Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Spraak ontwikkeling

Beste mensen!

mijn zoon is 2 jaar en 5 maanden oud.

helaas praat hij nog niet. Enige woorden die hij zegt zijn mama en papa. Voor de rest niet.

hij is verder vrolijk en sociale kindje. 

ik wil hem bij logopedie aanmelden. Kent iemand een goede logopedist in Arnhem? 

graag jullie ervaringen...

alvast bedankt 💐

Gaat hij ook naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal? Wat zeggen zij van zijn taalontwikkeling?
Is zijn gehoor al eens getest?
Wat zegt het consternatiebureau ervan?

Sunny mom

Sunny mom

22-05-2021 om 13:17 Topicstarter

Marie111 schreef op 22-05-2021 om 12:29:

Gaat hij ook naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal? Wat zeggen zij van zijn taalontwikkeling?
Is zijn gehoor al eens getest?
Wat zegt het consternatiebureau ervan?

Hoi Marie,

nee. Hij gaat niet naar een dagverblijf of speelzaal. En door de corona en omdat ik bij risicogroepen hoor, ben ik laatste jaar heel weinig buiten geweest en contacten gehad.

volgens mij hoort hij goed. En ik ben nog niet naar consultatiebureau geweest. Ik dacht gelijk een logopedist opzoeken.

Gehoor testen is wel belangrijk inderdaad. Een kind dat niet goed hoort kan ook niet goed leren praten. Als je kind met 2,5 nog maar twee woorden zegt zou dat zomaar een indicatie voor vve op kunnen leveren. Ik zou eens beginnen bij de huisarts of het consultatiebureau. Die kunnen je verwijzen naar de juiste instanties/hulpverlening als dat nodig blijkt.

Laat dan ook het zicht testen. Voor die kinderen is het normaal wat ze al dan niet zien, maar het kan geweldig in de weg zitten als blijkt dat ze slecht zien. Een bril kan een groot verschil maken.

Zoon hier sprak ook niet goed op die leeftijd. Wel meer woordjes, maar vaak onverstaanbaar, klanken verwisselen etc. Wij werden via het consultatiebureau doorverwezen naar een logopediste die met een testje bekeek hoe het ervoor stond en daarna aangaf dat hij inderdaad logopedie nodig had. Daar hebben we hem toen voor aangemeld. 

Logopedist heeft net als de fysiotherapeut tegenwoordig directe toegang. Dus je hebt geen doorverwijzing nodig. Ik zou gewoon een keer een afspraak maken. Als er intensievere hulp nodig is dan kan de logopedist daar het beste over adviseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.