Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Van ledikantje naar bed

Onze Ilse is over een paar maanden zo ver dat ze haar ledikantje vaarwel gaat zeggen en overstapt naar een 'normaal' bed.
We zitten te denken aan een tussenmaat, dus niet direkt een volwassen maat bed.
Wat we ons nu afvragen is het volgende. Nu slaapt Ilse in een slaapzak, bij warm weer zonder deken, bij koud weer onder een deken. Toen jullie zoon/dochter overging, zijn jullie toen een dekbedje gaan gebruiken of zijn jullie dekens blijven gebruiken? We vragen ons af of bij een dekbed de kans niet groter is dat ze er onder komt en zo verstikkingsgevaar optreedt?
En bij haar ledikantje heeft ze natuurlijk de hoge spijlen en kan ze er niet uit vallen. Gaat ze niet makkelijk uit bed vallen als er geen spijlen meer zijn?

Nou, heel wat vragen. Als je nog meer aanvullingen hebt of tips of wat dan ook horen we het graag!
Groetjes,
Sander.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

05-02-2010 om 11:16

Hoe het hier ging

Hier gingen ze over van ledikantje naar peuterbed, omdat ze uit het ledikantje klommen, met slaapzakje en al. Niet omdat ze een bepaalde leeftijd bereikt hadden.
Ze waren overigens 2.
De eerste tijd heb ik ze gewoon met een slaapzakje aan onder een dekbedje gelegd (ze kunnen toch als een kievit lopen met slaapzakje, dus dat is geen belemmering) en een losse uitvalbeveiliging gekocht die je onder de matras kan klemmen.
Voordat ze 3 waren was de uitvalbeveiliging weg én het slaapzakje en sliepen ze net als alle anderen gewoon met een pyamaatje onder een dekbed in een normaal bed.
Jakiro

Hier ook goed

Zoon van 2j 8m ging op vakantie voor het eerst in een groot bed. Gewoon in zijn slaapzak. Wel een paar stoelen naast het bed gezet omdat het een draaikont is. Dat ging prima, hij was ook zo braaf dat hij er alleen uitkwam nadat het mocht.

Thuis ging hij weer in zijn ledikant. Een paar weken later hebben we dat omgebouwd tot een peuterbed. Wel weer een speelgoedkist tegen het bed geduwd zodat er een beetje een randje is. Hij slaapt nog steeds in zijn slaapzak. 's ochtends kan hij die zelf uit doen.

Een dekbed kan je ook overbreed instoppen, zodat het niet zo lang is? Bovendien heb je dan lekker veel om in te stoppen en blijft het beter liggen?

Als zoon trouwens geen peuterbed/ledikant had dan weet ik niet of we een peuterbed gekocht hadden. Denk het niet, alleen voor de ruimte misschien. Kinderen doen het vast prima gelijk in een groot bed.

Hanne.

Hanne.

05-02-2010 om 14:11

En hier

Hier gingen ze met een jaar of 2 van ledikantje met slaapzak en deken naar een gewoon bed (dus geen tussenmaat) met een dekbed. Hebben nooit een uitval beveiliging oid gebruikt. Ging prima. Oudste is er nooit uitgevallen. Middelste 1 of 2 keer (en ze vallen niet van hoog).

Dekbed ging ook prima. Oudste is vanaf dat moment zonder pyama gaan slapen omdat het anders te warm was. Middelste gewoon met pyama. Heb slechts 1x een kind echt onder het dekbed vandaan moeten peuteren, toen was ze al royaal 3 geweest.

angel3

angel3

05-02-2010 om 16:13

Realiseer je wel

dat meestal het middagslaapje dan wel bekeken is. Bij ons stopten de middagslaapjes met de overgang naar een groot bed. Ik hoor dat vaker....
Zoon kreeg half hoogslaper toen hij ruim 2 was. Ging prima. Hij wilde toen zelf niet meer in een slaapzak. Dochter een gewoon groot bed rond de 2,5 jaar. Ook geen probleem, meteen een dekbed.

Hanne.

Hanne.

