Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Spelen (2,5)

Eigenlijk al van het begin af aan vraagt mijn dochter constant aandacht. Even zelf spelen is er niet bij. Ik heb van alles geprobeerd, ook om weinig speelgoed klaar te leggen. Soms leg ik hier en daar wat neer. Maar ze laat alles links liggen of speelt er heel even mee.
Nu heb ik de deur open en probeer haar naar buiten te krijgen. Er ligt een loopfietsje en een step en een een fiets met zijwieltjes maar ze wil gewoon niet. Ook niet als ik er bij ga staan en het voor doe. Hoe wek ik haar interesse voor de spullen die ze heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kwam hier vanzelf goed

Dat is hier redelijk vanzelf goedgekomen. Zoon is nu bijna 3,5 en kan redelijk alleen spelen, maar een jaar geleden was dat een stuk minder. Je merkt dat hij nu meer fantasiespel geeft: je bent ergens anders bezig en dan hoor je hem hele verhalen houden tegen/over zijn beesten en wat al niet.
Ik kan me niet herinneren er iets bijzonders voor gedaan te hebben. Af en toe een nieuw speeltje hield hem wel even bezig, en soms werkte het wel eens als ik gewoon riep 'ik ben nu even bezig!' (waarbij ik de mazzel heb dat mijn zoon niet direct het hele huis verbouwde of uit het raam klom als ik even niet keek)

Dus helaas geen gouden tip, maar wil je wel hoop geven dat dit nog vanzelf in orde komt - helaas heb je daar nu even niet zoveel aan.

O ja, kind aan een klusje zetten helpt soms. 'Goh, kan jij even onder de tafel vegen met je stoffer en blik voor mama?' - dat werk.

Succes ermee

Temet

picobello

picobello

17-03-2009 om 19:01

Speelgoed neerzetten

doe ik ook, wat ander speelgoed op haar kamer neerzetten, bv trein en een klein stukje opbouwen zodat ze ziet wat je ermee kan. Kind met een smoesje naar haar kamer sturen ( leg even je knuffel in bed oid), soms bleef ze gelijk boven spelen. Ik merkte dat ze het soms fijner vond om iets alleen te ontdekken dan met een mama naast haar met alle goed bedoelde aanwijzingen. oke niet leuk voor mama die graag wilde laten zien wat je er allemaal mee kon.
Ze begon ook pas met echt spelen toen ze 3 was.

Hier ook!

Ik erger me er regelmatig kapot aan! Thein is nu 2,5 maar hij kan al heel lang niet zelf spelen. Wel merk ik dat er bepaalde periodes zijn dat dit wel goed gaat. Maar als ik hem complimenten er over geef werkt dit alleen maar averechts. Het geluk hier is alleen dat hij wel heel goed buiten kan spelen. Gisteren heeft hij zich echt 2 uur achter het huis vermaakt! Zo af en toe komt hij dan wel, maar hij gaat daarna ook weer spelen. Ben dan ook zo blij dat het mooie weer er aan komt! Hup achterdeur open en vermaak je je!
Tja verder eigenlijk geen adviezen of tips. Maar ga zoveel mogelijk er op uit, naar de kinderboerderij, speeltuinen, zwemmen naar 1 of andere ballenbak en zoek kindjes van dezelfde leeftijd op(werkt hier ook erg goed)Dat was het enige wat hier echt effect had. Zo kreeg hij toch zijn aandacht en was hij toch ook lekker positief actief. En nu hij op de psz zit, begint zijn fantasie echt zoveel rijker te worden! Dus tja, het komt nog wel??

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2009 om 10:39

Boven?

Ik verbaas me erover dat jullie kinderen boven in hun kamer spelen? (ik laat ze altijd beneden spelen)
En ze zijn niet meteen volwassen en zelfstandig met 2,5! Komt allemaal vanzelf.

Linda99

Linda99

18-03-2009 om 11:17

Ja, boven

Hier ook een peuter die boven speelt. Beneden is er namelijk slechts een klein speelhoekje en boven hebben we twee kinderkamers vol speelgoed en andere dingen. Is toch veel leuker voor een kind?

Wel is het zo dat mijn beide kinderen wel altijd goed zelf hebben kunnen spelen. Soms doen we samen iets maar meestal gaan ze vanzelf hun eigen gang. Doen ze dat niet dan help ik ze even op weg of gaan we iets doen.

picobello

picobello

19-03-2009 om 12:59

Boven spelen

is makkelijker aangezien beneden zo klein is dat er geen plaats is om bv trein of playmobiel uit te zetten en .... in hun kamer zijn zij de baas, er mogen dus geen zussen, vriendjes ect zomaar binnen komen. Zo kunnen ze rustig spelen. dit dus omdat er anders altijd ruzie van komt.

m'nroosje

m'nroosje

19-03-2009 om 13:13 Topicstarter

Zelfstandig?

