Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

25-02-2010 om 21:14

Uitdaging nodig

Onze peuter van 2 jr 10 mnd heeft volgens mij behoefte aan meer uitdaging. En dan bedoel ik flink meer uitdaging.
Hij zit enkele dagen per week op het KDV, waar hij het naar zijn zin heeft. Maar op de thuisdagen is meneer zowat niet te houden. Hij vliegt van de ene naar de andere uitdaging toe en hij is Druk (met een hoofdletter). Terwijl hij zich op het KDV voorbeeldig gedraagt trouwens. Verder hebben we nog een keer peutergym. Ik merk dat de dingen thuis nauwelijks voldoende voor hem zijn. Ja, hij wil wel de hele dag met de WII en de computer spelen, maar dat is nou ook niet echt een optie.
Ik vraag me af of de peuterspeelzaal een zinnige toevoeging kan zijn? Of is dat meer van hetzelfde (a la KDV). Eigenlijk zou ik het hem het liefste naar de basisschool hebben, maar helaas mogen we daar nog meer dan een jaar op wachten...
Andere ideeën zijn ook welkom. Dit gaan we niet nog een jaar en 2 maanden trekken totdat meneer eindelijk 4 is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

25-02-2010 om 21:45

Jaaa dat ken ik

Ik tel letterlijk de dagen tot de kleuterschool, en dat doe ik ook al tijden. Dochter was er met 2,5 al klaar voor (zei ze zelf). Waarmee ik niet bedoel dat ik haar nu vervelend vind. Ik zal tranen plengen als ze kleuter wordt; daar gaan onze gezamenlijke keuteldagen vol peuterontdekkingen. Het is meer dat het leven zoals het nu is (ook kdv, oma etc) meer uitdaging zou mogen hebben. Ik doe al veel, ik probeer 's middags na mijn werk ook nog iets te verzinnen (makkelijker in de zomer dan in de winter, trouwens) en we gaan heel veel de hort op. Maar zelfs dat is saai aan het worden. Alle befietsbare bestemmingen kent ze inmiddels wel.
Misschien wel leuk om te horen: sinds kort (sinds ze drie werd, daaromtrent) kan dochter wel zichzelf redelijk vermaken met puzzelen, kleien, verven e.d. Voor die tijd moest ik er altijd naast zitten en alles (voor)doen, nu doet ze het zelf. Soms zomaar een half uur of zelfs een uur lang. Holadijee. Het kan dus. Maar die verveling blijft. Ik heb al gesmeekt of de lokale muziekschool echt, echt geen kinderen onder de vier toelaat. Nee dus. Peutergym is altijd als ik werk, dus dat is helaas niet mogelijk .
Geen oplossingen dus. Heb je al speelgoed geprobeerd voor oudere kinderen, mecano ofzo? Bestaat dat nog, trouwens? Puzzels met veel stukjes (50, 70, zoiets).
O ja, ik heb trouwens pas echt een blij kind als ze met een wat ouder kind kan spelen. Veel ouder mag ook. Misschien heb je nog ergens een neefje, nichtje, buurkind?
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

26-02-2010 om 08:55

Leuke site

Ik weet niet hoe ontaard jij bent als moeder, maar hier heb ik dochter geleerd om zelf puzzels te maken op internet. Dit is de website: http://www.jigzone.com/puzzles/43055D5139D8?z=5 (heb er even een puzzel bijgezocht met dochter, dit is een lieve mamahond).
Je moet er de eerste keer goed bij gaan zitten tot hij heeft geleerd hoe je stukjes sleept met de muis, maar je zult verbaasd zijn hoe snel ze zoiets onder de knie hebben. Het aantal stukjes kun je in de loop der tijd uitbreiden.
Nog een leuke site voor kinderen:
http://www.poissonrouge.com/
Hier zitten ook superleuke dingetjes voor peuters, gewoon lekker laten rondklikken, dan vind je vanzelf van alles.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

26-02-2010 om 22:02

Massi

Bedankt voor de tip, dat zal dochter over een tijdje (als ze met de pc kan omgaan) vast ook leuk vinden. Hier een ontaarde moeder die nog nooit aan uitdaging als probleem gedacht heeft, maar zich gewoon ergert dat dochter haar broer zoveel lastig valt als we allemaal thuis zijn. Ze is ook elke keer teleurgesteld als ze niet naar het kdv gaat. Misschien zouden we haar inderdaad meer entertainment moeten bieden... zo had ik het nog helemaal niet bekeken.
Grote-kinderenspeelgoed is hier overigens genoeg, maar het meeste interesseert haar niet zo (lego en playmobil). Als ze wel zelf 'speelt' is het eigenlijk vooral heel, heel, veel puzzelen. Dat doet ze op het kdv ook de hele dag .