05-02-2010 om 19:27

Hier ook middag slaapjes in 't grote bed

Hier ook middag slaapjes in het grote bed. Althans de oudste, die heeft nog bijna 2 jaar 's middags gewoon geslapen.

Middelste is al in het ledikant met het middagslaapje gestopt

Asa Torell

Asa Torell

05-02-2010 om 20:22

Hoe oud is ze?

Ik meen gehoord te hebben dat 2 een soort grens is voor deken tov. slaapzak. Hier hebben we met dochter vanaf ongeveer 2 jaar een tussenvorm gedaan: spijlen uit haar bed zodat ze er zelf uit kon maar nog wel in de slaapzak. Waarmee ze overigens net als die twee van Jakiro een aardig tempo kon maken .
Nu met 2,5 is ze net over op een peuterbed, zonder rand, met dekbed. Dat gaat prima, al komt het heel af en toe voor dat het dekbed valt en ze ons s nachts roept om het terug te leggen... Zelf is ze nog helemaal niet uit bed gevallen maar ze heeft dan ook al training van het bij ons in bed slapen.
Toevallig is dochter inderdaad ook net met haar middagslaapje aan het stoppen, maar bij grote broer zat er meer dan een jaar tussen peuterbed en einde middagslaap. Dus dat hoeft niet per se samen te gaan.

Guinevere

Guinevere

05-02-2010 om 20:54

Grappig

Grappig zeg, volgens mij slaapt onze 2,9 jarige als hij 30 is nog in een slaapzakje. Hij is er erg aan verknocht.
Ik denk dat we ooit na de een of andere vakantie de omslag gaan maken naar een echt bed en een dekbed. Meestal zijn dat van die momenten die erg geschikt zijn om een ander regime door te voeren. Alleen heb ik nog niet echt een idee wanneer dat bij deze zoon gaat gebeuren. Hij past nog wel een jaartje in zijn ledikant, en eruit klimmen heeft hij nog niet geprobeerd.

svdveen

svdveen

05-02-2010 om 21:18 Topicstarter

@angel3: onder dekbed?!

Toen je haar onder het dekbed vond, schrok je toen niet? Stel je voor dat ze daar een groot deel van de nacht had gelegen, dan had het toch ook zomaar slechter kunnen aflopen?? Ik krijg het zelf al benauwd onder de dekens.... Of stel ik het me nu te dramatisch voor?

Nu al?

Hoi Sander,
Ilse is toch iets jonger dan mijn zoon? Mijn zoontje is nu bijna 2,5 jaar (ongeveer 92 cm lang) en wij denken nog helemaal niet over een volgend bedje... Een ledikant is toch 120 cm lang, dat past nog wel een tijd? Ik lees hier op het forum vaker dat kinderen al met 2 jaar naar een peuterbed gaan, maar ik snap dat niet, kunnen jullie dat uitleggen? Ik dacht dat kinderen wel tot 3-4 jaar in een ledikant konden slapen? Bij ons kunnen we de zijkant van het ledikant eruit halen, voor als hij op een gevaarlijke manier uit het ledikant wil gaan klimmen.
Nu klimt onze zoon nog niet uit bed, omdat hij in een slaapzak (combisleeper o.i.d.) slaapt. En we willen hem zo lang mogelijk in een slaapzak laten slapen, zo lang als hij het accepteert. Er zijn slaapzakken voor kinderen tot 6 jaar (130 cm), zie bijv. http://www.lotties.de/en/index.htm Nou verwacht ik niet dat we er zo lang mee kunnen doorgaan, maar we zien wel...
Er wordt aangeraden om in ieder geval je kind tot 2 jaar niet onder een dekbed te laten slapen. Maar ik dacht dat de veilig slapen richtlijnen ook wel tot 4 jaar gelden, dat is een beetje onduidelijk.
Overigens slaapt onze zoon heel veel bij ons in bed, in zijn slaapzak. We zorgen dan dat hij niet verstikt kan raken in kussens of dekbed en dat hij niet onder ons dekbed ligt en niet op een kussen. Ik denk dat je bij oudere kinderen minder bang hoeft te zijn voor wiegedood of verstikking, dat ze net sneller gaan draaien of protesteren als ze niet goed liggen. Maar helemaal onder een dekbed raken, dat lijkt mij wel gevaarlijk.
Ik heb wel eens 's middags met mijn zoon onder mijn dekbed gelegen. Het viel me toen op dat hij heel warm werd onder het dekbed, terwijl ik het zelf koud had. De temperatuurregulering van een jong kind is anders dan van volwassenen. Kinderen hebben het eerder (te) warm (is natuurlijk ook per kind verschillend). Dat lijkt me ook een punt van aandacht/zorg.

