Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Eefvis

Eefvis

06-11-2011 om 22:00

Stoppen met fopspeen - help

Ik wil eigenlijk rond de Sinterklaas alle fopspenen in de schoen gaan stoppen voor de babypietjes. Lijkt me een goed moment. Ik zie er alleen enorm tegenop. Ze heeft nog zoveel 'steun' aan d'r fiep... Ik hoop dat het een kwestie van doorzetten is. Mijn dochtertje is bijna 2,5 jr oud. Ervaringen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama_Lynn

Mama_Lynn

06-11-2011 om 22:34

Hoi

Wat een leuk idee, de fopspeen voor babypiet in de schoen stoppen. Denk dat het best kan werken als ze een beetje verbaal is ingesteld. Mijn dochter (nu 4.5), was 2 jaar en 7 maanden toen we stopten, met name vanwege het advies vanuit de tandarts. Ze had hem alleen in bed. Ze stopte met de overgang naar het grote bed, midden in december, beetje ziekig. Gewoon verteld dat het niet mocht van de tandarts, dat het niet goed voor de tandjes was. Speen zelfs nog in de vensterbank laten liggen. Binnen een week was het goed. Ze sliep wat onrustig de eerste nachten (paar keer extra er heen), maar dat kon ook komen door het niet zo lekker zijn. Het was dus hier geen enkel probleem. Zij was wel vrij verbaal, ik kon met haar al heel goed communiceren. Zij hing overigens 's nachts ook wel aan haar speen en heeft de eerste paar dagen nog wel naar speen gewezen en gezegd: mag niet meer he.

Zoon is 20 maanden en een beetje en sinds september van de speen af. Hij praat nog niet zoveel, snapt wel veel, maar het ging bij hem min of meer toevallig. We waren een keertje elders, hij moest zijn middagslaapje doen en we waren de speen (echt per ongeluk!) vergeten. Hij heeft een half uur gemopperd en is toen in slaap gevallen. Dit was voor ons dermate acceptabel dat we gelijk gezegd hebben dat we dit zouden doorzetten. 's avonds idem dito. Binnen een week was ie er vanaf. HIj sliep wel wat onrustiger en kwam dan wat moeilijker in slaap. Na een week was dat echt over. Moet er wel bij zeggen dat zoon minder aan speen hing en dat hij er vaak 's nachts al uitviel.

Kortom, doen, en weg is weg. Je moet dan wel doorzetten. Ik vond het namelijk soms wel zielig als ik ze hoorde brullen (zoon) omdat hij nog niet in slaap kwam. Maar ja, binnen het half uur sliep hij dan evengoed wel (en hij moet als hij geen zin heeft om te slapen sowieso wel even van zich laten horen, zelfs toen met speen, en zelfs nu nog nu hij prima zonder kan). Dus daar moet je wel tegen kunnen.

Succes, Lynn

dc

dc

06-11-2011 om 22:35

Nee, maar

Waarom wil je ervan af? Is ze de hele dag aan de speen of alleen 's avonds?

Als het alleen 's nachts is, zou ik persoonlijk gewoon wachten tot ze er zelf vanaf wil, indien overdags, dan zou ik zeggen dat het voortaal alleen voor 's nachts is.

Maar goed, ik heb tot mijn 13e ('s nachts) geduimd en weet nu nog hoe fijn het is

Biene M.

Biene M.

07-11-2011 om 06:46

Geen verrassing

Ik weet niet of je van plan was je dochter ermee te verrassen, maar zo zou ik het niet doen. Mijn oudste hebben we destijds verteld dat ze te oud zou zijn voor een speen als ze drie was en dat gedurende een aantal weken herhaald. Kort voor haar derde verjaardag heeft ze op eigen initiatief haar speentjes in de prullenbak gegooid.

Hoewel het voor ons misschien wel grappig klinkt om de spenen in de schoen te doen voor de babypietjes, lijkt me dat voor je dochter helemaal niet leuk. En als het tegenvalt is deze ervaring gekoppeld aan het leuke Sinterklaasfeest. Misschien kun je beter een ander plan bedenken.

En, misschien een open deur: wanneer heeft ze haar speen nog? Als je zegt dat ze er nog veel steun aan heeft, klinkt dat alsof ze hem niet alleen heeft om in slaap te vallen. Indien mogelijk kun je misschien beginnen het gebruik overdag te beperken.