Guinevere

Guinevere

26-02-2010 om 22:20

Meneer

Meneer houdt helaas niet van puzzelen. Hij houdt vooral van zijn zin krijgen, lol trappen en computeren. Hij zet gewoon zelf een willekeurige computer aan als hij het in zijn bol krijgt. Hij is zowat onstuitbaar.
Ik zal morgen eens even die sites bekijken met hem, dank je voor de tip, Massi. Kunnen we trouwens niet een speciaal peuterklasje starten voor dergelijke figuren? Ik kan echt niet snappen waarom hij moet wachten tot hij 4 jaar is.

Rafelkap

Rafelkap

27-02-2010 om 08:25

Naar buiten

Naar buiten met dat kind Drukke jongetjes moeten gewoon veel klimmen, klauteren, knoeien enz., dan zijn ze binnen een stuk zoeter. Misschien kan je met de moeder van een leeftijdgenootje van de psz afspreken om de twee mee te nemen naar buiten, zo af en toe. Heb jij ook even je handen vrij.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 12:47

Asa

Grappig dat Guinevere en ik je op een nieuw idee hebben kunnen brengen. Ik weet wel zeker dat het bij onze dochter echt verveling is. Wij hebben een modelkind als we iets interessants doen. En daarmee bedoel ik uitdrukkelijk niet iets als Disneyland Parijs of het zoveelste item aan speelgoed aanschaffen, maar heel andere dingen: in het bos gaan fietsen en dan kijken of we door de bomen heen de olifanten van Dierenpark Amersfoort kunnen zien, en tussendoor aan een echte picknicktafel een pakje appelsap drinken - naar een grote stad gaan met het openbaar vervoer en daar dan mensen kijken, een trammetje pakken, een ijsje eten - op bezoek gaan bij iemand met kinderen en heel veel (ander) speelgoed - naar een zwembad in een andere plaats fietsen, uurtje spetteren en weer terug. Het hoeft niet veel te kosten, als het maar prikkels biedt. Ik lees hier op het forum veel over kinderen die moeite hebben met de huidige maatschappij met haar overkill aan prikkels. Gek genoeg heb ik juist een kind dat het tegenovergestelde ervaart: te weinig prikkels. Ze is ook nog steeds dolblij als ze er weer een nieuw begrip bij leert, of een nieuw liedje (dat gaat niet meer zo snel als een jaar geleden, ze kent alle liedjes al die ik ken en nieuwe woorden komen ook niet meer elk half uur voorbij). Mijn dochter vindt het kdv helemaal niks meer, ze heeft het daar wel gezien. Gelukkig zitten haar twee allerbeste vriendinnen (haar woorden) er ook en gedrieen komen ze de tijd door met strijkkralen, kettingen maken, uitgebreid knuffelen en andere dingen die in hun ogen passend zijn voor dametjes van "bijna vier" (nog negen maanden te gaan, haha).
Puzzelen is hier ook de grote favoriet. Ze zijn niet aan te slepen, dus ik ga vaak naar de lokale Buitenkast-speeltuin. Die hebben er wel honderd in soorten en maten.
Groetjes
Massi
PS: Binnen (in huis) voldoende entertainment bieden, lukt hier niet. Ze verveelt zich dan wel, maar dat is pedagogisch heel verantwoord (heb ik mezelf verteld).

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 12:51

Guinevere

Ik heb het gevraagd toen ik dochter ging inschrijven op een basisschool. Nee. Ze krijgen pas geld voor het kind als het vier is, dus is het niet eerder welkom (ze zeiden het wel veel diplomatischer, hoor, maar daar kwam het op neer). Er schijnen basisscholen te zijn waar het wel kan. Even rondvragen?
Die grens van vier jaar is volledig arbitrair, elk land heeft een eigen leeftijdsgrens voor primair onderwijs.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 21:12

Pelle

Ik ga eens googlen, want geocachen is iets waar ik me nog nooit in heb verdiept. Is het niet veel te moeilijk voor een driejarige? Ze kan net zo'n beetje rechts en links uit elkaar houden als ze naar haar voeten kijkt - ze weet namelijk welke de linker- en de rechtervoet is. Bij haar handen weet ze het nog niet (raar maar waar).
Ik mail je wel over die gezondheid. Ben jij al bezig met de grote voorbereiding op OOQ2?
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

27-02-2010 om 22:40

Site getest

We hebben vandaag die site getest met die poisson rouge. Ik moet zeggen, het was erg goed voor het Frans van zoonlief! Hij sprak allerlei woordjes na. In elk geval vond hij het leuk.
Meer naar buiten is ook wel een goed idee. Alleen eindigen we dan meestal in de speeltuin waar meneer van de meest gevaarlijke onderdelen gebruik wil maken. Onlangs hing hij aan de buitenkant van de glijbaan, aan de leuning. Hij vond het een leuk idee om daarvan af te springen.... 't was tenslotte maar 2,5 meter hoog.
Ik weet op het moment niet wat er is met dit kind, hij is zo ongedurig als het maar kan. Toch heeft ie volgens mij geen ADHD zoals zijn grote broer. Het is zuivere drukte, volgens mij dus gebrek aan uitdaging.

