Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Probleem avondeten

Hallo, ik zou graag willen weten of er nog meer ouders zijn die te maken hebben met een peuter (3) die helemaal geen warm eet (ook niks verstopts en ook niet als het bv koud geworden is), zelfs geen patat, pizza, pannekoeken, helemaal niks ! en hoe gaan jullie er mee om. Op advies van het consultatiebureau bleven wij aanbieden maar hij at echt weken niets s'avonds hij probeerd geen eens. We houden het gezellig proberen te stimuleren en verder te negeren maar niks, hij eet ook geen toetjes. Het is makkelijker te vertellen wat hij wel eet:

volkorenbrood
cracottes
appelstroop
nutella
gestampte muisjes
kroepoek
appelmoes
melk
verdunde fruitsappen
koekjes/snoepjes,spekkies

hij is totaal vegetarisch en dat al zoooooooooo lang. Volgens het CB doen we alles "goed" en zij weten het ook niet meer, willen ons doorsturen naar een alternatief geneesheer maar daar wil ik eerst even over nadenken. Hij is heel gezond en groeit heel goed, mankeert verder echt niks. Hij snoept niet veel en zeker niet na 16.00 uur maar eten........echt niet.

Al zou hij maar eens een hapje van een plakje worst nemen dan zou ik de vlag al uithangen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

08-09-2008 om 12:10

Ha!

We hebben hetzelfde kind, dat is grappig Behalve dat die van mij inmiddels verschillende fruitsoorten eet, én pizza (maar alleen met kaas), en tosti's (met kaas) én, de nieuwste aanwinst: schnitzels. Alles wat hij eet is dankzij een langdurig proces zonder enige dwang ontstaan.
We kiezen een nieuw te eten ding (we gaan nu aan de aardappels), en leggen dat eerst alleen maar in een hoekje van z'n bord. Hij hoeft 't niet te eten, en verder ligt er wat op zijn bord van het lijstje van dingen die hij wel eet. Na enige tijd is de stress eraf van iets nieuws wat zijn bord raakt, dan gaan we er wat aandacht op vestigen. Op wijzen, over praten. Nog ee stap verder gaan we doen alsof we het van z'n bord willen pakken, en meestal is dat genoeg om de drempel van willen proeven over te gaan. Let wel, dan zijn we er al een hele tijd mee bezig, en er hoeft niks. Na het eerste hapje, wat hij zelf als echte mijlpaal ervaart en waarbij hij uitdrukkelijk om applaus vraagt, is het enge eraf en eet hij de volgende keer een iets groter hapje. Na een paar dagen verschuift de aardappel naar zijn 'lijstje van dingen die hij gerust eet', en wij beginnen weer met wat nieuws. Een langdurig proces, wat bij geen van de oudere kinderen ooit nodig is geweest, maar het gaat goed, is gezellig en hij is gezond en opgewekt.

Liesje74

Liesje74

08-09-2008 om 12:41 Topicstarter

Herkenbaar

jaaaaa, jeetje dat had ik idd niet eens opgeschreven, het mag ook echt niet op zijn bord liggen want dat levert idd stress op. Wij waren ooit zo ver dat het idd wel op zijn bord kon liggen maar dan moest het zo ver mogelijk bij hem vandaan liggen, hij draaide met 1 vingertje echt zijn bord zo dat het zo ver mogelijk weg ligt. Helaas ging dat op een gegeven moment ook niet meer, het werd zo'n drama. Maar we gaan het gewoon weer eens proberen. Idd eerst alleen maar weer eens op een bord hebben liggen. geproeft heeft hij trouwens ook toen niet maar tja hij is nu weer wat ouder natuurlijk, je weet maar nooit. Wel fijn te lezen dat wij niet de enige zijn.....zucht. Ik heb vaak ook moeite met mijn omgeving. Binnenkort gaan we weer uit eten met de hele familie en wij kunnen dus niet even simpel een bord patat met frikandel bestellen. Om het leuk te houden neem ik zelf een broodtrommel mee met brood. Conclusie we beginnen weer met aanbieden, we eten vanavond pizza, heel heel heeeeeel soms heeft hij daar wel eens een stukje van de bodem gegeten, eens kijken hoe zijn pet staat

Yta Chalne

Yta Chalne

09-09-2008 om 14:13

Grappig

Oh ja, dat hebben we hier ook, als je even niet oplet gaan er zestig keer sneller af dan erbij komen. We eten dus al zijn lijstje-dingen (echt op de paar nieuwe extra's na exact hetzelfde als jullie lijstje!) zeer regelmatig, want voor je het weet schaft hij het anders gewoon weer af.
De mening van anderen maakt me weinig uit, anderen zitten altijd vol goede ideeën over hoe je het zou moeten doen, nou, die werken niet. Bij zijn twee grote zussen en z'n twee grote broers is het eten altijd prima gegaan, nooit enige moeilijkheid gehad, dus ik vind dat we wel afdoende bewezen hebben dat we 't kunnen Bij onze jongste werkt geen enkele andere methode dan deze, nou, ook prima.
Ik merk dat het inderdaad scheelt dat hij nu ietsje groter is, je kunt iets meer praten en onderhandelen. In het tempo wat onze zoon aanhoudt eet hij in 2015 alles, denk ik )

