Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Treuzelkont, herkenning gezocht

Mijn dochter van bijna 2,5 is een echte treuzelkont en laat regelmatig merken dat ze haar eigen plan wel trekt.
Alles zelf doen en als we het per ongeluk vergeten te vragen aan Hare Majesteit wordt ze boos of doet het dan alsnog zelf (legt dan eerst terug wat er gepakt moest worden e.d.). Wel of niet in bad en er dan wel of niet uit willen. Overal moeten we 2 keer meer tijd voor uittrekken. Oostindische doofheid is ook erg in trek nu.
Het hoort natuurlijk bij de leeftijd, maar het soms errrrrg vermoeiend

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenning!

Hier naar de winkel gaan, duurt minimaal een uur! (als ik alleen ga ben ik met 10 min terug) Lekker treuzelen onderweg, want oooo alles is zo mooooooi! Als ik ergens heen wil, dan moet ik er echt rekening mee houden dat het me de hele ochtend of middag kost.
Brood eten?? Als het aan meneer ligt, zitten we er over een uur nog. Dus tja dan maar voeren he?
Schiet eens op, loop eens door! Treuzeldoosje! Herken je het? Hoe vaak ik dit wel niet zeg tegen hem. Pff, ach ja wat ze laatst hier ook zeiden, beter een treuzeldoos, dan dat hij me de weg 100 keer op rend en dat ik constant achter hem aan moet vangen.

Ja fijn he

Zoonlief heeft er ook wel een handje van, moet ik zeggen. Wat hier nog wel eens werkt is dreigen met weglopen ('nou, dan gaat mama wel alleen naar beneden om te ontbijten'). Al zijn de resultaten niet spectaculair ...

Zoon is overigens bijna 3,5 - dat jullie dus niet denken dat het per se over een paar maanden ophoudt.

Hij loopt over het algemeen wel goed door trouwens, daar heb ik dan weer mazzel mee.

Sterkte en geduld gewenst

Temet

Ja hoor

Hier ook een prinsesje van 2j5mnd die alles op haar manier wil doen. Inderdaad eerst weer terugleggen waar het om gaat (haarelastiekjes of speldjes of sokken of stiften of ...), het dan zelf willen pakken, minutenlang proberen, erachter komen dat ze het zelf nog niet kan of er niet bij kan, piepen, en dan eindelijk zeggen dat ik moet helpen..
Wat hier nog wel eens helpt is een gerichte instructie geven, verpakt in een keuze:'pak je het zwarte of het paarse elastiekje?' 'Zal ik je schoenen pakken of zal ik het doen?' Dat helpt net even om wat tempo erin te krijgen, want stel je voor dat ik de schoenen zou pakken...

Wedstrijdje

O ja, de beste truc zou ik nog vergeten. Die wordt hier m.n. gebruikt om zoon te laten plassen als hij dat zelf nog niet nodig vindt (maar ik wel, bijv. omdat we naar buiten gaan): wedstrijdje doen.
Met dank aan Opa, die hier als eerste mee kwam. De truc werkt maanden later nog steeds verrassend goed 'nou, ik moet wel plassen, dan ben ik lekker eerst' en hup, daar schiet hij al overeind!

Met enige aanpassingen is deze wellicht ook bij andere dingen toepasbaar.

Groeten,

Temet

zon

zon

11-03-2009 om 16:09

Haha

snelheid heeft onze dame op zich wel maar vooral dat eerst iets terugleggen als je het niet hebt gevraagd herken ik. Waardoor alles alsnog heel lang duurt natuurlijk.
Gisteren had ik haar laarsjes alvast gepakt maar mevrouw wilde ze zelf pakken. Ze bracht haar laarzen dus weer terug naar de gang om ze vervolgens weer zelf op te halen en aan te doen. Zo gaat het hier met erg veel dingen, van schoenen en haar jas, tot het bord waar ze van wil eten, tot het koekje dat ze zelf wil pakken, enzevoort enzevoort.
Ik laat het haar zo veel mogelijk allemaal maar zelf en eventueel weer opnieuw doen anders krijgen we alleen maar strijd. Of als we haast hebben bereid ik haar alvast voor dat het niet zelf kan door vooraf te duidelijk aan te geven dat we snel weg moeten dus dat mama nu haar jas en schoenen even pakt en dat ze het de volgende keer weer zelf mag doen. Als ik dit vooraf zeg dan vind ze het meestal goed.