Maartje

Maartje

28-02-2010 om 08:55

Guineverre

Hoi mijn zoontje word bijna 4 jaar en heb dit "probleem" ook al vanaf hij dreumes was.

Van de week bleef voor het eerst zijn neefje van 5 slapen en er ging een wereld voor mij open...hij heeft de hele dag gespeeld en zich helemaal niet verveeld, heeft heeft niet naar mij omgekeken.Het voelde zo onwennig een peuter die ineens mama niet meernodig heeft en zo kwam ik er ook achter hoeveel tijd en energie er naar hem gaat.

Dus nodig vriendinnen uit met iets oudere kinderen.

Verder heb ik een loopfiets,een ideaal ding waar hij zijn energie op kwijt kan.

kleien, verven, tentje bouwen, koekjes bakken.
Mijn zoontje is helemaal gek van het abc, hij zingt het al en nu leert hij zichzelf via youtube in het Engels aan. Zo heb ik ook spelletjes gekocht met het abc, puzzels, boekjes.
Nu hij bijna naar school gaat, weet ik onderhand niet meer wat ik hem kan bieden.hij is echt toe aan school.

Owh ja we zijn lid van de bieb geworden.

Kiki

Kiki

28-02-2010 om 23:06

Mijn vriendin heeft ook zo'n kindje

net zo oud als mijn zoontje en hij klimt en klautert en haalt de meest gevaarlijke capriolen uit.

Zij gaan twee keer per dag met hem naar buiten, want anders wordt hij helemaal hyper. Als ik op hem pas ben ik aan het einde van de dag gesloopt. Ik vind het een heerlijk ventje, maar mensen wat vermoeiend zeg.

Mijn zoontje klimt en klautert bijna nooit, kan hij niet en dat durft hij gewoon niet.
Glijbaan, nee veels te eng, klimrek, nee stel je voor dat je valt, schommel, immens griezelig.
Mijn zoontje kan zichzelf wel heel goed vermaken en hij vindt boekjes lezen heerlijk

Zullen we jouw zoon en mijn zoon klonen?

Kiki

Kiki

28-02-2010 om 23:07

Waar zit ik met mijn gedachten

klonen, wat een gek mens ben ik. Dan hebben we er twee

Mixen bedoel ik natuurlijk.

Esc

Esc

01-03-2010 om 08:40

Heerlijk om te lezen...

Wat een heerijk onderwerp om steeds over te lezen. Ik heb er ook heel veel aan, zoals van die 5 minuten alleen kunnen spelen? Dan weet ik dus dat ik me niet hoef te ergeren en niet méér hoef te verwachten. Net als Massi heb ik niet de indruk dat mijn kind (3,5 jaar) lijdt onder 'de vele prikkels'. Elke dag vraagt ze: wat gaan we doen? En natuurlijk maak ik me dan zorgen dat ze bedoelt: gaan we nu alwéér wat doen? maar die indruk heb ik niet. Ik laat haar bewust zo af en toe zich vervelen, en ze verveelt zich dan ook echt heel erg. Als ik aan haar vraag wat ze het aller-, allerliefste zou willen doen, dan noemt ze het buurmeisje. Samen met een ander kind spelen gaat meestal supergoed en dan heb ik ook geen kind aan ze. Puzzelen vindt ze helaas niks aan, duplo niet, eigenlijk niks. Die sites op de computer ga ik checken, lijkt me leuk.

Guinevere

Guinevere

01-03-2010 om 10:58

Ik ga...

Ik ga vanmiddag een hele grote stapel nieuwe boeken voor meneertje zoeken bij de bibliotheek. Hij zit vandaag op het KDV, dus dan kan ik eindelijk rustig zoeken zonder dat hij de hele bibliotheek op stelten zet. Daar is ie erg goed in namelijk, hij vindt het er erg leuk en onlangs werd ik door hem uit de bieb weggestuurd. "Jij gaat Broer halen, ik blijft hier! Jij gaat nú weg!" Onderwijl haalt hij de helft van de boeken uit de kast voor zichzelf, doet suggesties voor boeken die ik moet lenen voor mezelf en rent juichend rond.
Verder is het misschien toch een goed idee om lid te worden bij de Speelotheek. Of om hem een paar spelletjes te leren (bordspellen). Hoewel hij daar te weinig geduld voor heeft en alles beter weet, er valt zowat geen spelregel aan hem uit te leggen.
Hij speelt inderdaad regelmatig met oudere kinderen (groep 2). Dat gaat heel erg goed. Jammer dat die meestal op school zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.