Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ayanna

Ayanna

28-12-2009 om 16:54

Voor de verandering: zindelijkheid

Ondanks een bomvol archief durf ik het toch aan om een 'nieuw' draadje te starten. Ons zoontje (in september 3 geworden) weigert namelijk pertinent om een onderbroek aan te trekken. Hij wil enkel en alleen luiers dragen. Meneer is niet gevoelig voor beloningssystemen, omkoperijen of dreigementen. We hebben alles al geprobeerd. Prachtige onderbroeken en boxershorts, door kind zelf uitgezocht, liggen klaar, maar hij wil het niet!!!
Bij gods gratie doet hij 's ochtends en 's avonds een plas op het potje, maar alleen als HIJ het wil. Niet omdat wij het vragen. Op de wc zitten doet hij echt niet. En overdag op het potje...??? Papa en mama, hoe komen jullie erbij? Hij weet heel goed wanneer hij moet plassen of poepen. Kondigt het ook iedere keer aan en is zelfs 's nachts al droog. Maar nu? Hoe krijgen we hem uit die luier??? Ik probeer er geen al te groot punt van te maken, want des te leuker wordt de strijd voor hem. Maar hij zal toch ooit wel eens het licht gaan zien????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Idee?

Als hij blijkbaar al wel goed weet wanneer hij moet plassen en poepen is het misschien een idee om nu aan te gaan kondigen dat hij over 7 dagen een grote jongen is zonder luier. Groot op de kalender zetten en het regelmatig in herinnering roepen. Op D-day is het dan zover en gaat de luier uit.

Weet niet of het werkt hoor, maar je hoort wel eens van die kinderen die ineens op hun verjaardag zindelijk zijn omdat ze 'groot' zijn.

Anders wordt het misschien wachten tot de eerste schooldag: kinderen op school gaan naar de wc en dragen géén luier... Maar goed, als het dan misgaat zit de juf/meester met de zooi.

Ik ga zelf binnenkort met mijn jongste (in feb 3) aan de slag. Hij heeft alleen nog nooit op de wc/potje gepoept dus ik ben wat huiverig hem zonder luier te laten lopen!

Tango

Tango

28-12-2009 om 22:09

Dat licht gaat hij zien

Alleen niet als jullie zo blijven aandringen. Ik zou het gewoon op zijn beloop laten en hem zijn luier aan laten houden totdat hij zelf vraagt om die onderbroeken die al in de kast liggen.
Het lijkt erop dat jullie druk averechts werkt bij hem en hij dus de strijd aangaat.

notje

notje

29-12-2009 om 09:31

Ja hier ook

zo'n tegendraads mannetje.Hij is in Oktober 3 geworden,maar heeft echt geen zin om gewoon naar de wc te gaan.Hij plast in zijn broek,vind het niet fijn,maar hij vertikt het om naar de wc te gaan.Poepen deed hij eerst wel,het liefst de hele mikmak 'zelluf'afvegen,maar sinds 2 weken weer lekker in zijn luier.
Hij heeft hetzelfde als jou zoon,niet gevoelig voor beloning.Het maakt hem niets uit.Ik lees mee!
groet Notje

Limi

Limi

29-12-2009 om 10:03

En hier

Ook net 3. Stickers voor het potje werken niet meer en een vieze luier is helemaal niet vies. 's Avonds proberen we hem een plasje op het potje te laten doen, maar waar hij een half jaar geleden wel tien plasjes na elkaar deed en er trots op was, roept hij nu al na 2 seconden dat het niet lukt en gaat hij er weer vandoor. Hij weet wanneer hij moet, want bloot plast hij niet op de grond en als hij moet poepen stuurt hij me eerst de kamer uit.

Hier ook

een jongetje wat volgende week 3 wordt. Wil heeel af en toe op de wc zitten, maar tot nog toe nooit iets gedaan. Vindt zijn luier ook niet vies, zelfs niet als hij gedrukt heeft. Ik kan nog geen plas/poepritme ontdekken. Wel is hij al af en toe een nacht droog. Als ik hem dan 's morgens op de wc wil zetten, wordt hij furieus, dus dat helpt ook niet.
Zijn zus was met 2 jaar helemaal zindelijk, maar ik hoop dat hij het voor zijn vierde verjaardag is

Ayanna

Ayanna

29-12-2009 om 19:06

Raar kind...