Chris35

Chris35

11-03-2009 om 16:30 Topicstarter

Grappig

Grappig dat terugleggen en opnieuw doen echt weer zo'n "standaard" of "stereotype" peuterding is! Ik dacht even dat wij daar een uniek geval in hadden, hahaha! vorige week is ze een uur lang boos en verdrietig geweest omdat ik haar luier had losgemaakt (terwijl ik toch echt wel 3x gevraagd had of zij het wilde doen.....)Maar idd, met alles moet ze het zelf doen: deurtje open, bakje pakken, bakje neerzetten en wel op een bepaalde manier. Deurtje dicht (is wat lastig met de koelkast, want die heb ik het liefst toch ff dicht Ze deelt nu ook zelfs orders uit, want soms wil ze dingen toch wel delegeren

Wedstrijd!

Ook hier helpt de wedstrijd manier heeeeel goed.

Maar met eten is het ook altijd zoooo langzaam. Het ontbijt gaat het liefst in een uur inderdaad... Ook het avond eten. Honderuit kletsten maar eten ho maar...

Heel fijn als je even op wilt schieten.

We zeggen nu meestal: Ben als de wijzer boven is (of beneden..) dan halen we je bord weg. Dan een paar keer erop wijzen dat de wijzer er toch al bijna is. Dat werkt nog wel eens.

liefs lisa

Wieke Lefeber

Wieke Lefeber

16-03-2009 om 13:30

Kookwekker

Sinds ongeveer een maand zetten wij de kookwekker als we gaan eten. Als de wekker gaat, halen we de bordjes weg. De eerste dag leverde dat een groot drama op ("ik heb mijn bordje nog niet leeg!"), maar voordeel was dat het principe wel meteen duidelijk was. En nu is het meestal een sport om het bord voor het aflopen van de wekker leeg te hebben, want om de beurt mogen ze 'm dan laten "tringen".

Het overige getreuzel ga ik meestal te lijf met ze eerst de keus te laten ("doe jij het of zal mama het doen"). Als er dan niet snel genoeg antwoord/actie volgt, dan maak ik duidelijk dat ik tot 3 zal tellen en als ze het dan nog niet gedaan hebben, ik het zelf zal doen. Werkt vaak (maar helaas niet altijd), omdat ze zo het gevoel blijven houden zelf te kunnen kiezen, en omdat ze weten wanneer er een einde komt aan die vrijheid.

Succes!

Wieke

Wieke

Mooi, die keuze. Helaas is mijn treuzelaar gewoon een luiwammes in een aantal dingen. 'Kan niet' hoor ik vaker dan 'zelluf doen'. Vooral bij aan- en uitkleden ergert mij dat wel, want hij kan best veel maar vertikt het gewoon. En als ik het altijd maar doe ('Mama, jij moet het doen') leert die grapjas het nooit! Ook het spelen op het idee een grote jongen te zijn helpt maar matig.

maar o wee als ik de tv uitzet terwijl hij dat zelf had willen doen...

Zucht

Groeten,

Temet

Wieke

Wieke

16-03-2009 om 17:08

Temet

Hoi Temet,

Hmm.... de voorbeelden die je noemt herken ik ook wel. Het lijkt ook wel of dergelijkge trucjes maar een beperkte houdbaarheid hebben. Even werken ze, en denk je het ei van columbus ontdekt te hebben. Maar na enkele dagen/weken moet ik dan toch weer wat anders bedenken. Ach ja, zorgt dat het moederschap uitdagend blijft, denk ik dan maar

Ze de keuze laten betekent hier in huis helaas ook lang niet altijd dat ze het zelf gaan doen. Hooguit dat er een einde komt aan het getreuzel, en dat er minder vaak een scene ontstaat doordat ik iets doe dat zij niet willen.

Groeten,

Wieke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.