Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2010 om 19:44

Voorkeurshand, hoe gaat dat?

Onze dochter is op het moment nog volledig tweehandig (ambidextrous, ik weet niet hoe je dat in het Nederlands zegt). Ze eet afwisselend met links of rechts. Als haar ene hand moe is van het kleuren, wisselt ze naar de andere hand. Ook als (trap)loopt, heeft ze geen 'voorkeursvoet' waarmee ze begint. Ik vraag me af wanneer het duidelijk wordt wat de voorkeurskant wordt. Ik dacht namelijk dat dat zo rond deze tijd (3 jaar 3 maanden) al duidelijk zou zijn.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verschillend

Sommige mensen zijn extreem links- of rechtshandig en andere zijn inderdaad tweehandig. Mijn oudste zoon is nu bijna 6 en blijkt echt linkshandig te zijn. Schrijven en tekenen doet hij het lieft links. Als je dochter niet echt een voorkeur heeft zou ik haar proberen te stimuleren rechts te worden. In elk geval met knippen en schrijven is rechts handiger (normale) scharen zijn gemaakt voor rechtshandig knippen en als je met vulpen schrijft met je linkerhand veeg je snel alles uit.

Maar tweehandig zijn is supermakkelijk! Ik had vroeger een tandarts die tweehandig was. Als hij moeilijk bij een bepaald hoekje kon komen, wisselde hij gewoon van hand.

Linda99

Linda99

15-02-2010 om 20:43

Hier

Jongste is nu 4 en pas sinds ze op school zit lijkt ze toch een beetje rechtshandig. En toen ik dat zei tegen vriend begon ze weer met twee handen tegelijk te tekenen

Bij de oudste was het al meteen duidelijk. Verschilt dus heel erg per kind.

Biene M.

Biene M.

15-02-2010 om 20:52

Ambidexter

Zo heet het in het Nederlands. Mijn dochter was van meet af aan duidelijk rechtshandig, mijn neefje juist linkshandig. Van meet af aan is: voor de eerste verjaardag. Mijn zoontje van bijna 2 heeft nog geen voorkeur. Ik heb op mijn vierde bewust gekozen rechtshandig te worden omdat de kleuterjuf zei dat ik mooier zou leren tekenen als ik dat altijd met één hand deed in plaats van steeds te wisselen. En zij adviseerde me inderdaad ook voor rechts te kiezen vanwege scharen en vulpennen. http://www.righthandlefthand.com/

Het boek is erg leuk.

Tango

Tango

16-02-2010 om 12:18

Hier

Was Tangodochter ook heel laat met het kiezen van de voorkeurshand. In groep 2 kreeg ik van de juf nog te horen dat ze toch echt linkshandig was. Nee, zei ik, ze is toch rechtshandig? Later bleek inderdaad dat ze rechtshandig was, maar knippen e.d. deed ze op school dus ook vaak met links.
Tangozoon is iets meer uitgesproken rechtshandig, maar ook nog niet overtuigend. Nou schrijft en tekent hij zowieso slordig, maar laatst zat hij dus thuis afwisselend met links en rechts te tekenen en ik zag dus weinig verschil.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-02-2010 om 13:17

Scharen en vulpennen

Ik ben hartstikke links en kan keurig knippen met een 'rechtse' schaar in mijn linkerhand. Vlekkeloos (vlekloos?) schrijven met een vulpen kan ook met links. Ik heb wel eens last met deurknoppen, die zitten vaak zo dat je, als je ze met links opent, half achterwaarts de kamer inkomt. Je maakt een extra draai, zeg maar, en als je handen dan vol zijn is het vervelend - zeker als het een baby is (die ik op mijn rechterschouder draag en die dus extra gevaar loopt als je met links de deur opent, probeer het maar te visualiseren).
Biene, wat een leuke site! Bedankt voor de tip. Al was ik niet blij om te ontdekken dat ik blijkbaar toch niet creatiever ben dan de gemiddelde rechtshandige - had ik kunnen weten, mijn oma breide al mijn handwerkopdrachten voor school.
Wat dochter betreft, rustig afwachten dus. Heeft Vervaet alweer ongelijk, zeg.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

17-02-2010 om 13:19

O ja triple

Ik wist helemaal niet dat je echt tweehandig kunt zijn! Wat apart. Lijkt me inderdaad superhandig als je tandarts bent .
Groetjes
Massi

buzz

buzz

18-02-2010 om 07:15

Handig?

