Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
enwatnu

enwatnu

25-01-2009 om 21:55

Vaak wakker, huilen en gezeur, gemiep

Wie herkent dit: zoon van 2,5 word erg vaak wakker, op de avond al een paar keer, en dan s' nachts nog af en toe. Erg vervelend, het lijkt altijd een beetje gezeur en gemiep zoals ik dat noem. Het begint vaak met een beetje klagend jammeren en loopt uit in huilen. Of zeuren om mamma of pappa. Als je bij hem komt om te vragen wat er aan de hand is krijg je zelden een duidelijk antwoord. We worden er ondertussen wel moe van, zeker omdat we niet goed weten wat een goede aanpak zou zijn. We hebben alles geprobeerd, geduldig en begripvol, streng en duidelijk, kort en rustig, boos. Niets lijkt echt te helpen. Wat doe je in zo'n geval...? Hij is ook verschllend in gedrag. De ene keer is hij echt hard huilend overstuur. Dan kost het wat moeite om hem rustig te krijgen, maar soms kijkt hij een soort wereldvreemd afwezig voor zich uit en is het lastig contact met hem te krijgen. Dan lijkt het of hij half droomt en half wakker is, en kan dan ook heel stom doen. Vaak proberen we hem in zo'n geval eerst goed wakker te krijgen en gaat slapen daarna beter. Maar als hij zo zielig licht te jammeren weten we ons ook niet echt raad. hoe ga je ermee om? Herkent iemand dit verhaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beloningssysteem?

Je zou een beloningssysteem kunnen proberen: als zoonlief je de hele nacht niet lastig valt krijgt hij een sticker, zoiets.
Of misschien moet je eerst een wat haalbaarder doel stellen: niet vaker dan 2 keer.

Zeuren en miepen is bloedirritant maar daarvan kan je nog hopen dat hij er zelf wat aan kan doen, maar dat overstuur zijn, dat herken ik, en daar heb/had ik ook altijd moeite mee, want kan je het dat joch nou aanrekenen dat hij kennelijk naar gedroomd heeft (daar gooi ik het altijd maar op, hoewel ik uit mijn zoon nooit een goed antwoord kreeg eigenlijk).

Het gaat hier nu beter, maar mijn kind is al ruim 3.
De meest gegeven tip tegen gezeur en gemiep is hetzij volledig negeren, dan wel erheen gaan, zeggen 'het is tijd om te slapen'en dan direct weer weggaan. Zodat er voor het kind eigenlijk geen aandacht te halen is met dat gezeur. Maar ja...

Sterkte ermee

Temet

mama van Linde

mama van Linde

26-01-2009 om 12:30

Enwatnu

slaapt hij 's middags nog? Misschien heb je wat aan mijn draadje een stukje hoger over: Midden in de nacht klaarwakker.

Kersen

Kersen

26-01-2009 om 12:36

Zo herkenbaar

hier ook zo'n jochie van 2,5, en die kan ook zo piepen!
Wij gaan er wel naar hem toe, goed onderdekken, muziekje aan en zeggen dat het tijd is om te slapen, hij slaapt dan weer.
Soms gilt hij ook en we krijgen hem niet rustig, hij is dan ook niet echt wakker (enge dromen?), dan maken we hem goed wakker, zonder fele licht, als hij goed wakker is, dan zeggen wij dat het nog tijd is om te slapen, zonder verder comentaar te geven.
Het gaat steeds beter, hij maakt ons wel eens wakker, maar gelukkig niet elke nacht, het hoort er gewoon bij denk ik, en het zal wel weer overgaan.
Hij heeft ook geprobeerd om telkens een gesprekje te voeren, en dat had ie weer snotneus, en dan weer wilde hij water, maar daar trapte wij niet in, Tijd om te slapen, en verder zonder iets te zeggen de kamer verlaten, hij begreep de boodschap wel want hij vraagt niet meer om iets

enwatnu

enwatnu

26-01-2009 om 13:01

Kersen

Bedankt voor je reactie. Moesten jullie dat vaak herhalen, dat instoppen en zeggen dat hij moet slapen? Vaak als ik dat doe ben ik nog niet beneden of hij begint alweer. Je wil niet heen en weer blijven lopen... Hij heeft een zusje van bijna 1 die ook vrij snel wakker kan worden van geluid, als dat niet zo was zouden we wat langer wachten met naar hem toegaan, of als we er net vandaan komen even laten gaan als hij weer begint. Maar omdat we dan toch bang zijn dat zusje wakker word willen we hem zo snel mogelijk weer stil krijgen, anders hebben we hier een gekkenhuis met 2 huilende kindjes die elkaar wakker blijven maken.

