Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Marijke Verkade

Marijke Verkade

25-04-2011 om 21:08

Tips gevraagd voor een slopende kleuter

Zoonlief is 3 jaar en 7 maanden. Al sinds hij 1,5 jaar is maakt hij grote regelmaat zijn eigen en onze spullen kapot. Een boekje (zijn grote favoriet) in flarden, puzzels (die hij graag maakt) in stukjes. Nieuwste "rage": zijn behang.... korte achtergrondinfo: Vlak voor de geboorte van zijn zusje een grote verbouwing: papa en mama naar zolder en hij een nieuwe kamer. Toen was hij bijzonder moeilijk in zijn gedrag. Na geboorte van zusje moeilijk in gedrag. Dit kan ik allemaal nog begrijpen, waarom hij dan moeilijk was. Nu duwt en slaat hij uit het niets zijn zus, maar ook ons. Niet hard, maar net een venijnig tikje. Terwijl hij een moment ervoor nog leuk speelt met haar of ons. Maar ook buiten deze spannende gebeurtenissen vertoonde hij moeilijk gedrag. Hij maakt al zo lang spulletjes kapot. Ik zie ook wel dat hij probeert te begrijpen hoe iets werkt, maar het verder kapot maken.....? Wat zou er aan de hand zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JanetEE

JanetEE

26-04-2011 om 23:12

Lastig

Sommige dingen zijn herkenbaar. zoonlief, bijna 3, knijpt en slaat af en toe. Weet dat eht niet mag maar blijft het toch doen. Pas bij neefje geweest. Zegt zelf: was heel leuk xxx (ik) heeft xxx (neefje) niet geslagen.

Zuslief (11) moet het af en toe ook ontgelden. Als zus zegt: je mag niet slaan, zegt zoonlief: Ik mag wel slaan!

Hmm

Tja wij hebben een peuter en die noemen we "onze sloopjan" die sloopt ook echt letterlijk alles.
Aan de ene kant omdat hij zijn kracht niet kent (echt veel kracht in die handjes van hem) en aan de andere kant vind hij het gewoon zeer interessant om dingen uitelkaar te halen.
Als ik zo jouw verhaal lees is dit niet het enige probleem, hij vertoont ook "boos" gedrag. Kan het niet zo zijn dat hij het verbouwen en nieuwe zusje gewoon nog niet verwerkt heeft?? Het is een kleuter dus misschien kun je hem dingen vragen en wat ook goed helpt is tekenen en kleien. Met kleien "aarden" ze weer en worden ze rustig.
Wij geven onze "sloopjan" echt spullen die ook echt kapot mogen en ik straf hem zeker als hij aan "mijn"spullen zit en kapot maakt.
En nog een vraag is het misschien verveling? Of jaloezie?
Ik probeer altijd even een moment vrij te maken voor hem alleen en dan doen we echt iets samen op zijn niveau.
Ik denk even met je mee, want dat ze echt dingen kapot maken met een bedoeling is natuurlijk niet de bedoeling.
Succes

Marijke Verkade

Marijke Verkade

30-04-2011 om 12:08

Een tijdje

iets samen doen, doen wij ook. Want dan kan hij zichzelf weer even prima vermaken. Maar het slopen blijft een probleem.
Ik kan mij voorstellen dat hij de spannende gebeurtenissen nog niet verwerkt heeft, maar ik hoor hem er ook niet over. Ondanks dat hij goed kan praten en ik hem er naar vraag. Hij tekent al redelijk goed, ook daarin vind ik niets terug daarvan. Hij doet dit graag en dat stimuleren wij dan ook.
De sloperijen zijn echter al veel langer gaande dan deze gebeurtenissen.....

Mathilde

Mathilde

04-05-2011 om 13:22

Sloper

Mijn jongste (zoon, 5) is ook een sloper. Altijd geweest. Terwijl ik mijn oudste al snel even alleen in de woonkamer kon laten terwijl ik naar de wc ging, moest hij altijd mee. Kleuterschaartje mocht hij niet hebben. Alleen tekenen onder toezicht. Nou ja, zo'n beetje alles onder toezicht. Ik heb maar verdrongen wat hij allemaal heeft vernield, kan me nu alleen de gaten in de gestucte muren herinneren (met de achterkant van een speelgoedbezempje erin geslagen). Het is meestal geen boze opzet, maar een uit de hand gelopen manier van onderzoeken. Mijn oudste kun je uitstekend verbaal instructies en uitleg geven, zij handelt daar ook naar, maar hij moet het allemaal zelf ondervinden. Ik heb maar 1 troost voor je: het wordt na verloop van tijd wat minder.
Het slaan zou ik meer als elke andere vervelende gewoonte aanpakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.