Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Samen spelen lukt niet

Ik heb een zoontje van net twee. Het is een heerlijk vrolijk, meegaand ventje vol energie. Hij vind echter samenspelen erg moeilijk. Hij pakt geregeld wat af van andere kindjes en als ander kindje met iets aan het spelen is waar hij graag mee wil spelen is het brullen. Hij gaat elke week naar psz naar de dreumesgroep waar je als ouder bij blijft. DAt gaat inmiddels redelijk. Ik maak me grote zorgen over het samen spelen. OOk zijn eigen speelgoed delen vind hij erg moeilijk. Ik vind het geen leuk gedrag en ben bang dat dit nog lang gaat duren.
Herkennen jullie dit??? IS dit normaal???? Gaat dit over??? Wanneer leren ze beetje beter elkaar te verdragen en speelgoed delen.
Graag ervaringen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volkomen normaal vziw

Ik weet niet beter of dit is volkomen normaal gedrag voor een tweejarige. Pas ergens tussen 2 en 3 jaar begint dat samen spelen een beetje te komen geloof ik. Speelgoed delen blijft nog wel een tijdje lastig. Ja, het speelgoed van de ander willen die ukken mar wat graag delen, maar het eigen speelgoed liever niet

Bespreek het anders eens met de leidsters van de PSZ, zien die iets uitzonderlijks?

Groeten,

Temet

dc

dc

27-12-2010 om 10:58

Inderdaad

Zo rond 2,5 begon het samenspelen hier uiteindelijk (langszaam) een beetje goed te verlopen. Daarvoor bij beide en bij andere kinderen die ik om me heen zie dezelfde taferelen hoor.

Gewoon rustig blijven herhalen, en je er niet te druk om maken, het komt vanzelf goed. Vanaf hun tweede jaar leren ze hun ego pas echt goed kennen. Je zult thuis ook wel merken dat je een heleboel meer strijd gaat krijgen. Dat is geen gemeen gedrag, of persoonlijk tegen jou bedoelt, maar gewoon nodig voor een gezonde ontwikkeling. Als je daar tegenaan loopt, kom dan vooral terug voor meer tips

drientje

drientje

27-12-2010 om 17:38 Topicstarter

Reactie

is het echt normaal??? Ik zie om me heen veel kindjes die gewoon zoet spelen. Maar mijn zoontje heeft er duidelijk moeite mee. Hij kan dan behoorlijk overstuur raken en weet niet goed wat ik daarmee moet. Herkennen jullie dit ook???
Ik durf niet eens goed op visite te gaan bij gezinnen met andere kindjes. Ik schaam me er ook wel erg voor zijn gedrag.
Op de psz gaat het redelijk inmiddels. Hij moest er wel erg wennen en heeft een paar keer flink gebruld.
Ik ben er erg onzeker over.

dc

dc

27-12-2010 om 18:32

Echt normaal

Ze worden gewoon geboren als kleine monstertjes, en daar proberen wij een laagje beschaving over heen te gooien

Ik was laatst op bezoek bij een meisje van 18 mnd, en die zette het iedere keer als mijn zoontje (2jr) iets pakte, het op een brullen, en trok het uit zijn handen. Haar moeder heeft haar uiteindelijk maar aan tafel gezet met wat brood ter afleiding. Ik ben niet lang gebleven (maar vind er niets ergs aan, en snap het ook goed).

Mijn jongste zoontje ging toen hij bijna 2 was meisjes in het park echt te lijf om hun wandelwagens af te pakken. Het werd inderdaad erg genant, want ik moest er eerst achteraan rennen (hij had wel door dat het niet mocht, dus nam de benen), dan met geweld dat ding afpakken, en mijn zoon al schreeuwend en huilend en vechtend meedragen. We hebben hem toen ook een wandelwagen gegeven, en dat hielp wel iets, maar die van anderen bleven interessanter. Uiteindelijk is die periode gewoon voorbij gegaan. En nu gebeurt het alleen nog maar als anderen een auto willen pakken waar hij mee speelt

