Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Uitleggen operatie mama aan kind van 2,5 jaar

Hi ladies,

Volgende week donderdag word ik aan mijn buik geopereerd. Dit weekend wil ik mijn kinderen (tweeling van 2,5 jr oud) al een beetje uitleggen dat ik pijn in mijn buik heb en ze dus niet op mij mogen springen (lijkt mij niet zo fijn). Heeft er iemand ervaring mee hoe je dit bij een kind van 2,5 jaar brengt? Ik kan wel uit gaan leggen dat mama geopereerd moet worden en dan heel veel buikpijn heeft en op bed moet liggen. En dat ze dan voorzichtig moeten zijn, maar weet niet of dit de manier is en of ze dat begrijpen. Misschien maak ik ze dan juist bang en dat wil ik uiteraard ook niet.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen om dit leuk te brengen zonder ze bang te maken.

Groetjes
Mariska

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

16-10-2009 om 20:14

Ja, ervaring

Ook toen mijn tweeling 2,5 was, ben ik geopereerd aan mijn schouder. Ik mocht 8 weken lang niks doen met die arm, hij zat zelfs in een sling.
Wij hebben ze heel summier voorgelicht; morgen gaat mama naar het ziekenhuis en daar gaat de dokter mama's zere arm beter maken. De pijn zit in de arm, dus de dokter zal wel een klein sneetje moeten maken.
Daarna kan mama even niet met jullie knuffelen of jullie optillen.
Helaas viel de OK wat tegen en moest ik dus 8 weken volledige rust ipv 2.
Maar de tweeling is op bezoek geweest in het ziekenhuis (maakt heel veel indruk en mama is dus écht ziek...) en toen ik eenmaal thuis was, hielpen ze ontzettend goed mee. Ik was enorm verbaasd hoe flexibel en innovatief kleine kinderen zijn.
Het voordeel was wel, dat het van buitenaf heel goed zichtbaar was, dat mijn arm niks kon, door die sling. Misschien een idee om een buikband om te doen als je bij de kinderen bent, zodat zij ook iedere keer als ze je zien eraan herinnerd worden dat jouw buik pijn doet en je dus niet zoveel met ze kan.
Succes met de OK in ieder geval.
Jakiro

Marisie

Marisie

19-10-2009 om 09:00 Topicstarter

Thanks

Voor de reacties. Ik ben nog niet begonnen met uitleggen, maar ga daar morgen mee beginnen. Wil er inderdaad geen circus van maken. Verhaaltje met nijntje is wel een goed idee. Ga ik zeker proberen. Verder zie ik het wel. Plak gewoon een grote pleister op mijn buik en zeg dat mama au pijn heeft. Ik sta er elke keer verbaast van hoe wijs ze al zijn. Laat het allemaal een beetje op zijn beloop en we moeten zelf gewoon goed opletten. Komt wel goed. Nu maar hopen dat de operatie een beetje meevalt, want begin er nu een beetje nerveus van te worden.

Greetz
Mariska

kleinmaarfijn

kleinmaarfijn

19-10-2009 om 14:19

Ervaring

Mijn zoontje was ook 2 1/2 toen ik aan mijn buik werd geopereerd. Heb hem toen ook het boekje van Nijntje kado gedaan en hem vantevoren al geleerd hoe je voorzichtig bij mama in de bank kunt klimmen zonder haar buik pijn te doen. Was nogal klein voor zijn leeftijd dus was echt krukjeswerk.En natuurlijk gebruik maken van het feit dat ze alles zelf willen op deze leeftijd, leer ze maar zoveel mogelijk zelf te doen. Vinden ze waarschijnlijk nog leuk ook en jij hebt daar straks plezier van. Ook idd uitgelegd dat mama buikje auw had en dat de dokter dat beter ging maken. En hij is idd ook de dag erna al in het ziekenhuis geweest toen. Maakte idd veel indruk. Was verbaasd dat hij in die periode zo lief was. Zodra hij door had dat ik weer meer zelf kon en beter werd, heeft hij dat allemaal dubbel en dwars ingehaald, maar goed.

Hij kroop altijd naast me in de bank met een boekje of iets als hij grssg even aandacht van mama wilde. Terwijl dit echt een superondernemend kind is (altijd geweest). Zodra papa thuis was, ging alles uit de kast. Dan werd er geravot en streken uitgehaald, maar als mama alleen thuis was was het een engeltje.

Denk echt met weemoed terug aan die eerste weken erna, haha.........

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.