Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Merel78

Merel78

06-02-2010 om 22:07

Tractatievraagje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

09-02-2010 om 13:30

Soepstengel met muisjes

heeft dochterlief hier getracteerd toen haar halfzusje geboren werd bij haar vader.

ene kant van de stengel even door plak spul halen, boter, halvarine etc en dopen in een beker muisjes. Klaar.

Triple: onzin!?

Ben benieuwd of je met een serieuze bron kunt komen die je stelling bevestigd dat suiker suiker is en de voedingsstoffen van ongeraffineerde suiker geen verschil maken. Weet eigenlijk wel zeker dat die er niet zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat je het niet gelooft, maar dat is iets anders dan onzin.
Feiten zijn dat suiker belangrijk is voor de wereldeconomie maar onze gezondheid ondermijnt. Suiker is toegevoegd aan, en suiker is verwerkt in, talloze producten. Een probleem van geraffineerde suikers is het nadelige effect op de bloedsuikerspiegel.
Zoals eerder gezegd, voor de opname van geraffineerde suiker heeft ons lichaam vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen zoals vezels nodig. Tijdens het raffinageproces worden al deze belangrijke voedingsstoffen verwijderd.
Om de geraffineerde suiker te kunnen verwerken moet het lichaam haar voorraden vitamines en mineralen aanspreken waardoor tal van stofwisselingsprocessen verstoord worden. Suiker wordt daarom ook wel een vitaminen rover genoemd.

Bij raffinage worden belangrijke stoffen als vitamines A, B, C en D, en mineralen als calcium, ijzer, magnesium, selenium, zink en chroom verwijderd. Wat er overblijft zijn eigenlijk alleen maar koolhydraten. Voor een gezonde spijsvertering zijn echter deze vitamines en mineralen noodzakelijk. Deze stoffen worden daarom op andere plaatsen aan het lichaam onttrokken. Grotere consumptie van suiker berooft het lichaam van zijn reserves aan vitamines en mineralen waardoor ons lichaam uit balans raakt en er allerlei klachten kunnen ontstaan, zoals botontkalking, gebit en botproblemen door demineralisering van onze botten, maar ook hypoglykemie, diabetes mellitus type 2, zwaarlijvigheid, gewrichtsinfecties, oogaandoeningen, menstruatieproblemen, hartziekten, bloedarmoede enz.

Tevens creëert suiker een disbalans in de neurotransmitters in de hersenen, wat zowel mentaal als emotioneel tot een "niet lekker in je vel"-gevoel kan leiden. Suiker werkt verslavend en het draagt in hoge mate bij aan depressie, concentratie-problemen, onrust, en afname van de geestkracht, geheugenverlies, nervositeit, zelfmedelijden, prikkelbaarheid enz.

'T is echt geen onzin. Nu weer echt on topic? Eigenlijk meer bedoeld voor het Gezondhieds-deel van het forum.

Ze krijgen er al zoveel van

Zoals gevraagd, wetenschappelijke rapporten:
http://www.who.int/hpr/NPH/docs/who_fao_expert_report.pdf
http://apjcn.nhri.org.tw/.../1991/NSA%201991%2033.pdf
http://www.adajournal.org...3%2808%2901891-9/abstract

Anderhalf uur youtube-tv over geraf. suiker en gerelateerde zaken:


http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Laten we niet in kampen denken, maar juist met elkaar op zoek gaan naar de beste benadering voor wat onze kinderen binnen krijgen of wat we zoveel mogelijk voor ze beperken.
Als er al een stevige verdenking is dat iets slecht is voor de gezondheid, en we kunnen het beperken (denk aan de meeste light produkten, halvarine, geraffineerde suiker, etc), waarom zouden we dat dan niet doen voor onze kinderen?

Biene M.

Biene M.

10-02-2010 om 07:28

Svdveen

In je eerste link staat niets wat jouw beweringen staaft, de tweede en de derde link doen het niet. Voor anderhalf uur gepraat in een filmpje heb ik geen tijd.

Je zegt dat er een stevige verdenking is dat light producten, halvarine en geraffineerde suiker slecht voor je is. Aangezien dat geen common knowledge is (het lijkt me klets) zul je zulke beweringen met betrouwbare bronnen moeten staven, anders komen we niet verder dan welles/nietes. Of we hebben het er helemaal niet over en ik geef mijn kinderen wat suiker en halvarine en jij niet. (Wat zoetstof betreft: op pubmed vind je geen enkele aanwijzing dat dat kankerverwekkend is, maar aangezien kinderen er diarree van kunnen krijgen geef ik het ze niet.)

O.t. suikers

Ha, ha, we kunnen inderdaad beter naar Gezondheid verhuizen.

Ik beweer helemaal niet dat geraffineerde suiker gezond is. Ik zeg alleen dat de suiker in honing weinig verschilt van de gewone 'witte' kristalsuiker. Honing bevat voornamelijk fructose (monosaccharide) en kristalsuiker is saccharose (fructose+glucose aan elkaar).

Je lichaam heeft koolhydraten nodig als bouwstof en voor de energievoorziening. Maar je kunt ze beter in de vorm van polysacchariden (bijv. zetmeel) binnenkrijgen dan als snelle suikers zoals fructose, glucose en saccharose. Beter dus een bruine boterham eten dan honingkoek of ontbijtkoek.

Meer info bijvoorbeeld op:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/koolhydraten.aspx

Belangrijk blijft een gevarieerde voeding. Dan krijg je alle benodigde vitaminen, mineralen, koolhydraten, eiwitten en vetten in voldoende mate binnen. Enzymen maak je trouwens zelf, waarbij vitaminen vaak een van de bouwstoffen vormen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.