Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

's nachts verlatingsangst

Ik start toch maar even een nieuw draadje. Ik weet niet meer hoe verder. Ik typ dit in de stoel op mijn dochters kamer. Zodra ik opsta gilt ze de boel bij elkaar. Even voor de duidelijkheid: het is nacht ;-(

Het begon vlak voor haar 2e verjaardag (1 mnd geleden), daarna gingen we op vakantie (ook daar ging het door terwijl ze bij haar broer mocht slapen) en sinds we terug zijn is er geen verbetering. Voor dit alles sliep ze goed in en ook door.

Nu krijst en gilt ze als ik wegga nadat ik haar in bed heb gelegd. Als ze dan uiteindelijk slaapt,maar weer wakker wordt, roept ze huilend om mij (mama, mama, mama x 30). Als ik er ben en praat over 'slapen' gaat ze gillen en huilen. Dat gebeurt ook als ik wegga. Ze wordt op verschillende tijden wakker. Soms wel 4 x per nacht.

Ik heb vanalles geprobeerd: niet gaan (gehuil wordt erger), troostend toespreken, alleen aanwezig zijn zonder iets te zeggen, over rug aaien, vasthouden, na 5 min terugkomen, boos worden, boekje lezen, liedje zingen,...

Het enige dat echt helpt is mijn aanwezigheid. Dochterlief wil dat ik bij jaar ben. Ik kan vanalles doen, maar zodra ik wegloop produceert ze zo'n 120 dB! Als ik er echt niet meer tegenkan en zelf ook horizontaal wil, eindigt het soms dus door haar bij mij in bed te nemen. Dat werkt ook goed, maar tja...

Haar broer had overigens hetzelfde, ook vlak voor zijn 2e verjaardag. Toen heeft hij een nacht of 5 bij opa en oma gelogeerd omdat ik dacht gek te worden en toen was het doorbroken.

Afgelopen week heeft ze twee nachtjes uit gelogeerd (om mij even te laten bijslapen) en toen was er niets aan de hand! Eenmaal thuis begon het weer.

Ik ben zo moe en ben overdag ook geen fijne moeder meer. Heeft iemand tips (andere dan uit logeren doen) over hoe met gevalletje verlatingsangst om te gaan? Even voor de duidelijkheid: ik heb geen partner om 'nacht'diensten mee te draaien.

(Nu zit ik hier toch al zeker 20 min te typen en slaapt ze nog niet. ;-( Ze is gelukkig wel stil)

Help!

Groetjes,
Roserose

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien..

Met het oog op je eigen energie, kun je haar maar even bij je laten liggen.. Zodat je kunt bijslapen, tenminste.. En snel 5 nachtjes naar opa en oma?

Ik heb zelf gemerkt dat veel fases vanzelf overgaan en dat strijden soms niet helpt. Al is er ook het risico dat het een patroon wordt.. Enz.

Lastig! Veel sterkte, ik hoop dat je wat kunt uitrusten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

yonami

yonami

21-08-2010 om 13:09

Hebben we hetzelfde kind?

Het is bijna eng maar ik lees jou verhaal en jee ik heb precieus hetzelfde echt precieus! Ook enorm schreeuwen als ze naar bed gaat en mama mama ze hangt enorm aan mij, ik ga op een matrasje naast haar liggen als ze gaat slapen en kruip dan stiekem weg en een poosje later begint ze meestal weer wat dus ook vaak als resultaat heeft dat ze bij mij in bed belandt want ben zo moe inmiddels. Wordt er echt stapel van dus lees met je mee voor tips en wie weet kunnen we elkaar soms even oppeppen hihi! Groetjes yonami

Roserose

Roserose

22-08-2010 om 08:00 Topicstarter

Doorgeslapen!

Toch fijn om te lezen dat ik hier niet de enige ben met een nachtbrakertje. Als ik het bespreek met vrienden, blijkt het vaker voor te komen. Wat kun je je afgemat voelen!

Gistermiddag zijn we naar een verjaardagsfeest geweest en de kinderen gingen veel te laat naar bed. Vannacht is mijn dochter niet wakker geweest! Geweldig! De eerste nacht in weken! Ik werd trouwens wel wakker door een ambulancesirene... ;-(

Misschien is het de truc om overdag veel positieve aandacht te schenken samen met een 'druk' programma? Ik weet het niet. Misschien heb ik gewoon geluk gehad.

Gisterennacht heb ik dochterlief na 1,5 uur in mijn eigen bed gelegd. Daarna duurde het nóg 1,5 uur voordat ze weer sliep. Dat helpt dus ook niet altijd even goed. Helaas!

Bedankt voor de reacties. Het logeren houd ik als uiterst redmiddel in mijn achterhoofd!

Sterkte!

Roserose

buzz

buzz

26-08-2010 om 21:22

Tja

na alles maar dan ook echt alles, behalve artsen en pilletjes of drankjes dan.
Zijn wij er in berust, en hebben een 1 persoonsbed aan ons bed gezet. Natuurlijk, niet handig met poetsen, weinig ruimte in de slaapkamer (om maar niet te zeggen geen) extra veel was (het is toch een extra bed, want hij heeft ook gewoon zijn eigen bed waarin hij inslaapvalt, en dus later op de avond of snachts naar ons verhuist) en niet veel privee tijd.
Maar Oh Oh Oh wat een ruimte om te slapen, en dat doen we dan ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.