Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Her Mommy

Her Mommy

03-10-2018 om 03:59

Verwachtingen eerste verjaardag

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en ik wil graag het volgende even kwijt. Als eerst zal ik mij even kort voorstellen. Ik ben een 28 jarige moeder van een dochtertje van bijna 1. Ik en mijn man zijn net een jaar getrouwd, ben naar zijn woonplaats verhuisd. Vorig jaar hebben we in 3 maanden onze bruiloft georganiseerd, toen ik hoogzwanger was (deze snelheid had te maken met verwachtingen van familie ivm geloof en tradities). Het was afgelopen jaar een erg stressvol jaar voor ons.

Na mijn bevalling moest ik erg wennen aan de situatie in het algemeen: geen werk meer (ivm afstand tot oude woonplaats werd het contract niet verlengd, maar dit zag ik van te voren wel aankomen), een nieuwe omgeving voor mij (van stad naar dorp) en een depressieve ik na de komst van ons kindje. Dit begon ongeveer 4 maanden na de bevalling erger te worden en ik ben hiervoor ook naar de psychologe geweest. Tot ongeveer een paar weken terug voel ik me wat beter, sinds ik een baan weer heb...

Maar nu beginnen veel mensen al aan ons te vragen hoe we de eerste verjaardag gaan vieren. Voor mij weer een licht stresspunt. Schoonfamilie en eigen familie heeft al allerlei zalen en ideeën in gedachten en verder verwacht iedereen iets groots. Wij voelen nu alweer dezelfde soort druk en verwachtingen van de mensen die we ook er aarden tijdens het organiseren van de bruiloft. Net nu ik eindelijk weer uit mijn depressieve periode ben.

Het liefst houden we het lekker klein thuis op de dag zelf, maar ik hoor geluiden dat de meesten het leuk zouden vinden in het weekend. Ik heb al regelmatig te horen gekregen "maar het is toch de eerste verjaardag, dat MOET toch groots?"... We voelen ons hierdoor bijna slechte en ongeïnteresseerde ouders naar ons kind toe als we het niet volgens verwachtingen zullen vieren. Daarnaast hebben we ook niet echt het budget om het groots te vieren.

Wat vinden jullie ervan? Nog even ter info, mijn man en mijn familie samen zijn zo'n 130 man samen exclusief vrienden.

Liefs, een onzekere moeder...

V@@s

V@@s

03-10-2018 om 07:28

natuurlijk niet

Gezellig thuis, met alleen grootouders, jullie broers en of zussen en kinderen daarvan. Niet meer dan in jullie huis passen.

Een 1 jarige heeft echt geen behoefte aan veel bezoek.

Limi

Limi

03-10-2018 om 07:34

nee

Het moet niet groot. Nog nooit van gehoord ook.

Hoe staat je man er in? Laat hij zich snel beïnvloeden?

Bij een kinderverjaardag is de gastenlijst toch helemaal niet zo uitgebreid als bij een bruiloft? Het lijkt me dat je veel van die 130 helemaal niet hoeft uit te nodigen - en als je het gewoon thuis viert dan komen ze misschien al niet eens, want geen gratis feestje.

Wij hadden er 2 of 3 uur voor uitgetrokken geloof ik. Er moest immers ook geslapen worden. Daarna heeft het kind er wel weer genoeg van.

Triva

Triva

03-10-2018 om 07:38

niet doen hoor

Een kinderverjaardag heeft ongeveer 10-20% van de gasten als van een bruiloft.

Ouders, broers en zussen met aanhang en een paar goede vrienden enne: JULLIE bepalen dat. Weten die mensen niet hoe moeilijk je het hebt gehad?

Half a twin

Half a twin

03-10-2018 om 07:56

Groot feest is echt niet nodig

Wat V@@s ook zegt, de opa's en oma's en ooms en tantes en directe neven en nichten van de jarige is meer dan genoeg.
Hier deden wij bij die jonge jarigen dan in de ochtend opa's en oma's en een tante die in de middag niet kon. Na het middagdutje kwam de rest, gewoon op de eigen verjaardag.
Dat is voor zo'n kleintje echt meer dan genoeg.

@Emma

@Emma

03-10-2018 om 08:11

ook

Ik sluit me aan bij de anderen. Wat fijn trouwens dat je een baan hebt gevonden en dat je je leven weer wat op de rit krijgt. Ga vooral daarmee door! Praat er veel over met je man, dat jullie elkaar blijven steunen.

Jasmijn

Jasmijn

03-10-2018 om 09:34

net als de rest

Net als de rest hoor, ik had twee taartjes bij de Hema gehaald eentje met een tekst en een kaarsje erin (eigenlijk meer voor de foto's dan dat m'n kindje er wat aan vond ) en wat slingers en een feestmutsje. De opa's en oma's waren er en mijn broer en zwager en hun partners en eventuele kinderen. En een of twee beste vriendenkoppels.
En gewoon thuis gevierd.
Ik zou dit even goed met je partner doorspreken en dan sámen een front vormen, het is jullie kind en jullie keuze.

clowntje

clowntje

03-10-2018 om 09:53

wat jij wilt

Het gaat er om wat jij en je partner willen. Maar bij een vriendin van mij was de eerste verjaardag van haar kind ook een enorm feest, compleet met zaal en maaltijd. Dat was in haar cultuur de gewoonte. Aangezien ze ook uit een grote familie kwam, waren er meer dan 100 gasten. De verjaardagen die er na kwamen, werden gewoon thuis gevierd.
Maar het belangrijkste is wat jullie willen. Voor jullie kind heeft een groot feest geen enkele meerwaarde.