Verder heb je altijd kinderen die net voor of na die periode zitten, maar met enkele uitzonderingen lijkt het me dat elke moeder het gedrag wel herkent. Blijf er niet mee zitten, en praat erover met leidsters en ouders om je heen!

drientje

drientje

27-12-2010 om 18:49 Topicstarter

Ohhh DC, dank je wel voor je reactie. Het is heeeeel herkenbaar wat je nu allemaal beschrijft. Dat doet me goed. Voel me echt heeel onzeker over het gedrag van mijn zoontje. Ik vind het ook erg vervelend dat ie bij anderen steeds zo is, want thuis, alleen, is het een heerlijk, lief en meegaand ventje. Hij is weinig dwars, luistert best goed, zegt met zijn twee jaar netjes alstjeblieft en dankjewel.
Ik zal eens met de juf van psz praten of zij hem 'afwijkend' vindt.
Ik hoop stiekem nog meer van deze verhalen te horen. DAn zie ik misschien dat hij niet de enige is....

Drientje

Het is echt heel normaal hoor ! Je hoeft je er ook niet voor te schamen, het is echt dreumes/ peutergedrag en heeft niets met jou te maken. Het fijnst is, als je bij mensen bent die er ook relaxed over zijn. Ik weet nog dat mijn neefje van 2 letterlijk van zich afbeet en dat mijn broer heel blij was dat een kindje op de psz hem terug mepte

Mijn eigen dreutels kunnen er ook wat van, al is de tweede stukken meegaander omdat hij ontzag heeft voor grote broer. Als jouw zoontje de enige is thuis, is hij nog niet gewend te delen .. Maar dat komt vanzelf wel. Goed dat hij naar de psz gaat dus!
Mijn jongste is bijna 2 en erg obsessief over elke bal die hij ziet.. Dus data is ook wel eens drama op straat

Gewoon maar wachten tot ze groter en steeds meer 'aangepast mens' worden - ook wel een beetje jammer toch, hihi.

Groet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

27-12-2010 om 21:26

En drientje

" want thuis, alleen, is het een heerlijk, lief en meegaand ventje."

Geniet ervan zolang het duurt, dat is waarschijnlijk snel over

En hier...

was haar 2de verjaardag heel gezellig (NOT!!) Want mevrouw bliefte niet haar speelgoed te delen, met NIEMAND! Dus al haar oude en nieuwe speelgoed werd ingenomen door haar, hard handig afgepakt of in de gang gezet, zodat de ander er niets mee kon!!

Heel herkenbaar dus, ook deze dame is alleen thuis en heeft op het KDV leren samenspelen. Nu bijna 4 gaat het redelijk, maar nog steeds soms heel moeilijk!

drientje

drientje

28-12-2010 om 17:00 Topicstarter

Dank

Dank weer voor de reacties!! Doet me erg goed. Ik blijf het wel moeilijk vinden, maar het is goed te horen dat het normaal gedrag is. Ik ben gewoon heeeel bang dat IK erop aangesproken wordt. Dat ik het niet goed doe ofzo. Ik weet dat ik me niet zou moeten schamen, maar doe het toch. Vind het ook vervelend dat andere mensen denken dat het een rotventje is ofzo. Terwijl het echt een lekker ding is.
En dc....zou het echt dat hij verder zijn meegaande karaktertje gaat verliezen nu ie twee is?? OJee.....krijg ik straks nog meer met hem te stellen.

dc

dc

28-12-2010 om 18:02

"En dc....zou het echt dat hij verder zijn meegaande karaktertje gaat verliezen nu ie twee is?? OJee.....krijg ik straks nog meer met hem te stellen."

Reken er maar wel op hoor. Het hoort gewoon bij de normale ontwikkeling, dus als het gebeurt, vat het gewoon niet persoonlijk op. Als je weet dat een kind het nodig heeft, dan is het veel makkelijker om ermee om te gaan.

En trek je niet teveel aan wat mensen wel niet vinden. Mensen vinden over het algemeen altijd wel iets, maar of dat nou zo zinnig is?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.