Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Slaapproblemen 18 maand

Even de situatie schetsen.
Vanaf half september begonnen de slaapproblemen.
Mijn vrouw kreeg onze matteo savonds niet meer in bed,wenen en brullen als ze met hem in de slaapkamer aankwam. De oplossing hadden we snel gevonden,net voor hij moet gaan slapen ging ze even weg en bracht ik hem naar bed.
Sinds een week of 2 wilt hij bij mij ook niet meer slapen.
De enigste 2 oplossingen zijn dat hij beneden of de arm in slaapvalt,of dat de oma moet komen om hem slapen te leggen.
Bijkomend probleem dat hij na een uur of 2 wakker word wenend en helemaal overstuur,hij wilt enkel nog verder slapen tussen ons in.
Ook daar word hij verschillende keren wakker,maar valt vrij snel in slaap omdat hij onze aanwezigheid voelt.

Iemand tips ?

Vraag even forumbeheer via het envelopje de naam van je kindje te verwijderen, of, als je binnen het uur corrigeert, via het potloodje.

Hij zit in de fase van verlatingsangst zo klinkt het. 
Wat je kunt doen:
Naast hem zitten op een stoel tot hij slaapt, elke avond een stukje verder weg tot je op de gang staat. Als je daar bent aangekomen rommel je nog een week of 2 op de gang, zodat hij je hoort.

Andere optie: 
Neerleggen volgens jullie bedritueel, kort welterusten zeggen, een kus en: ik kom zo nog even kijken.
Na 1 minuut ga je terug, shhhht hem zonder woorden, legt hem neer, gaat weg.
Na 1 minuut terug, neerleggen zonder geluid en de kamer weer uit.
De dag er na hetzelfde met 2 minuten er tussen. Dit uitbouwen naar 3, 4, 5 -10 minuten.

onze oudste vond dat ook spannend. Wij bleven erbij zitten tot ze sliep. En werd ze daarna wakker dan herhaalde we dat ritueel.  Tot we zelf in bed lagen, dan lag ze tussen ons in. Voor ons nooit een probleem geweest. Er komt vanzelf een moment dat ze wel alleen willen slapen of doorslapen. 
Alles is maar relatief gezien kort op een mensenleven.  Dus ook deze fase, dus kozen we de weg van de minste weerstand 

Wij blijven erbij tot ze slapen. Er komt vanzelf een dag dat ze dat niet meer willen (denk ik, onze peuter en kleuter nog wel). Als ze in de nacht wakker worden hetzelfde of halen we ze naar ons bed. 

Zo klein willen ze op dit moment gewoon even bij je zijn dus daar zou ik aan toe geven.

Max88 schreef op 05-12-2022 om 21:24:

Vraag even forumbeheer via het envelopje de naam van je kindje te verwijderen, of, als je binnen het uur corrigeert, via het potloodje.

Hij zit in de fase van verlatingsangst zo klinkt het.
Wat je kunt doen:
Naast hem zitten op een stoel tot hij slaapt, elke avond een stukje verder weg tot je op de gang staat. Als je daar bent aangekomen rommel je nog een week of 2 op de gang, zodat hij je hoort.

Andere optie:
Neerleggen volgens jullie bedritueel, kort welterusten zeggen, een kus en: ik kom zo nog even kijken.
Na 1 minuut ga je terug, shhhht hem zonder woorden, legt hem neer, gaat weg.
Na 1 minuut terug, neerleggen zonder geluid en de kamer weer uit.
De dag er na hetzelfde met 2 minuten er tussen. Dit uitbouwen naar 3, 4, 5 -10 minuten.

Dit was het advies van het consultatiebureau maar bij ons kwam kind tussen ons in te liggen midden in de nacht. 

Met kind in bed leggen bleven we erbij. 

svenn15

svenn15

13-12-2022 om 20:38 Topicstarter

Wij zijn begonnen sinds gisteren met de 5 min methode,hopelijk helpt dit.

svenn15 schreef op 13-12-2022 om 20:38:

Wij zijn begonnen sinds gisteren met de 5 min methode,hopelijk helpt dit.

5 minuten ineens is best lang en helpt een kindje eerder echt onbereikbaar overstuur dan waneer je opbouwt. Sterkte

herkenbaar. Wij hebben het opgelost door een poster formaat foto van mij (mama) in het ledikant te hangen. Nooit meer last mee gehad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.