Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MLN

MLN

14-02-2009 om 20:38

Snoepmonster

3 Maanden geleden hadden wij een kind van net 2 jaar wat niets moest hebben van snoep of chocola. Nibbit-chipjes of Nijntjekoeken waren zijn high-light en heel af en toe zo'n kinderkoekengeval van de Lidl. Vanillevla was acceptabel, chocoladevla bah en veel liever had hij gewoon kwarkje. Op zijn brood alleen maar smeerkaas en worstvarianten.
En nu? Nu zijn we drie maanden verder en hij is veranderd in een waar vreetmonster! 'Toep' wil hij!!!!! Of 'tocoha'!!!! En wel nu en wel het liefst de hele dag door. Hoezo boterhammen, hij wil ontbijten met 'tips'!!! En als hij dan eindelijk accepteert dat wij NIET ontbijten met chips dan wil hij alleen maar jam of hagelslag op brood. 'Parties'(smarties dus) zijn momenteel je van het. Kwark is vies en smeerkaas is bleeeerrrrghhh. Bij het Kruidvat loopt ie zo naar de snoepjes toe en als ik niet snel genoeg ben dan graait er zo eentje uit de bak! Hij vraagt, smeekt, dreint, krijst, eist de hele dag door om snoep of koek of chocola enz.
Uiteraard geven wij niet continue toe, maar ik moet heel eerlijk zijn dat ik niet altijd even consequent kan zijn. Soms wil je gewoon even geen strijd en dan geef ik hem idd dat koekje. Mijn man is zo mogelijk nog een graadje zwakker..... Zoek ik raad? Misschien wel. Niet zo zeer op het gebied van consequent zijn (ik ken de teksten alleen de praktijk blijkt lastiger) maar meer of iemand dit herkent. Hoe kan een kind in zo'n korte tijd zo omslaan qua smaak. En zwakt zoiets ook weer af? Wij snoepen zelf zelden of nooit dus het is zeker niet een geval van slecht voorbeeld. Wel van goedbedoelende oma's, buurmeisjes, vrienden enz. die het mannetje zo graag 'verwennen'. Kind mag ook best snoepen hoor, hoort een beetje bij het kind zijn, alleen hij is er alleen maar mee bezig op dit moment.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

14-02-2009 om 21:39

Smaak

Op deze leeftijd verandert de smaak volgens mij waar je bij staat. Het is heet meest handige om dan wel een beetje consequent te blijven maar ook hier lukt dat niet altijd. Wij zitten in elk geval in de choco-fase. Behalve als die choco in een cakeje zit, dan blieft mevrouw het weer niet.

Wij heben trouwens al vanaf oudste kind de regel: 1 keer een snoepje en 1 keer een koekje per dag. Nog meer trek: brood of fruit mag je dan. En omdat wij dit al vanaf het begin doen weet oudste niet beter en vind het prima. Tuurlijk krijgt ze wel eens wat extra's, maar da's uitzondering en niet regel

Hier ook hoor

Hoi mln,
hier ook hoor! onze kleine meid van 2,5 jaar wil ook alleen maar snoep,chips en chocola.
brood wil ze bijna niet. maar...ik maak het toch klaar. eet ze het niet,dan ook geen snoepje. tot weer een volgende maaltijd. weer geen brood? weer geen snoepje.
savonds niet goed eten? geen waterijsje.

het gaat langzaam beter,maar ze blijft gek op alles wat slecht is.
woensdagmiddag mag ze chips, andere dagen niet.

succes

mama van Linde

mama van Linde

15-02-2009 om 13:10

Hier ook

wat brood betreft dan, tot voor kort at mevrouw altijd smeerworst of kaas o.i.d. op brood. En alleen op zondag een broodje met chocopasta. (Linde is nu 26 mnd).
De laatste tijd is het echter alleen nog maar "loop" (stroop) of passa (pasta) wat mevrouw blieft op haar boterham en daar begint ze al over bij het opstaan
Misschien ben ik wel te makkelijk hoor, maar ze krijgt dus door de weeks stroop op haar brood (appelstroop trouwens) en in het weekend pasta. Volgens mij is stroop in ieder geval nog wel redelijk gezond er zit in ieder geval veel ijzer in. Ik ben op het moment 32 weken zwanger en Linde zit echt in de peuterpubertijd, aan tafel heb ik dan geen zin in ook nog strijd. Op deze manier blijft het nog gezellig.

