Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 19:47

Veren zoeken

Mijn jongste is helemaal weg van vogels en kent er al veel. Nu wil hij graag veren zoeken, maar ik heb geen idee waar je het best kunt zoeken.
Heeft iemand enig idee waar ik het best kan zoeken? En misschien tips voor leuke uitjes of knutsels die ik met hem kan maken. 


Ik zou dat niet doen met vogelgriep enzo..
En anders op de kinderboerderij of iets?

plekken waar veel vogels zitten. Hier met name duivenveren en veren van watervogels bij de slootjes (veren van zwanen zijn groot, weet niet wanneer die in de rui zijn) 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 19:55

Mamali schreef op 26-02-2023 om 19:51:

Ik zou dat niet doen met vogelgriep enzo..
En anders op de kinderboerderij of iets?

Oh ja  en als je ze met een handschoen opraapt en daarna wast?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 19:57

Mugske schreef op 26-02-2023 om 19:52:

plekken waar veel vogels zitten. Hier met name duivenveren en veren van watervogels bij de slootjes (veren van zwanen zijn groot, weet niet wanneer die in de rui zijn)

Ik bedenk me net, dat mijn ouders kippen hebben. Zij zullen vast wel veren hebben die ook nog “veilig” zijn.

Vogels gaan in de rui na het broedseizoen je vindt de meeste veren dus in juli augustus, zodat ze de winter weer ingaan met een nieuw verenpak.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 20:06

Tuinfluiter schreef op 26-02-2023 om 20:05:

Vogels gaan in de rui na het broedseizoen je vind de meeste veren dus in juli augustus, zodat ze de winter weer ingaan met een nieuw verenpak.

Ah, dan ben ik dus veel te vroeg. Verliezen ze hun wintervacht ook nog ergens? Want ik neem aan dat ze na het broedseizoen hun zomerpak verruilen? 

Epic88 schreef op 26-02-2023 om 20:06:

[..]

Ah, dan ben ik dus veel te vroeg. Verliezen ze hun wintervacht ook nog ergens? Want ik neem aan dat ze na het broedseizoen hun zomerpak verruilen?

Ze ruien in het voorjaar een beetje maar de lange slagpennen na het broedseizoen, dan vind je dus de meeste veren.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

26-02-2023 om 20:13

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar vlakbij Eindhoven zit Zoo Veldhoven. 
Zij hebben heel veel soorten vogels, mijn zoon is daar eens met de meest prachtige veren naar huis gegaan. Papegaaien en  andere exotische vogels, roofvogels etc. Prachtig vond hij het 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 20:14

Tuinfluiter schreef op 26-02-2023 om 20:12:

[..]

Ze ruien in het voorjaar een beetje maar de lange slagpennen na het broedseizoen, dan vind je dus de meeste veren.

Dat ga ik even in de agenda zetten! Dank!

Ik kan in elk geval ook wel een vogelcursusje gebruiken.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 20:15

Mug schreef op 26-02-2023 om 20:13:

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar vlakbij Eindhoven zit Zoo Veldhoven.
Zij hebben heel veel soorten vogels, mijn zoon is daar eens met de meest prachtige veren naar huis gegaan. Papegaaien en andere exotische vogels, roofvogels etc. Prachtig vond hij het

Dat is niet echt in de buurt. Maar Blijdorp zit hier wel om de hoek, misschien is dat ook een idee. Volgens mij hebben ze daar ook vogels. Geen idee of je dan bij de veren kan. Maar dan is het waarschijnlijk alsnog verstandig om na het broedseizoen te gaan voor veren succes. 

Vogelbescherming heeft een handige vogel zakgids misschien vind je zoon dat ook leuk.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

26-02-2023 om 20:22

Tuinfluiter schreef op 26-02-2023 om 20:18:

Vogelbescherming heeft een handige vogel zakgids misschien vind je zoon dat ook leuk.

Die zag ik voorbij komen. Hij is 3 jaar, dus ik weet niet helemaal wat geschikt is.

Ik zag deze ook voorbij komen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/vogelgids-voor-kids/9300000109255648/?bltgh=v-2OCOnx4zl1deZ6mJRPoQ.2_15.16.ProductImage

Deze zijn we aan het lezen.

https://www.bol.com/nl/nl/f/de-kleine-mees-en-haar-vriendjes/9200000089547034/

Ik hoor net van mijn ouders dat de kippen nog niet in de rui zijn, inderdaad na het broedseizoen  ik voel me even heel dom. Ik ben opgegroeid met kippen. 

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 20:24

Minder leuk misschien, maar met het oog op seizoen en de vogelgriep..

Je kunt een paar hele mooie veren kopen en dan ergens in een parkje of bos verstoppen.
Is het iig veilig en voor nu gewoon leuk.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

26-02-2023 om 20:25

Epic88 schreef op 26-02-2023 om 20:15:

[..]

Dat is niet echt in de buurt. Maar Blijdorp zit hier wel om de hoek, misschien is dat ook een idee. Volgens mij hebben ze daar ook vogels. Geen idee of je dan bij de veren kan. Maar dan is het waarschijnlijk alsnog verstandig om na het broedseizoen te gaan voor veren succes.

Waarschijnlijk wel idd. 

Epic88 schreef op 26-02-2023 om 20:15:

[..]

Dat is niet echt in de buurt. Maar Blijdorp zit hier wel om de hoek, misschien is dat ook een idee. Volgens mij hebben ze daar ook vogels. Geen idee of je dan bij de veren kan. Maar dan is het waarschijnlijk alsnog verstandig om na het broedseizoen te gaan voor veren succes.

Nauwelijks, zeker nu met de vogelgriep niet. Langs de Nandoe's lopen kan je in het goede seizoen met geluk een hele mooie veer opleveren. En als de verblijven open zijn (zonder vogelgriep) kan je het beste bij de rode ibis en de gieren proberen. De Flamingo's vind je geen veren meer van sinds het nieuwe verblijf denk ik. 

Kleinere veertjes lukt sneller, maar die mooie grote bijna niet. De vogels zitten vaak niet dicht op het hek dus als ze een veer verliezen licht dat meestal wat verder. De pelikanen zag ik heel vaak veren van maar nooit dicht bij genoeg om te pakken (en ik ga/de kinderen mogen van mij er niet voor over een hek stappen oid). Als het dicht in de buurt is en je komt er vaker kan uiteindelijk eenmaal mooie vinden, maar een bezoekje garandeerde niet een mooie veer. Mijn dochter had een boxmobil die ik gemaakt had met rode ibis en flamingoveren. Toen ze er bijna bij kon om ze te pakken heb ik ze vervangen door knuffeltjes maar het was voor mij echt een pracht stuk. We kwamen er bijna wekelijks vanaf dat de oudste geboren was. De middelste neemt het liefste iedere veer mee die hij tegen komt dus we hebben nog steeds Nandoe, Pauwen, Rode Ibis, Gieren en allerhande veren hier staan (ook eenden, duiven, kraaien en ekster veren bv). Stekelvarken stekels hebben we ook, die konden we een keer ergens kopen in een souvenir winkel omdat stekelvarken die los laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.