Jakiro

Jakiro

06-02-2010 om 00:26

Hennah

"Nu klimt onze zoon nog niet uit bed, omdat hij in een slaapzak (combisleeper o.i.d.) slaapt."
Geloof me, eens komt de dag dat je erachter komt dat ze ook met een slaapzak uit een ledikant kunnen klimmen
Wij hadden dus geen verwijderbare spijlen, dus een (peuter)bed was de enige oplossing. De kans dat ze te pletter vallen van de bovenkant van de spijlen is groter dan dat ze met 2 jaar bezwijken onder een te dik (kinder)dekbed.
Jakiro

Massi Nissa

Massi Nissa

06-02-2010 om 07:49

Ja!

Helemaal eens met Jakiro. Onze dochter is met slaapzak en al uit een spijlenbed geklommen en heeft zich vanaf de rand op de grond laten vallen. Nu heeft ze een verkleurd (dood) tandje, omdat ze keihard op haar voortanden viel. Het was een drama en inderdaad, nog geen week later had ze een peuterbed. Zonder slaapzak. Ze komt er eigenlijk nooit uit zichzelf uit. Ze is nogal bang in het donker en wij zorgen ervoor dat de gang niet goed verlicht is.
Groetjes
Massi

Hier ook een gemakkelijke overgang

Onze zoon moest nog 2 worden toen hij al overging naar een groot bed. Ik was zwanger en we hadden simpelweg het ledikantje weer nodig, ik wilde hem ruim op tijd gewend hebben in het grote bed voordat de baby zou komen. Eerst heeft hij nog een tijdje op een gewoon 1 persoonsmatras op de grond geslapen totdat we zijn nieuwe bed hadden.
Hij is er een paar keer uitgevallen en heel soms valt hij er nog uit, maar niet van hoog.
Hij slaapt gewoon in zijn pyjama onder een dekbed, nou ja, meer er óp dan eronder. Heeft het nooit koud.

We hebben er een beetje een verhaal van gemaakt (ook omdat de baby kwam natuurlijk) dat ledikantjes voor baby's zijn en dat hij nu een grote jongen is, etc. etc. Meneer vond en vindt het prachtig!

Gewoon doen!

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2010 om 12:05

Hennah

M'n oudste vond ik met 14 maanden voor het eerst naast z'n ledikant. Zonder slaapzak, ik heb daarna dus nooit meer een kind zonder slaapzak in het ledikant gelegd. Met slaapzak lukte het hem rond de 20 maanden bijna om er uit te komen, dus toen is hij naar een peuterbed gegaan. De eerste tijd in een slaapzak, na z'n 2e verjaardag onder een dekbed.
(Ook bij ons ledikant kunnen we er geen zijkant uit halen.)
De jongste klimt (nog) beter, maar is veel kleiner, dus zij miste de lengte om met slaapzak eruit te komen. De slaapzak zat wel achterstevoren, anders trok ze 'm gewoon uit. Toen ze bijna 2 was kreeg zij een peuterbed, meteen met een dekbed. Ook als we een campingbedje gebruiken klimt ze eruit, ookal is dat dieper dan een gewoon ledikant. Met slaapzak. Ze is nu 2 jaar en 4 maanden, en 84 cm.
(Overigens heeft zij toen ook een draaiknop op de deur gekregen, ze legde vanalles voor haar slaapkamerdeur om 'm open te kunnen maken)
Ik denk dat als ze zo graag klimmen, ze veiliger in een peuterbed liggen dan in een ledikant. Ze komen er toch uit, dan kan ik beter een bed hebben waar ze minder risico lopen bij het eruit klimmen.