Ik weet het nu zeker: kind leest stiekem mee op OO. Hoe weet ik niet, maar ik ben er van overtuigd dat hij dit draadje gevolgd heeft.
Vandaag wilde hij drie keer op het potje plassen, alle keren uit eigen beweging. Daarna wel weer een luier om, luierbroekje oogt teveel als onderbroek dus dat weigert hij ook.
Vanmiddag waren opa en oma op bezoek. Kind kondigt aan dat hij moet poepen en verstopt zich in de keuken. Dit alles volgens vast ritueel. Tijdens het poepen heb ik het met grootouders over potjes en luiers en onderboeken. Meneer is klaar en ik wil zijn luier verschonen. Opa en oma moesten mee, want niets zo leuk als je 'oogst' laten zien!! Kind heeft schone billen en zegt: ik wil geen luier. Dus ik vraag heel relaxed: wil je dan een onderbroek aan? En kind knikt 'ja'....... Sprakeloos kijk ik opa en oma aan.... En ja hoor, onze kleine grote man loopt al een paar uur rond in een stoere boxershort!!!!! Om het half uur vragen we of hij moet plassen, maar tot nu toe hoeft hij nog niet. Kind doet zelf net alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en wij lopen allemaal te glimmen van trots!!!!
Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Wat een raar kind....

Ayanna

Ayanna

30-12-2009 om 18:28

Of course pandia

Kind citeert zelfs al hele stukken van Shakespeare. Is toch niet zo vreemd...??? Ik vraag me alleen maar af hoe hij in zijn uppie de computer opgestart krijgt en naar de OOL-site weet te surfen....)
Nou, de onderbroekenlol was van korte duur. Vannacht gewoon een luier aan gehad en vanochtend, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, wilde hij een onderbroekje aan. Echter in de loop van de ochtend twee keer een ongelukje gehad en toen vond meneer het niet meer leuk. De eerste keer riep hij nog vrolijk: MAMA!!!! IK HEB OP DE GROND GEPLAST!!! De tweede keer kwam hij al plassend naar me toe: mama, ik moet plassen op het potje. Ik heb hem lang en heel vast geknuffeld want het is ook niet makkelijk, als je eerst alles naar believen mocht laten lopen. Hij vond het toen niet meer prettig en wilde een luier om. Van ons mocht ie, want we zijn evengoed trots op hem. We hebben afgesproken dat wij het nu even laten rusten en volgende week weer een keer informeren naar het al dan niet aan willen trekken van een onderbroek.

Hepij

Hepij

01-01-2010 om 21:04

Ayanna

ik heb eigenlijk geen pasklare oplossing, wij hebben zelf ook heel lang met onze peuter zo gezeten, hij kwam letterlijk zeggen 'ik ga nu plassen'... maar een onderbroek aan, ho maar........ tot 2 weken geleden: hij was met zijn zusje jezusje en maria aan het spelen (tja kerst he) en wilde heeeel graag niet meer de baby zijn, maar Jozef. Zijn zusje zei dat dat niet kom omdat hij nog een luier aan had.... heb ik hem weer een onderbroek aangeboden, hij deed hem zelf aan en heeft sindsdien niet meer in zijn broek geplast, niet te geloven....

succes!

Hellen

Ayanna

Ayanna

02-01-2010 om 10:09

Zo'n moment

Hepij, ik ben er van overtuigd dat zo'n moment hier ook gaat komen. Hij wil steeds vaker op het potje plassen ipv in luier. Echter....de luier moet wel weer om. En poepen sowieso in de luier, inclusief verstoppen in de keuken...!! Hij is totaal niet gevoelig voor argumenten als: maar alleen babies hebben een luier, je bent toch een grote jongen enz. Ach ja, we laten het maar op zijn beloop. Heb er wel vertrouwen in dat het vanzelf goed komt.
Gisteren heeft hij ons weer op een andere manier versteld doen staan. Is hier alweer weken een drama wat eten betreft, en dan met name groenten. Gisteren had ik chili gemaakt en wat doet meneer: eet zijn bord zo goed als leeg!!! Ondertussen luid verkondigend dat hij geen mais en geen tomaat en geen bruine bonen lust. En maar dooreten dus....

Sanne

Sanne

02-01-2010 om 10:42

Nu wil ik niet lullig doen...

Maar als mijn kind nog in een luier zou poepen, is het laatste wat ik ze te eten geef, is chili, dat moet wel een flinke strontluier gegeven hebben

liora

liora

02-01-2010 om 10:50

Sanne

Hoi Sanne,

Daar ben ik het niet mee eens. Je maakt een kind echt niet sneller zindelijk door laxerend eten niet meer te geven. Je maakt een kind gewoon niet zindelijk, je kunt hooguit als ouder op het juiste moment de signalen oppikken en erop inspelen.

Dus het lijkt me eerder contra-productief als je een kind stoppend eten gaat geven, dan wordt hij nog geconstipeerd ook en gaat poepen pijn doen!

Liora

Sanne

Sanne

02-01-2010 om 14:16

Liora (ot)

Het was ook maar bedoeld als grapje

Ayanna

Ayanna

03-01-2010 om 10:42

Vandaag

loopt meneer, op eigen verzoek, in een luier'onder'broek rond. Een luierbroekje dus. Lichte progressie in het onderbroekenverhaal....