Liesje74

Liesje74

10-09-2008 om 08:46 Topicstarter

Hahahaha

Ja ik heb de hoop dat hij als hij 16 is toch echt een patatje lust. Maar ik heb ook goed nieuws ! ik was gisteren nogal opstandig en hij heeft twee weken geleden een enorme groeispurt en ontwikkelingssprong gemaakt van bang kind wat altijd aan de hand loopt tot een echt alpha mannetje wat andere kinderen en volwassenen uitdaagt. Dit gaf mij moed om het weer te gaan proberen gisterenavond. Ik had nog een klein kadootje in huis. Ik heb tegen hem gezegt dat hij nu groot is en gewoon met ons mee gaat eten. Ik heb zijn kleuter bestek te voorschijn gehaald met een echt mes en een nieuw bord en hij vond het geweldig. Ik heb gezegt dat hij niks anders te eten krijgt als dat hij 1 hapje heeft genomen en na slechts 3 minuten bokkn heeft hij een pastawokkeltje doorgesneden en met veel pijn en moeite met wurgen opgegeten. (zijn mond moet helemaal wennen aan dit soort voedsel). Het was best erg om te zien moet ik bekennen. Maar het ging relatief makkelijk. Het was wel zo dat ik hem met een minikadootje om moest halen en het kadootje gek over tafel liet dansen. We hebben nu afgesproken dat als hij een bepaalde hoeveelheid voedsel van ons opeet , bv 4 wokkeltjes dan krijg hij zo'n doosje playmobil van 2 euro. ( hij heet ervoor gekozen na twee wokkeltjes te stoppen) Ja dit klinkt nu allemaal lekker pedagogisch maar zo hebben we hem ook zindelijk gekregen want met iets anders is hij niet over te halen....zucht. Maar hij laat zich wel omkopen dus er is hoop hahahahahahaha. Ik ga zo wat kleine dingetjes halen zoasl een verrassingsei en zo zodat ik hem een week lang kan paaien, daarna terug naar een snoepje per keer en dat vervalt dan weer vanzelf. Ik heb gooie hoop, hij heeft dit nog nooit gedaan !!!!!! het is echt de allereerste keer dat hij iets eet, wouw!!!!

amk

amk

10-09-2008 om 10:33

Liesje: patat

nou ik heb een 3 jarige en die moet geen patat. Doe haar maar de komkommer en tomaatjes en de ketchup maar laat de patat maar in het schaaltje zitten haha.

Verder eet ze wel als een bootwerker, maar de klassieke 3 p's die hoeft ze niet: pizza, patat, pannenkoeken, poffertjes.

groet,
angela

Liesje74

Liesje74

10-09-2008 om 12:23 Topicstarter

Heerlijk

ohhhhhhhh ik wil ook een kind dat tomaatjes en komkommer eet....droom......

Sascha2

Sascha2

10-09-2008 om 12:25

Hier ook een dametje

Mijn dochter van ruim 2 jaar eet ook niet warm. Het enige wat erin gaat zijn kleine gehaktballetjes en pannenkoeken en verder helemaal niets. Geen warm eten dan. Want brood eet ze prima, overdag krijgt ze voldoende binnen maar alles wat warm is eet ze niet, groente en fruit ook niet. En dat terwijl ze tot een maand of 19 alles gegeten heeft.
Wij laten haar ook maar aanmodderen, geen strijd aan tafel. Mijn oudste heeft ook een hele tijd slecht gegeten, maar begint zoetjes aan meer te eten en ook het plezier erin te zien. Er is dus hoop Ach ja, dochterlief is aardig groot voor haar leeftijd, ontwikkelt zich prima, is gezond en energiek. Daarom maak ik me geen zorgen en laat ik het maar gebeuren. Maar het frustreert wel.

Liesje74

Liesje74

11-09-2008 om 08:52 Topicstarter

Zucht

ja het frustreerd idd. Ik zou willen dat Ron gehaktballetjes at, hij is helemaal vegetarisch en hij weet niet wat hij mist hahaha. Pannekoeken bakken vind hij geweldig maar hij heeft er nog nooit een hap van genomen. Gisteren heeft hij weer een halve pasta wokkel gegeten met veel gekokhals en een halve beker limonade om het weg te spoelen. Ik vind het zoooooo erg. Hij zou een kadootje krijgen als hij drie wokkels gegeten had nou, die zijn er dus niet ingegaan. Maar we houden dit nu vol hoor, iedere dag 1 minihapje is toch ook de smaakpapillen trainen. Verder houden we het wel gezellig dus we hebben er geen trauma aan over gehouden hihiih

Spreekwoord

nou ik word ook jaloers van mensen die zeggen dat hun kinderen als eerste de tomaatjes etc bij de frietjes vandaan halen..
Onze bijna 3 jarige is ook zo'n 'koppige' die het spreekwoord 'wat de boer niet kent dat eet die niet' uitgevonden heeft.
zucht zucht
onze troost is dat ze 'het' verder prima doet.