Kadonaj

Kadonaj

06-02-2010 om 12:30

Peuterdekbedje

Waarom zou een peuterdekbedje zo genoemd worden in de winkel...

maar goed, onze zoon kreeg met 22 maanden een peuterbedje, inclusief dekbedje etc, en gewoon in zijn pyamaatje, onze kinderen hebben zelden een slaapzak aan, ik hou van toedekken

liora

liora

06-02-2010 om 13:43

Hier

Hoi,

Mijn zoon ging met 2,5 uit het ledikantje maar achteraf had ik spijt want het betekende helaas exit middagslaapje. Mijn reden: ik vond het zo leuk een groot bed...

Mijn tweede blijft denk ik wat langer in zijn ledikantje! Tenzij hij eruit gaat klimmen inderdaad, maar zo'n type lijkt hij me vooralsnog niet.

Liora

Hanne.

Hanne.

06-02-2010 om 14:01

Niet geschrokken en waarom over

Nee, was niet geschrokken toen ik haar onder het dekbed aantrof, ze was oud genoeg om er zelf onderuit te kruipen als het nodig was. Snapte wel meteen waarom een dekbed bij echte kleintjes niet slim is.

En waarom ze met een jaar of 2 over gingen. Nr 1 ging over omdat het bedje nodig was voor nr 2. Nr 2 ging over omdat ze toen ze anderhalf was met slaapzak en al uit het ledikant begon te kruipen, en toen ze 2 was meer uit dan in d'r bed lag. Dus toen ook maar naar het grote bed gegaan

Dank; campingbed?

Aha, bedankt, de keuze voor een groter bed bij 2 jaar heeft dus alleen met het uit bed klimmen te maken (of het ledikant is nodig voor een nieuwe baby). Dan ben ik blij dat wij een ledikant gekocht hebben waar een zijkant uit kan, we kunnen daaar nog wel even mee voort.
En dan heb ik spijt dat we een campingbed hebben zonder opening-met-rits aan de achterkant (die bestaan). Maar misschien kunnen we gewoon een gat in de zijkant of achterkant knippen? Hoe hebben jullie dat met het campingbed opgelost?
Goede waarschuwing om onze zoon goed in de gaten te houden, want hij doet inderdaad ook pogingen om met slaapzak uit bed te klimmen.
Ik zie er erg tegenop dat hij zelf uit bed kan, want hij kan alle deuren openen en is ongelooflijk inventief in het verzinnen van gevaarlijke dingen En hij probeert ook om over het traphekje te klimmen...
Ik ben trouwens met deze leeftijd wel bang zijn voor uit bed vallen, dus ik zou nooit een hoog bed kiezen, en het liefst een bed met een rand o.i.d. Bij ons ledikant wordt niet de hele zijkant eruit gehaald, maar alleen het middenstuk, waardoor er bij hoofd- en voeteneinde nog spijlen zijn, hopelijk maakt dat de kans op uit bed vallen kleiner. Maar de slaaphoogte is erg laag, dus uit bed vallen is dan sowieso geen ramp. Ons eigen bed heeft daarentegen behoorlijk hoge poten, en daarvanaf heeft hij al een aantal keer een lelijke smak gemaakt ook al spelend in wakkere toestand).

Middagdut

Zoon heeft zonder problemen ook in zijn peuterbed een middagdut gedaan. Nu hij net 3 is begint hij af en toe over te slaan maar dat is meer de leeftijd dan het bed.

Niet meer 's middags slapen hoeft dus niet perse.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2010 om 20:02

Hennah

De draaiknop die wij nu op enkele deuren hebben werkt erg goed. Je koopt zo'n knop gewoon bij de bouwmarkt en kun je zo in de deur zet, je vervangt de oude klink ermee. Je kunt ook een kant draaiknop en een kant klink maken.
En de beweging is wat moeilijker en je hebt er eigenlijk grote handen voor nodig, dus ook m'n zoontje van 4,5 krijgt 'm niet goed open. Wij hebben 'm op de voordeur en an de binnenkant van haar kamer. Erg fijn, zonder slot of boren kan ik toch zorgen dat ze veilig op haar kamer blijft.

