Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Sandra A

Sandra A

15-06-2010 om 17:19

Voortandjes bedorven

Een vraagje voor een vriendin die de weg naar dit forum nog niet heeft gevonden:
Haar meisje van 2 jaar heeft 3 ernstig aangetaste voortandjes (boven). Komt waarschijnlijk door de fles die mee naar bed werd genomen en het erg problematisch poetsen. Probleem is nu dat die tandjes zeer doen, ze bijt er niet mee, en dat het tandvlees eromheen ontstoken is waardoor het bij het poetsen steeds gaat bloeden. De tandarts zegt dat hij er niks aan kan doen, dat ze maar moet poetsen. Na veel aandringen om een oplossing te vinden (want dit kan toch niet zo blijven? Ze heeft er steeds pijn aan) zei hij dat het het beste zou zijn om die tandjes te trekken...
Graag ervaringen, ideeën e.d, alternatieven!
Groetjes, Sandra A

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

15-06-2010 om 17:52

Kindertandarts

Ik zou op zoek gaan naar een kindertandarts. Als een kind pijn heeft laat je die niet zo rondlopen, daar moet een tandarts toch iets aan kunnen doen?

Sandra A

Sandra A

15-06-2010 om 20:52

Opluchting

Ik wist niet dat er speciale kindertandartsen zijn, dank je voor de tip Tijgeroog. Ik heb er gelijk 1 opgezocht in de woonplaats van mijn vriendin en ze gaat hem bellen.
Ik vond ook op internet een interview met een kindertandarts en er blijkt van alles mogelijk bij ( jonge) kinderen, niet alleen trekken. Niet te geloven dat die tandarts daar geen woord over heeft gezegd!
Als die 3 tanden zouden worden getrokken dan loopt dat arme kind nog zo'n 4 jaar met een enorm gat in haar gebit met alle gevolgen van dien op sociaal vlak en qua spraakontwikkeling.
Toch hoor ik nog graag ervaringen van anderen!

Sandra a

en naast deze tandaartsbehandeling. Gaat je vriendin ook wat doen aan die fles in bed en het poetsen? Ik vind namelijk dat zij daar zeker een taak in heeft. Nu mopperen op de tandarts, maar de oorzaak moet ook onderhanden genomen, lijkt me zo. Denkt je vriendin daar ook wel aan?

groetjes van Purk

Primavera

Primavera

16-06-2010 om 12:37

Hier ook, maar oorzaak was glazuurdefect

Mijn derde had ook snel aangetaste voortandjes. Wij dachten dat het kwam door het vele overgeven van hem als baby, maar volgens de tandarts was het een aangeboren zwakke plek. Ze heeft ze schoongemaakt en met een witte pasta afgedekt. Ik was bang dat het niet zou blijven zitten, maar dat het wisselen hebben we het niet meer hoeven laten behandelen. Het glazuur van de blijvende tanden was gelukkig wel in orde.
Groeten Primavera

Aanleg

Ik heb wel eens gelezen dat ernstig tandbederf op deze leeftijd een kwestie van aanleg is.

Purk: je weet niet waarom het poetsen niet goed ging en waarom er een fles mee naar bed ging. Dat hoeft geen gemakzucht te zijn, er kunnen ook allerlei problemen achter zitten. Weten wij veel?

Andersom: ik heb zelf al mijn hele leven een goed gebit. Ik was niet heel jong toen ik voor het eerst naar de tandarts ging, ik denk lagere school, deze tandarts begon toen net met zijn praktijk, hij is nu net gestopt, maar hij heeft weinig aan mij verdiend. Ik vermoed dat mijn moeder niet bij het eerst tandje met fluortandpasta is gaan poetsen. Wel kregen we fluortabletjes. Mogelijk heeft dat laatste bijgedragen aan het goede gebit van mij en mijn broer. Mijn beide ouders hebben geen goed gebit, daar heeft de oorlog mogelijk een rol gespeeld. Er zijn zoveel factoren die van invloed kunnen zijn!

Vroeger was er trouwens de slogan: "snoep verstandig, eet een appel". Tegenwoordig wordt er gezegd dat juist fruit en vruchtensap, de zuren, slecht zijn voor de tanden.

En mijn tandarts adviseerde mij juist om niet te vaak mijn tanden te poetsen, niet meer dan twee keer per dag, vanwege slijtage.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.