Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
De dromers

De dromers

26-10-2018 om 06:41

slapeloze nachten, 2 jarig blijft storen

Een goeden morgen ouders van nu. Nou ja, laat het goede er maar even af.

Wij, Miranda en Niels... ouders van twee mannetjes Simeon 2j en Isaác 8m, zijn een beetje ten einde raad. Voor mijn vrouwvooral, want ik slaap als een blok. Onze oudste zoon blijft snachts maar spoken en mijn vrouw is echt een hele lichte slaapster. Bij het minste is ze wakker en komt dan amper weer in slaap.

We weten even niet meer wat te doen. Zo rond 02:00 uur begint het dan. Dan sluipt Simeon onze kamer binnen en kruipt bij ons in bed, maar stil zijn en liggen ho maar. Fluisteren, zuchten, draaien, stompen, aandachtvragen... het gaat de hele nacht door. Drie keer raden wie dan op den duur chagerijnig wordt?

Graag advies, tips... anything om onze nachtrust voor ons allen weer op de rails te krijgen.

Voor de moderatoren, sorry als wij de zoveelste ouders zijn die deze topic opstarten, maar na vanacht konden we echt niet eerst een waslijst aan topics doorpluizen. Wij zijn echt ten einde raad en wanhopig. Onze excuses daarvoor.

Alison

Alison

26-10-2018 om 09:04

Hahahaha

ouders van nu.

Volgens mij heb je ergens de verkeerde afslag genomen

slapen

Vaak zit de oplossing van de nacht in de dag. Slaapt hij veel overdag? Krijgt hij minder aandacht met de baby erbij? Wordt de baby 's nachts nog gevoed? (m.a.w. krijgt zijn broertje wèl aandacht 's nachts?)
Ik zou beginnen met kijken naar de dagen: wellicht korter slapen, veel bewegen en naar buiten, en zorg voor voldoende 1 op 1 aandacht voor hem.

Voor de nachten heb je verschillende keuzes. Je kunt accepteren dat je kind bij je in bed wil. Aangezien jij er wel doorheen slaapt, zou je vrouw dan in de kamer van je zoon kunnen gaan slapen. Misschien niet zo gezellig, maar van slaaptekort wordt je ook niet gezellig

Of je kunt hem wel steeds terug blijven brengen naar zijn eigen bed, eventueel tijdelijk een matras naast zijn bed leggen en daar gaan slapen. En natuurlijk zo weinig mogelijk aandacht geven 's nachts.

mijk

mijk

26-10-2018 om 11:18

je vrouw moet bijslapen

als jij redelijk slaapt ben jij nu aan de beurt. Je vrouw gaat ergens liggen waar ze slaapt jij doet de kinderen (tenzij ze nog voedt dan breng jij de jongste ene keer snachts maar laat haar liggen). En dan of hij bij jou of jij naast hem en alseen grammofoonplaat herhalen dat het nacht is en dat je slaapt. Kan je overdag een gesprekje met hem beginnen over de nacht.Is zijn kamer te licht te donker wat dan ook. Heeft hij een knuffel die hem s nachts gezelschap houdt? Avondritueel met een boekje enzo?

Mijn ervaring is overigens wel dat mijn kinderen juist lastiger werden als ze overdag minder sliepen. Van de overprikkeldheid konden ze niet meer slapen...

Mijk

dat herken ik ook wel (lastiger worden met minder slaap) maar dat zat dan meer in de voornacht. Hier wordt het kind blijkbaar pas rond 2 uur wakker en wil dàn aandacht.

Overigens had ik ook een paar slechte doorslapers en een paar erg vroege vogels. Mijn oplossing om het vol te houden was om zelf ook maar heel vroeg naar bed te gaan. Dat heb ik echt jarenlang gedaan.

angel3

angel3

26-10-2018 om 13:23

matrasje

Wij hadden een extra matras liggen bij kind op de kamer. Als ie eruit kwam vanwege bang of weet ik veel wat ging een van ons bij hem liggen naast het bed. Kind wel in eigen bed en op eigen kamer maar wel fijn met papa of mama erbij. Kind erbij in mijn eigen bed dat trokken we echt niet. Echte woelmuizen zijn het.
Wat ook kan is inderdaad dat jij blijft liggen met kind in bed en vrouw naar zijn bed of logeerkamer verhuist.

Tine Winkel

Tine Winkel

27-10-2018 om 10:42

onze kinderen

lagen al op heel jonge leeftijd in een grotemensenbed. Als ze 's nachts bij ons in bed kropen, ging een van ons met kind naar de kinderkamer en kroop daar samen met kind in het bed daar. De andere ouder kan dan doorslapen. En vaak sliep kind dan na een half uurtje weer in zijn kinderbed - dan kon je heeel voorzichtig eruit glippen en weer je eigen bed in. Wie 'dienst' had werd o.a. bepaald door werkdagen (als je de volgende dag niet hoefde te werken, moest je 's nachts aan de bak) en eerdere nachten (om en om 'dienst').
Maar slopend was het wel. Sterkte!

Triva

Triva

27-10-2018 om 12:11

Methode tine

Maar dan wel op een matras in kinderkamer, niet bij elkaar in bed. Kind moet leren weer alleen verder te slapen. Dat kan ook met een knuffel en jou in de kamer. In hetzelfde bed schiet niet op. Donker houden, meteen met kind teruglopen, niet meer zeggen dan: we gaan nu verder slapen en 's nachts zijn we stil. Dit blijven herhalen zodat je saai bent voor je kind. Geen toeters en bellen maar slapen.

Of bed erbij

We sliepen bij elkaar met peuter van 2plus in een peuterbed aan het voeteneind en pasgeboren baby in een cosleeper (soms in bed na een nachtvoeding in slaap gevallen) naast het ouderlijk bed.

Slaapgebrek is een bekend probleem bij jonge ouders. Het gaat voorbij. Met een jaar of vier was het hier een stuk rusiger geworden. En sliep iedereen meestal door.

Avondritueel, consequent zijn

Misschien overdag wat minder laten slapen? En ruim voordat hij 's avonds naar bed gaat lekker actief laten zijn. Een vast avond ritueel hanteren voor het slapen gaan hem heel rustig laten worden en liefdevol afscheid nemen.
Mocht hij alsnog telkens op de kamer komen dan wellicht consequent terug naar bed brengen en uitleggen waarom je dat doet zonder boos te worden.

Maran

Maran

15-01-2019 om 22:06

Slaaptrainer?

Wij hebben met 2,5 een slaaptrainer gekocht genaamd Sem. De klok is voorzien van stoplicht kleuren (rood, oranje, groen) welke het kind laten zien of hij/zij nog moet slapen, of dat hij/zij mag opstaan.

Mijn stiefzoon is geobsedeerd van auto's en weet daardoor precies wat de kleuren betekenen. Bij rood is het tijd om te slapen, bij oranje moet je nog 'heel even' slapen, en bij groen is het tijd om op te staan. De ogen van Sem sluiten bij rood en oranje, en gaan open bij groen.

Verder is het een kwestie van tijd en helpen te begrijpen wat 'slapen' inhoudt. Als mijn stiefzoon het even wat moeilijker heeft met slapen op zijn eigen bed krijgt hij een dikke knuffel van papa en wordt lekker ingestopt. Altijd terug naar zijn eigen bed.

O, en we hebben bij 2 jaar Elmo gekocht, en een aantal voorleesboekjes over Elmo. Zo is hij aan Elmo gaan hechten. Dit heeft hem ook zeker geholpen. Ondertussen heeft hij naast Elmo ook Schaapje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.