Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
liora

liora

22-10-2012 om 21:22

Tips gevraagd herfsttafel

Hallo,

Ik wil met mijn 3-jarige een mooie herfsttafel maken. Hoe pak ik dat leuk aan? Graag tips!

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prikpen

Ik las laatst de tip om kastanjes met een prikpen te doorboren zodat je er sateprikkers in kunt steken voor poppetjes. of zo'n spinnenweb, prikkers uit een kastanje en dan touw eromheen.

Wat vind je mooi?

Wij hebben hier een tafeltje met alles er gewoon een beetje op gelegd, pompoentje in het midden, eikeltjes, kastanjes, paddestoelen eromheen en daaromheen nog wat herfstblaadjes. Vinden de kinderen hier zo al schitterend, ook omdat ze de dingen zelf gevonden hebben. Vooral het hoedje van de vliegenzwam (we hadden een omgevallen exemplaar gevonden). Mijn 3-jarige vond hem heel mooi, maar wist ook wel dat het een giftige paddestoel is. Vraagt vervolgens:" Oh mama, mag ik eens voelen hoe giftig die is?"

Maar misschien wil je er wat bij knutselen? Misschien vind je egeltjes van denneappels ook wel leuk, of samen uiltjes kleien of van brooddeeg maken. Of een spinneweb maken van een kastanje (maar dat is dan meer voor voor het raam) Op internet zijn heeeel veel dingen te vinden op (herfst)knutselgebied.

Clowntje

Clowntje

23-10-2012 om 19:19

Egeltje van klei maken

Zooooo makkelijk en leuk.
Van die grijze klei een langwerpig bolletje maken met platte onderkant, cocktail prikkers doormidden en als stekels gebruiken. Iets voor de oogjes verzinnen (kleine steentjes, kralen) en klaar!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-10-2012 om 07:28

Ik lees mee

Wat een leuk idee, clowntje! Van dat egeltje. Ik heb hier inmiddels iets van vijfhonderd kastanjes en eikels liggen, dat is geen herfsttafel meer, dat is een kunstwerk van Wim T Schippers.

Tango

Tango

24-10-2012 om 15:18

Wij hebben

Een houten blad op de salontafel met een beetje hoge rand waar we een herfstblad van maken. Meestal gewoon met mooie bladeren, kastanjes, eikels, beukennootjes e.d. Vaak nog van die sierkalebassen erbij maar die ben ik dit jaar nog steeds vergeten te kopen (tot grote ontevredenheid van zoon). Soms knutselen we inderdaad ook nog spinnenwebben met kastanjes maar ook die hebben we niet gedaan dit jaar. Dit staat al heel gezellig. Tegen de sinterklaastijd verschijnen er kleine sinterklaasjes en pietjes bij en daarna verandert het in de kersttafel.

liora

liora

24-10-2012 om 15:38

Park

Vandaag naar het park geweest. Heel veel bladeren maar geen dennenappels, eikels en kastanjes. Waar vind ik die? En waar kan ik een klein pompoentje scoren voor in het midden?

Liora

Noord-groningen

Daar heb ik nog kastanjes gezien.
Je hebt toch een auto? Hier in het Westen zijn ze meestal halverwege september. Maar bij mijn schoonouders liggen ze nu in de tuin, die kunnen er anders wel wat opsturen denk ik.

Denne-appels is maar één adres voor: Kootwijkerzand. Stuk A1 vanaf Amsterdam en dan bij Kootwijk eraf. Erg leuk uitje!

Eikels kan geen probleem zijn, die moet je ook nog in Amsterdam kunnen vinden.. oh nee, dan moet je naar Duin en Kruidberg. Schitterend. Bij Santpoort. En dan nog een strandwandeling naar Parnassus en wat drijfhout verzamelen. Heet dat zo, dat verweerde hout? Staat vast enig op een seizoenstafel.

Maar ik vind herfstbladeren mooi genoeg hoor, daar kan heel veel mee. Opplakken of overkrassen of omtrekken en er dan een poppetje van tekenen.

Of simpeler

Liora, voor kastanjes kan je vast naar Groningen, maar veel Turkse groenteboeren verkopen ze ook, en die vind je vermoedelijk dichterbij (wel een andere soort kastanjes, maar ik vermoed dat je peuter dat wel overkomelijk vindt)

En ik zou gewoon eens naar het Amsterdamse Bos gaan, daar staan vast wel ergens eiken. En vast nog veel meer leuks (beukennootjes?)

Groeten,

Temet

Tango

Tango

30-10-2012 om 22:07

Pompoenen

Pompoenen of sierkalebassen vind je momenteel volop bij de bloemenwinkels. Daar hebben ze vaak ook allerlei andere leuke herfstdingetjes, kleine appeltjes e.d.
Vorige week met zoon ook kalebassen gehaald, want hij vond de herfsttafel zonder die dingen toch maar niets. Morgen mag ik weer naar de winkel met hem, want hij heeft vanmiddag bedacht dat de juf die a.s. vrijdag haar verjaardag viert er ook eentje krijgt. Ik vond het zo'n leuk kadootje dat we dat zeker gaan doen. Kaartje eraan, helemaal leuk toch en weer eens wat anders dan een bodylotion of zeepje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.