Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 13:13

Vloekende 2-jarige

Mijn 2-jarige zoon (bijna 3) verrast ons onaangenaam door te pas en te onpas zuivere vloeken uit te slaan. Geen idee waar hij dit heeft opgepikt, ik gebruik wel eens krachttermen, maar vloek niet. Tenminste niet in de buurt van de kinderen.
Op het KDV heb ik het al aangegeven trouwens, of ze willen opletten of deze termen bij hen aangeleerd worden. Nu hebben wij de schone taak om hem dit gevloek weer af te leren. Wat zal ik doen? Negeren? Straffen?
Hij is wel iemand die taal erg snel oppikt, dat zal wel meespelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 16:30

En boeren

Oh, ik kan er nu aan toevoegen dat hij ook al met opzet boeren begint te laten. En dan zit hij er even uitdagend bij te kijken. Gaat lekker zo...

vlinder72

vlinder72

04-03-2010 om 18:48

Ha, ha

Ik heb nu wel een heel raar beeld van het kinderdagverblijf. Zal wel een gezellig boel daar zijn aan tafel. Maar het is wel vervelend voor je want 2 jaar is nou niet de leeftijd om je kind iets af te leren. Heeft hij oudere broertjes of zusjes met leuke vriendjes? Mijn kinderen kwamen na een week basisschool met een geheel nieuw vocabulaire thuis. Toen mijn oudste net vier was had hij op school het woord loser geleerd met een "schattig" handsignaal erbij. Zijn jongere broer en zus pikte dit razendsnel op. Mijn tweede had nog een veel gruwelijker woord. Ik zal het hier niet herhalen maar ik was echt geshockeerd. Zo erg dat ik de juf op school erop het gewezen dat ik het heel erg vond dat dat soort woorden in de klas gebezigd werden. Natuurlijk begonnen mijn kinderen het over te nemen. Tot mijn oudste het een keer zei midden op straat tegen zijn broertje. Ik hem toen zo een tik in zijn gezicht gegeven. Ik schrok er achteraf zelf van want zoiets had ik nog nooit gedaan maar ik schrok zo van hem en ik was ook zo boos. Ik moet zeggen ik heb het daarna nooit meer gehoord (van geen enkele van de kinderen). Het had trouwens iets met homo's te maken. En ik vond het echt heel, heel erg.

Ahum

Onze zoon 3j2m pikt wel eens wat van ons op. Niet heel schokkend ("bloody" bijvoorbeeld, geen idee hoe dat vertaalt) maar toch. Wij hebben het genegeerd en het was binnen de kortste keren weer uit het vocabulaire.

Wel is onze zoon al een hele tijd bezig met poep, poepie dit en poepie dat ik word er gek van. Ook maar weer negeren en het zal toch wel eens ophouden?

Boeren zou ik niet zo leuk vinden, dan zou ik hem een saai plekje aanwijzen waar hij alleen mag gaan staan om te boeren.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-03-2010 om 22:12

Aandacht is funest

Dochter roept alles na: stommerd, sukkel, gvd (mijn schuld! Vreselijk). Als je er heel pedagogisch een preek aan wijdt over 'mooie' woorden en 'lelijke' woorden, krijg je het lelijke woord nog een keer of vijftig te horen die dag. Het is namelijk niet lelijk, het is Interessant (door de reacties die het oproept).
Negeren is echt het beste, maar wel moeilijk.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

05-03-2010 om 22:20

Het eerste scheldwoord wat zoonlief leerde

kwam van mij. En ik vloek nooit, nou ja bijna nooit dus.

