Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Taal- en ontwikkelingsachterstand 2,5 jaar



Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn zorgen met jullie delen. Misschien hebben jullie hier ook ervaring mee.

Ik heb één zoon. Mijn zoon is 2,5 jaar. Hij is lief, tevreden en gezond. Dat is voor ons natuurlijk het belangrijkste.

Maar we lopen toch tegen het één en ander aan. Mijn zoontje praat nog niet. Hij heeft een VVE indicatie gekregen en hij krijgt logopedie (sinds een aantal weken/maanden). Wij zien nog weinig vooruitgang. Daarom zijn wij bij het audiologisch centrum geweest. Aan het gehoor ligt het niet maar ze willen hem toch verder onderzoeken (zijn sociaal emotionele ontwikkeling). Ze vinden hem namelijk nog erg jong overkomen. Hij maakt wel goed contact met ons en andere kinderen maar speelt niet echt samen. Ze denken dat er meer is dan alleen een taalachterstand.

Ik ben hier erg van geschrokken. Ik had dit niet verwacht. Natuurlijk weet ik dat hij laat is met praten. Daar maak ik mij ook zorgen om. Maar in zijn spel en verdere ontwikkeling zie ik verder weinig zorgbarends.

Daarnaast is hij met alles erg laat geweest. Hij begon op zijn eerste verjaardag pas te kruipen en bij 1,5 jaar zelfstandig te lopen. Het is echt een laatbloeier (was ik overigens ook).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak mij zorgen en ik weet niet zo goed wat ze bij het audiologisch centrum gaan testen en wat daar uit kan komen.



jeetje,wat een schrik! Zeker als je dit niet hebt zien aankomen.

Meestal bestaan dit soort onderzoeken uit het invullen van vragenlijsten, testen mdv vragenlijsten en door testen van vaardigheden van het kind, observaties en gesprekken met de ouders.  

Waarschijnlijk willen ze informatie opvragen bij huisarts, consultatiebureau en eventueel andere hulpverleners/ artsen. 
Mocht er daadwerkelijk een ontwikkelingsachterstand zijn, dan wordt je meestal doorverwezen naar een (kinder)ziekenhuis om de oorzaak te achterhalen. (Klinisch Geneticus).

 Stel je voor dat er sprake is van een syndroom waarbij mensen vaak een hartprobleem kan ontwikkelen en kan het kind in de gaten gehouden worden.. 

Heel veel sterkte met deze rollercoaster. Ga het stapje voor stapje aan en vraag wat men van plan is . Er komt heel wat op je af.

Zelf geen ervaring, maar wel van nabij meegemaakt bij dochter van mijn zus.

Niet dat mijn nichtje niet sprak, maar het was vaak onverstaanbaar. Wel was duidelijk dat zij ook gefrustreerd en boos werd als men haar niet begreep, omdat zij voor zichzelf wel dacht dat zij duidelijk kenbaar maakte wat zij bedoelde te zeggen. Met logopedie en heeeeeeel veel oefenen thuis is dit uiteindelijk wel beter geworden en opgelost. 

Merk je bij jullie zoon ook een soort van frustratie als mensen hem niet begrijpen?

Hier zijn de kinderen inmiddels een stuk ouder, jongste is nu alweer 17, maar ik heb het ondertussen wel afgeleerd om me druk te maken over dit soort dingen. Maarja, ondertussen heb ik makkelijk praten, toen de kinderen kleiner waren deed ik het ook.

Hier 3 kinderen. Oudste was altijd extreem snel. Middelste prematuur en zeker als je dat meeneemt ook behoorlijk snel als klein kind. Jongste was voor mijn gevoel extreem traag. Liep ook pas na ruim anderhalf jaar en zei nog maar weinig toen ze 2 was. Met haar had ik ook nog eens het gevoel dat contact maken lastig was en ergens in die periode ben ik ook met haar naar de huisarts gegaan.

