Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Tips eerste dag alleen met baby en peuter

Ik houd het even kort, want type op mijn telefoon... Morgen ben ik voor er eerst een dag alleen met zoon van 2,5 jaar en baby van drie weken. Tot nu toe was mijn man nog vrij (tot afgelopen vrijdag) en maandag en dinsdag is zoon naar het kdv geweest. Ik vind het best spannend, zoon en baby gaan wel goed samen, maar zoon zoekt de grenzen wel wat op met name tijdens het voeden.
Ik had dus zelf al bedacht om tijdens het voeden van te voren met zoon te bedenken wat hij kan doen. Er zijn best wat activiteiten die ik voedend op de bank met zoon kan doen. Ik dacht aan boekjes lezen en puzzels maken en aan het einde van de middag een dvd kijken.
En misschien s morgens, als man er nog is, vast de boterhammen maken voor bij de lunch? Andere tips voor het gezellig laten verlopen van deze eerste dagen, waarbij het voeden van baby nog veel tijd kost??

Alvast bedankt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jezelf makkelijk maken

Zet je zoon gewoon lekker achter een filmpje als hij het voeden moeilijk maakt.

Ik weet niet eens meer hoe is het deed, toch ging het best goed indertijd. Boekje lezen of gezellig erbij zitten vindt hij misschien al heel gezellig en prima.. Zoniet, niet teveel educateif verantwoorde idealen koesteren

Even wandelen is sowieso leuk tussendoor - hoewel ik boodschapjes doen al snel niet meer deed, omdat zoon drama schopte in winkel en onderweg.

Succes!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-04-2013 om 17:37

Boekje lezen

Mijn oudste was net 3 toen middelste geboren werd en wat ik veel deed was voorlezen. Of samen filmpje kijken. En voor de rest deed ik alles een beetje op mijn gemakje. Niet te veel verwachten van jezelf in deze dagen, als iedereen op het eind van de dag nog leeft, een volle buik heeft en misschien nog wel zelfs iets van badwater heeft gezien en heel misschien zelfs wel kleren heeft aangehad, nou dan heb je al een topdag te pakken...
Herinner me nog goed dat ik vaak om 5 uur nog in mijn pyama liep en onder de douche vluchtte als mijn man thuis kwam, daar was ik eerder nog niet aan toegekomen. Lekker genieten in de relaxstand is het beste wat je nu kunt doen.

Maanve

Maanve

09-04-2013 om 19:55 Topicstarter

Het zal vast wennen!

Het gaat vast wennen hoor die dagen alleen met twee kids, maar zie er nu nog een beetje tegenop... De lat niet te hoog leggen, zorgen dat iedereen in leven blijft en gevoed wordt en wat buitenlucht krijgt. Dat zijn mijn doelen voor morgen.
En ik heb het nog luxe, want rond 16 uur komt mijn zus en die gaat koken. Die gaat me vast helpen met puinruimen .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

09-04-2013 om 20:30

Oh maanve

Herkenbaar! Al is Spruitje natuurlijk al veel groter (wordt over twee weken alweer zes!), hij heeft de eerste twee maanden behoorlijk wat woede-aanvallen gehad tijdens het voeden, ook omdat ik dus niet echt had bedacht wat hij moest doen tijdens het voeden (hij kan heel goed alleen spelen, dus ik was er niet op voorbereid dat hij het zo moeilijk zou vinden). Maar nu is hij eraan gewend. We bedenken nu inderdaad van tevoren wat hij wil doen als ik moet voeden, en ik zet voor ik de baby aanleg iets te eten en/of drinken voor hem klaar. (Als hij tenminste niet buitenspeelt... Maar in die fase zit jij nog niet natuurlijk).

Verder slaapt ons Peentje heel goed in de reiswieg van de wandelwagen, dus even naar buiten doe ik altijd zo'n uur (of anderhalf) na de voeding, als hij moe wordt. Rondje lopen en daarna, terwijl hij verderslaapt in de wagen, nog even 1 op 1 iets doen met Spruitje (lego bouwen, tekenen, samen eten).