Verder zou ze ook wel het liefst de hele dag snoepen denk ik, maar ik heb eigenlijk bijna nooit echt snoep in huis. Ze mag 's morgens kiezen tussen een koekje of rozijntjes (neemt bijna altijd rozijntjes) 's middags uit bed altijd fruit. En omdat wij altijd vrij laat avond eten, mag ze dan 's middags ook nog wel eens rozijntjes of een koekje tussendoor. Als ik dan toevallig wel een keer spekken o.i.d. in huis heb en ze ziet het, dan wil ze dat ook écht hebben. Maar als je het niet hebt, heeft erom zeuren uiteraard ook geen zin toch?

Verder af en toe nibbit's daar is ze ook dol op, maar daar hebben we geen standaard dagen voor. Gewoon af en toe in het weekend een keertje.

Wat ik in het weekend wel eens doe als manlief late- of nachtdienst heeft. Eerst lekker in bad en de pyama aan, en dan daarna nog even naar beneden om een dvd van Nijntje te kijken met een paar chipjes erbij. Linde zit dan lekker bij mij op schoot en op deze manier wordt het ook echt een klein feestje voor ons allebei

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 17:21

Ja hoor

Blijkbaar gaat er met ruim twee een knop om. Ook hier een dochter met een ernstige chipsverslaving. Wij hebben bijna nooit iets lekkers in huis, alleen in het weekend krijgt ze kinderchipjes. Snoepjes of chocola hebben we niet (of is onzichtbaar voor kinderoogjes). Gelukkig accepteert ze ook een rijstwafel of een appeltje in blokjes als tussendoortje. Oma is hopeloos wat dat betreft, dus twee dagen in de week krijgt ze wel allerlei heerlijks.
Groetjes
Massi

Nog geen ervaring

Maar wat niet is kan nog komen. Zoon is bijna 26 maanden en eet nooit "echt" snoep. Ik wil gewoon nog niet dat hij dat krijgt, dus neem zoiets niet aan van vrienden / familie. Wel krijgt hij heel af en toe een heel klein chocolaatje, nog uit zijn kerst-stocking. Zelf zou ik zoiets niet kopen. Maar zelf vraagt hij er eigenlijk nooit om. Hij is gelukkig nog gek op tomaatjes, rozijntjes, soepstengels, fruit.

Maar zoon is dus niet echt bekend met snoep, wellicht als hij het een paar keer gehad heeft dat hij dan om is?

3e kind

Hoi,
mijn eerste kind heeft drie jaar lang geen snoep gezien.
tweede kind anderhalf jaar en derde kind stond met een jaar al te snaaien

het gaat vanzelf als je oudere kinderen in huis hebt, ze ziet hun eten en wil ook...

MLN

MLN

17-02-2009 om 13:33

Zelf schuld

Ik ben het natuurlijk ook zelf schuld. Zolang je het maar niet in huis hebt. Gisteren vrij consequent geweest met als gevolg over de hele dag maar 1 koekje gehad! Wel gigantische zeurpartijen over Smarties maar niet toegegeven.
Blijf het echter grappig vinden dat hij een paar maanden geleden er niet naar taalde, het zelfs vies vond en nu wel een snoepjunk lijkt!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-02-2009 om 14:10

Wanneer geef je dat dan?

