Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Vermoeiend... Ondernemende dreumes

Mijn zoontje van anderhalf lijkt een speciaal extra zintuig te hebben, namelijk eentje voor alles wat niet kan en mag.
Daarnaast is hij ook nog eens ontzettend aanhankelijk.
Dodelijk vermoeiende combinatie. "gewoon lief spelen" is er niet bij.
Ik ben dus of hem van mijn schoot of van mijn rokken aan het weren (wel liefdevol hoor, maar hij kan nou eenmaal niet alle uren dat hij wakker is op schoot) of hem aan het vertellen dat hij dit wel terug mag zetten, dat laten staan, ABSOLUUT niet aan electra mag ziten (x 20 per dag)de boeken van zijn zus heel moet houden, de keukenkastjes dicht mag laten etc etc.
Er komt ook heus wel een paar keer per dag een "harde NEE" voor, maar die probeer ik te bewaren voor electra en ovens etc.

Maar goed, ik wordt er dus erg moe van en het voelt zo negatief. Kan me dit ook niet van mijn oudste herinneren.
Het is echt een heel leuk jochie, maar hij trekt zo (negatief) de aandacht...

Misschien iemand nog een tip (speelgoed boeit hem bijzonder weinig, zoek nog naar iets "mechanisch" want dat lijkt hem het meeste te boeien).
Of gewoon herkenning en dat het maar een fase is.

Groetjes lunamaya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

04-01-2012 om 12:47

Enigszins bekend

Onze anderhalfjarige heeft ook zo'n fase gehad. Grappige is dat ik door je posting me er opeens van bewust ben dat het minder is geworden . Ik heb op een gegeven moment tips gevraagd bij de crèche vwb het duidelijk maken dat iets niet mag. Zij adviseerden het de eerste keer te benoemen en daarna elke keer zwijgend het kind fysiek uit de situatie te halen. Het bleef vermoeiend maar als ik bv met iemand zat te praten haalde ik haar gewoon weg bij het keukenkastje terwijl ik doorpraatte. Ook heeft ze 1 keukenkastje met plastic bakjes enzo waar ze in mag. Daar kan ze ook leuk mee spelen.
O en ze helpt met tafeldekken, placemats naar de tafel brengen enzo. als ze op een ander moment dan kastje optrekt dan zeg ik dat we dat straks gaan doen, maakt het wat positiever .
Nu ik erover nadenk is het echt beter geworden dus houd moed, het is echt tijdelijk (en dan komt het volgende ).
Qua spelen: hier hielp dus het mogen spelen met dingen die geen speelgoed zijn zoals plastic bakken, pollepels, gardes dat werk.
Boeken die heel moeten blijven moeten gewoon buiten bereik blijven, dat is een feit. Is volgens mij voorlopig niet tegen op te voeden
Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-01-2012 om 21:59

Wat hier hielp

Alle gevaarlijke spullen of dingen die niet stuk mogen hoog opbergen, zodat je niet constant hem in de gaten hoeft te houden. En een 'eigen' kastje in de keuken met spullen waar hij wel mee mag spelen.

Rafelkap

Rafelkap

05-01-2012 om 08:34

Hekje

Wij hadden een hekje voor de keuken. Als het kan bij jullie zou ik dat wel doen voorlopig.
Er blijft nog zat op te voeden

dc

dc

05-01-2012 om 15:36

Weghalen

Ik heb 2 ondernemende jongens en ik haalde alles waar ze niet aan mochten zitten weg, probeerde kastjes voor electrische dingen te zetten, en verder zei ik gewoon rustig nee, en haalde ze weg om met iets anders te spelen.

Kastjes leeghalen, boeken uit de boekenkast halen, etc. dat mag hier gewoon. 's avonds doe ik ff snel alles weer terug en klaar is kees. En dan is het ook veel sneller over.

Het is even een vermoeiende periode, maar het hoort er gewoon bij hoor. Hoe weten zij nou dat als je 20 keer nee zegt het de 21e keer nog steeds nee is? Dat moeten ze nog even leren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.