enwatnu

enwatnu

26-01-2009 om 13:10

Temet

Ik heb het idee dat hij een beloningssysteem niet echt zou begrijpen, maar het is te proberen natuurlijk.
Ik ben ook van mening dat we het beste er zo min mogelijk aandacht en ophef over zouden moeten maken. Maar m'n man vind dat te soft en vind hij best mag weten dat we dat een beetje zat worden. Hij word regelmatig boos op hem, zeker als hij geen oorzaak voor het gezeur kan lospeuteren. Door de meningsverschillen over de aanpak word het er tussen ons ook niet gezelliger op. Vervelend hoor. We overwegen nu om met iemand een afspraak te maken die aan huis kan langskomen om advies te geven. Het voordeel lijkt mij als iemand anders verteld hoe we het aan moeten pakken, we daar onderling dan tenminste geen ruzie meer over krijgen, hoop ik...

enwatnu

enwatnu

26-01-2009 om 13:15

Middag slaapje meestal wel

Meestal slaapt hij 's middags nog wel, maar soms niet. Ik heb het draadje gelezen, maar had er in ons geval niet zo veel aan. Hij is niet gewoon wakker, maar is of overstuur of aan het klagen/miepen. Soms kijkt hij zo raar, met hele grote ogen, maar niet helder, maar een beetje starend. Ik vind dat zelf een beetje eng eruit zien. Misschien is hij een soort van aan het slaapwandelen (zonder te wandelen dan). Het blijft een mysterie wat de oorzaak is en wat er in zijn hoofd omgaat.

Ik denk

dat het inderdaad soort van slaapwandelen is. Ik heb daar ervaring mee met iets oudere kinderen. Rustig zeggen dat hij moet gaan liggen werkt niet zeg je, probeer hem helemaal wakker te maken, dat hij weer helder kijkt, pas dan weer instoppen. Misschien droomt hij met ogen open.

GRoetjes

Ik ben bang...

dat het bij de leeftijd hoort helaas...
hier een dametje van bijna 2,5 jaar en zij doet het ook.
vanacht "maar"4 keer...
een keer: au aan mijn handje. tweede keer: water. derde keer: ze keek me aan,maar reageerde niet op mijn vraag wat er was. dus kus en nog eens onderstoppen.
vierde keer: au kontje.
ja duh....de ene avond doet ze het wel, de andere niet.
ze huilt, tot ik kom en dan stopt ze om dan vervolgens als ik net weer in slaap ben te gaan huilen.

hoort bij de leeftijd en gaat vanzelf over, maar lastig is het wel. tip: niet uit bed halen,dan willen ze dat elke avond

lukke

lukke

26-01-2009 om 23:26

Naam vergeten

Ik kan steeds maar niet op de naam komen, maar ik heb het hier ooit gelezen, dus het moet in het archief staan. Er zijn kinderen die last hebben van een soort van 'wakker dromen'. Dus ze lijken wakker (ogen open enzo) en zijn nog in hun droom en dan vaak echt in paniek.
Daar helpt belonen niet tegen vrees ik

Kersen

Kersen

27-01-2009 om 13:06

Een paar keer lopen

in het begin moesten wij inderdaad een paar keer naar hem toe gaan, en telkens zo'n 5 min. laten huilen/piepen, en later elke 10 min, 15 min, waarvan hij meestal de eerste 5 min. bleef jengelen, om daarna weer in slaap te vallen.
Bij ons gebeurt het vaak dat hij 's nachts onrustig is wanneer hij overdag iets meegemaakt heeft wat buiten zijn routine valt, meestal in het weekend.