Veel succes morgen! Maak je niet te druk om zelf douchen enzo, gewoon je kleren aanschieten zodat je klaar bent voor de dag, en alles low key houden. En vergeet niet ook een beetje te genieten - als het loopt, kan het ook zo heerlijk zijn om ze samen te zien. Laat je nog even weten hoe het ging?
Met Spruitje vond ik het (zo kan ik me nog herinneren) weleens heel zwaar om een hele dag met hem alleen te zijn - en dat was er maar eentje! Dus ik begrijp heel goed dat je er een beetje tegenop ziet. Maar het komt vast goed. En anders gewoon de uren aftellen tot je zus komt (of tot je peuter in bed ligt..).
Valkyre

P

P

09-04-2013 om 20:35

Hier

Ik heb de eerste keren gezorgd dat ik altijd meteen op kon staan. Dus ik ging naast de box of kinderwagen voeden en zo dat ik baby meteen kon 'afkoppelen' om op te staan. Waarom? Omdat ik wist dat als je vanaf de bank gaat soebatten als je oudste iets stouts doet die oudste meteen leert dat je toch niet op staat. Dus vanaf heb begin wist hij dat hij geen boterhammen in de videorecorder hoefde te gaan steken ofzo

Ik heb het geloof ik maar 1x gebruikt maar door dit in mijn hoofd te hebben heb ik wel voorkomen dat je wekenlang gaat lopen vlijen naar je oudste (nee niet doen schatje....)

Maar er is niets mis met tv kijken hoor

Oja: gefeliciteerd!

Yaron

Yaron

09-04-2013 om 21:20

Laten gaan

Niet tegen opzien, dat scheelt al heel veel. Ik deed het ook hoor, maar het viel elke keer weer mee, heb er vier en drie keer een baby met een peuter gehad. Tijdens het voeden gingen ze gewoon door waar ze mee bezig waren, ik begon de ochtend wel altijd met een uurtje tv na het ontbijt. Zo kon ik op gang komen en opruimen, als de baby sliep. Douchen deed ik voor mijn man de deur uitging, maar dat kan alleen als je man niet al te vroeg weggaat. En verder ben ik niet zo entertainerig met de kinderen, voorlezen vind ik wel leuk, maar kon ik niet tijdens het voeden. Succes morgen en het komt wel goed hoor.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Sunja

Sunja

09-04-2013 om 23:07

Herkenbaar

Ik heb heel veel prentenboeken 'gelezen' tijdens het voeden! En dan lag er altijd een ouder kind als een kat in mijn nek. Nu (8 maanden later) is het gewoon geworden en wipt alleen mijn peuter nog vaak even aan om tegen mij aan te komen zitten of op mijn voeten te gaan wippen.
Een paar leuke apps op je telefoon zijn misschien nog een tip.
En ik was er ook zenuwachtig voor maar het went snel en is eigenlijk lekker leuk zo samen. Inderdaad niet te moeilijk doen en biterhammen eten als je baby slaapt etc.! Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-04-2013 om 00:23

Nou ja vaak

Het klinkt nu net alsof ik maanden aan en stuk er als een slons heb bijgelopen, maar zo was het toch ook weer niet. Het is in die eerste weken een aantal keren voorgekomen. Je moet er gewoon weer even de handigheid in krijgen en dat heeft dus een beetje tijd nodig. De tijd dat je het gevoel hebt dat je tweede er altijd al geweest is komt gauw genoeg. Eerlijk gezegd vond ik het een heerlijke fase. Nog geen geren naar school of werk. Gewoon de hele dag helemaal niks te doen. Behalve wat teuten en knuffelen. En dat dan met twee kinderen.