Huisarts deed een paar testjes en jongste keek hem aan alsof hij gek geworden was. Dat was geen normale reactie en dus werden we doorgestuurd. Vervolgens kreeg ik te horen dat jongste een achterstand van minimaal een half jaar had en ik zat een beetje met het gevoel dat jij nu beschrijft.

Nog voor haar derde begon jongste echter ook al met lezen en op de basisschool lieten ze haar groep 2 over slaan. Dat zegt allemaal niets over jouw kind. Net zo min als andere ervaringen iets over jouw kind zullen zeggen. Ieder kind vind uiteindelijk zijn of haar weg. Bij de een gaat het in een rechte lijn. Bij de ander met sprongen of met rennen en stilstaan. 

Je zegt dat je zelf ook een laatbloeier was. Was je ook zo laat met praten? 

Hier een dochter die op 4 jarige leeftijd ruim 1,5 jaar achter liep in haar taalontwikkeling liep ook laat en sprak pas met 4,5 voor ons begrijpbaar, maar voor andere lastig te volgen. Testen gedaan daar kwam een wat lager IQ uit. Later gediagnosticeerd met autisme.
Ze is nu 16 en aardig bij ‘getrokken’ al blijft op woorden,zinnen komen soms lastig. Als ze eenmaal praat is ze niet te stoppen. 😀 ook een laatbloeier.

Bij de klinisch genetica is niks gevonden.

mijn dochter was ook laat met kruipen en lopen, maar die kletste de oren van je kop.

Kind van kennis praatte ook niet. Ook allerlei testen gedaan en hij heeft TOS met hoog IQ. 

Kinderen van 2,5 jaar spelen ook nog niet echt samen, maar vooral naast elkaar. Is natuurlijk ook lastiger om contact met anderen te maken als praten nog niet goed lukt.

Het kan dus vanalles zijn. Testen leidt hopelijk tot duidelijkheid en richting voor ondersteuning/ hulp. 

Nicole1994

Nicole1994

14-02-2023 om 19:58 Topicstarter

DCS1 schreef op 14-02-2023 om 16:06:

Hier zijn de kinderen inmiddels een stuk ouder, jongste is nu alweer 17, maar ik heb het ondertussen wel afgeleerd om me druk te maken over dit soort dingen. Maarja, ondertussen heb ik makkelijk praten, toen de kinderen kleiner waren deed ik het ook.

Hier 3 kinderen. Oudste was altijd extreem snel. Middelste prematuur en zeker als je dat meeneemt ook behoorlijk snel als klein kind. Jongste was voor mijn gevoel extreem traag. Liep ook pas na ruim anderhalf jaar en zei nog maar weinig toen ze 2 was. Met haar had ik ook nog eens het gevoel dat contact maken lastig was en ergens in die periode ben ik ook met haar naar de huisarts gegaan.

Huisarts deed een paar testjes en jongste keek hem aan alsof hij gek geworden was. Dat was geen normale reactie en dus werden we doorgestuurd. Vervolgens kreeg ik te horen dat jongste een achterstand van minimaal een half jaar had en ik zat een beetje met het gevoel dat jij nu beschrijft.

Nog voor haar derde begon jongste echter ook al met lezen en op de basisschool lieten ze haar groep 2 over slaan. Dat zegt allemaal niets over jouw kind. Net zo min als andere ervaringen iets over jouw kind zullen zeggen. Ieder kind vind uiteindelijk zijn of haar weg. Bij de een gaat het in een rechte lijn. Bij de ander met sprongen of met rennen en stilstaan.

Bedankt voor jouw reactie! Je hebt gelijk. Ik probeer het ook een beetje los te laten. Het is wel lastig. Mag ik vragen hoe het nu met jouw jongste gaat? 

Nicole1994

Nicole1994

14-02-2023 om 19:59 Topicstarter

Temet schreef op 14-02-2023 om 16:52:

Je zegt dat je zelf ook een laatbloeier was. Was je ook zo laat met praten?