Waarschuwen

Onze dame van bijna 2,5 heeft er ook regelmatig een handje van om te gaan draken 's nachts. Meestal krijg ik 'r wel weer stil door haar popje te geven of te aaien.
Aan het begin van de avond gooit ze soms zelf haar popjes uit bed of zeurt om een boekje of licht aan, dan wel uit. Ik ga dan 1x naar boven, leg alles weer goed neer, en vertel dan dat ze echt moet gaan slapen en dat ik niet meer naar boven kom. Nog een kus en dan resoluut de kamer weer uit.
Gek genoeg werkt dat altijd wel.......

Angstig dromen - nachtangst

ik kan het natuurlijk niet goed beoordelen, maar je kindje zou last kunnen hebben van angstige dromen en daarnaast nachtangst (parvor nocturnus) en/of nachtmerries.

Nachtangst : in principe voor middernacht wordt je kind jammerend/hard huilend wakker, maar is niet wakker en je kan het dan ook niet bereiken. Het officiele advies is niet wakker maken, wel bij het kind blijven tot het gejammer/gehuil afgelopen is en zorgen dat het kind zich niet bezeerd. Dat kan een half uur duren. Een kind weet de volgende ochtend zich niets meer te herinneren (zo wordt gezegd). Deze aanpak is voor ouders niet fijn.

Je kan kijken of er een patroon is en dan elke avond een kwartier voor het kind vaak gaat jammeren/huilen wakker maken en weer in laten slapen.
Wat bij ons werkt is het kind in het bed van de ouders laten inslapen en dan uren later naar eigen bed brengen.

Als je in het archief zoekt op nachtangst zul je nog meer ervaringen vinden.

Als je kind wel goed aanspreekbaar is als het 's nachts steeds wakker wordt, lijkt mij een aanpak van toespreken, belonen of negeren = wel erheen gaan maar niets zeggen, even aai over de bol etc. geschikter.

enwatnu

enwatnu

30-01-2009 om 08:42

Bedankt

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! De afgelopen dagen hebben we nogal wat meegemaakt hier. Zoonlief begon al te huilen bij het in bed stoppen, en klaaagde over oor au. Daar heeft hij het de laatste tijd wel vaker over, maar nooit overdag. De volgende dag naar de dokter geweest, die kon een lichte oorontsteking vastleggen, maar niet echt erg, we moesten het met neusspray op proberen te lossen. Die nacht heeft hij er echt een potje van gemaakt, de hele boel bij elkaar gehuild/gezeurd. Hij heeft een zetpil gekregen voor het geval er toch pijn zou zijn, maar dat hielp dus niets. Om half negen (hij ging om 7 uur naar bed) was hij nog steeds aan het zeuren en hard aan het huilen en had onze dochter van 1 ook wakker gemaakt, die was nu ook niet rustig meer te krijgen en hebben we naar bendeden gehaald. Toen heeft mijn man de huisartsenpost gebeld en daar konden we terecht. Ik dacht misschien dat de dokter een foutje gemaakt had, en het toch erger was... ja, je weet het op een gegeven moment niet meer. Maar nee hoor, een hele lichte ontsteking, niet genoegom ons wakker te houden. Zoonlief vond het allemaal erg interessant, en had onderweg de grootste praatjes(!)
Eergisteren heeft het 2 uur geduurd om hem stil te krijgen, ik merkt nu wel dat het toch een stuk theater was, toen hij merkte dat er met 'oor au' niets te halen viel begon hij andere dingen te bedenken, tot hij op een gegeven moment niets meer wist te verzinnen.
Gisteravond was het een half uur, en toen al klaar. WEl nog 3 keer s'nachts, maar dat was maar even.
Wel heel verwarrend allemaal, want wat ie 's avonds doet bij het instoppen heeft weinig te maken wat er 's achts aan de hand is. Dat is weer wat anders. En ook 's nachts zit er verschil in, en op de avond zo rond een uur of negen a half tien word hij ook wel eens wakker (de afgelopen week niet maar in de maanden ervoor wel). Al met al lastig uitleggen, hij heeft wel 3 of 4 soorten van hilen/wakker... We hebben nu een afpraak via het consultatiebureau met iemand die eens bij ons langskomt om te praten over hoe we hier het best mee om kunnen gaan.
Ik heb wel zeker wat gehad aan de reacties hier, altijd prettig als mensen meedenken en ook dingen herkennen. Dan kun je het meer een plekje geven.
Bedankt dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.