Toen ik bijna van de weg af werd gereden door een opgepimpt opgeschoten puber die zijn rijbewijs niet verdiende, riep ik dus keihard vanachter het stuur 'kan je niet uitkijken eikel' (ja, ik word agressief van mijn medeweggebruikers, maar nu had ik wel een goede reden)

Maar ja, natuurlijk riep zoonlief gelijk de rest van de dag 'kijke eikel, kijke eikel'

genant hoor

Guinevere

Guinevere

06-03-2010 om 14:51

Tnx

Bedankt, het is wel "goed" om te horen dat ik niet de enige peuter heb die krachttermen gebruikt.
Ik zal het grove taalgebruik dan maar proberen te negeren, en voor de rest het lichtende voorbeeld spelen.
Vieze geluiden mag hij dan op de gang maken, niet in mijn buurt. En later als hij 6 is ga ik dezelfde tactiek gebruiken als bij zijn broer: lelijke woorden en opzettelijke vieze geluiden worden beboet met 10 cent. Moet je kijken hoe snel ze het dán opeens niet meer doen.
't Is wel lastig hoor, gisteren was er hier een meisje van 6 en ze begon opeens te gorgelen met haar drinken. Dan heb ik dus gelijk een peuter die krom ligt van het lachen en die dat onmiddelijk ook gaat proberen. Een geinpodium, dat is ie.

Hou op schei uit

Mijn lieve dochtertje kan de vreselijkste dingen zeggen. Haar favoriet is momenteel:
f*cking hell.

Toelichting, mijn man is Iers, vandaar... Okee, het is geen excuus, ik weet het.

En ze weet dat het een krachtterm is, want ze gebruikt het alleen op juiste momenten. Bijvoorbeeld toen ik iets liet vallen of een uur geleden toen ik een beetje boos was om iets.

Ja negeren

Bij een 2 jarige moet je het negeren, zelfs niet reageren, doe net of je het helemaal niet hoort.Dit advies kreeg ik van mijn collega de orthopedagoog en het werkte goed (ja natuurlijk komt het bij tijdens weer terug)

Damajo

Kadonaj

Kadonaj

07-03-2010 om 19:45

Wat is dat dan?

hier kwam zoontje uit de peuterschool en vroeg doodserieus: mama zullen we vandaag dierensex gaan doen?

Ik heb net alsof gedaan of mijn neus bloedde, dierensex? wat is dat dan? mama kent dat woord niet...

Hij wist het zelf eigenlijk ook niet (godzijdank...) en nooit meer gehoord...

Kadonaj

pardon??? Whahaha, oh wat erg....
Wees blij dat hij het niet heel hard in Albert Heijn vroeg oid. Dan heb je een hoop bekijks en een hoop uit te leggen.
Pffff, kinderen...

Mienke

Mienke

08-03-2010 om 09:57

Ook genant...

Mijn dochter van 3 praat haar vader na. We zijn in de kleedkamer na het peuterzwemmen. Ze staart naar een vrouw die zich omkleed. Zegt ze opeens "deze mamma heeft heel grote Boobies. (borsten in het Engels). Weet niet of ik het goed spel. Mijn man is Engels en zegt dit woord wel eens. Zegt mijn dochter ook nog "echt grappig die boobies hi,hi. Ik me dood schamen en man bellen op zijn werk dat hij beter op zijn woorden moet letten. Anders zet hij mij voorschut grrr De andere mamma's in de kleedkamer moesten er wel erg om lachen.

Maar mienke

Boobies is toch een heel normaal woord in het engels. hoe zou je man het dan moeten noemen?

Guinevere

Guinevere

08-03-2010 om 21:54

Haha

Boobies is misschien geen scheldwoord, maar je weet wel even niet waar je je moet verstoppen op zo'n ogenblik!
Hier gaat het nog steeds niet beter. Bovendien heeft zoon nu allerlei verschillende manieren ontdekt om vieze geluiden met je mond te kunnen maken. "250 manieren om elegant te boeren". Misschien kunnen we hem inschrijven voor een wedstrijd.

Tsja

die van mij zei keihard in de gezamelijke kleedkamer van het zwembad over de aanwezige dames: 'mooie tieten mama, grote-mensen tieten!' Was ze nog geen twee! Laatst viel haar pop in het water, en toen was het gelijk: o shit, o shit! Ja, we moeten er echt op gaan letten ben ik bang...

Kadonaj

Kadonaj

09-03-2010 om 16:07

Mijn zoon gaat winnen hoor!

