Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

's Nachts op de wc zetten?

Ons meisje (3jaar 7 maand) riep gisteren opeens: "ik wil zonder luier en in mijn blootje slapen"... Oke... ik vind het een goed initiatief. Maar ze is nog niet droog. Ik heb haar gisteren om 23.00 slapende op de wc gezet en er kwam een plas. Om 6.00 werd ze wakker en had ze in bed geplast.
Mijn vraag is of het wel goed is haar op de wc te zetten. Iemand ideeën daarover? Is het beter dat ze het zelf gaat ondervinden, of kan ze er als overgang wat aan hebben door ons snachts op de wc gezet te worden. (Ik denk nu tegen uur of 1.00).
Groetjes lunamaya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

07-09-2011 om 21:52

Tja

Op zich helpt het niet bij zindelijk worden om haar 's nachts op de wc te zetten. Hooguit helpt het haar om droog te blijven 's nachts en zonder luier te kunnen slapen. Maar eh, ik zou er dus niet aan moeten denken om om 1.00 u. mijn bed uit te moeten om kind op de wc te zetten en natte bedden verschonen is ook mijn hobby niet. Dus ik zou tegen kind zeggen, als je luier een tijdlang droog is 's nachts, dan kun je proberen zonder luier te slapen, maar nu nog niet.

dc

dc

07-09-2011 om 22:13

Mee eens

Ik ga een kind echt niet wakker maken om op de wc te zetten hoor.

Ik zou haar wel de kans geven om het zelf te doen. Dus 2 weken uitproberen en kijken of er verbetering inzit.

Vic

Vic

07-09-2011 om 22:36

Zeker niet

Mijn kinderen mochten 's nachts pas zonder luier toen ze twee weken achtereen droog waren 's morgens. Dat was bij oudste vanaf de eerste dag dat ze overdag zindelijk was (toen heeft ze dus nog wel 2 weken een luier om gehad), en bij jongste pas een half jaar nadat ze overdag zindelijk was. Jongste was toen wel vaak droog, maar steeds 4 nachten wel, 1 nacht niet. Ook na dat halve jaar heb ik zeker nog een jaar elke maand wel een keer 's nachts het bed moeten verschonen. 's avonds wakker maken om te plassen heb ik nooit gedaan, want als dat nodig is zijn ze eigenlijk nog niet echt zindelijk. En dat zindelijk worden komt vanzelf. Of niet, maar dan kun je op een gegeven moment met plaswekkers e.d. beginnen.

Sascha2

Sascha2

07-09-2011 om 22:59

Niet doen

Als je je kind zelf op het toilet zet, tereijl het nog slaapt, dan leer je het lijf aan om in de slaap te plassen. Jij kunt niet voorzien wanneer de blaas zodanig vol is dat het tijd wordt om naar de wc te gaan. Dus als jij haar op de wc zet loop je een grote kans dat het nog geen tijd was (blaas nog niet voldoende vol) en dan leer je het lijf ook nog eens aan om de blaas te legen terwijl die nog niet vol was. Al met al wordt geadviseerd om niet een slapend kind op de wc te zetten. Ik wilde dat ik dat eerder wist, dan had ik dat bij mijn oudste nooit gedaan. Maar ik heb het wel gedaan nadat hij bijna een jaar droog was, maar ineens weer wat ongelukken kreeg. Nu zit hij met de gebakken peren en gebruiken we op dit moment een plaswekker. Mijn tweede en derde waren verbazingwekkend snel kurkdroog in de nacht. Zij gaven ook zelf aan zonder luier te willen slapen, hadden een paar keer een ongelukje en daarna helemaal droog. Mijn advies: vertrouw op je dochter, koop een speciale matrashoes die wel ademt maar geen vocht doorlaat (hema, ikea) en accepteer een paar natte bedden. Maar laat haar lijf het echt helemaal zelf doen.

lunamaya

lunamaya

08-09-2011 om 20:39 Topicstarter

Dank (en twee natte bedden verder)

Dank jullie voor het meedenken. Gelukkig werd ze gisterenavond wakker toen ik haar kwam instoppen, toen is ze zelf nog een plas gaan doen. Desalniettemin werd ze om 3.00 nat wakker en om 6.00 weer...
Tja, je zou kunnen zeggen dus ze is er nog niet klaar voor. Maar ze wil het zelf heel graag. (Terwijl het helemaal niet een meisje is die graag groot wil zijn). Dus ik wil haar die kans geven. We hebben nu haar bed met die lakens van de Hema (supertip Sascha) dubbel opgemaakt (dus een ongeluk, bovenlaken en zeiltje eraf en dan is het bed nog opgemaakt). Potje op haar kamer gezet. Ik hoop echt voor haar dat het lukt, want ik vind het zo sneu. Ze zegt me ook "maar mama, ik ben nog maar klein en ik moet het nog leren". We proberen het een paar weekjes aan.
Groetjes lunamaya

Sascha2

Sascha2

08-09-2011 om 20:51

Lunamaya

Super! Geef het inderdaad een tijdje de tijd. Wie weet gaat het binnen een paar dagen goed en zo niet, dan niet. Fijn dat jullie er relaxt mee omgaan. X

Pfff

ik zou er geen zin in hebben. Petje af.... Is een luierbroekje geen tussenoplossing. Die kan ze dan ook zelf gewoon uitdoen als ze moet plassen. Maar je bed blijft wel droog als het mis gaat.
Succes met alle natte bedden!

