebonden kleding aan wil, wat wil hij dan precies? Zijn moeder een plezier doen die dat echt heeel erg leuk/normaal vindt? En een enkel voorbeeld in dit forum laat zien dat papa's (als die het al zien) die omkering niet leuk vinden. Waarom zou dat zijn? Mogen we de mannelijkheid en vrouwelijkheid van onze kinderen als papa en mama niet bevestigen? Ik kan deze vragen toch best stellen op een forum? schiet maar...

@mathilde

Wat heb jij een cliche-beeld van mannen. Dus als hij straks geen store man wordt die alleen over auto's en vrouwen kan praten is dat aan jou te danken?

Ik denk dat je je invloed overschat.

droomleven

droomleven

27-10-2009 om 09:21

Jurkjes zijn mooi, niet lievig of zorgzaam

Ik heb ook moeite met de tegenstelling; stoere man in de dop zonder jurk, en zorgzame man in de dop, dus af en toe en jurk aan. Volgens mij is dat juist fnuikend voor een goed mannenbeeld voor jongens; je kunt dan blijkbaar alleen maar een stoere man zijn met auto's en zonder vaderschap, want dat is iets vrouwelijks en softs? Volgens mij is dat de reden dat mannen steeds later vader willen worden, omdat het niet past bij hun beeld van vrije, stoere man zijn. Laten we roze jurken uit het hoekje van zorgzaamheid en lievigheid trekken, het gaat de dames in de dop alleen maar om de schoonheid van de jurk (en de enkele jongen wsl ook, vooral de glitters..).

krin

krin

27-10-2009 om 10:09

Niet moeilijk doen

Niet moeilijk doen over een jongen die een jurk aantrekt, staat niet gelijk aan *stimuleren* dat hij een jurk aantrekt of denken dat hij zo vanzelf een lieve, zorgzame man wordt. Aan de andere kant: laten gebeuren dat hij een jurk aantrekt (en er ook gewoon over doen, dus iets zeggen als: "wat een mooie jurk", of zo), betekent wel dat je hem niet van jongs af aan oplegt, indoctrineert zogezegd, wat een jongen wel of niet mag doen om te voldoen aan het manbeeld dat jij als ouder hebt. Hij mag zelf bedenken of het bij hem past om die jurk aan te trekken (of met keukens te spelen, of een speelstofzuiger voor zijn verjaardag te vragen, of moeder te spelen ipv vader). Dat is mijn punt, vooral. Je hoeft hem als ouder niet bewust te "bevestigen in zijn mannelijkheid" zoals droomleven zegt, dat doet de rest van de wereld al snel genoeg (zoals de reclame, en veel films, en veel boeken). Je hoeft hem hooguit te bevestigen in zijn keuzes (ja, jongen, dat is een mooie jurk).
En waarom vaders het niet leuk vinden... Weet ik niet. Mijn partner had er in elk geval geen moeite mee. De auteurs van dat boek dat ik noemde, zouden overigens zeggen dat vaders daar moeite mee hebben omdat zij zelf (ten koste van zichzelf) in dat manbeeld "gekneed" zijn en dat nu bewust of onbewust doorgeven. Zou kunnen, ik weet het niet.

Komt vanzelf "goed"

Mijn zoontje wilde toen hij 4 was als varken verkleed met de carnaval op school. Hij was helemaal blij in het rose shirt en de rose broek van zijn zus. Ook was hij zéér boos dat de gordijnen op zijn kamer groen waren ipv rose. Maar nu is hij 6 en wil hij geen rose meer zien !
En ach, als hij het nog wel had gewild, was het ook goed geweest (Heeft wel een heel mooi rose met grijs en wit gestreept overhemd!)

sus-anne

sus-anne

27-10-2009 om 14:13 Topicstarter

Droomleven

het gaat hier niet om basisschoolkinderen,het gaat hier om peuters.
maar ik persoonlijk zou het niet erg hebben gevonden als mijn zoon ook als 6 jarige een prinsessenjurk aan had willen doen.niet om dat ík dat zo leuk zou vinden,maar gewoon om dat zoon dat zélf zou willen.
(overigens kwam er laatst een vader zijn zoontje (3 jaar)ophalen die in een prinsessenjurk liep,de vader begroette het kind met: hé homo.
dat vond ik echt walgelijk.)gelukkig zijn de meeste vaders anders.

droomleven

droomleven

28-10-2009 om 09:21

Papa's en jurken

Waarom zou een vader het niet mogen stimuleren dat zijn zoon er niet prinsesse achtig uitziet? Ik denk dat een peuter trouwens geen idee heeft wat een homo is. Ook peuters van 2,5 jaar zijn zich bewust van jongens en meisjes verschillen, en willen tegelijkertijd bevestiging van hun ouders dat zij prima zijn zoals ze zijn, met hun karakter. En volgens mij voelen papa's dan eerder een spanning dan mama's om het mannelijke in hun zoon te willen bevestigen dan mama's. En bepaalde mama's willen te graag denk ik gender neutraal denken, vooral richting hun jongens, waarom toch.