En hier

was ik van plan dochters speen in de herfstvakantie in een envelop te doen en naar hele kleine baby's te sturen. Ze houdt erg van dingen in de brievenbus doen en dat ik oma's adres op die brief zou schrijven had ze toch niet door. Het leek me een goed plan, ze zou aan het begin van de vakantie 3 worden en dan na een dag of wat zouden we met veel ceremonieel naar de brievenbus lopen. Ik had het ook al uitgebreid met haar besproken en ze wist het precies na te vertellen. Ik verwachtte wel wat lange avonden want ze sliep alleen soepel in met haar speen.

Twee dagen voor haar derde verjaardag bleek ze de speen kapot gebeten te hebben. Met dat priemende vingertjes wees ze in mijn richting terwijl ze riep: jij moet een nieuwe kopen! Mooi niet natuurlijk. Het heeft 2 avonden geduurd, echt gillen: IK WIL MIJN SPEEN, GEEF MIJN SPEEN TEWUG JIJ! En toen was ze jarig en heeft ze het nooit meer over die speen gehad.

Ik had er echt wel tegenop gezien maar het ging eigenlijk zo soepel.

Sinterklaas zou ik er trouwens niet bij betrekken, laat dat lekker een feest zijn.

Hier

was dochter bijna 3, daarvoor heb ik geen nieuwe speentjes meer gekocht. Het laatste speentje was kapot en die heeft ze toen samen met haar vader helemaal doorgeknipt en zelf in de vuilnisbak gegooit, onder luid gejuich uiteraard. De eerste dagen is het wat lastig maar een zelf uitgezocht kado maakte veel goed.

ik denk dat mijn jongste dat nog helemaal niet snapt van die babypiet.

Vic

Vic

07-11-2011 om 09:12

Niet met sinterklaas

Ik zou het niet met Sinterklaas doen. Dat is sneu want dat is toch al een spannende periode. Ik ben hier bij beide dochters 'cold turkey' gestopt met de speen, resp. met 2,5 en 1,5 jaar. Ze hebben even een week wat minder geslapen en oudste was direct van haar middagslaapje af, maar verder ging het prima.

marie

marie

07-11-2011 om 10:20

Ook niet met sint

Hallo
Hier ook destijds een poging gedaan met dochter van toen bijna 3,5 jaar om de spenen (ze had er wel 5 ofzo) in de schoen te doen, zodat zwarte piet ze aan andere kindjes kon geven.
Ze was die avond heel erg verdrietig en ging maar niet slapen want zoals ze zei: "nu hadden die andere kindjes heel veel spenen en ik heb er niet eentje meer". Daarbij was ze al een hele tijd ziekjes en benauwd (astma) en dan ook de "Decemberstress" toen hebben we over ons hart gestreken en haar weer een terug gegeven. Ze was er gewoon nog niet aan toe.
Een paar maanden later in maart ofzo kwam ik haar halen op het kdv en daar zeiden ze dat ze uit zichzelf zonder speen een middagdut was gaan doen. Toen heb ik gevraag of ze nu groot was en ja zei ze "ze was nu groot". Dus je hoeft geen speen meer? Nee ze hoefde geen speen meer.
Ze vond het de eerste avond nog wel wat moeilijk en sliep wat later als anders, maar de andere dag ging ze gewoon slapen.
Mijn advies is - wacht nog een paar maandjes. Je meisje zal de komende periode waarschijnlijk heel erg spannend gaan vinden en dan is het wel lekker (ook voor jullie) dat ze lekker gaat slapen 's avonds.
succes

Massi Nissa

Massi Nissa

07-11-2011 om 17:57

Berber

"Grotejommusbed". Mijn dag is goed.
Groetjes
Massi

Te jong?

Hier wilde ik mijn dochter van net 3 van de speen af gaan helpen, maar van het cb kreeg ik het advies hier nog even mee te wachten, omdat ze anders misschien ging duimen. Ze kreeg 'm wel alleen met slapen 's nachts.
Toen ze vier werd hebben we hem weggedaan, was meteen klaar.

Biene M.

Biene M.

08-11-2011 om 06:50

Duimen

Het lijkt me sterk dat een kind van drie nog gaat duimen.

Jacobien

Jacobien

08-11-2011 om 16:53

Zo jong mogelijk

Ik heb met al mijn drie kindjes rond de twee jaar de speen weggedaan. Zij hadden de speen alleen 's nachts, dat maakt het makkelijker.