Liesje74

Liesje74

14-09-2008 om 20:02 Topicstarter

Het begon zo leuk

nou het begon hier leuk maar voel me nu echt heel rot, hij is nu dus al voor de tweede keer zonder wat te eten naar bed.....ben heel verdrietig, het voelt niet goed. Moet nog eens goed kijken hoe ik er voor zorg dat hij wel weer alles binnen krijgt.

Gezond?

hoi,
ik zou me proberen er niet druk om te maken als hij maar gezond is.
Ik heb drie kids, eentje is net 2 en eet ook nauwelijks warm.
ik heb met de oudste twee ontdekt dat het later echt goed komt. de middelste at ook echt geen avondeten. en nu? oke, nog steeds kritisch maar hij eet. ook zijn groente, al is het maar een paar hapjes.
ik weet dat niet druk maken moeilijk is, elke avond denk ik weer: waarom eet ze nu niet,maar laat het los.
leg het eten op zijn bordje, laat hem aan tafel zitten. dwing niet tot eten maar blijf rustig. zijn jullie klaar met eten? haal het dan weg en zeg tegen elkaar dat je heerlijk gegeten hebt. klaar!

succes.groetjes,annemieke

Liesje74

Liesje74

15-09-2008 om 12:57 Topicstarter

Annemieke

annemieke je hebt helemaal gelijk we gaan hem ook niet meer proberen over te halen. Het rare is dat hij ineens wel andere dingen gaat proberen, jam op brood, honing en hij heeft een halve bobcorn op. Helaas wil hij nog geen nieuw fruit proberen of snoeptomaatjes maar met jam en honing ben ik ook al blij, iets nieuws is iets nieuws al hoewel mijn man daar anders over denkt " is weer allemaal zoetigheid " pfff mannen hahaha

Ik heb nu wel besloten dat hij voordat hij naar bed gaat wel een vie mag drinken en let goed op wat voor tussendoortjes hij eet.

Gezond

Hoi,
nou ik zou willen dat mijn kids eens een tomaatje aten of een stukje wortel of paprika,maar nee hoor.
en gezond dat ze zijn! de oudste twee eten savonds de groente die ik ze geef, zonder ruzie, maar niet voor hun lol
de jongste niet hoor. en fruit? ook niet om over naar huis te schrijven. ik geef wel vanaf september extra kauwvitamines, denk ik dat ze toch iets binnen krijgen.

Inbraakje

vraagje...aten jullie peuters ook al slecht als dreumessen? Heb hier een dreumes nl. die al vanaf 10 mnd. weinig avondeten eet (helaas wel frietjes en pizza als het zo uitkomt, en rijst met een prutje met prei of zo gaat ook nog wel soms), maar geen aardappels, geen pasta, geen groentes, geen tomaatjes of komkommers niks. Geen probleem met brood. Ik vraag me dus een beetje af of het een fase is of dat dit ook gaat blijven als ze een peuter is (ze is nu 17 mnd.). Hoe was dat bij jullie?

Loekie

Liesje74

Liesje74

22-09-2008 om 09:11 Topicstarter

Ik wel moeilijk

Ik was op zich wel een hele kleine eter, veel ziek. Vroeger vond ik groenten verschrikkelijk maar ik at wel gewoon worst en vlees en aardappels, pizza en vissticks en zo. Mijn man was precies andersom hij hield veel van groenten maar niet van vlees en Ron eet dus niks hahahah hij heeft het slechte van ons beide gepakt.

Het irritante is we zijn weer terug bij af, Ron probeerd niks zelfs niet voor een doos playmobil, hij ruikt er nog niet aan, is bijna weer een strijd het alleen maar op zijn bord te hebben liggen.....kreun. Nog een paar maanden dan wordt hij vier.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-09-2008 om 09:58

Lastig

Het is écht lastig om het zonder stress te doen, ik voel met je mee. De enige reden waarom het ons zo makkelijk afgaat is dat we met dit kind (ons 'nakomertje') echt wel een beetje klaar zijn met ons druk maken. Bij mijn eerste was dit me echt niet zo gelukt, verzeker ik je. Die groeide biologisch, suikervrij op en at geen snoep voor ze het ooit eens per ongeluk op school kreeg, ik was heel fanatiek
Maar geef de moed niet op, gewoon weer overnieuw beginnen, voorlopig weer niks op z'n bord wat hij niet lust tot het weer écht gezellig is, als hij de stress weer kwijt is geef je het weer eens een kans. Rond sint en kerst zijn er meestal veel leuke dingen om uit te proberen voor een kind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.