krin

krin

28-10-2009 om 09:50

Droomleven

Ik heb het idee dat wat ik heb geschreven een beetje langs je heen is gegaan - al hoef je het geenszins met me eens te zijn, natuurlijk.
D: "Waarom zou een vader het niet mogen stimuleren dat zijn zoon er niet prinsesse achtig uitziet?"
Misschien kun jij mij uitleggen waarom hij het zou moeten tegengaan. Wat wint hij daarmee, en wat wint zijn zoon ermee?
D: "En bepaalde mama\'s willen te graag denk ik gender neutraal denken, vooral richting hun jongens, waarom toch."
Nou, omdat deze moeder het belangrijk vindt om mensen (w.o. kinderen) te benaderen als mensen, niet als seksespecifiek specimen. Dat vind ik eerlijker en productiever. Als ik een zoon zou hebben die niet naar jurken taalde, zelfs niet op zijn tweede, maar alleen maar jongensachtige spelletjes zou willen doen, zou ik dat ook best vinden. Het gaat mij om het volgen van interesses, en niet nadrukkelijk interesses uitsluiten omdat het niet bij zijn sekse zou passen. Als het bij hém past, is het goed.
Draai het eens om: zou jij je dochter ervan afhouden om te voetballen, met auto's te spelen, broeken te dragen, boompje te klimmen, riddertje te spelen? Zou jij het eerlijk vinden om tegen je dochter te zeggen: kom eens uit die boom, dat hoort niet voor meisjes?
Ten slotte: ik weet dat er allerlei biologische, aantoonbare verschillen zijn tussen jongens en meisjes. Die probeer ik echt niet onder tafel te schoffelen. Juist niet. Maar dat die verschillen bestaan, betekent niet dat alle mannen in dezelfde mannenmal passen (of alle vrouwen in dezelfde vrouwenmal). Mij gaat het erom dat waar je níet in die mal past, je niet gedwongen wordt je er toch in te persen. Mijn zoon mag zo jongensachtig zijn als hij zelf wil. Met de nadruk op zelf, en op willen.

Guinevere

Guinevere

28-10-2009 om 10:39

Mannenrokken zijn hot!

Kijk hier maar eens: http://www.rokvoormannen.nl/nieuws/info_nieuws.html
Bovendien hebben mannen door de eeuwen heen rokachtige dingen gedragen. Kijk maar eens bij de Egyptenaren en de Romeinen. En nu natuurlijk de Schotten.
Mijn zonen willen er nog niet aan trouwens. Hoewel de jongste van 2 wel erg van roze houdt.

Mathilde

Mathilde

30-10-2009 om 11:24

@almonde

Ik ben benieuwd . Ik denk namelijk wel dat ik daar invloed op kan hebben. Een voorbeeld daarvan loopt hier in huis in een wat grotere uitvoering rond. Mijn man is heel cliché opgevoed: mannen huilen niet, mannen koken niet, mannen zorgen niet, mannen praten niet, mannen onderhouden hun gezin in hun eentje, mannen dragen zeker geen roze etc etc. Dat had absoluut effect. Toen hij het huis uit ging, gedroeg hij zich als een horkerige Neanderthaler. Vervolgens heeft hij zich in een heel ander milieu, met heel andere normen, omgevormd tot redelijk acceptabele Metroman. Dus ik denk dat je omgeving en het gezin waarin je opgroeit wel een hele grote invloed hebben op hoe je je later gedraagt. Zelfs nu nog komen af en toe restjes ouderwetse opvoeding bij man naar boven. De opmerking 'hij lijkt wel een homo' is hier ook al eens gevallen toen zoon een prinsessenkroon met bijpassende jurk droeg. En ik vind dat gewoon niet kunnen. Zelf vond hij het als kind ook niet leuk dat hij niet om een keukentje kon vragen als verjaardagscadeau. Waarom zou zijn zoon dan ook niet mogen genieten van zo'n mooie jurk?
Volgens mij zit het gevoel man of vrouw te zijn en de sexuele voorkeur al vanaf het begin verankerd in iedereen. Valt het wat minder standaard uit, dan doe je daar niet veel aan als ouder. Van een homo maak je geen hetero, al hijs je het kind alleen nog maar verplicht in Spiderman pakjes. En omgekeerd maak je van een hetero geen homo als je toestaat dat je zoon in een prinsessenjurk rondloopt.
Waar je als ouder wel invloed op hebt, is het gedrag. Dus als vriendinnen van mijn dochter mijn zoon uitlachen omdat hij een prinsessenjurk aan heeft, zegt dochter: jongens houden ook van roze. En verder besteed ik bij zoon wat meer aandacht aan zaken waar mannen gemiddeld genomen niet zo goed in zijn, zoals praten over je gevoelens, empathisch vermogen etc. Dat doe ik bij dochter ook, maar bij zoon let ik er nog wat meer op. Mijn zoon mag ook huilen als hij pijn heeft of verdriet, dat hoeft niet allemaal meteen te worden weg gepoetst (hoe vaak ik andere ouders al niet heb horen zeggen dat stoere jongens niet huilen).
Het andere uiterste zou natuurlijk zijn als ik zoon zou verplichten om in zo'n jurk rond te lopen. Dat deden ze in de jaren zeventig: meisjes alleen auto's geven en jongens poppen. Maar dat lijkt me onzinnig. Dus hij hoeft niet zo'n jurk aan om mij een plezier te doen. Het gaat me erom dat hij zich niet beschroomd hoeft te voelen om dingen te doen die als meisjesachtig worden gezien. Als hij dat wil, mag dat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.