Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Elisabeth B.

Elisabeth B.

12-05-2012 om 12:16

Time: borstvoeding voor 3 jarige


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hombre

Maar dan blijkbaar gespeend (van de borst gehaald) voor je er zelf aan toe was
Hier trouwens een link naar een interessant stukje over borstvoeding voor grotere kinderen: http://www.thedailybeast.com/articles/2012/05/22/the-bogus-breastfeeding-debate-over-nursing-older-kids.html
G

Ely

Ely

22-05-2012 om 21:02

Galaxias

Wat een idiote en ongepaste aannames over Hombre's jeugd. Je keldert in mijn achting door deze onzin.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre

Hombre

23-05-2012 om 08:26

Ely

Er stond wel een knipoogje achter dus misschien moeten we het niet te hoog opnemen

Irene

Irene

23-05-2012 om 09:25

Punt hombre

Het punt van hombre is dat kinderen die lang met de borst gevoed zijn dat later misschien wel gênant vinden en dat dat dus een reden zou kunnen zijn om niet lang te voeden.
Weet je wat oudere kinderen pas gênant vinden? Hoe ze verwekt zijn! Gatverdamme! Dus, misschien moeten we dat ook maar niet meer doen??

Rosase

Rosase

23-05-2012 om 11:04

Goed punt

Irene

Hombre

Hombre

23-05-2012 om 11:46

Irene's punt

"Weet je wat oudere kinderen pas gênant vinden? Hoe ze verwekt zijn! Gatverdamme! Dus, misschien moeten we dat ook maar niet meer doen??"

Dat hangt er vanaf hoe. Als je op een sociaal zeer afwijkende manier bent verwekt (tijdens een gangbang of zo) en dat ook nog eens algemeen bekend is, ja, dan is dat ook genant voor het kind en moet je dat (wat mij betreft) vooral niet meer doen.

Mijn punt is dat sterk sociaal afwijkend gedrag van de ouders (t.o.v. de kinderen) later gevoelens van schaamte bij die kinderen teweeg kan brengen. En dat je jezelf dat als ouder hebt te realiseren.

Te lang voeden is sociaal afwijkend gedrag, daar zijn we het allemaal over eens. (Ik hoop tenminste dat een moeder met een puber aan de borst jullie ook te ver gaat) Het enige waar we het over oneens zijn is hoe lang te lang is.

Uiteindelijk maken de kinderen natuurlijk zelf uit waar ze zich ongelukkig bij voelen.

Hombres punt

"Te lang voeden is sociaal afwijkend gedrag, daar zijn we het allemaal over eens."

Het is maar wat je te lang voeden noemt. Persoonlijk vind ik alles tot vijf jaar niet te lang. Antropologen en biologen kijken ook niet op van borstgevoede kleuters. Maar er zijn ook zat mensen die borstvoeding na drie maanden te lang vinden.

Ik zie het geven van borstvoeding ook geen sociaal gedrag (laat staan afwijkend sociaal gedrag), het is namelijk voeding geven.

Dus je conclusie: daar zijn we het allemaal over eens.... nee dus.

Ik vroeg net aan mijn 15-jarige dochter of alle pubers het een genant idee vinden dat ze ooit verwekt zijn. Haar reactie: Ja. Ieuw. Mam! Bah! En ze vertrok meteen naar boven.

skik

Ely

Ooit gehoord van humor ? Als Hombre het knipoogje heeft gezien en ik in zijn achting niet daal, moet jij je er dan wel druk over maken ?
G

Ely

Ely

24-05-2012 om 00:37

Tsja

Wat Hombre van een tekst vindt weet ik niet voordat hij reageert. Geen humor en geen glazen bol, ik ben armelijk bedeeld.

'Ooit gehoord van humor?' blijkbaar niet de jouwe.
Ik zou denken dat iemand die op OO reageer ook leest en dan weet dat er mensen zijn bij wie borstvoeding geven of niet geven gevoelig ligt. In dat kader vind ik het vrij ongevoelig om zo te reageren, ervan uitgaande dat jij Hombre en zijn achtergrond net zo min kent als ik.

Maar goed, de borstvoeding discussie (voor zover je dit discussie wilt noemen) hier is de mijne niet, daar was ik al eerder achter. Blijkbaar is borstvoeding humor de mijne ook niet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ik heb zelf ook heel kort borstvoeding gehad en ik heb er echt geen trauma aan over gehouden hoor. Ik neem aan dat er geen enkele volwassene is die niet tegen dit grapje kan.(behalve jij, en het gaat nog niet eens over jou).
Gelukkig hebben we allemaal een ander gevoel voor humor.
Groet,
G

Hombre

Hombre

24-05-2012 om 12:03

Skik geeft ook water

Skik, als je nou wat beter had gelezen had je kunnen weten dat ik exact hetzelfde punt maakte:

"Te lang voeden is sociaal afwijkend gedrag, daar zijn we het allemaal over eens. (Ik hoop tenminste dat een moeder met een puber aan de borst jullie ook te ver gaat) Het enige waar we het over oneens zijn is hoe lang te lang is."

