Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
wilma W

wilma W

15-05-2009 om 21:13

Tip bordje leegeten

Hoi,

Wij hebben een dochter van drie-en-een-half en die is niet zo van het eten. Nu probeer ik er niet zo moeilijk over te doen, maar ik was de half leeggegeten bordjes wel zat.

In een voorleesboekje van de bieb las ik een tip die ik even kwijt wil (misschien heeft iemand anders er ook iets aan) Het boek heet 'pareltjespap is pap voor prinsessen'en het gaat over een meisje die haar pap niet opeet.

De moeder in het verhaal maatke elke keer een tekening op de onderkant van het bord. Pas als de pap op is kan ze het bord omdraaien om te kijken wat er op staat.

Ik plak nu meestal een sticker onder het bord die ze dan (als het bord leeg is) op haar hand mag plakken. En trots dat ze dan is...

Als iemand nog andere tips heeft dan graag, want dit zal wel niet eeuwig werken..

Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

16-05-2009 om 11:13

Leuk idee

Wat een leuk idee zeg! Die ga ik onthouden. Mijn snuitertje is nu alleen nog op een leeftijd dat hij tóch lekker zijn bord omdraait om bij de sticker te komen, leeg of niet....hij is een geboren knoeipot/viespeuk! Maar wie weet heeft hij over een paar maanden wel door dat zijn bord rechtop hoort.

Tip

leuke tip!
Hier werkt afleiden heel goed. Hij mag altijd een autootje uitkiezen waar hij mee mag spelen tijdens het eten en daar leiden we hem dan mee af. We maken een fantasie verhaal er bij en dan hup weer een hap erin.
Wat ook heel goed werkt op dit moment is vertellen dat wouter de kabouter ergens zit (we zijn naar kabouterland geweest en sindsdien is hij wild van kabouters) en dat wouter de kabouter kijkt of hij wel goed eet en dan neemt hij telkens een hap. Hierbij maken we ook een fantasiespel van.

Op zich een leuk idee maar

voor mij hoeven mijn kinderen hun bord niet leeg te eten. Ik vind het prettiger als ze zelf aangeven wanneer ze genoeg gegeten hebben dan overgehaald te worden hun bord leeg te eten terwijl ze misschien al genoeg gegeten hebben. Ik vind bord niet leeg eten ook geen teken van slecht eten. Niks lusten of willen proeven is weer een ander verhaal...

amk

amk

16-05-2009 om 16:56

Zelfde beleid als sharon

wat ik wel doe is het lekkerste voor het laatst bewaren.
Dochterlief krijgt dus pas groenten als de aardappels en het vlees op zijn. En dan zijn dat nog kleine beetjes ook. Als ze meer wil mag ze vragen.

Onderhandelen over de hoeveelheid is ook een taktiek. Soms schep ik bewust meer op dan ze moet op eten. Dan schuift ze wat aardappeltjes aan de kant die ze op wil eten. Ik schuif er dan nog iets bij, en toch heeft zij het idee dat ze wint want er blijft wat liggen, terwijl ze wel voldoende eet.

Niet bord leeg eten

maar laten eten! Als we het afleidtactiek niet doen, eet hij niets en gaat hij de strijd aan! En ik heb ook weer niet zo'n zin om een slagveld te hebben tijdens het eten. Bord leegeten hoeft van mij ook niet, maar eten wel
Thein geeft zelf aan wanneer hij zat is en dan bied ik nog wel vlees aan en toetje, maar als hij echt niet meer wil is het prima.

Kabouters..

Sinds we bij de kinderarts zijn geweest en de co-assistent wilde luisteren naar de kabouters in haar buik, heb ik eindelijk een slag om de arm om te motiveren..
DE kabouters in haar buik helpen haar om te poepen, maar om dat te doen moeten ook de kabouters eten hebben.. en laten die kabouters nou erg gek zijn op groente ( oudste dus niet!!).Hahah. erg he..

maar wat hier nog het beste gewerkt heeft is verhuizen naar zee hahaha.. sinds we hier wonen bunkert ze erop los ( al is het weer wat ingezakt).

We maken er vaak ook maar een spelletje van maken, dan is haar ene oor de knop voor open en de andere voor dicht ( heeft ze zelf bedacht) en mama zet hem op haar neus dan maar op automatisch openen... hahah..en ze trapt er nog steeds in..Of de afspraak 3 hapjes groente en dan een stukje vlees.. weer 3 hapjes en weer een stukje vlees..

Het ligt er maar net aan hoe ze is welke techniek werkt..en in wat voor bui mama is natuurlijk.. als ze met zijn 2en aan het klieren zijn de hele tijd heeft mama echt geen zin om gezellig spelletjes te doen met eten..

EN wat helpt is hele kleine beetjes opscheppen.. en helpen met koken...aardappels in de pan doen als mama ze geschild heeft en even roeren in de pan bijv.. helpen tafel dekken.. kleine dingetjes waardoor ze wel het idee heeft betrokken te zijn bij de maaltijd.

Maar die tip van die stickers is idd ook wel een goeie..als je het leegeten van het bord erg belangrijk vind.

Thein

Ik reageerde ook niet op jouw tip, maar op de tip van Wilma. Dan moet je nl wel je bord leegeten anders kun je hem niet omkeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.