Het probleem is niet dat mijn dochter zelfstandig of "volwassen" is, maar dat ze niet naar haar speelgoed taalt. Ik heb echt leuk speelgoed, poppen, keukentje, autootjes, duplo, blokken, puzzles, kleurtjes, een driewieler, een loopfietsje, een step, een fietsje, enz..... Maar zelfs als ik er mee ga spelen dan kijkt ze er naar, ze doet een beetje mee maar stopt weer zodra ik stop. En ze is toch niet te klein voor een loopfietsje of driewieler of wel? Ze snapt het niet en vindt er dus niets aan. Ze wordt zelfs boos als ik haar aanspoor en wil er vervolgens helemaal niet meer op.
Ik vind het zo zonde van al dat speelgoed. Ik heb boven niet veel ruimte en ik vind het ook eng om haar zelfstandig de trap op en af te laten gaan. Anders zou dat misschien wel een optie zijn. De speeltuin vindt ze wel leuk maar ik heb niet altijd zin om weg te gaan. Ik vind dat ze thuis genoeg heeft.
Ik word er gewoon zo moe van om haar constant bezig te houden. En dan moet ik het huishouden en alles tijdens haar middag tukje doen. Nou, tegen die tijd ben ik bekaf.
Bij opa en oma of pzs speelt ze trouwens wel zelf.

Roosje

speelt ze op de psz of bij opa/oma met andere dingen dan jij hebt? Of speelt ze daar met hetzelfde soort speelgoed dat jij ook al voor dit ondankbare mormel hebt aangeschaft? In dat laatste geval is het haar kennelijk toch gewoon om jouw aandacht te doen. In het eerste geval heb je misschien prachtig speelgoed uitgezocht waar zij helaas weinig aan vindt (zo taalt mijn zoon nauwelijks naar die prachtige en dure duplotrein die hij voor zijn verjaardag heeft gekregen)

En gaan opa en oma dan wel de mensen van de psz haar wel bezighouden als ze zich niet zelf vermaakt? Misschien moet je eens vragen hoe ze het daar doen. Hoewel kinderen de vervelende neiging hebben om bijv op de psz/creche andere dingen te laten zien dan thuis (mijn zoon tenminste wel).

Sterkte ermee

Temet

m'nroosje

m'nroosje

19-03-2009 om 21:46 Topicstarter

Overschat ik haar?

Bij opa en oma heeft ze speelgoed van 40 jaar oud! In een doosje en ze vind het allemaal prachtig! Een beertje met 4 kleintjes en allemaal oude boekjes. Én ze krijgt ook wel veel aandacht natuurlijk. Misschien is het speelgoed dat ik heb te moeilijk voor haar. Hoewel ze wel zo een puzzle van 20 stukjes voor 3-jarige maakt.
Ik zal eens vragen waar ze op psz mee speelt. In ieder geval gaat ze daar ook niet op loopfietsjes en driewielers.
En inderdaad gedraagt ze zich bij anderen veel keuriger dan bij mij, dat begrijp ik ook wel.
Ik zal weer eens wat simpeler speelgoed neerleggen en het een en ander opruimen.

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2009 om 07:24

Minder

Ik zou minder speelgoed neerleggen. Veel minder. En dat om de zoveel tijd wisselen. Ze weet gewoon niet wat ze moet kiezen. En verder is het normaal dat ze in jouw nabijheid wil zijn, ze is 2,5.
Bij anderen is er "nieuw speelgoed", dat is altijd leuker, dus wisselen.

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2009 om 07:26

huishouden "samen doen", heeft iemand geloof ik al geschreven? Geef haar maar een doekje of laat haar de gang stofzuigen, stofzuiger aan zetten, ramen lappen etc. Voel jij je nuttig en zij voelt zich "groot". Werkt hier wel.

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2009 om 07:30

Sorry

Ik lees nu dat je dat al doet, minder speelgoed. Maar afwisselen ivm verrassingseffect werkt vaak wel.
Het is lastig, ene kind kan beter alleen spelen dan andere, maar het is op zich heel normaal.
Kindje uitnodigen en mee laten doen wat jij doet (ook al gaat dat dan langzaam) is enige wat ik kan verzinnen.

Oud speelgoed

Peuterzoon is ook helemaal dol op het andere speelgoed bij de oma's. Dat het stokoud is deert hem niet, het is iets anders dan thuis en dat is al prachtig. Waarbij ik aanteken dat zoon niet wekelijks bij de grootouders op bezoek is.

Terzijde: schoonouders hebben speelgoeddinosaurussen, die nog van een oudere neef zijn geweest op wie zij vroeger veel pasten(neef woont nu in buitenland, zij hebben het speelgoed gehouden). Als zoon naar die opa&oma gaat weet hij dus al: daar gaat hij met de dinosaurussen spelen. Laatst hadden ze ook nog een dinoboek gevonden en dat naar ons meegenomen voor zoonlief. Ze konden het wat hem betreft weer mee terugnemen. Kennelijk heeft hij besloten dat dino's in Kampen horen en niet in Amsterdam!

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.