Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Esc

Esc

15-02-2009 om 19:04

't is echt verschrikkelijk met haren wassen!

Ik las net het draadje over nagels knippen... heeft iemand tips met harenwassen? 't Is nog net geen overgeven, maar ze maakt zich zo boos dat we haar met z'n tweeën nog niet vast kunnen houden. Uitleggen of een washandje over de ogen of hoofd achterover lukt allemaal niet, want zodra ze in de gaten krijgt dat we gaan haren wassen, is het gillen brullen krijsen, uit het bad proberen te klimmen en totaal niet meer voor rede vatbaar. Hoe voorkom ik dat ze in zo'n kramp schiet? Ze heeft trouwens alleen een hekel aan water op haar hoofd, shampoo in haar ogen kan haar niks schelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
annie

annie

15-02-2009 om 20:12

Douchen proberen?

Ik zou het voorlopig even laten zitten dat haren wassen en eens proberen om samen te douchen, ik neem de kinderen vanaf baby aan mee onder de douche en ze vinden douchen en water heerlijk.

Hmm

Hier werkt de washand best aardig, dus tips heb ik niet.

Zou het ook een tijdje laten zitten, en het dan langzaamaan opbouwen. Beginnen met een eierdopje water over haar hoofd. Dan een kopje. Etc? Of is ze gevoelig voor jouw haren nat mogen maken en dan jij de hare?

Je hebt ook van de zonnekleppen voor haren wassen maar als het bij haar om het water op haar hoofd gaat dan werkt dat wellicht ook niet.

Sterkte.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 21:04

Ideetje

Tja, ik ben zelf niet zo sterk in het voorkomen van driftbuien :-p, maar dit is hoe wij de waterangst hebben overwonnen (was niet zo erg als bij jullie dochter): we gingen naar een speelgoedwinkel met haar, kochten daar een roze plastic gietertje met een poes erop en legden uit dat het een heel speciaal gietertje was, alleen en uitsluitend voor het wassen van prinsessenhaartjes (dochter is een prinses, het is maar dat je het weet). Thuis badje laten vollopen, gietertje buiten handbereik. Kind gillen: Ik wil gieter, ik wil gieter voor de prinses! Nou, zei ik, je mag ermee spelen als ik je haartjes heb gewassen. Ik liet het gietertje vollopen en liet zien hoe het water eruit stroomde, eerst heel laag, dan een beetje hoger. Haar rug 'begoten', haar buik en toen de haartjes vanaf de achterkant, beginnen bij de nek. Het ging eigenlijk goed. Daar ben ik toen gestopt, volgende avond meer water op de haartjes, etc.
Misschien werkt het bij jullie dochter totaal niet, maar hier was het de oplossing. Oma mocht trouwens vorige week haar haartjes NIET wassen, want oma had een verkeerde gieter (een groene, nou ja zeg).
Groetjes
Massi

Linda99

Linda99

15-02-2009 om 21:54

Hier

Jongste dochter heeft een gevoelige hoofdhuid. Dat is bij haar denk ik de reden dat ze douchestralen op haar hoofd nauwelijks tolereert. Samen douchen met d'r zus gaat nog wel maar zelf vol onder die straal wil ze niet. Dus als ik d'r haar was spoel ik het zachtjes uit met een bakje water.

mama van Linde

mama van Linde

16-02-2009 om 12:32

Met bekertje

Hier ook 1 met een panische angst voor de douche. Gelukkig worden de haartjes niet erg vies, dus wassen met shampoo doe ik eigenlijk zelden. Ik spoel ze uit met een bekertje warm water, dat tolereert ze nog net.

Van de week deed papa haar in bad, hoor ik opeens toch een gebrul boven.
Papa had wel shampoo gebruikt en tja, dan is het uispoelen toch ff wat meer werk....

Overigens vind ze de douches in het zwembad lang niet zo erg als thuis, hoe apart is dat?

