Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Thuisblijfmoeder en nogsteeds aan veel niet toekomen en bovendien geen tijd voor de kids

Dag allemaal,
Ik zit met het volgende probleem: ik ben thuisblijfmoeder maar heb nogsteeds totaal geen tijd voor de kinderen. Ik ben de hele dag bezig met huishouden (stofzuigen, vaat, de was, schoonmaken), luiers verwisselen, eten bereiden, van en naar school en andere verplichtingen brengen en daarnaast is er altijd nog een hele lijst met klusjes en niet te vergeten dingen die ik standaard wel vergeet. Maargoed uiteindelijk heb ik simpelweg voor de kinderen buiten hun basale verzorging om geen tijd. Daarbij is de oudste vrij moeilijk in omgang met zijn jongere broertje, ze hebben bijna standaard ruzie omdat broertje de dingen niet doet (vaak niet eens snapt omdat hij jonger is) zoals oudste wil. 
Ik kom structureel aan veel dingen niet toe, kom bij lange na niet rond en heb voor de kinderen geen tijd. En dat dus terwijl ik thuisblijfmoeder ben. 
Mijn man helpt nu dus maar mee door te koken en boodschappen te doen. Maar met zijn drukke baan kan ik dat eigenlijk ook niet van hem verwachten. En het is dus nogsteeds lang niet afdoende.. 
ik geloof dat deze functie niet echt geschikt voor mij is, dat ik het gewoon niet in de vingers heb. En dat terwijl ik juist heel dankbaar met de kinderen ben en juist altijd van een groot gezin heb gedroomd en eigenlijk nogsteeds droom. 
Is dit herkenbaar en buiten het eventueel nemen van een (dure) schoonmaakster om, wat kan ik het beste doen?


Gaan werken. Dan wordt er overdag voor je kinderen gezorgd, wordt je huis minder snel vies, heb je geld voor een schoonmaker & voor boodschappenbezorgservice en kun je de tijd die je vrij bent besteden aan leuke dingen doen met je kinderen. 

Het kan best kloppen dat thuisblijfmoeder gewoon geen geschikte functie voor jou is. Ik word zelf ook echt niet gelukkig van elke dag thuis met kind en heb het gevoel dat er niks uit mn handen komt en alles een teringzooi is. Ik ga echt liever werken. Man en ik werken ieder 4 dagen en zijn op deze manier tevreden met ons leven. Dus wat ik jou zou aanraden is de kids inschrijven op een kdv/bso. Helaas kan het nog wel even duren voor er plek is. En een (andere ) baan zoeken. 

Eisen verlagen.

Moet je elke dag stofzuigen, schoonmaken, ... met 2 kleine kinderen die het toch continu weer vies maken? Dan kan je net zo goed het 1 of 2 keer per week degelijk doen.
Of stofzuigen op een moment dat man thuis is / de kinderen in bed liggen.

mijn eerste gedachte is, wat maak dan je allemaal schoon dat dat je de hele dag,elke dag kost? Vaat,stofzuigen, was (de dagelijkse dingen) kosten toch geen uren tijd 
Ik zou daar eerst eens naar kijken, je hoeft niet elke dag te stoffen, wc poetsen, badkamer soppen etc. 

Ik zou gaan kijken hoe je het beste aan time management kan doen, maak een lijst met dingen die moeten en maak zo een dagelijks schema van alles wat er moet gebeuren op welke tijden.
Halen/brengen naar verplichtingen kun je dat delen met andere ouders/carpoolen? Kun je schuiven in her soort maaltijden die je maakt? Het kan ook snel en gezond 

Ik denk dat je moet leren loslaten en je lat een beetje lager leggen, niet alles hoeft perfect je bent ook maar een mens 

mijn eerste gedachte is, ben je van nature erg chaotisch en ongeorganiseerd? 
wil je thuisblijfmoeder zijn ook?

indien eigenlijk niet…dan werk zoeken en een schoonmaker en meer uitbesteden. Misschien heb je dan juist meer tijd met je kinderen omdat er meer wordt uitbesteed

wil je wel tbm zijn, dan wordt het tijd om orde in de chaos te scheppen.  Breng een vaste structuur in de dag en week aan. Dit gaat jou en de kinderen helpen. En echt ouderwets ritme en regelmaat. Dus vaste dagindeling, vaste dagen voor huishoudelijke klussen en boodschappen. Vaste dagen wat je eet. Enz enz

Hoe oud zijn je kinderen?
Heb je een bepaalde voorspelbare structuur in je dag?

