Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ayla

ayla

10-11-2010 om 13:57

Taalachterstand, slecht horen?

afgelopen maandag heb ik op advies van de juf van de psz van aylazoon een screening gehad van een logopediste. Aylazoon is nu 3j8m, spreekt voor vreemden vaak onduidelijk, lispelt en heeft in vergelijk met zijn oudere zus een duidelijk mindere woordenschat. Na wat testjes beaamde de logopediste dat aylazoon lispelt maar daar doen ze nog niets aan, ook gaf ze aan dat hij een half jaar achter loopt in taal. Hij heeft als dreumes veel oorproblemen gehad en met 2 jr uiteindelijk buisjes gekregen. Volgens haar was zijn achterstand daar een gevolg van. We moesten het in de gaten houden, veel voorlezen, duidelijk praten en zijn oren in de gaten houden. Nu wordt er bij ons in het gezin ontzettend veel voorgelezen dus ik zie niet wat ik daar aan kan veranderen, verder is het ook een lekker slim kind naar mijn idee dat de meeste woorden echt wel begrijpt. Nu zaten manlief ons gisteren toch af te vragen of aylazoon wel goed hoort. Hoe merk je bij een peuter of hij wel goed hoort? En kunnen ze bij een peuter ook een gehoortest doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

10-11-2010 om 14:06

Ijstest

hier deed ik nog wel eens de ijstest. Op redelijke afstand op normale conversatietoon "wil je een ijsje" zeggen. Als ze oost-indisch doof zijn, pikken ze dat toch meestal wel op. Heel raar
Een gehoortest doen kan ook, bij de KNO-afdeling. Zoon heeft toen hij vier was de grotemensenversie met de piepjes gedaan, maar er is ook een peutertest.

Ja hoor, dat kan

Mijn zoon heeft toen bij 2j4m was, een peutergehoortest gedaan bij een audiologisch centrum. Ze hadden daar een heel speelse methode: lieten hem een blokje uit een grote blokkendoos pakken, en tegelijkertijd of wél, of geen piepje horen. Bij een piepje moest dat blokje in een andere doos, bij "geen piepje", zei ze: die doet het niet, en legde hem opzij. Had-ie zo door
Ik zou in jullie geval zeker een gehoortest laten doen, het is niet belastend en wel belangrijk om te weten of zijn gehoor nu (wel) goed is.

Inderdaad

Vriendin heeft laatst het gehoor van haar dochter bij de KNO arts laten testen. Daaruit bleek dat dochter "gewoon" oostindisch doof was

Bij onze eigen kleuter hadden we ook wat twijfels (ze bleef sommige woorden maar verkeerd zeggen en lusiterde wel heel erg slecht) en na twee dubbele oorontstekingen kreeg ze weer buisjes en nu hoort weer goed. De eerste keer kreeg ze al met 15 mnd buisjes dus qua taalontwikkeling geen probleem.

Testen!

Bij mij als peuter (bijna 30 jaar geleden) kon het ook, dus ga even naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar KNO of audiologisch centrum.

groet

Inderdaad testen

bij KNO of AC. Onze zoon is slechthorend. Om te testen of hij vanwege een verkoudheid nog minder hoort stellen wij dan een vraag die hij echt moet beantwoorden. Dus niet met ja of nee. Vanaf 3 jaar kunnen de meeste peuters goed de blokkentest doen. Onze zoon heeft deze test vorige week gehad en dat lukte redelijk. Hij wordt over ruim 2 maanden 3.

ayla

ayla

12-11-2010 om 14:02

Reactie

Ik zal binnenkort eens met hem naar de huisarts gaan, controleren hoe de oren eruit zien en vragen voor een test. Ik kan vooral zijn taalachterstand niet rijmen met de rest van zijn ontwikkeling, daarom vind ik het wel de moeite om voor de zekerheid eens ernaar te laten kijken.

Henriette123

Henriette123

19-11-2010 om 16:45

Herkennig

Hier ook een kind dat gehoorproblemen had, op z`n tweede buisjes kreeg en door de gehoorproblemen een grote taalachterstand had opgelopen.
Hij kreeg zijn eerste gehoortest op het audiologisch centrum (VU) toen hij een maand of 20 was. Daarna nog geregeld gehoortesten. Zijn leeftijd was geen enkel probleem.Wel ging hij vanaf dat hij ongeveer 2.5jaar was al naar de logopedie. Eerst 2 keer per week later een keer per week. Verder een gewoon slim kind, dat uiteindelijk zijn achterstand heeft ingehaald. Hij was bijv eind groep 3 al uit niveau met lezen.
Wel even door de dokter naar hem laten kijken, want het is thuis lastig te testen of een kind wel met 2 oren hoort. Juist met ooronstekingen, kan een kind ook de ene keer beter horen dan de andere keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.