Binnenkort verwachten wij onze tweede, als het even kan ga ik daar zo veel mogelijk mee onder de douche, zodat deze baby hopelijk geen douche-fobie gaat ontwikkelen.

Mathilde

Mathilde

16-02-2009 om 13:01

Gaat weer over

Bij mijn oudste was haren wassen ook een drama, dus ik deed het gewoon zo snel mogelijk. Inmiddels is ze 5,5 en durft al een hele tijd met haar hoofd onder de douche. Jongste van net 3 heeft ook een grote hekel aan haren wassen. En hij was bang voor de douche. Dat laatste is over sinds hij er zelf onder mag stappen en eerst zelf mag voelen of het water niet te heet of te koud is. Hoofd eronder durft hij dan ook. Maar haren wassen is blijkbaar verschrikkelijk. Ik doe het gewoon zo snel mogelijk, het is niet anders.
Oudste ging als baby heel veel onder de douche met pappa, maar toch kreeg ze vanaf een jaar of twee douche-angst. Het afvoerputje is dan ineens eng en zo. Dat gaat gelukkig weer vanzelf over.
Mathilde

Mamvantwee

Mamvantwee

16-02-2009 om 13:59

O ja, ook gehad

Herkenbaar, rond 3 jaar wilde onze dochter ook absoluut geen water over haar hoofd, gegil, gekrijs, paniek was het gevolg.

We zijn toen maar een paar maanden gestopt met haren wassen. En lieten haar gewoon spelen met bakjes water in bad. Intussen is het helemaal geen probleem meer, ze houdt nog een washandje tegen haar ogen, maar ook als dat nat wordt, is er niets aan de hand.

Het gaat dus over.

Mamvantwee

Mamvantwee

16-02-2009 om 14:00

Maar mijn zoon van 3...

...gaat gewoon voorover met zijn hoofd onder water in bad liggen en komt proestend van water en lach weer boven. Da's toch weer andere koek.

Jacobien

Jacobien

16-02-2009 om 15:21

Ook hoofd onder water

Hi, hi mijn zoon van 2 houdt ook zijn hoofd gewoon onder water, maar ja hij springt ook zo van de duikplank in het zwembad (wel met bandjes om, hoor)

Esc

Esc

16-02-2009 om 19:57

Wat een goed idee!

Gewoon even geen haren meer wassen! Dat ik daar niet op gekomen ben. We doen het maar één keer per week hoor, en soms moet het, omdat er appelstroop in zit ofzo, maar heel vaak is het inderdaad niet nodig. Ik was inderdaad wel begonnen met haar zelf een bakje over haar hoofd te laten gieten, maar als me dat dan niet snel genoeg ging, kieperde ik gauw het hele bakje over haar hoofd. Ik heb heel vaak niet zo héél veel geduld, lees ook altijd met verbazing over moeders die urenlang knutselen, voorlezen, noem maar op. En voel me daar vaak genoeg schuldig over. Maar goed, daar hadden we het niet over Bedankt voor alle tips!

Niet forceren

Ons zoontje braakte rond 2/3 ook van stress door het haren wassen. Totale paniek!
We zijn er ook een aantal weken mee gestopt, en lieten hem heel rustig aan weer wennen aan water op zn hoofd. Eerst met een washandje, toen met een bekertje en uiteindelijk met de douche. We lieten hem de regie voeren dus hij mocht het washandje/bekertje/douchkop eerst vasthouden en lieten ziet hoe het water dan voelt of druppelt op zn hand. Leg de hele tijd hardop en rustig uit wat je doet, kom je afspraken na (nog 1 keer spoelen = dus echt nog maar 1 keer spoelen, dan maar met sop in zn haar afdrogen) en als je dochter niet meer wilt meteen stoppen. Je moet het vertrouwen terug zien te winnen. Het kost inderdaad tijd en geduld en de stapjes zijn klein maar uiteindelijk staat meneer hier ook (bijna 4) probleemloos onder de douche en roept ie "lekker!" als we zn haren uitspoelen met de douchekop...

