Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Thuisblijfmoeder en nogsteeds aan veel niet toekomen en bovendien geen tijd voor de kids


bieb1963 schreef op 07-07-2023 om 13:04:

[..]

Dit vind ik nou echt heel raar.... Niet de lasten, wel de lusten. Volgens mij werkt man ft, dus sowieso 5 dagen in de week ft aan het werk. Wie zegt dat man op 'kantoor' werkt, wie zegt dat dat relaxt is? Mij lijkt dat je 's avonds en weekend de zorg/aandacht voor kinderen samen doet. En alleen de huishoudelijke klussen die op dat moment moeten (denk aan afwassen, of opruimen enz). De andere huishoudelijke taken kan TO door de weeks overdag doen. Lijkt mij vrij normaal.

Nee ik weet ook niet wat voor werk man doet, dat is zo. Maar ik weet wel dat thuis zijn en huishouden icm kinderen gewoon zwaar is. Op kantoor heb ik het vele malen relaxter. Op een gegeven moment gaan taken dan toch op de automatische piloot met werk, in tegenstelling tot thuis dat je echt continue aan moet staan. Ik zou het normaal vinden idd als TO doordeweeks het huishouden een beetje oppakt en dat man bijv doordeweeks gaat koken en kinderen naar bed brengt en in weekend het 50/50 is. 


Met kleine kinderen die snel ruzie maken, is er niets fijners als iemand dat deel even naar zich toe trekt, zodat je het niet de hele dag op je bord hebt. Dan ga ik nog liever koken of overhemden strijken, als je maar even rust aan je hoofd hebt.
Vaak zijn het niet zozeer de liggende huishoudelijke taakjes, die je uitputten maar is het gejengel van de kinderen de boosdoener.
Breng verandering in het gejengel door meer met de oudste te ondernemen.

Rozi schreef op 07-07-2023 om 17:11:

[..]

Nee ik weet ook niet wat voor werk man doet, dat is zo. Maar ik weet wel dat thuis zijn en huishouden icm kinderen gewoon zwaar is. Op kantoor heb ik het vele malen relaxter. Op een gegeven moment gaan taken dan toch op de automatische piloot met werk, in tegenstelling tot thuis  echt continue aan moet staan. Ik zou het normaal vinden idd als TO doordeweeks het huishouden een beetje oppakt en dat man bijv doordeweeks gaat koken en kinderen naar bed brengt en in weekend het 50/50 is.


Tja, werk op de automatische piloot...... Dat kan, in sommige banen, in sommige situaties. Maar.hoe kom je erbij dat dat een situatie is voor de gemiddelde.wekende? Bizar eigenlijk dat je je eigen werk als.leidend neemt.

En dat TO een ' beetje ' huishouden zou moeten.doen doordeweeks. Hoezo.een.beetje?

bieb1963 schreef op 07-07-2023 om 17:50:

[..]

Tja, werk op de automatische piloot...... Dat kan, in sommige banen, in sommige situaties. Maar.hoe kom je erbij dat dat een situatie is voor de gemiddelde.wekende? Bizar eigenlijk dat je je eigen werk als.leidend neemt.

En dat TO een ' beetje ' huishouden zou moeten.doen doordeweeks. Hoezo.een.beetje?

Ik heb geen baan die op de automatische piloot kan en er wordt best wat van mij verwacht en gevraagd. En toch begrijp ik wel wat Rozi bedoeld. Op een kantoor dag ben ik ook als de werkdruk hoog is in staat om een dagplanning te maken en mij daar aan te houden. Terwijl op mijn mama dag, de kinderen toch altijd de planning in de war gooien. Op zich is dat niet erg en probeer ik zoveel mogelijk mee te bewegen, maar ik merk wel dat ik aan het eind van een werkdag vaak meer energie heb dan na een dag met de kinderen.

bieb1963 schreef op 07-07-2023 om 17:50:

[..]

Tja, werk op de automatische piloot...... Dat kan, in sommige banen, in sommige situaties. Maar.hoe kom je erbij dat dat een situatie is voor de gemiddelde.wekende? Bizar eigenlijk dat je je eigen werk als.leidend neemt.

En dat TO een ' beetje ' huishouden zou moeten.doen doordeweeks. Hoezo.een.beetje?

Nee is ook zeker geen standaard, maar denk dat dat in veel banen op een gegeven moment wel zo is in zekere zin. 

Wat ik bedoel te zeggen met een beetje, dat je je handen vol hebt aan je kinderen alleen al. Op mijn vrije dag gaat kind naar babyzwemmen, ben je zo een ochtend verder. Lunch maken, drinken, aandacht geven.. ik kom over algemeen weinig echt tot huishoudelijke taken toe op een vrije dag. Als kind slaapt, maar dan drink ik zelf ook even thee zodat ik even rust heb. Soms wil kind niet slapen en is het een tijdje huilen, dat kost ook gewoon energie. Ik geniet echt oprecht van die dag maar ben aan einde wel echt gesloopt, in tegenstelling tot een dagje kantoor.

Wat hierboven gezegd wordt over werken wat relaxter is dan een dag thuis met de kinderen, is helemaal waar. Voor mijn gevoel kwam ik uitrusten op het werk in de tijd dat ze allebei onder de vier waren. Want op mijn werk waren zaken voorspelbaar en thuis absoluut niet.

Netherfield schreef op 07-07-2023 om 21:18:

Wat hierboven gezegd wordt over werken wat relaxter is dan een dag thuis met de kinderen, is helemaal waar. Voor mijn gevoel kwam ik uitrusten op het werk in de tijd dat ze allebei onder de vier waren. Want op mijn werk waren zaken voorspelbaar en thuis absoluut niet.

