Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Tandjes van 2-jarige

Hoi.
Mijn meisje van bijna 2 blijkt twee beginnende gaatjes in haar ondertandjes te hebben (zijn naar de tandarts geweest omdat we het niet vertrouwden). Volgens de tandarts is er weinig aan te doen behalve te hopen dat het niet al te veel erger wordt zodat het "boren" uitgesteld kan worden tot een leeftijd dat ze het aan zou kunnen :/
Ik vraag me toch af of er iemand nog tips heeft, kleinigheden die bij kunnen dragen tot het voorkomen van erger.
Wij: drinken geen extra gezoete drankjes. Wel een glas vruchtensap met water in de morgen en smiddags 1 glaasje lichte diksap. Verder water en thee.
Ze eet verwaarloosbaar suiker. Meeste is gezoet met biologische/ongeraffineerde producten (honing of een bepaalde stroop of fructose).
Poetsen doen we twee keer op een dag: smiddags na de broodmaaltijd minimaal een half uur na het eten en savonds voor het slapen en minimaal een half uur na het eten.
We poetsten eerst met elmex en inmiddels met zendium (voor peuters uiteraard). Zij poetst eerst (nou ja, kauwd een beetje) en daarna wij. Haar ondertandjes staan iets naar elkaar toe, juist op de plek waar de lichte gaatjes ontstaan. Op de lijn tussen de middelste tandjes.
We hebben gepoetst vanaf de eerste tandjes kwamen. Hebben bovenstaande altijd zo gedaan, behalve het half uur wachten, dat was helaas nog niet duidelijk.

Is er bijvoorbeeld iets waardoor het glazuur versterkt kan worden ofzo? Een soort coating... Wie heeft er ervaringen en tips.
Ik vind het lastig om helemaal te stoppen met sap, want dat is het enige wat ze voldoende drinkt...
Ik hoop op tips! Bedankt.
lunamaya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m@ss

m@ss

02-02-2010 om 13:21

Hoi

Tja dat klinkt ook niet alsof ze veel zoetigheid eet. De mijne eet zelfs weleens een lollie en dan poets ik ook niet erna....Mischien gewoon slecht glazuur? Wat je misschien nog kunt overleggen met de tandarts is extra fluor te gebruiken.? Verder ben ik meer voor elmex als voor zendium. Op aanraden van eigen tandarts assistent. Zoon had een vlekje op zijn tanden waarschijnlijk door ab. En raden ook om terug elmex ta gaan gebruiken zodat het vlekje zou weg gaan. Raar maar waar dat is wel gebeurt.
1 voordeeel ooit gaat ze nog wisselen, dus het zijn geen blijvenden tanden.

succes

p.s, ik geef alleen maar dikssap, anders drinkt hij ook niet.....

lunamaya

lunamaya

03-02-2010 om 21:37 Topicstarter

Thanx

Hoi M@ss,

Thanx voor het meedenken en meeleven. Ik heb even mijn reactie uit gezondheid even gekopieerd:

Het flossen gaan we oppakken en de elmex is weer uit de kast gehaald. We gaan proberen 1 uur tussen eten en poetsen te bewaren. Vraag me af of het relatief beter zou zijn haar haar middagdutje te laten doen zonder poetsen, en dan direct na het dutje wel poetsen of een half uur na het broodje (ze is meestal rond lunch erg moe nl en een uur redden we gewoon niet). Dus: zou het beter zijn poetsbeurt uit te stellen, of iets eerder te poetsen?

Verder heeft ze haar eet en drink momenten altijd gelijk (behalve dat er altijd water staat) en zijn deze vijf keer op een dag.

Rietje gaan we dan ook maar invoeren...

Verder ben ik me er zeker van bewust dat de relatief gezonde suikers die ze binnen krijgt evenzogoed slecht zijn voor het gebit. T was meer om een indruk te geven dat we wel redelijk letten op wat ze binnen krijgt, dus niet de hele dag met lollies of suikerspek rondloopt

Ze had het trouwens net nog over het draadje in haar mond, ik kijken, niets... en toen zij ze "bij tandenpoetsen..." toen viel het kwartje dat ze het flossen aan het verwerken was zo vlak voor het slapengaan (das ook gek voor haar natuurlijk).

Goed, ik hoop dat we erger kunnen voorkomen, we houden het goed in de gaten iig. En tips blijven welkom natuurlijk.

Groetjes lunamaya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.