Wij hebben nooit snoep in huis, eigenlijk ook nooit koekjes. Ik zou ook niet weten wanneer ik dat zou moeten geven. Met brood en fruit komt mijn zoontje op zich de dag wel door, als hij 's middags nog honger heeft krijgt hij nog een boterham. Hij krijgt natuurlijk wel lekkere dingen op een feestje ofzo, maar normaal gesproken denk ik er niet eens aan om snoep te geven. Wanneer doen jullie dat dan? En snoepen jullie zelf ook veel?

ayla

ayla

17-02-2009 om 15:59

Waarom erg

wat is er erg aan 1 of 2 snoepjes op een dag, het zijn toch kinderen. Ik ga altijd van de redenatie uit wat je ze nu verbiedt willen ze alleen maar later des te meer.
mijn 2 kids mogen echt wel iedere dag een koekje of een snoepje.Geen hele zak chips natuurlijk maar ik zie niet in wat er mis is met 1 zakje met haribobeertjes.

Rafelkap

Rafelkap

17-02-2009 om 17:29

Kwestie van smaak

Hoe meer eetmomenten hoe slechter voor de tanden. Dus (mede daarom) daarom geef ik mijn kinderen geen snoepjes. Haribobeertjes vind ik zelf niet lekker; ik wil m'n kinderen goede smaak aanleren, dus geen haribo. Overigens wel koekjes of rozijntjes/abrikoosjes (1 per dag) (en op visite doe ik ook niet moeilijk), maar bijvoorbeeld ook geen k3/kabouter plop etc maar dvd-tje van buurman en buurman. Chips vind ik eerlijk gezegd ook niks voor peuters (dikmakend en nog kankerverwekkend ook), later zal er wel niet aan te ontkomen zijn maar dan wil ik dat niet elke dag geven. Kwestie van smaak ook denk ik.

Rafelkap

hoi,
ik zie het verband niet tussen soort snoep en dvd van k3/plop of buurman en buurman?
is dat puur een smaakkwestie of vind je k3/plop niet goed voor kinderen?

Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2009 om 07:55

Rafelkap (over puurheid)

Ik vind zelf Buurman en Buurman ook veel leuker dan K3, en de meeste chips stinkt verschrikkelijk. Maar wat als je kind daar anders over denkt? Mijn dochter vindt Bi Ba Boerderij een leuk programma, ik krijg er kiespijn en kromme tenen van.
Verder denk ik dat Annemir een punt heeft (ergens hierboven), als ze die snoep en koek bij iemand anders (bij oma of bij oudere kinderen) zien, willen ze dat ook. Mijn dochter kijkt huizenhoog op tegen haar oudere neefjes en nichtjes. Die eten snoepjes en chips. Dan wil zij dat ook! Bij mij thuis krijgt ze het niet (meestal dan), maar bij oma wel. Ik ga oma niet verbieden om haar kleinkinderen hier en daar wat lekkers te geven.
Ik vind het geweldig zoals Rafelkap probeert om haar kind 'puur' op te voeden, trouwens.
Groetjes
Massi

ayla

ayla

18-02-2009 om 08:48

Onzin

het aantal eetmomenten heeft niets met snoep te maken en heeft iemand enig idee hoe slecht het zuur van een appel voor je tanden kan zijn? Ik zie daar niets puurs aan. Het zijn kinderen en kinderen houden van snoep (ik trouwens ook maar dat is een ander verhaal). Wanneer zijn ze dan wel oud genoeg voor snoep, op de basisschool? Of moeten ze dan bij de traktaties ook een stukje fruit ipv chips.

Je kunt een kind beter leren dat snoepjes en koekjes en chips mogen maar op vaste momenten en met mate. Op die manier wordt het tenminste geen verboden ding wat ze perse willen hebben.

ayla

ayla

18-02-2009 om 08:52

Daarbij

ontwikkelen kinderen toch op een bepaaldt ogenblik hun eigen smaak.
aylazoon lust alles, nou ja behalve frieten, maar hij krijgt ook chipjes haribobeertjes, koekjes. dat verpest echt zijn smaak niet. Een voorkjeur voor smaak zit vaak al erin en kun je hoogstens een bepaalde kant op sturen.