Jij vind dus langer dan vijf jaar blijkbaar te lang en mijn grens ligt een stuk lager, maar grenzen hebben we allemaal.

Maar dat er grenzen zijn DAAR ZIJN WE HET ALLEMAAL OVER EENS. En DAT was "Hombre's punt".

"Ik zie het geven van borstvoeding ook geen sociaal gedrag (laat staan afwijkend sociaal gedrag), het is namelijk voeding geven."

Je zin deugt niet en je constatering ook niet. Natuurlijk is het sociaal gedrag. Alle gedrag tussen mensen is sociaal gedrag.

Even googlen op "social behaviour breast feeding" geeft ruim 3 miljoen documenten die daar over gaan. Leuk leesvoer voor borstvoedingfanaten...

Hombre

"Persoonlijk vind ik alles tot vijf jaar niet te lang." Dat wil nog niet zeggen dat ik alles na vijf jaar wel te lang vindt. Ik meende te begrijpen dat jij refereerde aan de moeder met kind uit de openingsposting of wat hier over het algemeen als te lang voeden gezien wordt, namelijk zo rond de kleuterleeftijd. Excuses als jij het specifiek over het voeden van pubers had.

Bovendien blijft borstvoeden voor mij een kwestie van je kind van voedsel voorzien. Da's een eerste levensbehoefte en geen sociaal gedrag. Of zie jij het ook als sociaal gedrag als je een boterham voor je kind smeert?

Even googlen op 'breastfeeding as nutrition' geeft je 48.400.000 hits.

skik

Hombre

Hombre

24-05-2012 om 19:22

Skik

Ik beweerde nergens dat het geen voeding was (zou idioot zijn), jij wel dat het geen sociaal gedrag is (even idioot volgens mij). Zie je het verschil niet?

Ely

Ely

24-05-2012 om 22:11

Galaxias

Dat verklaart een hoop

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre, pubers

volgens mij vindt een puber die iets tegen z'n ouders wil vinden altijd wel iets. Als het geen te lang borstvoedingis, dan is het wel te kort borstvoeding. Of geen lego op z'n achtste verjaardag. Of belachelijk kapsel. Of geen toetjes mogen.

Die brief die je citeert vindt ik daar ook typisch inpassen, iemand zit blijkbaar met zichzelf in de knoop en gooit het op zijn moeder. Hij had het ook om kunnen draaien: hij leeft in een maatschappij die vindt dat borsten sexueel moeten zijn, i.p.v. bron van voeding en genegenheid. Hij had ook een andere brief kunnen schrijven, waarin hij zijn maatschappij beschuldigt i.p.v. zijn moeder. Maar ja, tegen de stroom ingaan is moeilijker dan met de stroom meegaan.

Verder, over de herinneringen van pubers en adolescenten maak ik me niet druk. Ik heb meer aan de herinneringen die ik van oudere mannelijke collega's hoorde, die toen ze hoorden dat ik een peuter voedde me vertelden dat zij lang bv gehad hadden (7-9 jaar). En dat werd me zonder dubbele bodem verteld.

Het probleem met de foto op time

hathor the cow goddess legt prima uit wat er nou eigenlijk schokt aan de time foto:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150761390746572&set=a.196933191571.138151.545056571&type=1&permPage=1

A.s. maandag

Is borstvoeding geven aan peuters een onderwerp in Een Vandaag, even na 18.00 uur.

Een vandaag

Aardig stukje op Een Vandaag met een Almeerse moeder die haar 3jarige nog aan de borst heeft.
Micha de Winter is er duidelijk niet van geporteerd en verwijt de attachment parenting guru's een dwingende instructie van hun onbewezen interpretatie van attachment parenting. Overdrijving zou tot een niet weerbaar moederskindje leiden. Dat lijk me toch ook niet echt te bewijzen.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1261343
Kortom, alleen als je een NADH gezin hebt kun je je daarmee vertonen anders ben je kwetsbaar voor verplichte hulpverlening. De reden dat het dan maar weer een privaat huiselijk geluk moet blijven.

Kortom....

Tietennijd meneer de pedagoog?

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 17:06

Pffff, wat een gezeur!

Wat een verschrikkelijke tendieuse aflevering. Eerst wordt er gezinspeeld dat moeders die lang borstvoeding geven of gruwel hun kind bij hen in bed laten slapen bij een soort gezondheidsfreaken secte horen en dwingend zouden zijn. Er wordt gesteld dat ze dwingend en zieltjeswinnend zouden zijn hierin en dat er geen bewijs is dat het goed zou zijn. En vervolgens wordt er gesuggereerd dat 'te lang' welleens slecht zou zijn zonder daar ook maar enig bewijs voor te hebben.
Zou die man ooit een inbakerboekje of de RRR-guru's gelezen hebben... over dwingend gesproken.
Wat ik van de meeeste lang tot zeer langvoedende moeders merk is dat ze helemaal geen zendingsdrang hebben, maar gewoon willen dat dit ook een geaccepteerde manier is om een kind op te voeden als dat de kind en de moeder beter ligt. Het is bovendien zeker geen alles-in-één pakket.
Van volwassenen is nog steeds niet af te zien of ze nou 0 of 2000 dagen borstvoeding hebben gehad of iets daar tussenin, dus ik denk dat er van beide zijden allemaal een hoop psychologische gevolgen bijverzonnen worden.
En inderdaad Annej, ook mijn ervaring is helaas dat met een IADH-kind er gelijk aan gedacht wordt dat het wel daaraan zou kunnen liggen en je als ouder je onschuld mag bewijzen. Pfff.

