Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Tanden poetsen

Ik heb een vraag over het tandenpoetsen. Wij hebben een zoon van 2,5 jr. Het tandenpoetsen ging eigenlijk hardstikke goed. De laatste maanden lezen wij hem altijd voor en toen hij wat moeilijker werd met tandenpoetsen werkte het altijd goed als we dreigden om niet voor te lezen. Dit was misschien al niet goed... Nu ineens sinds een week is het drama, als hij naar bed moet duikt ie in zijn bed met zijn gezicht in het matras. Wil absoluut geen tandenpoetsen. Het is nu elke avond ruzie. Dat we hem dan ook niet voorlezen maakt hem niks meer uit. Ik hem vanavond zijn knuffels en speen afgepakt maar toen werd hij hysterisch en dat leek me toch ook geen goede oplossing.

Wat moet ik doen? Is dit een fase die vanzelf over gaat? Moet ik het poetsen maar even laten? Of moet ik hem dwingen. Dat heb ik vanavond gedaan maar hij doet alsof ik hem vermnoord. We hebben nu al 5 dgn niet echt gepoetst! Vanmorgen tijdens het douchen kon mijn man hem er trouwens wel toe verleiden.

Help!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

27-09-2009 om 21:36

Hier

Hier ook een zoon van (bijna) 2,5 die een absolute hekel heeft aan tandenpoetsen. Het hielp hier een tijdje om het met 2 tandenborstels te doen: één voor hem en één voor mij. Helaas werkt dat ook niet meer, en is het hier ook weer een drama geworden. Gisteren is het me gelukt door op hem in te praten en te zeggen dat ik het héél zachtjes zou doen, waarna ik even met de borstel door zijn mond mocht aaien. Dat was in elk geval iets. Ik heb het ook een tijdje met de moord- en doodslagmethode gedaan: als hij "neeeeeeeeeeee" begon te krijsen kon ik de tandenborstel in zijn mond steken. Maar dat heeft hij nu ook door, dus hij houdt zijn tanden en lippen stijf op elkaar. Ik lees dus geïnteresseerd mee....

Ik zou

zeer zeker het tanden poetsen niet laten. Maar het proberen leuker voor hem te maken! Misschien samen met hem een nieuwe tandenborstel kopen die je zoontje mooi vind. Hier is een tandenborstel met een lichtje er in een succes(zolang het lampje knippert moet er gepoetst worden). Misschien is de tandpasta te scherp, misschien een tube tandpasta kopen met leuke print??
En misschien een beloningssysteem invoeren. Elke keer als hij zijn tandjes poetst(laat poetsen) mag hij bijv een sticker plakken en na bijv 10 stickers een klein cadeautje??
Heel veel succes!

Mijn methode

is misschien niet de charmanste, maar hier werkt het: de houdgreep. Als dochter van 2 geen tanden wil poetsen gaat ze in de houdgreep en doe ik het. Drama duurt enkele minuten en daarna is het over en is het toch nog gezellig met naar bed brengen enz. Mijn 2 oudsten hadden dit ook op deze leeftijd en het is overgegaan.

Aria's

Hele aria's hebben we hier al gezongen met oudste twee. We zingen dus allerlei fantasie klanken waarbij de mond dus maar vooral ver open moet. Vinden ze leuk en je kunt overal goed bij!
Dit is niet iets om te doen met anderen erbij want het klinkt natuurlijk vreselijk vals met een tandenborstel in je mond, maar hier werkte het altijd goed.
En natuurlijk doet de houdgreep het ook!!
Het is overigens echt van voorbijgaande aard. Oudste van 8 poetst tegenwoordig zonder te mopperen zijn tanden.

Avalon

Bijten

Mijn kind doet de mond wel open, maar zodra de borstel erin zit gaat ie stijf dicht. Tja probeer dan maar eens te poetsen. Zandloper helpt niet alleen wanneer grote zus het voordoet wil het nog wel eens lukken.

Tarole

ook gehad, kwestie van wie de langste adem heeft Ik blijf dan net zo lang met kind in houdgreep zitten tot tanden van elkaar gaan.

Liedjes zingen wil ook nog wel eens helpen.