Als we een boeren- wedstrijd doen, wint mijn zoon absoluut, vooral in het openbaar erg leuk!

En te pas en te onpas zn broek naar beneden trekken en zn piemel laten zien, vooral in de klas, dat schijnt HET nieuwe spelletje te zijn...wat leren ze toch een leuke dingen op school he?

Vogelvanger

Vogelvanger

10-03-2010 om 18:06

Met onze zoon van 3 jaar3mnd

is het hier helemaal feest....
Alle woorden met een bepaalde 'lading', of een interessant woord zoals neusvleugel worden gebruikt als scheldwoord.
Als ik bijvoorbeeld zeg; 'tjonge dat is vervelend'. Dan heeft hij weer een nieuw woord 'vervelend kind'. Hij zet overal het woordeje kind achter.
Dan krijg je dus; 'schopkind, zeurkind, gilkind, etc, etc. Dat klinkt ook voor geen meter....En het lijkt of wij hem de hele dag voor van alles en nog wat uitmaken. Verder pikt hij scheldwoorden feilloos op...Shit, fotsedimme (heeft ie zelf bedacht) piemel (hij maakt er dan trekpiemel van, hoe komt ie er bij?!?), stommerd, en ga zo maar eindeloos door....
UItleg heeft geen enkel nut, hij vind dan het woord juist leuk! Ik had bijvoorbeeld uitgelegd dat Shit poep betekend en dus vies is. Nu zegt hij Vieze poep shit...
Ach ja het is een grappenmaker.....

Guinevere

Guinevere

11-03-2010 om 09:42

Oeh, vogelvanger

En jij staat er bij te kijken met een blik van "zo heb ik 'm niet opgevoed hoor!". Best mogelijk dat onze grove taalgebruikers later juist heel voorbeeldig gaan praten. Ze weten tenslotte feilloos de lading van een woord aan te voelen.

Guinevere

Guinevere

11-03-2010 om 11:24

Van kwaad tot erger

Het vloeken gaat hier nu van kwaad tot erger. Meneer wilde zijn strijkkralenkunstwerk opplakken aan de kast, met plakband. Dat lukte niet. "GVD! GVD! GVD!" maar dan voluit. Negeren werkt dus kennelijk niet.
Nu heb ik 'm direct gevraagd om het niet meer te zeggen. "Okee mama!" zei hij. Ik ben benieuwd.

Kiki

Kiki

11-03-2010 om 22:23

Jee guinevere, hoe komt hij aan zoiets

Van de creche zei je? Dan zou ik toch maar eens met de creche gaan praten, want dat kan toch niet.
Is daar misschien een ander kindje, een vriendje, dat dit soort woorden bezigd

Wel lastig hoor, want het is snel aangeleerd, maar hoe komt hij er weer vanaf.
Ik denk inderdaad dat negeren het beste is.

Kiki

Kiki

11-03-2010 om 22:24

Ahum

bezigt

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 22:19

Gaat beter

Sinds ik zoonlief simpelweg heb verteld dat ik geen GVD meer wil horen, zegt hij het vrijwel nooit meer! Alleen vandaag hoorde ik het hem een keertje zeggen, maar toen werd hij onmiddelijk gecorrigeerd door zijn broer.
De aandacht is nu verlegd naar "vet cool!". In elk geval een hele vooruitgang.

koentje

koentje

28-03-2010 om 15:26

Wauw

hoe doe je dat?
Gewoon vertellen dat je dat niet wil...het walhalla!

Vloeken

Negeren zal niet helpen. Straffen zou ik zeker niet doen. Belonen en straffen werkt alleen zolang je de macht hebt over je kind. Als hij 18 is zal hij hier geen boodschap meer aan hebben. Een langdurige oplossing is echt met hem in gesprek gaan hierover. Bied een democratische oplossing aan, zeg bijvoorbeeld dat hij best een woord als ' poep' mag zeggen als hij gefrustreerd is. Doe dit alles op het niveau van een 3-jarige dus hoe het simpel maar maak duidelijk dat jij ongelukkig bent als hij vloekt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.