Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jeanne

Jeanne

03-01-2011 om 11:40

"schema" 1 jaar

Onze dochter wordt binnenkort 1 jaar, maar alle dagen en nachten verlopen nog erg rommelig, een beetje ritme met haar lukt me niet. De ene keer slaapt ze 's ochtends een uurtje, de andere keer 3 uren achter elkaar. Soms komt ze 's nachts 3 keer de andere keer helemaal niet. Ik heb zo langzamerhand wel weer behoefte aan duidelijkheid, het maakt haar niet zoveel uit, ze is altijd vrolijk en goed gehumeurd. Wat ik nu probeer is het volgende: Om 7 uur bv, 9.30 u. fruit en wat drinken, slapen van 10.30 tot 11.30. 12 uur 1 boterham, 13 uur fles opvolgmelk 200 ml. Slapen van 14 tot ze wakker wordt, dan koekje en drinken, 17.30 warm eten en toetje, fles opvolgmelk om 19 uur en dan naar bed. Daarna krijgt ze tot de volgende ochtend borstvoeding. De tijden staan niet helemaal vast, maar zijn voor mij een richtlijn en aangepast aan de schooltijden van de oudsten. Wie heeft er tips om zo naar een vaster schema toe te werken, want dochter wijkt toch meestal af van wat ik wil en voor mij wordt het toch tijd om wat meer structuur en tijd voor mijzelf, vooral 's avonds, te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

03-01-2011 om 13:45

Geen tips, maar ik lees mee

Ik heb geen tips, want mij is het nog niet gelukt om mijn dochter (13 mn) in een 'schema' te krijgen. Vooral mbt slapen is er geen pijl op te trekken: Niet moe=niet slapen in haar perceptie. (en eigenlijk is dat ook wel logisch)

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd, en ik ga met haar mee, eigenlijk best relaxed. Enige wat ik nog zou willen aanpassen is haar nachten. Die eindigen in haar perceptie nl om een uur of 4. En dat vind ik nog wat vroeg.

Na 3 kinderen

vraag ik me af of je ze in een schema kan "dwingen". Mijn oudste 2 deden net als jullie kinderen, ze sliepen nooit op vaste tijden maar ze deden maar wat. Het maakte hen ook niet uit waar ze sliepen, kinderwagen, bed, bank, grond...

En toen kwam de jongste, vanaf dag 1 zat ze in een ritme, ze sliep altijd op dezelfde tijden (in bed ook nog) en wilde op dezelfde tijden eten. Ze is inmiddels ruim 2, slaapt alleen in haar eigen bed (oké minpuntje, tot een uur of 5 's ochtends) en ze houdt in z'n algemeenheid van regelmaat. Ik zal hier vast ook wel eens wanhopige berichten hebben neergezet over een niet-slapend meiske, maar over het algemeen gaat het goed.

Geen tips dus van mij, sorry, ik hoop dat andere mensen wèl tips hebben en dat het je lukt een soort schema te krijgen. Ik merk dat ik het zelf ook prettig vind om te weten waar ik met dochter aan toe ben.

Jeanne

Jeanne

03-01-2011 om 14:13

Hanne/savon

Hanne, het is misschien wel het relaxed om er in mee te gaan, maar ik heb nog 3 kinderen en die weten nu ook niet altijd waar ze aan toe zijn. Vragen ze mij of ik een spelletje mee wil doen, dan huilt jongste halverwege weer en kan ik (voor mijn gevoel in ieder geval) niet meer met volledige aandacht bij het spelletje zijn.
Savon, bij mij is het juist andersom, bij de oudste drie wist ik meestal wel waar ik aan toe was, maar nu dus niet. Ik gedij zelf het beste bij enig ritme, ik vind het wat dat betreft ook fijn dat de kerstvakantie weer afgelopen is, want nu moet ik zelf ook het ritme van de oudsten aanhouden.
Overigens opstaan voor 7 uur heb ik nog niet gedaan ook niet voor de andere kinderen, soms is het een paar dagen afzien geweest, maar, op de jongste na, worden ze nooit voor zevenen wakker.

Rosase

Rosase

03-01-2011 om 23:29

Mijn kdv kinderen

Werden op het kdv zo rond het eerste jaar zo ongeveer in het ritme geschoven zoals Jeanne beschrijft.

Ik zou het gewoon proberen. Eten op vaste tijden helpt vaak al een heel stuk. En dan eens kijken wat ze doet.

Hou er wel rekening mee dat er een tijd komt dat ze naar 1 slaapje gaat. Ik weet niet meer precies wanneer ze dat nu bij ons deden maar toch in ieder geval wel redelijk snel na de eerste verjaardag. Het kan dus zijn dat het ritme dat je nu aan het bevechten bent weer snel gaat veranderen. Ik moet ook zeggen dat ik het makkelijker vond om een ritme aan te houden op het moment dat ze naar 1 slaapje gingen.

Hanne.

Hanne.

04-01-2011 om 10:31

Ook met meer kinderen

Jeanne, ook ik heb er nog een paar rond lopen, ook met meer kinderen is het in mijn ogen prima mogelijk om met het ritme mee te gaan.

Overigens geldt daarbij ook dat de baby zich net zo goed aan het ritme van het gezin moet aanpassen. Dus als de oudsten ergens heen willen/moeten gaat ze mee. Slapen doen we dan in de kinderwagen, op de fiets of wat dan ook. Eten kan altijd wel ergens tussendoor.

Het 'probleem' van het spelletjes doen herken ik dan ook niet. Gaat hier eigenlijk prima. Moet de baby ondertussen in of uit bed ben ik 3 minuten weg. Dat kunnen die van mij prima hebben.

Na het slapen parkeer ik haar met een stapel speeltjes aan tafel, of ze scharrelt op de vloer rond. Sowieso slaapt ze zelden langer dan 45 minuten, en in diet tijd kan ik meestal toch geen volledig spel afronden.

Jeanne

Jeanne

04-01-2011 om 14:18

Rosase/hanne

Rosase, ze gaat 2 dagen naar het kdv en dat ritme houd ik nu ook zo'n beetje aan. Ik weet dat ze over niet al te lange tijd over gaat naar 1 slaapje, maar dat lukt nu nog niet.
Hanne, ze gaat ook wel mee in het ritme van het gezin, maar voor mijzelf vind ik het erg prettig als er wat meer duidelijkheid is. We wonen in een klein dorp en de oudste twee kunnen zelf naar vriendjes en sport gaan, dus dat is geen probleem. Ze is ook wel zo flexibel om overal mee naar toe te gaan, maar ze slaapt niet meer in de wandelwagen of in de auto helaas. Ik ben zelf misschien niet flexibel genoeg, want zoals eerder vermeld gedij ik het beste bij een redelijk vast ritme.

Dian33

Dian33

08-01-2011 om 14:40

Honger?

Beste Jeanne,

Onze jongste is net zo oud en ik herken het probleem. Wat bij ons geholpen heeft om in ieder geval in de ochtend wat meer ritme te krijgen was meer eten. Dus naast de bv ook nog een boterhammetje. Ons dochtertje slaapt daar stukken beter op.

Groeten,
Dian

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.