Hombre

Hombre

29-05-2012 om 18:18

Hihi

"Wat een verschrikkelijke tendieuse aflevering. Eerst wordt er gezinspeeld dat moeders die lang borstvoeding geven of gruwel hun kind bij hen in bed laten slapen bij een soort gezondheidsfreaken secte horen en dwingend zouden zijn."

Blijkbaar ben ik niet de enige wiens 'sekte' radar afgaat.

(voor de volgende keer: tendentieuze)

Hombre

Hombre

29-05-2012 om 20:47

Hihihi

Ik heb het inmiddels gezien, de argumenten kwmen me wel bekend voor, jullie niet?

Vooral dat verhaal van die moeder met dat kind dat niet wilde dat haar naam genoemd werd omdat ze zich schaamde dat ze zolang borstvoeding had gekregen.

Precies zoals ik jullie voorspelde. Dus, nogmaals, hou daar rekening mee voordat je je kinderen je lactatieideologie opdringt. Kinderen groeien niet op in een vacuum en bij voorkeur ook niet in een sekte.

dc

dc

29-05-2012 om 22:51

Dus?

Vroeger was het normaal dat een vrouw thuis bleef. Dat was nou eenmaal zo, dus hadden we dat nooit moeten proberen te veranderen? Kun je je de schaamte voorstellen van de kinderen van de eerste feministen?

Om vanuit zo'n houding m'n kinderen op te voeden, nou nee, bedankt. Ik denk liever zelf na, en borstvoeding is gewoon voeding. Er worden legio flessen opvolgmelk verkocht in de supermarkt, "want je moet zeker tot het 3e jaar goed zorgen dat je kind al die vitamines enzo binnen krijgt". Dus je geeft of daar handenvol geld aan uit, of je geeft gewoon de borst. En hoe meer mensen daar gewoon normaal over doen, hoe minder traumatisch voor onze kinderen later.

Primavera

Primavera

30-05-2012 om 01:25

Ach hombre

Ach Hombre, het gaat juist niet om het 'opdringen van een lactatieideologie', maar juist om het afwerpen van de opgedrongen vervanger van borstvoeding door koemelkprodukten. Fabrikanten zijn er hardstikke goed in om op slinkse wijze in om hun produkt als 'normale opvolger' voor moedermelk te propaganderen vanaf een bepaalde leeftijd.
Persoonlijk heb ik altijd geredeneerd dat als mijn kind tot pakweg 1 jaar een speciale soort koemelk nodig had, dat dat dus een vervanging was van moedermelk en kinderen dus minstens zo lang de borst nodig hadden. Bij de tweede hadden ze bedacht dat volgens onderzoek die speciale opvolgmelk eigenlijk drie jaar nodig was en toevallig heeft dat kind dus drie jaar speciale melk gehad, maar wel mijn eigen productie ipv een bewerking van koemelk.
En nee, mijn kinderen hebben er geen moeite mee om te weten dat ze lang borstvoeding hebben gehad, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat ook op tv zou zeggen. Ik vindt dat privé, net zoals ik niet met naam en toenaam op tv zou verklaren wie wanneer nou precies zindelijk is geworden. Hoewel tussen de 4 en 6 jaar nog beslist fysiologisch is, is dat ook niet iets wat een puber graag over zichzelf op tv wil hebben, terwijl we het er binnen het gezin rustig over kunnen hebben.
groeten Primavera
PS. is er niet een gratis spellings-checker-app. voor Iphone waarbij je de taal in kan stellen? Met drie talen door elkaar heen is mijn mobiel dyslexischer dan ik aan het worden.

Rosase

Rosase

31-05-2012 om 23:12

Psies dc

Zo zie ik het ook.

Het leukste van alles vind ik juist dat jongste het heel normaal vindt dat hij bv heeft gehad. De oudste twee kunnen zich daar namelijk niks van herinneren en niks bij voorstellen. Jongste zegt, wijzend naar mijn borsten: die zijn om melk te drinken, maar dat is nou op. Puurder kan toch niet?!

Elisabeth B.

Elisabeth B.

02-06-2012 om 22:13

Sekte?

Wat een onzin. Daarmee impliceer je dat er meerdere sektes zijn: een sekte van overtuigde 'flessenmoeders' of zijn zij de maat der dingen?
Je ziet problemen die ik niet zie. Een kind dwingen bepaald voedsel te nemen is volgens mij nog nooit gelukt. Impliceer je nou dat borstvoeding iets sexueels is? Nee toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.