Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Monique van Hoof

Monique van Hoof

26-12-2011 om 13:52

Slaapprobleem na ziekenhuisopname

Wie heeft een mogelijke oplossing/idee. Wij hebben een dochter van 21 maanden, Hannah. Tot een maand geleden sliep zij perfect, tussen de middag circa 1,5 uur en in de avond van 19.15 tot 6.45 uur. Op 29 november heeft zij een koortstuip gehad van een uur, waar ze zelf niet uit kon komen. In het ziekenhuis hebben ze haar 3 x de hoeveelheid medicijnen moeten geven, infuus en een opname. De kinderarts adviseerde ons bij thuiskomst haar in bed te nemen, zodat we haar in de gaten konden houden, dit hebben we 3 nachten gedaan. Nu is de situatie als volgt (dit was ook mijn angst bij het advies van de kinderarts): zij wil pertinent niet alleen meer in haar bed slapen, wanneer zij bij ons ligt is het goed, of wanneer wij bij haar op haar kamer aanwezig zijn is het ook goed. Dit is absoluut geen natuurlijke en goede situatie, alleen weet ik niet hoe ik deze moet aanpakken. Op internet staat namelijk dat een kind een ziekenhuistrauma kan hebben en dat we hier voorzichtig mee om moeten gaan, anderen stellen de 15 minuten huilen methode voor en anderen het afbouwen van aanwezigheid. Mijn vraag is dan ook: hoe moeten we hiermee om gaan, moeten we troosten, "boos" worden? Ook proberen we alles uit te leggen, maar ze blijft zeker 3 kwartier huilen, dan valt ze in slaap en nemen wij haar om 23.00 uur in bed want dan zit ze weer rechtop in bed. Ik weet het het is een lang verhaal, maar weet niet meer goed wat we moeten doen wat goed is. Op het consultatiebureau ook niet. En als de oplossing er is hoe moeten we dit dan weer afbouwen.
Hopelijk wilt en kunt u mijn vraag beantwoorden.

groet,

Monique

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

26-12-2011 om 14:20

Even laten rusten?

Ik zou haar even de tijd geven om er weer bovenop te komen, en haar of een tijdje bij mij in bed houden, of op een matras in haar slaapkamer slapen ofzo. En dan na een paar maanden uitleggen dat het tijd is om in haar grote nieuwe bed te gaan slapen (goede gelegenheid om van het babybedje af te stappen), en dan heel consistent een week lang je erbij neerleggen dat het drama wordt, maar stug volhouden. Je kunt dan van te voren met je man afspreken wie wanneer ingrijpt, zodat de ander rustig kan slapen (met oordopjes).

Wat dus niet werkt, is de halve avond doorzetten, en dan opeens opgeven (maar het is o zo natuurlijk).

Boos worden heeft trouwens geen enkele zin. Een kind dat van streek is omdat mama of papa boos is, gaat niet zo makkelijk slapen. Ze is daar nog net even te jong voor om het echt te begrijpen.

Wat in mijn ervaring de beste methode is voor het doorzetten is 1 keer met een groot ritueel in bed leggen, en alle volgende keren dat ze eruit komt, zonder iets te zeggen of haar in de ogen te kijken, gewoon oppakken en weer in bed leggen. Na 2 avonden was hier altijd het gespook weer over met deze methode. (de eerste avond lijkt het een leuk spel, maar het verveelt echt snel!)

En jeetje, wat eng wat jullie hebben meegemaakt!

Marianne Wage-Jansen

Marianne Wage-Jansen

29-12-2011 om 15:32

Slaapproblemen?

Hoi,

Wij zitten thuis met ongeveer hetzelfde probleem, alleen heeft hij geen ziekenhuisopname gehad.
Mijn zoontje is 2,5 jaar oud, en heeft sinds kort een nieuw kamertje gekregen omdat we in april onze tweede verwachten.
De eerste keer slapen in zijn nieuwe bed ging hardstikke goed. Alleen werd hij toen rond 23.00 uur en om 3.00 uur wakker. Om 3.00 uur hebben we hem in bed genomen. En bij ons in bed heeft hij toen tot de volgende ochtend geslapen.

Nu is het zo dat hij voortaan altijd bij papa en mama in bed wil liggen. Ook al leggen we hem eerst in zijn eigen bedje, na 5 minuten zit hij alweer recht op en is het paniek in de tent want hij wil bij ons in bed slapen. We hebben al van alles geprobeerd, boos worden, niet boos worden, bij hem blijven zitten etc.

