Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
mama7161

mama7161

22-06-2012 om 14:04

Vragen zonder na te denken

Mijn dochter is 1jr en 7mnd. dus het is al ff geleden dat ik bevallen ben. Inmiddels is het me met veel moeite toch gelukt om weer terug te zijn op maatje 38.En nu komt het...
Word ik vandaag aangesproken op straat door een bekende die me vraagt 'hej ben je weer zwanger?' Waaaat!!
Ik kan niet geloven dat mensen zoiets durven te vragen.
Later kon ik er wel om laggen omdat ze wel door de grond kon zakken van schaamte.
tja eerst denken dan vragen of misschien beter niet vragen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

22-06-2012 om 17:09

Oh, wat erg

Maatje 38, nou, petje af hoor.

Ik zat met baby van 4 maanden bij de apotheek voor een bloedtest. Vraagt de dame die me hielp "hoeveel maanden zwanger bent u nu?". Zucht, had ik ook net even nodig. De bloedtest was omdat ik een postnatale depressie had...

Ook

Opeen feestje maand of 4? Na de bevalling: 'was jij nou ook eeer zwanger?' ja halloooooo dat doet alleen aaf brandt corstius zo snel haha (petje af voor wie er 2 achter elkaar krijgt hoor). Bij twijfel NOOIT vragen

Isabella

Isabella

22-06-2012 om 20:16

Ja zucht die herken ik..

Zes weken na de bevalling: ik tegen mijn beste vriendin. Ik ga een nieuwe spijkerbroek shoppen, ik heb zo'n zin om weer een jeans te dragen...

zegt vriendin: Huh pas jij nog niet in je oude jeans (van voor de bevalling) dan?..

Grrrrrrrr.

Van je vriendinnen moet je het maar hebben

jeltje

jeltje

22-06-2012 om 21:00

Ik ook

Mijn jongste is al ruim 4, en ik draag keurig 40/42 (ok, geen spriet dus, maar toch).
Zat ik vorige week bij mijn minister (werk bij de overheid dus), vraagt hij aan het eind van het gesprek : zo, wanneer komt je baby? Ha! Ik heb m een kwartier laten zweten, en hij draaide zich in alle bochten. Beweerde dat hij het niet zag, maar van iemand had gehoord. Tsss...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leeftijd dochter

Vrouwen die zwanger zijn van hun tweede zijn dat vaak als hun oudste zo oud is als jouw dochter, misschien dat die bekende daarom bij het minste of geringste schijntje van een buik dacht dat de tweede onderweg was?

skik

Vic

Vic

22-06-2012 om 21:50

Ook

Toen mijn zusje zwanger was, en ik daar op de verjaardag zat, vroeg haar schoonmoeder (een draak van een mens) aan me of ik ook zwanger was. Ik heb maar gelachen en een opmerking gemaakt over mijn grijze haren.
Inmiddels is mijn neefje geboren. Toen ik na 3 dagen foto's liet zien op de bso zei een vader 'Goh, je bent wel alweer snel op de been'. Op de verjaardag van mijn moeder, 12 dagen na de geboorte van neefje, was ook een oudoom die ik een keer per jaar zie. Zegt die oom: 'Gefeliciteerd met de jongste. Je ziet er alweer goed uit'. Fijn ja, leuk, ik heb notabene maat 34. Ben wel wat dikker dan een tijdje geleden, maar ik zie er toch echt wel anders uit dan iemand die 12 dagen geleden bevallen is.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-06-2012 om 22:04

Isabella

DAt is toch juist een compliment dat je vriendin dacht dat je alweer in je oude spijkerbroek paste?

Valkyre

Valkyre

23-06-2012 om 01:45

Pijnlijk

Na de bevalling van mijn zoontje kon ik heel lang niet goed lopen, laat staan sporten. Ik kwam dus in eerste instantie aan ipv af te vallen. Hoe vaak ik toen die vraag wel niet kreeg! En dat terwijl ik fysiek dus nog aan het herstellen was van de eerste... Maar ja, dat zien mensen niet, tenzij je met krukken loopt ofzo.

Toen we bezig waren, maar het zwanger worden maar niet lukte, kreeg ik ook vaak de vraag. Hetzij omdat er al drie, toen vier, en inmiddels vijf jaren waren verstreken, hetzij omdat mij altijd aanwezige buikje van het frustratie-eten alsmaar dikker werd. Pijnlijk! Een keer had ik een nieuw tuniekje aan toen de buurvrouw het vroeg. Tuniekje nooit meer aangetrokken... (Hmm, zou nu weer kunnen!)

Stretch

Ja Valkyre, je kunt nu weer gaan genieten van een pronkbuikje
Stretchjurkjes zijn sowieso link, ik kan er ook echt zwanger uitzien in iets strakkers. Beu. Maar hier vraagt niemand me iets - terug in Nl komen de vragen wel weer of er nog een 3e komt. Hopelijk niet of ie al onderweg is, haha.

Isabella

Isabella

23-06-2012 om 08:52

Roosje katoen

Ah zo had ik t nog niet bekeken.. (alhoewel ik nog duidelijk er zo 15 kg bij had na de bevalling)

Maar volgens mij doelde ze op zichzelf: binnen vier weken weer strak in dr oude jeans....En ze ging er vanuit dat dat bij iedereen zo ging..

Uhhhm nee dus

Stelregel

Ooit eens gelezen in het internetmagazine "Slate": tenzij de vrouw je zelf heeft verteld dat ze zwanger is, vraag je niet naar een eventuele zwangerschap, tenzij je het hoofdje ziet verschijnen

Groeten,

Temet

vaasje

vaasje

23-06-2012 om 21:48

Zo had

Ik iemand die in eens uit het niets vroeg hoe het eigenlijk met me ging..
Dus ik zei goed dank je en dook onder de tafel om iets te pakken.
Precies op dat moment zei ze hoe ver ben je eigenlijk.... Uhm Uhm Uhm ik ben niet zwanger.