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 12:19

Ander moment

Zou het misschien helpen om zijn tanden op een ander moment van de dag te poetsen? Mij is verteld dat het niet per se vlak voor het slapen gaan hoeft, als het maar (geregeld) twee keer per dag gebeurt. Misschien is hij te moe tegen de tijd dat hij naar bed gaat en dan ontploft hij wellicht makkelijker. Verder zou ik inderdaad denken aan een beloningssysteem ipv nadelige gevolgen (geen verhaaltje etc.) en zou ik hem de opdracht geven om iedere keer zelf te controleren of jij/partner de tanden wel goed hebt gepoetst. Dan eindigt het tandenpoetsen voor hem zodanig, dat hij zelf poetst, bedoel ik te zeggen.
Succes, want het lijkt mij erg vervelend om mee te maken.

Paar tips

Bij ons het tandenpoetsen ook niet echt favoriet bij onze tweeling van 2,5. Maar afwisselend proberen wij dit:

1. Vertellen dat ze geen snoepjes meer kunnen eten als ze hun tanden poetsen. Want als ze wel snoepen en niet poetsen gaan de tanden kapot en zonder tanden kan je niet snoepen.

2. Ze zijn gek op de leeuw, maar de leeuw moet natuurlijk ook zijn tanden poetsen. Dus wij zeggen dan dat we gaan poetsen als de leeuw en dan gaat die mond wijd open en kunnen wij ons gang gaan.

3. de houtgreep. Wel van tevoren waarschuwen dat als ze niet gaan poetsen, dat dan mama even gaat helpen (en dat is uiteraard niet leuk). De ene keer poetsen ze zich rot en de andere keer gaan ze inderdaad in de houtgreep en poets ik de tanden (man houdt ze dan vast).

Heel veel succes!

Uhhh

uiteraard geen snoepjes meer kunnen eten als ze hun tanden NIET poetsen.

Kiki

Kiki

28-09-2009 om 12:40

Hier ook een draaaama

vanaf zijn eerste tandje af al.

We proberen het lief, als we heel lang aaaaaaaaa roepen, roept hij vanzelf mee. Soms gaat het hartstikke goed, dan staan we als twee dwazen hem te complimenteren 'Goed zo! Knappe vent, keurig gedaan' Daar is hij doorgaans erg gevoelig voor.

Dan mogen we twee drie keer aaien en dan slaat hij de tandenborstel weg.

Tsja en dan de houtgreep, het is niet anders. We doen dat ombeurten, want anders is de ene de hele tijd de boeman. Het wordt wel minder het drama schoppen.

Maar zijn speelgoed afpakken vind ik eigenlijk een beetje zielig om eerlijk te zijn.

Misschien kan je dan inderdaad zeggen dat kinderen die de tandjes niet poetsen geen snoepjes/koekjes kunnen eten of geen hageltjes op brood kunnen nemen.

Die van mij is daar nog wat te jong voor, ik zit hier illegaal. Maar ik ga hem zeker onthouden!

WendyS

WendyS

28-09-2009 om 13:02 Topicstarter

Geduld dus

Goh verrassend hoeveel toch nog de houdgreep toepassen! Ik voel me al een stukje minder slecht. Zn knuffeltjes en speen afpakken voelde ook niet prettig moet ik zeggen. Snoep onthouden heeft geen zin, want dat krijgt ie nog niet echt.
Geduld is ook hier een schone zaak begrijp ik wel. Zingen is niet echt favoriet van mijn zoon, vooral niet als ik t doe (zou dat aan mijn stem liggen?). Het stickerbeloonsysteem wil ik wel proberen maar ik ben bang dat hij daar ook niet zo gevoelig voor is. Bovendien zitten we net in de fase dat dat nodig zal zijn voor de zindelijkheidstraining.

Maar in iedere geval bedankt allemaal voor de tips, het was al fijn te horen wat jullie allemaal doen!

Electrisch

Zoon werkte een stuk beter mee toen we electrisch gingen poetsen. Misschien een ideetje? Dan hoef je trouwens ook niet zoveel te bewegen om de tanden te poetsen.