Merel78

Merel78

06-02-2010 om 21:36

Hier

hier is dochterlief met 2 jaar en 7 maanden over gegaan naar een groot bed (normaal formaat, dus geen peuterbed). Met als reden dat ik bijna uitgerekend ben van de 2e, we straks het ledikant nodig hebben (al gebruiken we eerst een wiegje), maar we haar niet wilden 'verdrijven' uit haar ledikantje. Overigens hebben we hier een ikealedikant, waar de hele zijkant uit kan en dat is al zo vanaf 1.5 jaar ergens (omdat ze er uit probeerde te klimmen). Zonder zijkant bleef ze keurig in haar bed (tot we haar roepen).

De overgang ging heel soepel eigenlijk. Ze was goed voorbereid (want mee om bed te kopen en bij het in elkaar zetten) en ze verheugde zich er op. Ze heeft een paar nachten wat onrustiger geslapen, maar het is niet zeker dat dat door het bed kwam, ze was namelijk ook wat ziekjes. Slaapzak gebruiken we al heel lang niet meer. Omdat ik toen nog geen groot dekbed had en wel een peuterdekbedje hebben we dat eerst 2 weken gebruikt en nu slaapt ze onder een groot dekbed. Ze is me gisteren voor het eerst uit bed gevallen, ploink en huilen, maar het viel allemaal wel mee. Zo hoog vallen ze nou ook weer niet en ze ging daarna ook gauw weer slapen. Ik check voor we gaan slapen wel altijd even hoe ze er bij ligt (dicht bij de rand of niet en of ze onder het dekbed ligt, maar dat laatste is echt nog nooit gebeurd). Oh ja en het slaapje was al exit, dus ook dat was geen probleem, maar ze slaapt ook gewoon 's middags in bed als ze toevallig een keer wil slapen (toen ze ziek was bijvoorbeeld).

Sander, hoe oud is jullie dochter? dat schrijf je volgens mij niet. Volgens mij is 2 idd. zo'n grens voor een deken/ dekbed. Ik vond haar er nu in elk geval groot genoeg voor, maar daar zeg ik dus wel bij dat ze al lang niet meer met een slaapzak slaapt en in die zin ook al gewend is aan een stukje meer ruimte om te draaien. Misschien moet je eerst dekens gebruiken en zonder slaapzak?

Succes ermee!

Merel

m@ss

m@ss

06-02-2010 om 21:38

Berber en rest

heeey dat vroeg ik mij nou net af. Mijn zoon 2jr 3mnd ligt nog in ledikant. Na 1 flinke smal uit ledokant peueterbed aangeschaft en hij is er nooit meer uit geklommen. Nu dacht ik dus ook als hij straks in peuterbed ligt, past dan een gewoon dekbed. Heb je dan niet dat matras erg omhoog komt?

Mijn zoon heeft al een broer dus hij hoeft geen plaats te maken, dus hij mag lang klein blijven
DE oudste was erg lang en lag dus als snel in groot bed. Al rond zijn 2e. Dacht peuterbed is dan ook zinloos.

svdveen

svdveen

06-02-2010 om 23:05 Topicstarter

@henna, e.a.

We willen Ilse (nu 2 jaar en 2 maanden) niet gelijk al naar een groter bed. Maar we zijn laatst eens gaan rondkijken naar wat er op de markt is als volgend bedje en daarom zijn deze vragen nu opgekomen.
Toch als Ilse nog een cm. of 20 groeit is ze te lang geworden voor het ledikantje en zal ze dus over moeten.

We doen het niet omdat er een tweede komt ofzo. Gezien de ruimte in haar kamer (we willen de comode nog laten staan bv.) willen we een peuterbed doen.

Als ik het zo lees denk ik dat ik geen (semi-)hoogslaper wil. Ook laat ik het dekbedje even voor wat het is, eerst zeker weten dat ze zichzelf kan redden wat er ook gebeurd. Zelfs een enorm klein risico wil ik alleen voor een dekbedje niet nemen.

