Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Spugen: wanneer naar de huisarts?

Dreumesdochter was ziek, donderdag. Alles wat erin ging kwam direct - maar dan ook direct- weer terug. Dat duurde gelukkig niet zo erg lang, op een gegeven moment bleef er toch nog iets in. En zo ging het gaandeweg beter, zaterdag was ze alweer als nieuw.
Maar de vraag kwam bij mij op: wanneer moet je naar de huisarts(enpost)? Ja, als kind niet meer plast en volledig van de wereld is, of als een samengeknepen velletje rechtop blijft staan enzo, maar ben je dan eigenlijk niet al een tikkie aan de late kant? En als alles wat erin gaat werkelijk direct weer terugkomt, hoe lang moet je dat dan aanzien? Iemand enig idee?

Ik had de huisartsenpraktijk willen bellen voor overleg trouwens, maar die waren net dicht tussen de middag, tegen de tijd dat ze weer open waren was er intussen wat drinken ingebleven en besloot ik het maar gewoon aan te zien.

Dochter is overigens anderhalf, dus geen baby meer maar toch nog wel echt klein.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mayte*

Mayte*

17-10-2010 om 23:06

Als je het niet meer vertrouwt

En dat is geen duidelijk moment natuurlijk. Maar je intuitie zegt vaak wel wanneer het echt tijd is om aan de bel te trekken. En soms blijkt het dan allemaal wel mee te vallen, maar dat is ook niet erg.

Ik ben met mijn dochter (ze was toen een jaar of 2) een keer gegaan in een vergelijkbare situatie als de jouwe. Waar de HA naar keek was hoe snel het bloed terugloopt als je de nagel indrukt (dat moet direct gebeuren) en ze keek even naar de vochtigheid van ogen en slijmvliezen. Er was nog niets aan de hand. Wat ik toen als advies kreeg was haar ieder kwartier een paar slokjes drinken te geven (liefst water met ORS erin). En dat is nu ook mijn remedie bij diarree en spugen, ieder kwartier geef ik met een spuitje 10 ml ORS in de mond.

Ik ben met mijn middelste wel een keer in het ziekenhuis beland wegens dreigende uitdroging. Die was toen nog heel klein en had echt een ingedeukte fontanel, was heel apatisch en dronk niet meer.

Je weet het als je actie moet ondernemen. Daar vertrouw ik inmiddels maar gewoon op.

Fijn dat het beter gaat met je dochtertje!! Want het is gewoon niet fijn, dit soort zorgen.

elsje78

elsje78

18-10-2010 om 09:03

Hier ook

een paar keer geweest met jongste, hij had toen 36 uur geen plasluier meer gehad. Moesten op de fontanel letten, huilen zonder tranen, droge mond enz. Maar vooral ook op hoe hij was, was hij nog alert of meer apathisch...

Als je het niet meer vertrouwt zou ik altijd bellen...

Als je moederinstinct het niet vertrouwt gewoon bellen. Maar op zich is het niet zo heel erg als ze een dagje spugen en niks eten. Vocht moet er in theorie wel in maar wij hebben ook wel eens gehad dat elke slok water er direct weer uitkwam. Niks aan te doen helaas. We hebben dochter toen laten sabbelen op een washand.

(zit vandaag ook thuis met een ziek kind wat heeft gespuugd en niet eet/drinkt)

Fianna

Fianna

18-10-2010 om 13:12

Vaak geen zin

Wat ik begrepen heb is dat ze vaak niks kunnen (of willen) doen voordat het 'te laat' is. Ik geloof dat artsen erg terughoudend zijn om overgeven te stoppen mbv medicatie bij kleine kinderen.
Het komt er op neer volgens mij dat zolang het goed gaat, gaat het goed. Op het moment dat het fout gaat en je kind uitdroogt wordt er gehandeld in die zin van vocht toedienen dmv sonde.
Ik heb het met oudste gehad, die was doodziek, kwam er aan 2 kanten uit. Diverse malen de ha gebeld en naar de hap geweest. Konden niks doen want hij was (nog??) niet uitgedroogd. Op een gegeven moment was hij wel uitgedroogd en is met spoed opgenomen in het ziekenhuis en kreeg 24 uur vocht via een sonde toegediend.
Kennelijk kunnen de artsen de symptomen van de virus niet stoppen.
Overigens droogt een kind niet zo snel uit. 1 dag overgeven zou mij geen zorgen baren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.