Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Esc

Esc

20-04-2009 om 20:25

Toch maar weer over slapen/naar bed brengen

Hier sinds een paar weken drama met naar bed brengen van dochter (2 jr 10 mnd). Duidelijk en kort ritueel, en dan begint het gedonderjaag. Ik laat me onwijs opfokken, hoe zorg ik ervoor dat dat niet gebeurt? En hoe weet ik of ze misschien zonder middagslaapje kan? Want nu begint ze rond middagslaapjestijd onwijs te klieren en te gapen enzo, gaat soms zelf op de bank liggen of vraagt of ik haar naar bed wil brengen. Ja ze is gewend om dan te slapen en ze slaapt dan ook verschrikkelijk, vaak wel twee uur. En 'savonds lijkt ze niet moe, maar ook dan geklier en gedrein (begint tijdens het eten), zodat we al gestresst aan het bedritueel beginnen. Het kost me m'n halve avond, en als ik erg boos ben, dan slaapt ze onrustig in, en wordt dan ook 'snachts een paar keer wakker, en wij ook, zodat ik de volgende dag ook moe en chagerijnig ben en dat maakt het er allemaal niet beter op. Soms denk ik wel eens dat ik slecht ben in opvoeden, maar ik vind eigenlijk ook dat ze gedurende het grootste deel van de dag goed luistert, vrolijk speelt, etc.
Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

20-04-2009 om 21:39

Uitproberen

Mijn kroost het het op die leeftijd allang gezien met het middagslaapje. Dus qua leeftijd zou het prima kunnen. Je zou eens kunnen proberen om juist rond dat tijdstip iets te gaan doen samen, wandelen/speeltuin of wat dan ook. En dan daarna kijken of ze het red tot bedtijd (eventueel eerder naar bed brengen) en dan kijken hoe het loopt.

Breng jij haar trouwens altijd naar bed? Hier werkt het namelijk erg goed om papa dat ook regelmatig te laten doen omdat onze peuter dan een stuk vlotter gaat slapen.

Succes in elk geval!

Malihu

Malihu

21-04-2009 om 09:48

Hier

ook een draakje soms bij het naar bed brengen (2j4m). We hebben een hele periode gehad dat ze niet wou gaan liggen, zodat ik haar niet in kon stoppen. Helemaal kriegel word ik dan ook op zulke momenten en dat is inderdaad niet leuk slapen gaan (voor jezelf niet en voor je kind niet).

Wat hier sinds een tijdje goed werkt. Ik zeg dat ze lekker moet gaan liggen en dan gaan we nog even de dag doornemen. "Wat heb je vandaag allemaal gedaan?" (naar peuterzaal/oma/winkel geweest, lekker buiten gespeeld enz. enz.) "En morgen gaan we.... doen". Dochter vindt dit erg leuk en ondertussen stop ik haar lekker in zonder dat ze het eigenlijk in de gaten heeft/erg vindt. Tegenwoordig als het verhaaltje gelezen is gaat ze alvast lekker liggen en zegt: "Daan, daan". (Vertaling: Wat hebben we vandaag gedaan).

Misschien eens iets om te proberen?
En je bent écht geen slechte moeder hoor! Het hoort er gewoon bij, ik denk dat je dochter heel erg haar grenzen aan het uitproberen is!

Succes ermee!

Massi Nissa

Massi Nissa

21-04-2009 om 13:42

Naar bed gaan is hier leuk

Dochter mag pas bij het naar bed gaan haar knuffel en speen. Als ze in haar slaapzak is gehesen, loop ik haar kamer rond met kind in de armen, wieg haar heen en weer en zing liedjes 'op bestelling'. Als ik er dan ook nog gekke dansjes bij maak, is het helemaal mooi. We eindigen altijd met "Jona in de wallevis". Dit hele ritueel vindt ze zo leuk dat ze altijd gewillig mee naar bedje loopt. Tandenpoetsen is helaas een heel wat bewerkelijker klus, net als nagels knippen, oortjes schoonmaken en dat soort zaken. Wij krijgen het gekrijs dus wat vroeger op de avond, hihi.
Groetjes
Massi

Middagslaapje

Mijn zoon wou op die leeftijd thuis geen middagslaapje in zijn bed meer doen (op het kdv nog wel altijd - hij is nu 3,5). Als hij beter wel kon slapen probeerde ik een boodschap te verzinnen en nam hem mee in de buggy. Meestal waren zijn ogen al dicht voor ik bij de hoek van de straat was. Een andere truc was om hem liggend tv te laten kijken.

Groeten,

Temet

Esc

Esc

22-04-2009 om 20:40

Nou já!

Gistermiddag in bed gelegd en weggegaan en ze is zonder een kik te geven gaan slapen. Gisteravond ook geen noemenswaardige problemen. Het lijkt dus inderdaad op grenzen verkennen, en grenzen aangeven. En als ik me laat opfokken, heeft ze dus zeg maar haar zin, en ben ik eerlijk gezegd ook eerder geneigd toe te geven (= erbij blijven zitten tot ze slaapt) om er maar vanaf te zijn. Ik ga het inderdaad maar proberen zonder middagslaapje, als ze inderdaad op slaapjestijd genoeg afleiding heeft, dan trekt ze er wel doorheen. Bedankt voor alle reakties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.