Ik ben inmiddels 58 en mijn zoon is 30 en ik ben ook thuisblijfmoeder geweest. Ik had maar 1 kind maar hert was wel een luizenleventje eerlijk gezegd. 

ik zou met je man om de tafel gaan en taken opnieuw verdelen. Hij minder werken, jij meer. En hij niet meer 'helpen' maar ook gewoon zijn rol pakken. Het is ook zijn gezin toch?

Wat kan ik het beste doen ?
Lekker met je kinderen bezig gaan en huishouden los laten
Eisen bij stellen 
Dan maar wat viezer

Ik herken overigens wel dat ik voor m’n gevoel de hele dag bezig ben met klusjes als ik thuis ben (en man werkt). In de schoolvakanties ben ik altijd vrij en gaat als je niet uitkijkt ook de hele dag op aan eten maken, opruimen, nog meer eten maken, weer opruimen, tussendoor wassen, et cetera. Wat mij dan helpt: gewoon de boel de boel laten en met de kinderen iets leuks gaan doen. Die rommel ligt er morgen nog steeds en dat overleeft iedereen prima. 

Je bent dankbaar voor het hebben van kinderen en je hebt altijd van een groot gezin gedroomd. De meeste mensen met kinderen zijn heel dankbaar en droomden er altijd, of althans een hele tijd, al van. Mijn moeder ook, maar toen ze eenmaal thuis zat met vier kleine kinderen kwamen de muren op haar af. Ze heeft vanaf dat moment het moederschap gecombineerd met een 3/4 baan (mijn vader is ook minder gaan werken, dat was toen heel ongebruikelijk). Ik heb er leukere ouders door gekregen, veel meer in het volle leven zeg maar. Ze wisten waar wij het over hadden. Echt, je gezin loopt niet weg als jij buiten de deur werkt. Bovendien hebben jullie dan geld voor hulp in het huishouden. Ik heb mijn moeder daardoor nooit zien stofzuigen ofzo, en mijn dochter mij ook niet, haha. Maar ze is er absoluut niet minder miin moeder door hoor. En mijn dochter roept nu hetzelfde

Ik ben heel benieuwd hoeveel tijd je elke dag aan het huishouden besteedt. Al lijkt me ook dat het veel tijd kost als je de hele tijd politieagent moet spelen bij de kinderen en daarna weer terug naar je klusje kan. 
Zo deed ik het toen ze klein waren:
stofzuigen: 2 keer per week
Stoffen: 1 keer per week
Ramen lappen binnen en buiten: 1 keer per drie maanden
Vaatwasser leeghalen: elke ochtend 10 minuten
Wassen: 2 keer per week
Boodschappen doen: 2 keer per week, neem je kinderen mee
Toilet schoon: 1 keer per week
Badkamer: 1 keer per 14 dagen
Opruimen: ‘s avonds als de kinderen naar bed zijn. Hun kast/kamer uitmesten: als ze een dagje met opa/oma/papa op pad zijn. 
En verder de dagelijkse dingen als kinderen aankleden, eten maken etc. Dan zou je tijd moeten hebben om eendjes te gaan voeren, knutselen, naar de kinderboerderij, etc.

Het huishouden hoeft echt geen hele dag te kosten, waarschijnlijk ligt je lat dan te hoog. Want mensen die ook nog werken, die doen dat ook 'erbij'. Wel is het zo dat een huis waar altijd mensen zijn nu eenmaal sneller vies en rommelig wordt dan een huis waar overdag iedereen naar werk/school/opvang is. 

Ik zou vaste momenten inplannen voor bepaalde dingen en wanneer die gedaan moeten worden. En ook je man en kinderen hun verantwoordelijkheid laten nemen voor hun deel van het huishouden. Schoenen uit binnen scheelt veel viezigheid op de vloer. Speelgoed opruimen als je klaar bent (moet op opvang/school ook). Je kinderen ook zelf dingen laten doen als een boterham smeren, helpen met vaatwasser inruimen, opruimen etc. Het is geen vanzelfsprekendheid dat die dingen allemaal maar voor je gedaan worden als je moeder thuis is. Een huishouden doe je samen en ieder draagt naar vermogen bij. En aangezien je schrijf over 'van en naar school en andere verplichtingen brengen', ga ik er vanuit dat de oudste al minstens vier is. Die kunnen vaak al meer dan je denkt.
En soms ook gewoon de boel de boel laten en genieten van het samenzijn met je kindjes. Voor je het weet zijn ze groot en denk je 'wat heb ik al die tijd nu gedaan dat ik thuis was? gestoft, gewassen, gestreken en gemopperd op de rotzooi?'