Ilse heeft altijd in een slaapzak geslapen omdat de slaapzak een onderdeel van haar bed-systeem is. Ze heeft vanaf het begin een open matras gehad (zodat als ze met haar gezichtje er op kwam te liggen dat ze dan toch kon door ademen). Dat slaapzakje hoorde bij dat matrasje omdat die combinatie ongeacht de omgevingstemperatuur een garantie gaf van een aangename gezonde lichaamstemperatuur tijdens het slapen.
Helaas is het hierdoor ook niet mogelijk om haar alvast te laten wennen aan een deken en pyama alleen, want dan zouden we een ander matrasje moeten gebruiken. En dat vind ik zonde voor die korte tijd die haar nog rest in dat ledikantje. Ja, ik weet, je hebt hele goedkope, maar zeker gezien de 14 uur die ze slaapt per dag vind ik het belangrijk dat het kwalitatief nog iets voorstelt.

Denk dus dat we maar samen met Ilse tegen die tijd het bedje gaan kopen en in elkaar gaan zetten, dat we het haar goed uitleggen, en Ilse kennende denk ik dat het dan wel goed komt.

Bedankt allemaal voor zover.
Sander.

Sander: groeicurve

"Toch als Ilse nog een cm. of 20 groeit is ze te lang geworden voor het ledikantje en zal ze dus over moeten."
He Sander,
Kinderen gaan steeds langzamer groeien hoor, het gaat niet meer zo snel als in het eerste jaar/. Kijk eens naar de groeicurve (in het groeiboekje van het cb of zo). Als Ilse 20 cm langer is dan nu, dan is ze waarschijnlijk al bijna vijf jaar oud! Je hebt vast nog wel even de tijd voordat ze uit het ledikant is gegroeid...

Tijgeroog: dank!

Tijgeroog, bedankt voor de tip! Die deurknoppen gaan we zoeken, lijkt me voor allerlei situaties in huis handig (bijv. als ik onder de douche sta en graag wil dat zoontje in badkamer of gang blijft en niet in allerlei kamers gaat spoken).

m@ss

m@ss

07-02-2010 om 13:17

Berber

Hoi,

Bij de hema? en volgens mij heb ik ze ook gezien bij jysk, ken je die!? Zo leuk!

doei

En hier

Mijn oudste (nu 8 jaar) is pas over gegaan toen hij ruim 3 was... Hij vond het nog zo lekker in het kleine bedje en klom er niet uit.. Ik had al wel het grote bed staan maar hij wou er ook niet in (dus dan maar even 2 bedden) en dan steeds op het grote bed spelen, Toen we verhuist waren (toen was hij 3,5jr) hebben we het ledikant gelijk op zolder gezet en kon hij niet anders meer, vanaf toen ging het prima..

Bij onze jongste (net 2 jaar) moet ik er ook nog niet aan denken, ik heb al wel een leuk bed gezien bij ikea, maar ik wacht nog tot hij er aan toe is. Zolang hij er nog niet uitklimt vind ik het prima zo...
Dit jaar gaan we de zolder opknappen en gaat de oudste naar de zolder en dan met de tijd gaat de jongste naar de andere kamer, dan komt er wel gelijk een groot bed te staan, maar dat duurt ook nog wel even (toch nog wel tot hij 3 is) of hij moet eruit klimmen dan wordt het een ander verhaal dan zijn we zo over natuurlijk..

XMamaX&J

wieke meijer

wieke meijer

18-02-2010 om 14:02

Peuterbedjes

mijn oudste is overgegaan toen ze bijna 3 was. en mijn jongste van 20 maand ligt sinds een paar weken ook in een peuterbedje.
Beide onder een dekbed (ik had in het ledikantje ook een dekbed vanaf dat ze een jaar waren)
De reden om ze op een peuterbed te doen was de oudste was er gewoon aan toe ze was te houterig om er uit teklimmen en spijlen konden er niet uit.
De beide meiden slapen bij elkaar op de kamer en de jongste ging steeds vaker in het bed van haar zus liggen dat het we wel handig leek om ook haar over te doen. Ook gaan we deze zomer kamperen en moet ze ook los slapen dus kan ze mooi wennen

Gaat vanaf het begin super, zelfs middag slaapjes geen probleem. en sochtend vind ik vaak de beide meiden samen in 1 bed met een boekje en alle poppen en knuffels
ze vinden het erg gezellig

Heerlijk slapen

Onze oudste,(ook Ilse) was net 3 toen ze een groot bed kreeg, volwassen maat. De eerste avond wilde ze al geen slaapzak meer aan. Alleen haar pyjama.
Ze kreeg vanaf een jaar of twee een dekbedje in het ledikantje. En nu kreeg ze dus ook een groot dekbed.
Ze ligt eigenlijk altijd helemaal bovenin bed, echt met het hoofd tegen het hoofdeind. Dus soms bonkt ze met haar hoofd tegen het hoofdeind aan. Maar ze ligt wel lekker onder het dekbed.