Tango

Tango

16-02-2009 om 21:33

Ook hier

een zoon die niet van haren wassen houdt. Bij dochter inmiddels bijna 8 is het gelukkig vanzelf over gegaan toen ze 5 was en op zwemles ging. Sindsdien doucht ze graag en is haren wassen geen probleem meer.
Bij zoon van 4 dus wel, ook een drama met uit bad klimmen en alles en iedereen die in de buurt komt nat spetteren etc.
We doen het dus hooguit maar 1 keer per week en dan met een klein emmertje (iets groter dan een beker). 1 emmertje om de haren nat te maken, dan shampoo erin en dan 5 emmertjes om uit te spoelen. Hij telt dan mee. Dat helpt enigszins, maar het blijft een strijd. De laatste keer vulde ik de emmertjes bij de wastafel i.p.v. met de douche boven het bad. Dit ging alweer iets beter.
Iemand schreef over het douchen bij het zwembad, inderdaad is dat bij zoon ook geen probleem, maar thuis stapt hij echt niet onder de douche, wil alleen in bad.

Hetty,*

Hetty,*

16-02-2009 om 23:02

Hier

Hier was het ook een verschrikkelijk drama: gillen, slaan, huilen, etc. Zo erg dat mijn vader de tranen in de ogen had staan toen hij mijn zoons haren wilde wassen (en niet was gewaarschuwd door mij, oeps).
Toen het zo erg was, en dat was anderhalf jaar ofzo, douchte ik altijd met hem samen en dan 1x in de 2 weken moest het toch echt gewassen worden. Ik ging dan met hem zitten en dan wassen en tja, dat hielp weinig... Ook heb ik hem altijd laten zien hoe de haren van zijn oudere broer gewassen worden.
Laatst heeft hij zelf de oplossing gevonden: hij gaat op zijn knieën zitten, houdt zich ergens aan vast, doet zijn hoofd naar achteren en dan mag ik alleen zijn haren nat maken met de douche en wassen natuurlijk. Het gaat nu GOED! Blijkbaar is water in het gezicht verschrikkelijk en misschien een gebrek aan evenwicht ofzo met het ogen dicht doen.
Zoon wordt in mei 4 jaar.
Groetjes Hetty,*

MLN

MLN

17-02-2009 om 13:41

Washandje

Hier ook een verschrikking. Sowieso een hele tijd geworsteld met in bad gaan. Ik had namelijk ooit bedacht dat het wel fijn zou zijn om zijn haren eens goed uit te spoelen ipv dat gedoe met een washandje. Kind heeft nogal lang en veel haar met krullen en hier en daar een beetje berg, dus ik wou eens flink schoonspoelen en....douche erop! Eerst zijn handjes, toen zijn buikje (vond ie hartstikke leuk) en toen zijn hoofd. Kind was bijna in shock! Vreselijk vond ie al dat water wat over zijn gezicht stroomde. Heeft daarna weken geduurd voordat ie weer een beetje in bad durfde te gaan. Sinds die tijd gewoon weer washandje en een klein bekertje of een lege shampoofles waarmee ik met name de achterkant van zijn haren goed nat mee kan maken. En de ene keer vind ie het prima en de andere keer begint hij al te brullen als hij het bekertje/flesje ziet. Hij heeft zelf een gietertje en een emmertje waarmee hij alles begiet behalve zijn hoofdje. Zelfs met zwemmen houdt hij zijn hoofd droog!

lukke

lukke

17-02-2009 om 20:31

Bijna nooit en dan

Kinderen scheiden nog niet zoveel talg af op hun hoofd (of hoe het maar precies heet), dus kunnen toe met veel minder wassen. Dat doen we dan ook.
Verder nooit een bak water er over (hysterische aanval), maar heel voorzichtig met water in de hand rustig nat maken, klein beetje shampoo en ook weer met handjes water uitspoelen.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.