Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Berber.

Berber.

09-10-2008 om 09:18

S nachts 'per ongeluk' droog?

Mijn zoontje van drie die sinds een paar maanden overdag (plas)zindelijk is, is gister door mijn vriend per ongeluk zonder luier op bed gelegd. We kwamen daar vanochtend achter maar zijn bed was droog. Dat verbaasd me want als hij een luier omheeft is ie altijd kletsnat in de ochtend.

Kan ik hier nu de conclusie uittrekken dat hij nu dus ook in de nacht zindelijk is? Wat denken jullie? Of zou het gewoon een toevalstreffer zijn?

Berber.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik lees mee

Mijn zoontje van nu bijna 4 heeft 'snachts ook nog steeds een luier om, altijd helemaal volgeplast 's morgens. In april is hij besneden, daarna had hij een hele zere piemel en plassen deed pijn. Toen is hij 's nachts een keer of 3 helemaal droog gebleven, want hij plaste terwijl ik een kannetje lauw water over zijn piemel goot tegen de pijn. Dus ergens kan hij het wel, maar ik durf het nog niet aan om hem 's nachts zonder luier te leggen. Ben erg gesteld op mijn nachtrust en 'snachts een bed verschonen past daar niet echt bij .

Puck2

Puck2

09-10-2008 om 10:31

Gewoon proberen

Of het een toevalstreffer is of dat hij nu ook 's nachts zindelijk is kun je maar op 1 manier uitvinden: aantal nachten proberen.
En aangezien jullie erg op je nachtrust gesteld zijn is dit een goede optie om een verschhonpartij zo kort mogelijk te laten duren: maak het bed dubbel op: dus op de matras een waterdichte matrasbeschermer, dan een (hoes)laken, dan weer een matrasbeschermer en dan weer een hoeslaken. En leg een schone pyjama en ondergoed ook voor de grijp. Leg zo mogelijk ook een schoon reservedekbed klaar. Bij een nachtelijk ongelukje trek je terwijl kindkief zichzelf een schone pyjama aantrekt zelf even de natte spullen van het bed, gooit het ergens in een hoek en stopt vervolgens je kind weer in bed. De natte spullen ruim je dan 's morgens als je uitgeslapen bent een keer op.

Haha

Als ik in januari op de meeting kom, zegt iedereen... Heej, daar heb je die slaapkop! hahaha!
Maar Puck, goed idee. Dat is het overwegen waard. Kun je 's nachts droog zijn trainen? Volgens mij niet toch?

Puck2

Puck2

10-10-2008 om 09:32

Nee, niet te trainen

Sanneke, 's nachts droog blijven kun je niet trainen. Dat wil zeggen, tot in beperkte mate en eigenlijk wordt daar pas mee begonnen vanaf een jaar of 8. Tot die tijd is het heel normaal als een kind nog in bed plast. De hersenen moeten leren om bij het seintje van de blaas dat hij vol is een seintje af te geven van: wakker worden joh, je moet naar de wc om te plassen. En bij sommige kinderen gebeurt dat op jonge leeftijd, en bij sommige kinderen op wat oudere leeftijd. Ook 's avonds half slapend plassen heeft niets met zindelijkheid 's nachts te maken. Je kind heeft weliswaar dan een droog bed maar heeft nog steeds in zijn (half)slaap geplast. Alleen wel fijn voor mams dat het bed is droog gebleven. Pas als kinderen een jaar of 8, 9 zijn er er is nog iedere nacht sprake van een nat bed dan kan je aan trainen met bijv. een plaswekker of weksysteem gaan denken. Maar dat in de categorie peutertijd nog helemaal niet.

Dat dacht ik al

Ik vind het ook helemaal geen probleem dat hij 'snachts lekker zijn luier volplast, dus ik laat het gewoon nog maar even zo. Hij mag na de herfstvakantie naar de kleuterschool, dat lijkt me al spannend genoeg. Dank voor je reactie, had ik het dus inderdaad goed opgeslagen dat je het niet kunt trainen.

Aatje77

Aatje77

10-10-2008 om 17:00

Hier ook...

mijn dochter van 5 ging logeren bij oma en die vergat haar een luier om te doen, 's morgens was ze droog terwijl de luier normaal helemaal vol zit. enkele maanden later gebeurde dit nog eens tijdens een logeerpartij en ook toen was ze droog 's morgens.

Dochter wilde zelf graag droog zijn 's nachts en geen luier meer om dus dit werd geprobeerd; midden in de nacht huilen want haar bed was nat!

Dus hoe het kan dat dit bij oma niet gebeurde en thuis wel?

Ook waren mijn zoon en dochter allebei ongeveer een week 's nachts droog toen ze overdag zindelijk werden en daarna plasten ze weer gewoon in de luier 's nachts.

Hormoon

Ach berber, mijn zoontje is 4,5 en plast snachts volgens mij ongeveer 2 liter in z'n luier. Ik ga daar niks mee doen. Het is een hormoon dat aangemaakt wordt waardoor je lichaam snachts minder urine aanmaakt en je dus niet naar de wc hoeft, waardoor kinderen zindelijk worden. ik heb begrepen dat bij sommige kinderen dit hormoon op 2 of 3 jarige leeftijd wordt aangemaakt, bij anderen pas op 7 of 8 jarige leeftijd.
Dochter van 2 had pas ook een aantal keren een droge luier, maar ik durfde het er nit op te gokken. en de laatste 2 weken is ze ook weer nat.

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 11:27

Klopt niet helemaal kroet

Kroet, je maakt er een beetje klop-klepel-verhaal van. Iedereen maakt hormonen aan die de urineproduktie gedurende de nacht onderdrukken. De één meer dan de ander. Maar zindelijk worden 's nachts is niet zozeer een kwestie van onvoldoende hormoon produceren maar meer van het systeem dat de hersenen een signaaltje moeten opvangen van de blaas dat die vol is en dat er dan een seintje aan het lijf gegeven moet worden: wakker worden, plassen op de w.c. En die communicatielijn ontwikkeld zich bij het ene kind sneller dan bij het andere kind. Je kunt een kind dat al wat ouder is wel helpen door gebruik te maken van dat hormoon. Het is in synthetische vorm verkrijgbaar als neusspray en tabletten en doordat je de urineproduktie dan nog meer onderdrukt zal de blaas 's nachts niet zo vol raken dat hij geleegd wordt. Maar dat is echt een hulpmiddel om een droog bed te krijgen (en voor sommige kinderen dus meer zelfvertrouwen, minder schaamtegevoel e.d.) maar van het bedplassen afhelpen doet het je in eerste instantie niet.

Sorry puck

Ik had begrepen van onze health visitor dat dat hormoon op verschillende leeftijden wordt aangemaakt.
Ik heb toen even gegoogled en kwam deze info tegen:
"Echter, in de regel past de nachtelijke urineproductie van een 6 jarig kind in de blaas, zodat de meeste kinderen de nacht door kunnen slapen zonder te hoeven gaan plassen. Dit wordt mede veroorzaakt door een wat hogere ADH (=AntiDiuretisch Hormoon: een hormoon dat de urineproductie vermindert) spiegel ‘s nachts. Als de nachtelijke spiegel van dit hormoon verlaagd is kan dit mede een oorzaak zijn van bedplassen. "
http://www.allesoverurologie.nl/kinderen/bedplassen
vandaar dat ik ervan uitging dat dit verhaal wel klopte.
De health visitor zei inderdaad dat die medicijnen ook pas voor oudere kinderen gebruikt worden.
dank je voor de extra uitleg.
kroet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.