Ik heb dat helemaal niet. 

Netherfield schreef op 07-07-2023 om 21:18:

Wat hierboven gezegd wordt over werken wat relaxter is dan een dag thuis met de kinderen, is helemaal waar. Voor mijn gevoel kwam ik uitrusten op het werk in de tijd dat ze allebei onder de vier waren. Want op mijn werk waren zaken voorspelbaar en thuis absoluut niet.

Mevrouw75 schreef op 07-07-2023 om 21:55:

[..] Ik heb dat helemaal niet.


Toen ik mijn werk niet leuk vond had ik het ook niet. Nu heb ik een leuke baan en heb ik het wel. Ben zo'n 6 maanden zwanger en heb een zeer drukke dreumes en het is zwaar. Fulltime werken zou ik minder zwaar vinden. 

Aviendha schreef op 07-07-2023 om 22:05:

[..]

Mevrouw75 schreef op 07-07-2023 om 21:55:

[..] Ik heb dat helemaal niet.


Toen ik mijn werk niet leuk vond had ik het ook niet. Nu heb ik een leuke baan en heb ik het wel. Ben zo'n 6 maanden zwanger en heb een zeer drukke dreumes en het is zwaar. Fulltime werken zou ik minder zwaar vinden.

Het is niet dat ik met een peuter thuis lekker chilliebillie vond, verre van, maar mijn baan was nou ook niet de plek die relaxter was.

Maar goed, de combi van alles heeft er wel voor gezorgd dat wij nu maar 1 kind hebben. Ik vond alles bij elkaar hel. Ik ben dan ook best verbaasd over de tips om te gaan werken om het dan allemaal wel rond te breien.


Mevrouw75 schreef op 07-07-2023 om 22:09:

[..]

Het is niet dat ik met een peuter thuis lekker chilliebillie vond, verre van, maar mijn baan was nou ook niet de plek die relaxter was.

Maar goed, de combi van alles heeft er wel voor gezorgd dat wij nu maar 1 kind hebben. Ik vond alles bij elkaar hel. Ik ben dan ook best verbaasd over de tips om te gaan werken om het dan allemaal wel rond te breien.

Er is wel nog een grote middenweg tussen fulltime thuisblijfmoeder of fulltime werken. Ik denk dat een paar dagen per week van huis heel fijn kan zijn. Al is het maar om met je hoofd in een andere omgeving te zitten. 

Eens met Avienda; niet alleen bezig zijn met huis en kinderen. Maar je kunt je hoofd ook op andere manieren over iets anders buigen. Heikel punt voor een tbm is het overdragen aan anderen.

Ik heb ook als tbm voor twee kinderen gezorgd waar twee jaar tussen zat. Maar op zaterdag was ik een dagdeel ‘vrij’ en nam de vader die taak op zich, juist om mij ruimte te geven om iets voor mijzelf te doen zoals theedrinken bij moeder of shoppen etc., om zo mij te behoeden niet direct op te springen als iets aan de hand was. Verder gold dat ook voor de tijd waarin hij na een werkdag thuis kwam en aandacht aan de kinderen besteedde zodat ik mij kon richten op het koken. In de avond deed hij de jongste in bad terwijl ik aan de oudste boeken voorlas.
Als ik Eleanor zo lees, zou ze er goed aan doen niet huishoudelijke taken aan haar man over te dragen maar eerder de zorgtaak van de kinderen. Dat is ook goed voor het hoofd.

Ben je er nog to? Naast het advies wat ik eerder gaf wil ik ook graag toevoegen dat ik veel respect heb voor tbm. Zeker als ze nog jong zijn is het gewoon pittig om vooral met de kinderen bezig te zijn. Als ze jong zijn hebben ze nog veel hulp nodig en daar kan je best druk mee zijn.

Voor mij een reden om te werken, dan ben je even met iets anders bezig. Kan ik daarna weer een leukere moeder zijn.

Wat doe je nu ter ontspanning? Doe je nog iets van sport of wat anders?

Ik zou het niet kunnen, thuisblijfmoeder zijn. Ik was drie maanden werkloos toen ze 1 en 3 waren, ik vloog bij de muren omhoog zo ongeveer. 

Rozi schreef op 07-07-2023 om 21:08:

[..]

 Op mijn vrije dag gaat kind naar babyzwemmen, ben je zo een ochtend verder. Lunch maken, drinken, aandacht geven.. ik kom over algemeen weinig echt tot huishoudelijke taken toe op een vrije dag. Als kind slaapt, maar dan drink ik zelf ook even thee zodat ik even rust heb. Soms wil kind niet slapen en is het een tijdje huilen, dat kost ook gewoon energie. Ik geniet echt oprecht van die dag maar ben aan einde wel echt gesloopt, in tegenstelling tot een dagje kantoor.


Het verschil is dat als je 5 vrije dagen hebt, niet alles op die ene dag hoeft. Als babyzwemmen een dagdeel opslokte, dan werd er die dag dus bijvoorbeeld weinig aan het huishouden gedaan. Je bent dan minder gesloopt, omdat je wat niet meer past, gewoon kunt doorschuiven. 

Aviendha schreef op 07-07-2023 om 22:28:

[..]

Er is wel nog een grote middenweg tussen fulltime thuisblijfmoeder of fulltime werken. Ik denk dat een paar dagen per week van huis heel fijn kan zijn. Al is het maar om met je hoofd in een andere omgeving te zitten.

Als ik het zo lees moet ik eigenlijk ‘op kantoor’ gaan werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.