Als thuisblijven voor de kinderen niet bij je past, zou ik wel gaan werken of kijken naar een andere verdeling van werk- en zorgtaken. 

Wat je kunt doen is de kinderen meer betrekken. Zij kunnen ook helpen de was van het wasrek in een mand doen samen met jou en een doekje over de tafel doen of groente wassen of vegen in de tuin etc. Ze zullen het niet perfect doen want het zijn kleine kinderen, maar dat hoeft ook niet. Het gaat er meer om dat je die dingen op die manier samen doet.


Verder zou ik het zoeken in routines. Plan een vaste tijd op de dag om iets met ze te doen. Knutselen, even naar het speeltuintje, kleien. Ik deed vaste eettijden. Ontbijt, pauze, lunch, pauze, avondeten. En daartussen plande ik het werk, tijd om gezamenlijk iets te doen en slaapjes enzo. Plan een familiedag waarop je met het hele gezin iets leuks gaat doen in het weekend. Bedenk van tevoren wat jullie gaan doen.

Wat mij hielp qua schoonmaak was mijn huis in zones verdelen. Bijv zone 1 de hal, zone 2 de woonkamer, zone 3 de keuken, zone 4 de slaapkamers, zone 5 de eetkamer (of een andere kamer). Ik deed 1x per week de basics stofzuigen enzo, en de rest van de week werkte ik in de zone die in die week aan de beurt is. Zoek maar eens op flylady. De website is oud, maar er zijn inmiddels genoeg vrouwen die haar systeem hebben gemoderniseerd. En je hoeft ook niet alles te doen. Die zones hielpen mij om te stoppen. Met een gezin is er altijd wel wat te doen. Maar ik hoefde het op die manier niet allemaal te onthouden en er niet steeds mee bezig te zijn, want ik wist dat het vanzelf zou komen als die zone aan de beurt was. Dat heeft me veel rust gegeven in mijn hoofd.

De was was voor mij een ding. Dat heb ik vereenvoudigd. Ik deed elke dag 1 was in de machine en ophangen, en de was die droog was van het rek halen en opruimen. Toen ze klein waren deed ik alles, maar toen ze wat groter werden heb ik voor ons allemaal een klein formaat wasmand gekocht en daar doe ik van iedereen zijn/ haar droge was in. Het opruimen doen ze inmiddels zelf. Strijken doe ik niet.

MamaE schreef op 06-07-2023 om 23:03:

Het huishouden hoeft echt geen hele dag te kosten, waarschijnlijk ligt je lat dan te hoog. Want mensen die ook nog werken, die doen dat ook 'erbij'. Wel is het zo dat een huis waar altijd mensen zijn nu eenmaal sneller vies en rommelig wordt dan een huis waar overdag iedereen naar werk/school/opvang is.

Ik zou vaste momenten inplannen voor bepaalde dingen en wanneer die gedaan moeten worden. En ook je man en kinderen hun verantwoordelijkheid laten nemen voor hun deel van het huishouden. Schoenen uit binnen scheelt veel viezigheid op de vloer. Speelgoed opruimen als je klaar bent (moet op opvang/school ook). Je kinderen ook zelf dingen laten doen als een boterham smeren, helpen met vaatwasser inruimen, opruimen etc. Het is geen vanzelfsprekendheid dat die dingen allemaal maar voor je gedaan worden als je moeder thuis is. Een huishouden doe je samen en ieder draagt naar vermogen bij. En aangezien je schrijf over 'van en naar school en andere verplichtingen brengen', ga ik er vanuit dat de oudste al minstens vier is. Die kunnen vaak al meer dan je denkt.
En soms ook gewoon de boel de boel laten en genieten van het samenzijn met je kindjes. Voor je het weet zijn ze groot en denk je 'wat heb ik al die tijd nu gedaan dat ik thuis was? gestoft, gewassen, gestreken en gemopperd op de rotzooi?'

Als thuisblijven voor de kinderen niet bij je past, zou ik wel gaan werken of kijken naar een andere verdeling van werk- en zorgtaken.

Dat lijkt me dan ook juist een taak voor de thuisblijfmoeder. Je kinderen dit allemaal aanleren. Ik besteed dat gewoon uit aan het kdv/ de bso 😀 

Met als voordeel dat je meer tijd aan je kinderen besteed, ipv de boterhammen smeren ben je nu bezig je kinderen leren hoe ze hun boterhammen smeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.