Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
liora

liora

17-10-2010 om 07:32

Speen

Hoi,

Mijn zoon van 16 maanden is erg op zijn speen gesteld. Het liefst loopt hij de hele dag met speen. Maar ik doe er toch goed aan om hem de speen alleen bij het slapen te geven?

Heb er even moeite mee omdat hij echt huilt als ik de speen wegleg.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m@ss

m@ss

17-10-2010 om 08:54

Bij ons

Hoi,

tuurlijk doe je daar goed aan, zo denk je ook aan zijn gebit. Het drukt het gebit toch iets naar voren. Onze zoon van 36 maanden is ook erg verslaafd eraan. Maar krijgt hem alleen snachts, en hoop dat hij er makkelijk voor zijn vierde vanaf komt.

succes

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-10-2010 om 10:25

Hier

Mijn oudste was ook verzot op zijn speen, hij had er echt troost aan. Dus hem gaf ik de speen ook wel als hij huilerig of moe was. Maar buiten zo weinig mogelijk (alleen in de kinderwagen en auto) en hij mocht er ook nooit mee praten. Daar kan ik zelf nl niet zo goed tegen, van die onverstaanbare peuters met speen in de mond.

Jongste is veel minder gesteld op zijn speen, hij heeft hem alleen in bed of als we lang in de auto zitten.

vlinder72

vlinder72

17-10-2010 om 11:16

Hier ook

Mijn zoontje ook. Hij mag zijn speen in bed. Maar inderdaad zie het maar eens af te pakken. Zeker als ik hem 's morgens uit zijn bed moet halen om naar het kinderdagverblijf te gaan. Ik laat hem nu even zijn speen houden. Ik kleed hem aan en als hij dan zijn speen even uit zijn mond haalt en ergens neerlegt dan haal ik de speen direct weg. En leg hem ergens neer waar hij hem niet meer ziet. Gaat meestal goed.

In de kinderwagen mag hij wel zijn speen.

En ach, twee van mijn andere kinderen hadden ook een speen. Ik heb bij beiden de speen als ze ongeveer 2,5 jaar waren resoluut weggedaan. Gewoon op de ene op de andere dag de spenen laten verdwijnen. En het is helemaal goed gekomen met de gebitjes van die twee. Mijn oudste duimt en dat is nog veel lastiger om af te leren. Dus van mij mag de speen best. Hij heeft er af en toe echt behoefte aan. Zeker als hij moe is of een beetje pijn heeft.

Rosase

Rosase

17-10-2010 om 18:20

Doe net als vlinder

Tot 2 jaar heb ik er niet moeilijk over gedaan en nu doe ik net als vlinder: zo snel mogelijk wel leggen. En dat gaat ook goed.

Het gekke is dat hij hem op het kdv meteen inlevert, zonder problemen. Daar hoef ik thuis niet mee aan te komen, afpakken is daar ook geheid huilen.

Net na de 1e verjaardag

..vond ik een mooie tijd om te stoppen. Dan zitten ze net nog niet in die superprotestfase.

Dus Liora, ik zou overwegen om cold turkey te gaan. Ik vind sowieso dat ze moeten leren om zich te laten aankleden of in een kar vervoeren of andere heel gewone dingen zonder te zuigen.

Zoontje heeft net weer een klasgenootje met een hardnekkige spraakachterstand omdat hij tot zijn derde met speen gelopen heeft.

Beperken tot het bed vind ik een goede tweede keus.

"speentjes zijn voor boven"

Nou kan het natuurlijk zijn dat jij gelijkvloers woont, maar hier was bij beide kinderen de stelregel 'speentjes zijn voor boven': in bed, en na het opstaan terwijl je nog boven ronddreutelt mag de speen in, maar als we naar beneden gaan om te eten gaat de speen uit. En die gaat dan ook pas bij het slapen weer in.

In principe dan he, want gezondigd wordt er ook (bij ziek, zielig en in de auto).

Om mijn kinderen dingen te ontfutselen die ze liever niet kwijt willen gebruik(te) ik - overigens niet altijd met succes - X (in jouw geval:speentje) gaat slapen. Nee, doe speentje maar uit. Speentje gaat slapen. Zwaai maar dag. Dahag, speentje!
Enzovoort.

Ach ja, de conversatie waar een mens zich toe moet verlagen...

Zoon is destijds redelijk makkelijk afgekickt en ik denk dat het daarbij wel hielp dat hij overdag dat ding toch al nooit inhad. Ik zou het gebruik dus inderdaad maar beperken, zeker omdat je kind nu toch ook wel een beetje zal gaan praten. Zo geweldig verstaanbaar is dat meestal toch al niet, zo'n in de weg zittende speen maakt het er niet beter op. Even doorbijten, hij went wel aan minder speen per dag...

Groeten,

Temet

Geïnternaliseerd

Kijk, soms lukt er gewoon ineens iets, bij het opvoeden
Vanochtend maak ik aanstalten om met dreumes naar beneden te gaan; 'peetje lug' (= speentje terug) murmelt het wurm, en loopt naar haar kamer om het speentje op de commode te leggen. Het is ingesleten, kennelijk.

Groeten,

Temet

liora

liora

18-10-2010 om 19:47

Temet

Wat goed zeg! Hier gelijkvloers inderdaad, maar speentje kan wel op de plank. Heb het idee dat dag speentje hier nog niet wordt begrepen.

Inderdaad: waar je je toe verlaagt! Hier ook tijden geroepen: dag tram, bedankt dat je ons naar huis hebt gebracht...

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Speen aangeleerd

Hier een zoontje van inmiddels bijna 2 jaar. Met een jaar of 1.5 was het er zooo ingesleten dat ie hele dag met speen in zijn mondje liep. Gewoon gewoonte. Ik geloof niet zo meer in zuigbehoefte op deze leeftijd, maar misschien zit ik er wel naast hoor....
Bij oma was ie meestal speenloos twee dagen in de week. Dat zette me aan het denken. Bij oma legde ie op die leeftijd al keurig zelf zijn speen in de fruitschaal. Onvoorstelbaar. Aangeleerd gedrag dus.
Toen hebben wij rigoreus gestopt overdag met de speen. We hebben hem beneden overdag laten huilen erom. Hij heeft het bijna 1.5 uur volgehouden. het was errug moeilijk en ook wel beetje zielig, maar.......daarna was het duidelijk. Speentje blijft boven IN BEDJE!!!! Vanaf toen legt ie zelf keurig netjes 's ochtends na het wakker worden zijn speentje in bed. Als ie gaat slapen s middags en 's avonds mag ie gewoon zijn speentje. DAt leren we later wel af. Maar hier dus geen speen meer overdag. Alleen inde auto en eventueel kinderwagen met wandelen. Maar dat snapt ie precies. Hij weet gewoon waar ie aan toe is.
DUs volgens mij: gewoon effe doorzetten. Dan kan je die kleintjes best veel leren. Nee...niet alles helaas....

buzz

buzz

04-11-2010 om 11:22

Wij

waren aan het afbouwen, en toen gingen we op bezoek bij mijn moeder die had een jonge hond, en heeft geholpen hem kapot te bijten, het model was veranderd en ze wilde geen andere, klaar was het met dank aan de hond

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.