Ayanna

Ayanna

28-09-2009 om 14:05

Zelf mogen kiezen

Hier ook al heel lang een afwisselend drama dan wel succes. Tegenwoordig mag zoontje (3 jaar) zelf kiezen met welke tandenborstel en met welke tandpasta hij wil poetsen. Hij heeft een tandenborstel met een lampje (vooral 's avonds een succes want dan moeten ook alle lampen uit en de gordijnen dicht!) en eentje met kleine balletjes er in. En bij tandpasta heeft hij de keuze uit Tinkywinky-tandpasta (getver!!!) of ape-tandpasta (gewone peuter Elmex). Dan mag hij zelf 'poetsen', ik bemoei me nergens mee, ga gewoon iets anders doen. En als hij klaar is (ahem) dan gaat mama nog 1 keer boven en 1 keer beneden poetsen. Soms werkt hij mee en roept keurig 'aaaaaaa', soms aai ik net anderhalve tand.
Verder willen wij de 'tandarts' er nog wel eens in gooien. Als hij echt dwars ligt dan heel nonchalant zeggen: oke, dan poets je maar niet. Eens kijken wat de tandarts daar van zegt, dan mag je vast noooit meer snoepen!!! Werkt 9 van de 10 keer, want meestal roept ie dan: ik wil WEL tanden poetsen.
Succes ermee!

WendyS

WendyS

28-09-2009 om 19:57 Topicstarter

Succes!

Vanavond hadden we waarempel succes! Ik weet nog niet of het valt onder chanteren of belonen maar voor vanavond maakt me dat even niet uit.
Hij heeft een Bert en Ernie dvd die hij graag mag kijken. Die wilde hij na t eten nog graag zien (tis een hele korte). Dat mocht alleen als hij zijn tanden liet poetsen. Na 2 x aandringen had hij zijn mond wagenwijd open!!
Woehoe!

Massi Nissa

Massi Nissa

28-09-2009 om 20:40

Ja hoor, houdgreep

Hier twee jaar lang die kaakjes van elkaar geknepen en onder fel protest tandjes gepoetst. Jammer dan, later is ze me dankbaar dat ik haar gebit zo belangrijk vond. Het gaat trouwens al een paar maanden heel goed, ik mag zelfs haar tong poetsen. Het eerste tandartsbezoek maakte trouwens ook nogal wat indruk. Dochter vindt het sindsdien erg belangrijk dat hij blij is met haar witte tandjes.
Groetjes
Massi (nooit te beroerd om te knijpen)

Asa Torell

Asa Torell

29-09-2009 om 20:39

Houdgreep-variant

Een variant die ikzelf wel prettig vond - als het werkte - was om zoon de keus te geven: 'moet ik je op de grond vastdrukken of ga je meewerken'. Zoon koos altijd voor vastdrukken maar liet dat dan vrij gewillig met zich doen .
Dit overigens pas nadat de lang met succes toegepaste 'onder het tv-kijken' methode niet meer werkte.
Tegenwoordig (hij is 5) gaat het alweer heel lang prima, eerst zelf en dan poets ik na.
Dochter is een stukje koppiger en aankleden etc is een enorm gedoe op het moment ('zelluf doen'), maar ze vindt bij het tandenpoetsen vreemd genoeg de belofte om het aan het eind zelf te mogen doen nog afdoende om zich verder gewillig te laten schrobben. Dat zelf laten napoetsen kan ik dus ook aanbevelen.

Als de mond niet open ging...

... hebben wij wel eens gezegd: dan moet ik je neus maar gaan poetsen! (En dan moet je natuurlijk ook niet te beroerd zijn om dat inderdaad te doen!). Mijn dochter zag er de grap wel van in maar deed ook altijd haar mond dan open.

Groetjes en succes,
Vonda

Vonda

Ja, dat heb ik ook wel eens geprobeerd - en gedaan - maar zoon vind dat veel te leuk en dan komt er nog steeds niets van tandenpoetsen.

Als het me hier te lang duurt dan zeg ik meestal dat als we niet opschieten er geen tijd is om 2 verhaaltjes te doen, en dat werkt meestal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.