lisbeth

lisbeth

10-04-2013 om 09:35

Zo kan ik me herinneren

Dat mijn oudste binnen twee dagen doorhad dat ik niet zomaar kon komen kijken als ik aan het voeden was. Waar ze dankbaar gebruik van maakte. 1 keer vond ik haar balancerend op de rand van de wasbak in de keuken. Met haar neus in het bovenkastje op zoek naar snoep
Durfde ook nog niet te roepen uit angst dat ze achterover zou kiepen.
Of onder komen had ze haar haren afgeknipt, mooi he mama. Boven komen en ontdekken dat ze de sudocreme gevonden had.
Enerverend die eerste weken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Speciaal bakje

Wat je ook kunt doen is een speelgoedbak maken met dingetjes die hij leuk vind. Die zet je weg en mag hij alleen mee spelen als je bijv. voed. Dan kijkt hij positief uit naar het voeden.

Verder relaxed doen en soms baby afkoppelen om stout gedrag niet te tolereren. Als ze door hebben dat je niet ingrijpt zal hij mogelijk meer gaan uithalen.

En ach.... Niet te veel over nadenken, dat voelt hij ook aan. Relax...... Gewoon de dingen doen in je eigen tempo, over een weekje zit je prima in je ritme alleen en denk je er waarschijnlijk niet meer bij na.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-04-2013 om 12:09

Nog twee dingen

Die buitenlucht is leuk, maar ook niet strikt noodzakelijk. Dus als het zo uitkomt is het prima, en anders is het ook goed.
En ik heb bij de tweede ontdekt dat lopend voeden eigenlijk ook heel goed ging, zelfs met maar een hand/arm. Dus op die manier kon ik ook naar de oudste toe als er iets aan de hand was, en iets voor hem doen. Dat gaf ook wat meer rust.

P

P

10-04-2013 om 13:20

Lisbeth

Dat heb ik dus voorkomen met mijn methode. Een paar keer meteen de baby wegleggen en je oudste heeft dat dus niet door.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

10-04-2013 om 19:47

Maanve

Lieve Maanve, ik kom duidelijk veel te weinig op OO de laatste tijd. Ik wil je graag van harte feliciteren met je nieuwe wolk! Wat heerlijk, en drie weken alweer?
Tipje: bedenk iets wat je peuter alleen mag doen wanneer jij de baby aan het voeden bent. Bijvoorbeeld met een bepaalde gloednieuw aangeschafte auto spelen, of kleien, of... jij kent je peuter en weet wel op welk knopje je moet drukken.
Veel geluk toegewenst met je beide heren!

Jesse_1

Jesse_1

11-04-2013 om 10:53

Een mens lijdt het meest...

Even geen tips (is voor mij ook al weer lang geleden), maar ik weet ook nog dat ik er tegen op zag. Uiteindelijk ging het allemaal prima.
Go with the flow.
Fijne dag vandaag!

Maanve

Maanve

11-04-2013 om 13:03 Topicstarter

Ging goed hoor!

Het was best aanpoten gisteren maar het is allemaal gelukt (of 'lukt', zoals mijn peuter zou zeggen). En alles bij elkaar was het ook nog een leuke dag.
's Morgens boodschappen gedaan, bij thuiskomst de kroon getekend die we in de supermarkt kregen, broodje op, iedereen een middagslaapje en toen was mijn zus er al. Die peuter in bad heeft gedaan en ik baby, waarna ik zowaar warm mijn avondeten kon eten (meestal wil baby ook eten als ik ga eten, fijn gevoel voor timing heeft hij ).
en verder heb ik de boel de boel gelaten, normaal gesproken ben ik nogal een opruimer, maar nu niets gedaan aan de was en niet te veel verwacht in het opruimen. Voor mezelf is het vooral belangrijk om te focussen op wat belangrijk is en niet op wat er allemaal opgeruimd/netjes moet zijn.

oh oh. huilende baby... ik verstuur deze reactie en ben later terug!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.