Hee Temet, mijn moeder weet niet precies hoe oud ik was. Maar ik was in ieder geval laat. Bij de peuterspeelzaal kon ik nog niet praten. Ik denk dat ik toen rond 2-2,5 begon met praten.

Onze jongste zei met 2,5 jaar alleen papa, mama en eten. Toen ging hij op het kdv van de dreumesgroep naar de peutergroep. Daar moest hij wel praten anders snapten ze hem niet. Hij is vorige week 3 geworden en ik betrapte hem op een volzin die zijn 5-jarige broer gezegd kon hebben. Eerlijk gezegd dacht ik eerst dat zijn broer het zei, maar dat bleek echt niet zo te zijn. Hij praat nog steeds weinig tót hij zonder broers thuis is. Hij kan het dus wel. 
Sommige kinderen doen iets pas als ze zeker weten dat ze het kunnen en lijken daarom achter te lopen. Dat hoeft echter niet per se zo te zijn. Veel voorlezen is sowieso goed. 

Samen spelen is nog niet aan de orde met 2,5 jaar. Dat komt pas met 4 à 5 jaar. Onze oudste deed het pas vanaf 6 en dat gaat nog steeds moeizaam nu met 7 jaar. Hij kan andere dingen weer goed. Ze zijn allemaal anders en als ze 18 zijn is het vast goedgekomen houd ik mezelf altijd maar voor.

Je ziet vaak dat kinderen ofwel motorisch snel zijn ofwel met praten. Ik zou me nog niet direct zorgen maken, maar het is wel goed dat er aandacht voor is. Dat hij naar de VVE-groep kan, logopedie krijgt etc. Niet elk kind is even snel, maar als er wel echt wat aan de hand is, is het ook wel fijn om daar op tijd bij te zijn. Anderzijds snap ik ook wel dat je er van schrikt en een beetje in de war raakt. Zou mij ook gebeuren.

Hebben er al andere deskundigen naar hem gekeken? Ik ben zelf wel van het meten is weten. Mijn jongste was ook laat met praten (met 24 maanden zei ze twee woorden, waaronder ‘da’). Ze heeft een heel rondje deskundigen gezien en daaruit kwam inderdaad een taalachterstand. Verder geen aanwijzingen voor andere aandoeningen/stoornissen/‘retardatie’. Uiteindelijk is ze wel ‘vanzelf’ gaan praten en was ze in haar hele ontwikkeling altijd een beetje langzamer. Ze is ook heel lang ‘jong in haar gedrag’ genoemd door leerkrachten. 
Voor mij was het onderzoek (op eigen initiatief) destijds een geruststelling, maar een andere uitkomst had ik ook graag vroeg willen weten. Dan kun je zo snel mogelijk de juiste wegen volgen.

Het lastige is dat taal zo belangrijk is voor ontwikkelkansen van kinderen. Op school draait bv alles rondom taal. Het stimuleren van de taalontwikkeling is dus belangrijk en blijkt tot een jaar 8 effectief. Daarna is het bijna niet mogelijk om de achterstand in te halen. 
De oorzaak van een taalachterstand is heel wisselend; te weinig aanbod, andere prioriteiten van het kind, een taalontwikkelingsstoornis of bredere problematiek. Afhankelijk van de oorzaak is het verstandig om nu al in te grijpen of nog even afwachten . Ingrijpen kan ook bv een VE groep bezoeken of bewust veel voorlezen en meer praten met je kind. 
Je schrijft dat er al onderzoeken gedaan zijn en ze nu verder onderzoek adviseren. Dit bieden ze niet voor niks. Vaak vermoeden ze dat er dan meer hulp nodig is.  

" Je ziet vaak dat kinderen ofwel motorisch snel zijn ofwel met praten". Dat zeg ik ook altijd, je hebt lopers en praters. Maar het kind van TO is op alle vlakken wat langzaam. Mogelijk gewoon een tevreden kind dat niet zo'n drang voelt om allerlei nieuwe dingen te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.