Hoe kunnen we dit nu het beste oplossen, ik wil namelijk wel gewoon fatsoenlijk kunnen slapen.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Groetjes Marianne

Erbij liggen

Als je liever niet elke nacht je kind in je bed wilt kun je ook gewoon naast je kind in bed leggen tot het slaapt. Deden mijn ouders bijna 50 jaar geleden al bij ons in periodes dat we dat nodig hadden.
't Zijn volgens mij altijd periodes die weer over gaan, en hoe relaxter je er zelf in blijft, des te minder erg voelt het allemaal (en des te sneller is het over).

Praktische vraag nav dirksmama

Naast je kind in bed liggen tot het slaapt werkt natuurlijk niet als kind in een ledikantje ligt. In een peuterbed zou het net aan kunnen, bedacht ik mij (dochter krijgt van het weekend een peuterbed, dat had iemand over). Maar houdt zo'n bed dat wel? Weet iemand toevallig of je ongestraft een volwassene in een peuterbed kan proppen?

Groeten,

Temet

Temet

Wij legden een matrasje (zo'n matje) en een slaapzak) onder het ledikantje. Bij onrust en gilpartijen gingen wij daar dan slapen/liggen.

Je kan trouwens wel in een peuterbed gaan liggen hoor. Doe ik ook als ik mijn dochter voorlees maar echt lekker ligt dat niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sahara

Nee, ik had ook niet gedacht dat het lekker zou liggen. Ik ben ruim 1,70, zo'n bedje is 1,50, dus je krijgt een soort Sneeuwwitje-effect, vrees ik . Maar blij te horen dat het wel kan in geval van nood. Het is ook weer zo vervelend als je naast je kind gaat liggen om het tot rust te brengen, om vervolgens met een keiharde knal op de grond te belanden...

Groeten,

Temet

Temet ( het past best

Kijk maar:


http://www.youtube.com/watch?v=MLErNXIYjMg
G

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-12-2011 om 22:06

Gaat vanzelf over

Allebei mijn kinderen hebben zo'n periode gehad. Bij dochter (9) hadden we nog een groot waterbed, daar paste ze makkelijk bij. Wij werden vaak 's ochtends wakker met onze peuter tussen ons in, we hadden dan niet gemerkt dat ze tussen ons in was gekropen.
Bij onze zoon (net 3) lukt het slapen met z'n 3tjes niet meer, dus als het nodig is kruip ik bij hem. In een peuterbed, maar wel een meegroeivariant die op de middelste stand staat. Anders wordt het wat krap. Ik ben er nog nooit doogezakt en weeg best veel. Ook opa van ver heeft er wel eens een paar nachten in geslapen en dat heeft het bed gewoon overleefd. Het bed gaat al 7,5 jaar mee en kan dus wel wat hebben. Het is gewoon zo'n houten ikeading.
Volgens mij gaan slaaptoestanden vanzelf weer over en is het het beste om het jezelf niet te moeilijk te maken.

Dendy

Galaxias

gevaarlijk linkje, voor je het weet zit je een hele tijd grappige babyvideo'tjes te bekijken!

Die beschermers langs de rand van het ledikantje zie je hier dus nergens meer, maar worden in de VS kennelijk geen probleem gevonden (of zouden die mensen uitzonderlijk zijn?)

Maar goed, als een ledikantje het al houdt, dan een peuterbed zeker (dochter doet momenteel een middagslaapje in haar nieuwe peuterbed, en het is nog niet eens echt opgemaakt)

Groeten,

Temet

Temet

Ik herken dat heel goed
Zo zit ik ook regelmatig allerlei grappige filmpjes op you tube te kijken.
Die beschermers zie je heel vaak in tv series (amerikaanse). Blijkbaar is dat daar heel normaal.
Groetjes G

Primavera

Primavera

02-01-2012 om 09:09

Temet

Je kunt in ieder geval wel een peuter ongestraft in een groot bed leggen. Dat hebben wij gedaan vanaf een jaar of 2-3.
Heel handig. Het scheelt weer in de kosten dat je niet een speciaal peuterbed hoeft aan te schaffen. Het is bruikbaar als logore ed voor volwassen en je kunt er indien nodig zelf bij gaan liggen als je peuter een moeilijke macht heeft.
Groeten Primavera

Primavera

Klopt helemaal. Maar het toeval wilde dat er in de familie een zo goed als nieuw peuterbed over was dat anders naar de kringloop was gegaan, en dat heb ik toen in dank aangenomen. Was dat er niet geweest dan had dochter inderdaad meteen een groot bed gehad.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.