Ze is er nog nooit uitgevallen. Ik leg het hoofdkussen altijd vertikaal op het bedrand neer. Ze ligt toch nog niet op t kussen. En aan de andere kant liggen wat knuffels, dus ligt ze ook niet tegen een koude muur.
Mijn nichtje heeft een peuterbedje van ikea met een plankje ervoor, die je er ook weer af kunt halen. Zo kunnen ze er ook niet uit vallen. Je kunt ze er gewoon los kopen geloof ik.
Wij hebben dus nooit problemen gehad met de overgang naar een groot bed gelukkig!

Wij hebben

Een lage zijkant met opstaande rand gemaakt aan het ledikant. Dus gewoon de zijkant met spijlen eruit en daarvoor in de plaats een mooi uitgezaagde en in de juiste kleur geverfde plaat mdf. Dat ziet er hartstikke leuk uit. Het lijkt net een bankje.

Dochterlief was 1,5 toen ze zich uit haar bedje liet zakken. Manlief liep net de trap op en kon haar met een paar grote stappen nog net opvangen voordat ze op het laminaat kletterde. Dat was dus einde ledikant met spijlen.

In het ledikant met ingezet stuk heeft ze geslapen totdat ze 4 was. Toen paste ze er nog steeds in, maar ach op een gegeven moment wordt het tijd voor een groter bed hè. We hebben toen een peuterbed van Ikea gekocht en daar slaapt ze nu (met 8 jaar) nog steeds in.

Ze vindt dat het onderhand wel tijd wordt voor een groot bed, maar ik houd de boot nog even af. Met dit bed is haar kamer namelijk veel ruimer. Een groot bed krijgt ze of nadat we verbouwd hebben of nadat er flink is opgeruimd in haar kamer. Ze past er niet heel ruim meer in, maar een cm of 10 aan groeiruimte heeft ze nog wel.

Onze oudste is met bijna 3 overgegaan op een groot bed. Dat moest, omdat hij ruimte moest maken voor zijn zus. Hij sliep daarvoor ook al een tijdje met de aangepaste zijkant. We hebben hem meteen in een halfhoogslaper gelegd. Dat vond ik toen doodeng, maar een peuterbed vond ik zonde van het geld en zijn kamer was nogal aan de kleine kant waardoor een groot bed niet goed paste. Hoewel het bij onze oudste nooit tot problemen heeft geleid, zou ik voor onze jongste (die 1 is en nu op oudstes voormalige kamer slaapt) denk ik toch een peuterbed kopen (of het bed van dochter in een leuke jongenskleur verven). Een halfhoogslaper is gewoon niet fijn. Het is niet gezellig want je kunt er niet even bij gaan zitten op de bedrand en het is heel onhandig opmaken. Onze oudste heeft net een nieuw bed gekregen en ik merk nu pas echt wat een rotbed die halfhoogslaper was.

aalke grave

aalke grave

01-03-2010 om 09:18

Peuterbed

mijn zoon was 3 jaar toen hebben we hem een grote bed gekocht met bedhekje ervoor, was altijd bang dat ie er uit viel,
hij word inmiddels alweer tien en slaapt op een middenslaper mooie ruimte bespaarders.

mijn dochtertje word straks 3 jaar en slaapt inmiddels alweer op een peuterbed die je kan uitschuiven naar een groot bed.
zonder bedhekje en ze vind het prachtig.

alle 2 de kinderen klommen nooit uit bed komen pas uit bed als ik de kamer opkom, ja mijn zoon niet meer natuurlijk die is oud genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.