Hier vier kinderen

Wij hebben al onze kinderen 's avonds even laten plassen. Ja, dus gewoon oppakken, laten plassen en weer terugleggen.

Alle vier zijn ze nu gewoon droog 's nacgts. In bed plassen doen ze nooit. Wij halen niemand 's nachts nog uit bed. Onze kinderen zijn niet getraumatiseerd.

Als het 's nachts een nat bed scheelt zou ik ze er gewoon uithalen. Van in bed plassen leert een kind ook niets.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lunamaya

lunamaya

10-09-2011 om 19:16 Topicstarter

Pfff idd

Vannacht weer twee keer raak (mis). Het is nu elke nacht twee keer. Verloor vannacht zelfs even mijn geduld, toen dochterlief tegen me zei; "maar ik mocht van jou toch in bed plassen". Natuurlijk bedoelt zij er iets anders mee dan ik toen hoorde, maar ik kon even niet lief blijven. Hier heeft zij natuurlijk niets aan. Ik heb dit wel aan haar uit kunnen leggen en ze weet dat ik niet boos ben (gewoon een beetje desperate omdat de dekbedden (die worden ook steeds nat) en lakens in twee dagen allemaal nat geworden waren! Omdat het niets beter wordt in 5 nachten tijd, hebben we besloten de onderbroeken truck toe te gaan passen. Onderbroek onder de luier, zodat ze het wel voelt als ze nat wordt. Ze wil het namelijk echt graag leren. Ondanks dat ze een vlot meisje is, lukt dit haar dus niet op deze manier. Ik denk dat ze heel diep slaapt.
Maar ook hier weer, heel fijn als jullie mee willen denken! We willen dit een weekje proberen, maar als er dan geen enkele verandering zichtbaar is (dus 2 x per nacht nat) dan besluiten we het nog een tijd te gaan uitstellen. Ik vind dit sowieso geen slecht idee om het nog een tijd uit te stellen, maar ik wil haar eerst de kans geven omdat ze het zelf graag wil.
Groetjes Lunamaya

Sascha2

Sascha2

10-09-2011 om 20:13

Lunamaya

Ik zou het op dezelfde manier doen als dat jullie nu doen. Nachtzindelijkheid valt niet aan te leren zoals de dagzindelijkheid wel is aan te leren. Het is een lichamelijke reactie. Ik zou niet te lang doormodderen, maar wel aan je dochter uitleggen dat het niet door haar komt, maar dat haar lijf het zelf moet leren als haar lijf er klaar voor is. Dat heb ik mijn zoon uitgelegd toen hij zo teleurgesteld was dat hij nog een luier nodig had in de nacht. Als voorbeeld dat een lijf soms zelf dingen doet waar je geen invloed op hebt, liet ik hem zijn adem inhouden. Uiteindelijk wint zijn lijf het met ademhalen. Dat hielp hem wat meer te accepteren dat het nog niet lukte 's nachts terwijl hij zo graag wilde.

lunamaya

lunamaya

10-09-2011 om 20:23 Topicstarter

Sascha

Haha, dat is een goede manier om uit te leggen!
Maar als ik jou reactie zo lees, denk ik niet dat een onderbroek in een luier zo zinvol is? Heb die tip elders gelezen. Zelf denk ik dat ze te diep slaapt en het niet voelt aankomen. Het voelen gebeuren is natuurlijk iets anders dan het voelen aankomen... Ze is vannacht een nachtje bij oma, en ik wil graag morgen besloten hebben hoe het te gaan aanpakken.
Oh, en dank je voor het meedenken!
Liefs lunamaya

liora

liora

10-09-2011 om 20:44

Gewoon luier

Hoi,

Ik zou ook uitleggen dat haar lijf er nog niet klaar voor is. Dat ze nog een luierbroekje aankrijgt. Als dat drie ochtenden achtereen droog is, mag ze het weer proberen met onderbroek.

Lijkt me dat je nu wel genoeg hebt gewassen en verschoond!

Liora

Lichaam

Het lichaam moet er echt aan toe zijn. Het heeft te maken met een bepaald hormoon, wat de nieren 's nachts op een laag pitje moet zetten, zodat er niet te veel urine geproduceerd wordt, daardoor kunnen ze een nacht droog blijven.
Zolang dat hormoon nog niet aangemaakt wordt, heeft het geen zin om het te proberen, het lijf moet er echt aan toe zijn.
Succes met alle verschoningen......... kan me voorstellen dat je even je geduld verloor.

Sascha2

Sascha2

11-09-2011 om 07:26

Lunamaya

Inderdaad, volgens mij heeft het weinig zin om eerst een onderbroek en dan een luier aan te trekken 's nachts. Die methode kan wel effectief zijn bij het leren zimdelijk worden overdag, omdat daarbij het bewustwordingsproces speelt. Dat speelt 's nachts niet. Hierboven wordt het goed uitgelegd, de hormonale werking.
Heerlijk dat ze uit logeren is. Broertje ook?
Het komt goed hoor! Ook al is dat niet nu, over een tijdje echt wel. X

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.