Goed zo ayanna

je peuterpuber, begint het allemaal leuker te vinden, lijkt het wel. Toe aan nieuwe uitdagingen.
Mijn zoon is nu 3 dagen van de 5 droog gebleven van de nacht. Ben zooooo trots he!

Ayanna

Ayanna

04-01-2010 om 14:46

En terecht

Dat je trots bent!!
Hier is meneer weer terug bij: ik wil gewoon een luier aan! En een pijkerbroek!
Okay, we proberen het morgen wel weer....

Hoe

gaat het nu? Hoop voor je dat het alweer beter gaat.
Mijn zoontje, over 3 weken 4 jaar, is pas sinds een maand of 2 zindelijk. Hij was precies hetzelfde als jouw zoon. Had, en heeft, gewoon een heel sterke eigen wil. Dus zodra je hem iets oplegd, dan weet je zeker dat hij het niet doet. Ik had inmiddels echt alles al geprobeerd om hem zindelijk te krijgen, maar niets hiep. Tot ik op een dag heb gezegd dat alle luiers op waren en wij geen nieuwe konden kopen. Hij pikte het zowaar en hij is de hele dag droog gebleven. De volgende dag heb ik wel wat plasjes moeten opdweilen en hij heeft de dag erna ofzo ook nog in zijn broek gepoept, maar ineens zag hij het licht. Overigens hield ik in eerste instantie de luier ook 's nachts uit, de luiers waren immers op, maar op aanraden van het cb heb ik een slaapluier te voorschijn getoverd, want ook 's nachts zonder luier zou te veel ineens zijn.
Na ongeveer 3 dagen was hij helemaal zindelijk, zowel overdag als 's nachts. Overdag heeft hij zelfs nooit meer een ongelukje gehad, 's nachts nu een keer of 3, maar dat neem ik aar voor lief.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

groetjes van Charlotte

Ayanna

Ayanna

10-01-2010 om 11:28

Stijgende lijn

De afgelopen week heeft hij welgeteld vier(!) plasjes gedaan op de wc!!! Horen jullie wat ik zeg.....DE WC!!!!!Hele vooruitgang want de wc was bij meneer nog meer onbespreekbaar dan een onderboek. Een potje, nou ja, dat ging nog net. Maar een wc....no way! Dit alles met dank aan de juffrouw van psz. Zij wist van het onderbroekenverhaal en heeft hem gewoon meegenomen naar wc. En hij ging zowaar zitten! Nou zeg, dat moeten we thuis ook proberen! En ja hoor, een keurig plasje op de wc! Hij was zelf zo trots dat hij dat kon, hij wilde het twee dagen later op psz aan de juf laten zien. Dus weer een plas op de wc! Thuis ook nog een keer en nu hebben we weer absolute stilstand. Geen wc, geen potje, geen onderbroek. Gewoon ouderwets een luier aan.
En weet je, ik vind het wel prima zo. Heb inmiddels al lang in de gaten dat kind 10x slimmer is dan wij telkens vermoeden. En dat het wel komt. Het onderwerp blijft wel actueel maar meer tussen de bedrijven door: oh ja, wilde jij nog plassen??? Dat idee. heb er namelijk alle vertrouwen in dat het wel goed komt.

Ayanna

Ayanna

13-01-2010 om 09:48

Onderbroek!

Drie keer raden wie er vanochtend, op eigen verzoek, in zijn onderbroek naar psz is gegaan!!!! 'Ik wil een onderbroek aan, net als alle andere kindjes.' zei hij vanochtend. We zijn zo trots op hem. Ook de juffen speelden er super op in qua complimenten en dergelijke. Ben nu eens heel benieuwd hoe het gaat. Mijn grote stoere bink!

Ayanna

Ayanna

13-01-2010 om 12:39

En het wordt steeds beter!!!.

Hij is droog gebleven! Twee keer op de wc geplast op school, samen met de juffrouw. Uiteraard hebben wij net even gebak gehaald om dit te vieren. Ik barst van trots!!!!

Massi Nissa

Massi Nissa

13-01-2010 om 18:07

Ayanna

Joh, wat heerlijk! Niet alleen het gebak natuurlijk . Ik weet nog hoe blij ik was toen dochter ineens zindelijk bleek.
Groetjes
Massi

Ayanna

Ayanna

13-01-2010 om 18:17

Gebak

Ja, wat een heerlijk excuus hè, om te schransen! Vanmiddag, na ettelijke plasjes op het potje, ging het mis. 'Mama, ik ben pittig aan het piesen', riep hij. No problem, accidents can happen. Maar toen was voor hem de lol er weer van af. Dus meneer wilde een luier om. Hij heeft nog wel de rest van zijn 'pittige' plas in het potje geloosd. Dus die contrôle heeft hij wel.
Morgen gaan we gewoon met frisse moed verder. Hij komt er wel, die bink van mij!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.