Amsterdamse

Amsterdamse

03-10-2018 om 09:55

Cultuur

Ik vermoed dat hier sprake is van een cultuurverschil. Klopt dat Her Mommy? Verschillende Surinaamse collega’s vierden de 1e verjaardag van hun kinderen ook groots, met alles erop en eraan.

Er zijn natuurlijk geen regels voor, hoe je de eerste verjaardag viert. Het één (klein vieren) is niet beter dan het ander (groot vieren). Het is wel lastig als jullie en je familie het niet eens zijn.
Zijn er andere oplssingen mogelijk: familie laten organiseren, iedereen betaalt mee/neemt eten en drinken mee?
En als je het te moeilijk en zwaar vind, gewoon niet groot vieren.

Lou

Lou

03-10-2018 om 11:16

Makkelijk

Ik zou het niet eens een dilemma vinden eerlijk gezegd.

"Het liefst houden we het lekker klein thuis op de dag zelf"

En klaar is je oplossing! Het gaat net weer een beetje beter met je, maar je voelt je wel onzeker. Des te meer reden om het klein te houden. Een groot feest organiseren is best een behoorlijke stressfactor. En ik zou ook niet vragen of anderen je willen helpen met organiseren. Want een groot feest is gewoon niet wat je wil.

Denk ook eens aan het andere uiterste: dat je de families laat weten dat je deze verjaardag helemaal NIET viert. Hoe voelt dat? Want ook dat is een mogelijkheid.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-10-2018 om 15:58

HaT en V@@s

de groepen die jullie benoemen, dat is bij ons ca 35 man/vrouw - vind ik al geen klein feestje meer en past ook niet in mijn huis. Wij hebben het met opa en oma gevierd en de familie die in de buurt woonde (fietsafstand) kwam ook een stukje taart halen op een moment dat de kleine wakker was.

Maar, ook wel interessante vraag: hoe gaat dit de komende jaren? Wordt alleen de 1e verjaardag zo uitgebreid gevierd of moet dat elk jaar? In mijn omgeving zijn er ook mensen, die naast familie ook altijd hun eigen vriendenkring uitnodigen bij de verjaardagen van hun kinderen. Ondertussen zijn de kinderen ver voorbij de kinderfeestjesleeftijd, dus ook hun vrienden zijn dan van de partij. Feesten voor 60 tot 70 man, dus - leuk als iemand dat wil organiseren, maar ik heb daar geen energie voor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-10-2018 om 18:33

Surinaams misschien?

Ik ken het ook van Surinaamse vrienden. Een groot warm feest. Veel lekker eten. Gezamelijk zingen voor de jarige en ik ken ook de gewoonte dat er gezamelijk één stuk taart werd gegeten door echt intieme familie en vrienden. Iedereen een hapje zegmaar.

Bij ons was het gewoon directe familie en wat echt goede vrienden. En een taart voor de standaard foto, kind vol met slagroom. Wat bij oudste niet lukte trouwens, die vond daar niets aan.

Ik zou vooral dát doen wat bij jullie past. En sta daar dan ook samen achter.

Saar

Saar

03-10-2018 om 19:15

Ik zou

echt even helemaal niks doen. (en het lekker met jullie drietjes vieren)
Dit eerste jaar (en de 2 a 3 jaar erna) is verjaardag vieren van 0 betekenis voor je kindje. Sterker nog, voor gemiddelde kind is hoe kleiner hoe leuker, als ze nog zo klein zijn.

Ik zou geen enkele energie verspillen dit jaar, je hebt je energie hard nodig om te herstellen.
Geef dit gewoon ook aan aan iedereen, met precies zoveel info als je zelf wilt delen.

Wie weet heb je volgend jaar hartstikke veel zin in een groot feest!
En misschien ook niet, vier je het dan klein of niet.

Triva

Triva

03-10-2018 om 21:45

Saar

De 2 a 3 jaar erna???

Met 2 snapt een kind het principe op de dag zelf na 1 kadootje en met 3 is er al voorpret. Over 4 begin ik niet eens...

Saar

Saar

03-10-2018 om 22:49

Ach

Natuurlijk kun je een verjaardag leuk inkleden voor een kindje en is een kindje blij met aandacht, ballonnen, kadootje enz.
Dat is iets anders als het principe van verjaardag begrijpen en een kind mist helemaal niks als je het nog niet doet. En mist zeker niet een groot feest.
Ik gaf ook aan 'vier het met jullie drietjes' want helemaal niets doen is voor alleen al jezelf natuurlijk niet leuk.

In ieder geval heeft een kind meer aan een moeder die goed voor zichzelf zorgt dan aan een feest dat hij nog helemaal niet kent dus zeker niet mist.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-10-2018 om 09:52

cultuur

Het hangt vast samen met de cultuur waarbinnen jullie gezin deels leeft. Zelf ken ik geen kinderverjaardagen in zaaltjes met 130 gasten - man, het zweet breekt me uit

Een kindje van 1 herinnert zich later niets van de verjaardag, je viert die mijlpaal voor jezelf als ouder. Je doet je kind werkelijk niets tekort als je een klein feestje viert! Liefde wordt niet gemeten in het aantal feestgangers toch?

Een groot feest is alleen van belang voor anderen, die daar kennelijk op rekenen. Maar jullie hebben er geld noch energie voor, dus jammer voor die mensen. Het is fijn dat je na zware tijden het dagelijks leven weer op orde krijgt en dat je weer beter voelt. Dát is iets om te vieren, en dat doe je samen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.