Mijn rechter en linker hersenhelfd werken het zelfde vandaar dat ik rechts en lings ben, voor sommige dingen heb ik een voorkeur ontwikkeld.
Knippen rechts, eten rechts, schrijven lings op een schoolbord rechts, Maar het me echt realiseren doe ik niet behalve als ik er bewust op let. En dan moet ik denken oh mijn horloge zit lings dus dat ik lings, laatst met carnaval op school geholpen met twister, en ik had de grootste moeite met te bedenken wat rechts en lings was.
Door dit hele verhaal ben ik erg woordblind en echt het is niet zo maar een verhaaltje het is tussen mijn 6e en 8e allemaal uitgezocht met locopedie en eeg's in het ziekenhuis. cxonclusie zo geen voorkeurs kant dat het niet optelossen is.
Het advies luide zoveelmogenlijk met 1 hand doen dan onwikkel je het misschien en stimuleer je de hersenen te doen wat ze moeten doen.
Maar nee er is niets uitgekomen.
Zorg dat je niet de handigste kant kiest (ivm scharen enz) maar de VOORKEUR kant anders kan het ook averechts uitpakken.
Mijn dochter houd nu rechts haar pen goed vast maar tekent net zo vaak lings met een vuist ze is 2 en een half.
Ik stimuleer bewust nog niets eerst maar zelf laten ontwikkelen, maar ben als de dood dat ze de zelfde problemen krijgt als ik. Want woordblind zijn in sommige gevallen (mijn geval) is veel meer en onhandiger als dat de meeste denken en als dat je alleen slecht leest en schrijft.
Het is erfelijk. Ik weet niet of de hele theorie al is achterhaald zo gaat dat in de wetenschap maar in mijn tijd was dit dus de conclussie. allemaal onderzocht en behandeld op de dockermesker manier instituut in maastricht (vanuit eidnhoven hebben mijn ouders in elgeval goed mijn best gedaan voor mij en er valt mee te leven. Maar 2 handig zijn is niet in alle gevallen alleenmaar handig. om maar 1 voorbeeld te noemen, 2 jaar 2 keer per week rijles gehad, en nu nog hardstikke veel moeite met auto rijden omdat rechts en lings altijd iets is waar ik over na moet denken en in het verkeer erg belangrijk is (dus eigenlijk rij ik nooit.)

Tango

Tango

18-02-2010 om 10:35

Massi

Wat jij schrijft herken ik heel erg. Ik ben ook linkshandig en kan prima schrijven met vulpen en knippen met een gewone schaar. Sterker nog, mijn moeder kocht vroeger eens een linkshandige schaar voor mij, ik kon er niets mee! Ik heb eigenlijk niets waarbij ik gehinderd wordt door het linkshandig zijn. Maar dat creatieve, nee, dat zit er bij mij dus ook niet echt in. Helaas.

Hier heel duidelijk

oudste van nu 6 was al als baby alles zoveel mogelijk met links aan het doen en schrijft nu links en muist rechts op de pc. Met scharen gebruik ik vaak de IKEA scharen. Doen het prima voor beide rechts en links. Hij kan wel klein beetje rechts schrijven.

Jongste van net 2 is al van kleins af aan veel met rechts bezig. Hij heeft vorig jaar een totale uitval links bij zijn arm gehad en is dus ook meer rechts dan links georiënteerd.

Manlief is overduidelijk rechts en zelf ben ik tweehandig met voorkeur rechts. Als het moed pak ik veel dingen net zo makkelijk links op, maar is mijn arm eerder vermoeid.

Hier

Zoon is 4 jaar 4 maanden, en we weten nog steeds niet wat zijn voorkeurshand is. Of hij rechts- of linksbenig is, is al helemaal onmogelijk uit te maken, aangezien hij voralsnog niet van voetballen houdt
Overigens lijkt het mij denkbaar dat hij nu rechtshandig wordt doordat zijn linkerarm drie weken in het gips gezeten heeft. Maar nogmaals, duidelijk is het nog niet.

We wachten af.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.