Breadinthebed
06-08-2025 om 17:18
Slaapritme verschil thuis en kdv
Hi allemaal,
Op de opvang slaapt onze dochter van 14,5 maanden oud nu nog maar 1x en vaak 90-120 minuten. Daar is de 3 dagen per week. Op de andere dagen dat we thuis zijn en ook veel spelen, maar natuurlijk met wat minder leeftijdsgenoten, slaapt ze altijd 2x en vaak (in totaal) 200-250 minuten.
Is zo'n verschil veelvoorkomend of is dat reden om te willen dat zij haar proberen op een ritme van 2x slapen te houden bij het kdv?

FvdS
06-08-2025 om 17:21
ik zou zeggen dat jullie zouden moeten aangeven hoe de slaapjes zijn, het is niet aan hun om iets uit te proberen toch?

Bloemenzee
06-08-2025 om 17:26
Hoe is ze als jullie haar ophalen?
Zoon had op een gegeven moment ook een flink verschil. Op het kdv sliep hij overdag niet meer, thuis nog wel een middagslaapje. Op het kdv was het voor hem veel te interessant om te gaan slapen. Geen probleem. Duurde een paar maanden, toen sliep hij thuis ook niet meer. Als jullie dochter hierdoor na een dag niet compleet gesloopt is, zou ik het lekker zo laten.

Due-scimmie
06-08-2025 om 17:36
FvdS schreef op 06-08-2025 om 17:21:
ik zou zeggen dat jullie zouden moeten aangeven hoe de slaapjes zijn, het is niet aan hun om iets uit te proberen toch?
Wie zegt dat ze uitproberen. Misschien valt kind daar gewoon niet in slaap.
Neefje slaapt bij kdv ook niet of minder dan thuis. Daar is gewoon te veel leuks qua andere kinderen en speelgoed terwijl hij thuis natuurlijk altijd met zijn speelgoed kan spelen.

Madamecannibale
06-08-2025 om 18:05
Die van mij sliep ook amper op de opvang. Thuis overigens was slapen ook een drama maar daar gingen we er vaak bij liggen en dan was er toch een iets langer slaapje. Er kan dus best een verschil zijn.

MamaE
06-08-2025 om 18:23
Mijn dochter heeft ook een periode gehad (rond 2 jaar) dat ze thuis nog sliep en op het kdv niet meer, want peutergroep, minder kindjes die sliepen, leuk daar spelen met iedereen.

AlisonH
06-08-2025 om 18:43
Je kind kan ook best vermoeid zijn na een dag kinderopvang. Mijn dochter was dat wel. Die ging drie dagen, sliep de donderdag de halve dag en ging vrijdag/zaterdag/zondag weer gewoon één keer twee uur slapen. Zij sliep minder goed op het KDV, veel te veel leukere dingen te doen.

Gsleutel
06-08-2025 om 20:56
Bij ons was het juist andersom. Thuis was slapen al van baby af aan een drama maar op de opvang sliepen ze redelijk. Omdat anderen ook gingen slapen. Thuis waren de middagdutjes met anderhalf (oudste) of in ieder geval voor hun tweede verjaardag (middelste en jongste) wel klaar, op de opvang deden ze de maanden er na nog wel een middagdutje. Tot we die er af hebben laten halen omdat ze thuis niet meer gingen slapen.
Hebben jullie er last van TO, dat ze op de opvang dagen minder slaapt? Is ze daardoor thuis anders? Moeilijker? Zo niet dan gewoon laten gebeuren. Ergens binnen nu en een paar maanden zal ze thuis ook over gaan van twee naar een slaapje. En dan loopt het misschien weet even gelijk. Tot het weer verandert...

Meesje
06-08-2025 om 22:14
Mijn oudste sliep thuis minder dan op de opvang. Kan verschillen idd. Slaapt je kind in de avond en nacht goed nadat het bij de opvang is geweest? Als ze er geen last van heeft zou ik me er niet druk om maken.
4 uren slaap overdag vind ik overigens wel veel voor een kind van 14 maand. (pardon, 14,5, hihi)

Mugske
06-08-2025 om 22:14
mijn kind sliep minder op kdv (teveel interessants) of hield de rest wakker (toen ze wat groter was). Leidsters brachten eerst mijn kind naar slaapruimte en pas daarna de rest (mijn kind sliep dan al, want was wel moe). Mijn kind had in de kleuterklas ook geen tijd om te eten, ze wist wel wat iedere klasgenoot op zijn boterham had. Oplossing was om even rustig apart te zitten zodat ze daarna weer lekker kon spelen.
Merk je aan je kind dat hij slaap mist? Dan bespreken op kdv.

Zeespiegel
07-08-2025 om 17:54
Heel herkenbaar, tenzij kind doodmoe thuiskomt, zou ik me daar niet druk om maken. Het wordt duidelijk thuis ingehaald, geniet van de rust.