Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Eveline

Eveline

02-05-2010 om 20:38

Treuzelen met eten

Mijn zoon van bijna 3,5 is de laatste tijd een eerste klas treuzelaar aan tafel met het eten. Hij is nooit een slechte eter geweest en ook nu eet hij wel maar hij doet er sinds een tijdje zoooo ontzettend lang over. Mijn man en ik moeten constant tegen hem zeggen dat hij moet kauwen en nog een hap moet nemen.

Hoe ga ik daar nou mee om?
Moet ik een wekker bij hem neerzetten en als die afgegaan is het eten gewoon weghalen? Dit met het risico dat hij veel te weinig eet.
Of moet ik hem gewoon net zo lang aan tafel laten zitten totdat hij het eens een keer op heeft?
Dat laatste vind ik ook niet echt een optie aangezien we ook nog een baby van 2 maanden hebben.

Hebben jullie dit ook meegemaakt? Heeft iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-05-2010 om 21:49

Onze dochter

eet met een kookwekker. Als de wekker afgaat en het bord is niet leeg, dan moet ze naar bed. Omdat dochter een slechte/trage eter is en heel snel is afgeleid werkt dit hier wel. Maar dochter is wel een stuk ouder.

Dendy

Talia

Talia

03-05-2010 om 10:58

Eveline

Ik zou wel de tijd die hij aan tafel maag zitten beperken tot bijvoorbeeld een half uur. Samen met hem afspreken natuurlijk dat jullie dat voortaan gaan doen. Verder stimuleren om lekker door te eten en als het niet lukt, prima, bord weg en klaar.
Dat hij dan minder eet is wel vervelend, vooral voor jezelf. Probeer je daar tijdelijk overheen te zetten, je leert hem om vlot en gezellig aan de maaltijd deel te nemen, dat is ook belangrijk. En als je bezorgd bent over hoeveel hij binnenkrijgt, zou je kunnen proberen om de tussendoortjes wat uit te breiden met meer (gezond) eten, zoals fruit of crackers.

bumba

bumba

03-05-2010 om 16:05

Hier ook....

ook ik gebruik een kookwekker.
Maar het nadeel daarvan is dat mijn jongste er overstuurd van raakt.
Probeer er al achter te komen waar dat vandaan komt...maar dat lukt nog niet erg.
Ik zet hem dan op 5 min, nadat wij al van tafel zijn en op hebben geruimd.
Wat er dan gebeurt is dat ze gaan "proppen"en ze dan gaan kokken.
Resultaat nog niet het broodje opgegeten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-05-2010 om 21:00

Kijk op tijd

Ik denk eigenlijk ook niet dat een bijna-kleuter al in kan zien hoeveel tijd hij nog heeft als een kookwekker wordt gebruikt. Mijn dochter is 7 en die kan de klok wel volgen. Ze heeft op school ook een kleurenklok om haar aandacht bij haar werk te houden ipv bij iets anders.

Dendy

Kookwekker?

Jee, wat een bijzondere oplossing... Wekt volgens mij alleen nog meer getreuzel op, of stress. Ik heb ook een treuzelende peuter en als het weer zover is vraag ik een paar keer of ze gezellig meeƫet. Zo niet dan haal ik haar bord even weg. Even later bied ik het weer aan. Als ze dan nog treuzelt of niet wil eten, jammer voor haar en gaat ze in de herkansing voor het toetje. Ik zou overdag niets extra geven want kinderen hongeren zichzelf echt niet snel uit. Troost je met het feit dat zowel alle tegendraads gedrag met de leeftijd te maken heeft Succes!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-05-2010 om 22:59

Chris

Mijn dochter is tijdens het eten met van alles bezig. Vertellen over de dag, grappig doen met haar babybroertje of ze zit gewoon te dromen. Hetzelfde doet ze op school. Ze is een goed leerling, maar er gebeurt van alles om haar heen, er loopt weleens een lieveheersbeest langs, er giegelt iemand achterin de klas en soms schopt de buurman, die dan natuurlijk terug geschopt moet worden. Dan is het fijn als er iets is wat haar een beetje bij de les houdt. En dat is hier dus de kookwekker of de zogenaamde kleurenklok. Op deze manier kan ze zelf de verantwoording nemen. En hoeven wij geen discussie meer aan te gaan.
Maar ik denk niet dat dit al werkt bij een peuter. Die moet je gewoon alles 100 keer zeggen en dan maar hopen dat het eens aankomt.

grt Dendy

liora

liora

03-05-2010 om 23:03

Aandacht

Hoi,

Doet hij dit sinds de baby er is? Misschien vindt hij het fijn om tijdens het eten extra aandacht te krijgen. Als dat zo is, zou ik het oplossen door na een kwartier (of wat je redelijk vindt) zelf dingen te gaan doen, en hem te beloven dat als hij op heeft, je gezellig met hem iets gaat doen (spelletje, boekje, kletsen).

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.