Een aantal dagen van te voor gaf ik een paar keer per dag aan dat ze te groot zijn voor de speen. Een speen is voor babytjes. En na een week gaf ik dan aan dat ze nu zonder speen moeten slapen. Geen drama van maken, maar het niet groter dan het is. Gewoon je zin herhalen: je bent nu groot, de speen is voor baby's. Geen verhaaltjes daarom heen bedenken, maar gewoon wegdoen.

Deze methode werkt in ieder geval bij onze kids prima. Zo hebben we dat ook gedaan toen ze van het plaspotje naar de wc moesten.

Succes!

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2011 om 19:00

Hier

Vlak voor z'n tweede verjaardag waren we opeens de speen kwijt. Echt, gewoon toevallig. Ik zei m'n zoontje dat hij maar alvast moest slapen en dat ik beneden ging zoeken. Toen ik de reservespeen had gevonden sliep hij al
Dus de volgende dag speelde ik dat ik de speen nog steeds kwijt was (die zat in z'n slaapzak bleek later). Een paar avonden wel wat lastiger in slaap vallen maar dat was het dan.
Ik denk dat ouders vaak meer verslaafd zijn aan zo'n ding dan het kind zelf. Of bang voor huilbuien etc. Ik heb ook ooit de tip gelezen voor oudere kinderen om het de tandarts te laten vertellen dat de speen weg moet, dat maakte meer indruk dan mama.
Succes! En gewoon doen!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-11-2011 om 20:50

Positief geluid over sinterklaasperiode

Wij hebben het hier twee keer gedaan, dat kinderen de speen aan Sinterklaas gaven. Bij oudste en jongste. De speentjes gingen in de schoen en er kwam een mooie verrassing voor in de plaats: een uitgebreide bedankbrief van Sinterklaas en een extra mooi choencadeau (die hier anders altijd heel klein eneenvoudig zijn). Het kwam bij ons niet zo maar uit het niets, we hadden het er van te voren over gehad. Het werkte als een tierelier en er waren later echt geen negatieve associaties met het feest van Sinterklaas.
Of oudste ruim twee of drie was weet ik niet meer; jongste was drie jaar en een paar maanden. Bij oudste (maar dat is zo'n negen of tien jaar geleden) hebben we eerst geoefend en toen ging het nog sneller. Bij jongste werden we vorig jaar geholpen door de babypiet die meegkomen was. Het heeft 1 onrustige avond gekost en daarna ging het goed. Wel had ze nog wel eens een onrustig moment als ze heel erg moe was, maar haar draai niet kon vinden en dan in vergelijkbare situaties rustig werd van de speen. Maar dat is volgens mij heel erg gewoon. Net als Rafelkap denk ik dat ouders het vaak moeilijker vinden dan kinderen.
Maar verder: ik vind het echt een aanrader (en nee, ik heb het ook niet zelf bedacht).
Aagje

Nog even wachten...

als ze nog erg aan haar speen gehecht is. Ik heb twee kinderen met grote zuigbehoefte en bij de oudste hebben we de speen afgeschaft toen hij 4 werd. (hij sliep er overigens alleen s nachts mee). Maar toen hij geen speen meer had, ging hij ontzettend op zijn knuffel knagen dus hij had zelf een alternatief bedacht. Toen ie al 5 was heeft ie nog wel eens gezegd zijn speen te missen. De jongste is nu 2,9 en die krijgen we nu echt nog niet van de speen af; hij mag hem eigenlijk alleen in bed maar het is elke dag een drama als ie zijn speentje 's ochtends moet afgeven, en hij wil overdag ook meerdere keren vrijwillig naar bed, omdat ie dan een speen mag.

Het zou best wel kunnen dat je dochter gaat duimen of iets dergelijks als je nu de speen weg doet; en zou ze het wel snappen met 2,5 van sinterklaas en de babypiet enzo? (neemt niet weg dat dat van de babypiet opzich wel een leuk idee is)

silvester

silvester

09-11-2011 om 20:40

Reservespeentjes

Wij hebben de reservespeentjes in de schoen gedaan, dat vond zoon van bijna drie toen prima. De favoriete speen wilde hij nog niet kwijt dus geen probleem van gemaakt , maar zodoende wel een stuk of drie spenen weg alvast.
Twee maanden later ging de favoriete speen langzaam stuk en wilde hij hem uiteindelijk niet meer. Tja, er waren geen andere speentjes meer...Wel een paar dagen verdriet maar het viel mee.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.