Hier makkelijk

Ik snoep zelf, mijn partner snoept nog meer (maar over zijn eetpatroon kan ik vellen volschrijven, dat doe ik maar niet), en houdt mijn kind ook niet weg bij snoep. Daar heb ik nooit de noodzaak van gezien, en dit heeft me dus in elk geval éen opvoedfrustratie gescheeld. Ik let alleen wel op de hoeveelheid en de frequentie.

Overigens: ik ben opgegroeid in de jaren 70, toen de eerste 'Gij zult Niet Snoepen'golf ons land overspoelde. Er waren kinderen wier ouders ze suikerloos probeerden op te voeden. Dat lukte nooit. Misschien dat ik daarom nooit de behoefte heb gehad om het zelfs maar te proberen.

Groeten,

Temet

MLN

MLN

18-02-2009 om 13:07

En daarnaast

Vind ik dat een kind ook gewoon kind moet kunnen zijn. En daar hoort op zijn tijd een koekje, chipje of snoepje ook bij.

Rafelkap

Rafelkap

18-02-2009 om 18:48

Puur

Oh is dat puur? Nouja, ik heb gewoon geen snoep in huis, maar wij eten wel koekjes hoor. Zo consequent ben ik niet. Ik bedoel met smaak, net als de smaak van eten; bepaalde "snoep" (haribodrop of paprikachips) vind ik niet lekker, komt dus niet in huis dus eten mijn kinderen niet (bij anderen mogen ze het best). En k3 of bepaalde kinderprogramma's vind ik erg stom en kijken we gewoon niet (ik kijk gewoon in het tvgidsje) Ik wil mijn kinderen qua eten lekkere dingen meegeven en qua cultuur (in mijn ogen) mooie boeken en films.
Later gaan we echt wel aan de dropjes (houd ik ook wel van) maar daar vind ik ze nu nog te jong voor (bang voor verslikken)
En ja Ayla: een appel is idd ook slecht voor de tanden, net als sap. Mijn tandarts zei het zo: je kan beter die chocoladeletter achtermekaar opeten, dat is beter dan elke keer een klein stukje. Dus als je een keer per dag je kind snoepjes geeft is dat prima als het maar niet te verspreid is. Voor je het weet zijn ze de hele dag aan het eten.

Rafelkap

Rafelkap

18-02-2009 om 19:38

Kleine toevoeging

Schiet me nog wat te binnen: ja ik vind wel dat ik het goede voorbeeld wil geven en een gezond eetpatroon wil aanleren. Dus ik ga mezelf ook niet volvreten met dingen die ik mijn kinderen niet wil geven.
Dat ze dan later zich vol gaan vreten, volzuipen en een hanekam aanmeten, tja, dat zien we dan wel weer (daar is weer hulp in een andere rubriek)

Guinevere

Guinevere

18-02-2009 om 20:01

Was een rubriek vooruit aan het lezen...

Ben ik alvast vooruit aan het kijken in de volgende rubriek (snuitertje is vandaag 22 mnd), kom ik van alles tegen waar we nu ook al mee te maken hebben.
Meneer hier blieft sinds een week ook van alles niet meer. Geen groente, geen gepureerd fruit (was altijd onze redding). Nee, meneer eet alleen nog maar boterhammen met chocopasta en vooral mandarijnen. Liefst 4 op een dag. Daarna, of daarvoor of tijdens, begint hij over ijs te kletsen. En met ijs bedoelt hij ijs, chips of snoep.
Ik laat 'm gerust een half uur krijsen al ie "ijs" in zijn bol heeft gehaald. Ga eerst maar lekker je gezonde eten opeten, daarna zien we wel verder. Jammer genoeg bestaat gezond eten hier alleen nog maar uit die pastaboterhammen en mandarijntjes. Ik hoop ten zeerste dat ie over een maand een bleekselderijmanie ontwikkelt.
En nog iets: ik hoef hier maar met een beker thee rond te lopen 's morgens of hij denkt dat het al tijd is voor de koffie + koekje. Staat ie dus al om 8.30 's morgens naar de koektrommel te wijzen...

Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2009 om 20:52

Nog een toevoeging 'puur'

Rafelkap, ik meende het echt met 'puur opvoeden'. Ik zou zelf wel wat consequenter willen zijn met het aanleren van een bepaalde smaak. Man doet dat wel, die selecteert zorgvuldig welke muziek hij met dochter luistert (al vanaf haar geboorte) en welke filmpjes ze samen bekijken op de computer. Ik volg dochter meer. Wil jij het Dino Babies liedje? O, prima. Soms prop ik er wel een filmpje tussendoor wat ik persoonlijk erg mooi vind, het Lacrimosa ofzo. Dat vindt ze best leuk om naar te kijken, trouwens. "Die mevrouw zingen he? En die meneer ook. O, een cello (ze noemt alle violen/altviolen/bassen etc ook cello). En een fluit. Die meneer heeft zweet." Ja ja, denk ik dan, luister nu eens naar die hemelse klanken, verdorie!
Ze heeft wel een heleboel boeken, maar wil eigenlijk maar een paar boeken constant voorgelezen hebben. Het is gewoon een kind met een zeer sterke eigen wil. Ik vind dat ook wel weer grappig.
O ja, ik heb ontdekt dat ze vrijwel geen avondeten meer blieft als ze iets zoets of ongezonds tussendoor krijgt, daarom ben ik met tussendoortjes wel erg consequent. Ik kook tenslotte niet voor de kat z'n viool (en man ook niet als het zijn beurt is).
Groetjes
Massi

ayla

ayla

19-02-2009 om 09:02

Wat ben ik makkelijk

wist dat ik al redelijk makkelijk was maar vergeleken met wat ik hier lees ben ik wel schandalig makkelijk. Kinderen mogen hier rustig naar K3 en kabouter Plop luisteren en kijken, erger nog, ik luister en dans met ze mee. Of ik ga samen met oudste dochter naar een concert van K3. Haar goede muziek smaak is voor de rest van haar leven verpest. En zoonlief staat hier idd ook om 8 uur al naar de snoeptrommel te wijzen om dan luidkeels te verkondigen dat hij "ene koek" wilt. Maar ik ben nog niet zo verdorven dat hij om 8 uur al aan de koeken zit. ik maak me er niet druk om, een eigen 'goede' smaak kunnen ze later nog ontwikkelen. En daarbij wat is goede smaak? de ene zweert bij een opera of bij klassieke muziek terwijl een ander punk of rock belangrijker vind. Dat is het verradelijke aan smaak, veels te persoonlijk.

Ach

Ik ben ook makkelijk.
Jongste (19 maanden) staat ook 's ochtends al naar de kast te wijzen en wil chocola. Krijgt ze dan niet hoor.Maar soms geef ik haar rond 10 uur wel een klein stukje. Maakt het uit! Krijgt ze niks van.
En gisteren na haar dutje (ik was niet lekker, 2 oudsten met oma op pad) ben ik met haar in het grote bed gekropen, heb Toy Story 2 aangezet (is ze gek op) en hebben we samen wat chocola en chippies gegeten. Was heel gezellig!

Asa Torell

Asa Torell

20-02-2009 om 15:26

Gedoe

Hier een belangrijke reden waarom ik weer even genoeg van snoep heb: zoon kan er zo eindeloos om blijven zeuren. Als ie een zak snoepjes mag kopen, maar die niet in 1 x mag opeten, is het zijn favoriete gespreksonderweg tot die zak eindelijk eens op is. Ik kan me wel voorstellen dat vaste snoepmomenten dit probleem oplossen overigens. Maar daarvoor staat dat spul weer te ver van me af, om het echt wekelijks in huis te halen. Hier krijgen de kinderen dus alleen het 'snoep' dat wij ook eten, dat zijn chocola en chips, en omdat het niet heel gezond is eten we het zelf ook maar niet zo heel veel (en vooral als ze al naar bed zijn haha).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.