Ze verontschuldigde zich en zei dat ze het zo erg vond en tja dat mijn figuur zo was! Grrrr!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-06-2012 om 23:04

Valkyre

Gefeliciteerd! Ik had het nieuws even gemist, wat fijn voor je!

Ach

en ik heb een schoonmoeder die een paar maanden de bevalling gewoon vroeg "vind je het niet erg om zo dik te zijn ?"

ja het is een heeel 'apart' persoon. Ik heb besloten dat als ze volgnde keer weer wat moet weten over mijn figuur (ik heb maat 36, vroeger maat 34) ik vraag of zij het niet erg vindt dat haar bochel steeds erger wordt.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-06-2012 om 12:31

Haha manda

Ik moest hardop schateren om die bochel.

Ohja schoonmoeders..

.. Hier werd ik nog een hele poos voorzien van de woorden: 'je bent natuurlijk nog aan het ontzwangeren' WTF!

Sunja

Sunja

24-06-2012 om 23:12

Of je bent wel zwanger

maar pas een maand of 6 en mensen gaan vragen: je bent zeker bijna uitgerekend?!
of: is het een tweeling?
of: mijn zus/moeder/vriendin was veel minder dik hoor toen ze net zo ver was als jij
of: hou je vocht vast ofzo?
of - bij mijn eerste: je bent wel dik zeg voor een eerste keer zwanger
Maar die laatste telt eigenlijk niet want dat was mijn schoonzus met een eetprobleem en zonder kinderen.
Ik kan me er echt aan ergeren dat iedereen maar zomaar denkt dit soort opmerkingen te kunnen maken als je zwanger bent - en ook als je dit niet bent. Ik vraag echt nooit of iemand zwanger is, ik ga er geheel vanuit dat het leuker is dit zelf te vertellen als je dit wilt vertellen!

Valkyre

Valkyre

25-06-2012 om 00:06

Roosje (ot)

Dank je! Ik heb zelfs een eigen draadje, haha!

Valkyre

Valkyre

25-06-2012 om 00:10

Oh ja

Ik vertelde mijn moeder met acht weken dat ik zwanger was. Wijst ze op mijn buik: jaha, dat dacht ik al! Hmph... Acht weken. Da's gewoon spek, ma!

Bij mijn eerste zwangerschap vroeg men met 25 weken al: goh, je gaat zeker al bijna met verlof? Als ik dan zei "nee, nog negen weken" was de vorige vraag steevast: "oh, dan is het een tweeling zeker?" Pffft. Alsof ik me al niet genoeg een gestrande walvis voelde...

Wat grappig

om al die opmerkingen te lezen. Alle zwangeren krijgen dus een soort van dezeflde opmerkingen naar hun hoofd, haha.
Ik heb me er gelukkig nooit druk over gemaakt, was de eerste die zelf zei dat ik een flinke buik had en al bijna 30 kilo was aangekomen. Het ging namelijk na de bevalling altijd weer snel weg. Hoe anders is dat nu! Ik ben 7 weken geleden bevallen en er zit nog 12 kilo aan, baal er flink van en nu moet echt niemand het ook maar in z'n hoofd halen om me te vragen of ik zwanger ben. Dan doe ik diegene wat!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-06-2012 om 23:10

Ooow, mag t ook over vragen op ander vlak?

Gok er maar op dat jullie dat geen probleem vinden, maar ook wij hebben de nodige ervaring met achterlijke vragen op zwangerschaps- en kindergebied.
Hier was derde op komst toen dochter 1 en 2 al een stuk ouder waren. Aantal keer gehoord: ooh, ist een ongelukje? Verder ook nog gehoord: Is het om nu nog een keer te proberen voor n jongetje? Je wilt zeker wel liever een jongetje nu? Toen kind 3 een dochter bleek (joepie!!!): je vindt t zeker wel jammer dat t weer geen zoon is?
Verder nog gehoord van tweelingouders dat t meer dan eens voorkwam dat mensen hangend boven de kinderwagen zeiden: ooh, zeker ivf hè?
Zo onbenullig en ongehoord allemaal....
Aagje

Valkyre

Valkyre

30-06-2012 om 23:53

Oooh aagje!

Die van de IVF is erg!! Dat soort vragen lijkt ook vaak van vreemden of vage kennissen te komen. Ten minste, dat is hier het geval.

Een moeder van school zei "goh, ben je weer zwanger?" toen ik een wat onflatteuse winterjas aan had. Toen ik wat kribbig reageerde van"nee, helaas niet," durfde ze niks meer te zeggen. Laatst betrapte ik haar erop dat ze naar mijn (inderdaad al wat bollende) buik stond te kijken. Ik zei niks, en zij durfde ook niet meer .

Vage kennissen vragen me al jaren "goh, komt er nog een tweede?" waarop ik dan wel eens vinnig antwoord "nou, we hadden er wel één besteld, maar die wordt maar niet geleverd." De meeste mensen beginnen dan gauw over iets anders, maar er zijn er ook bij die dan verder vragen - vreemden zelfs! Pffft, wat gaat het die mensen nou aan?

Ook pijnlijk: ik kwam na de zoveelste afspraak bij de fertiliteitsarts de moeder van een oud-crechegenootje van Spruitje tegen, met haar nieuwe baby (bleek haar derde te zijn). Wijst ze op mijn buik: en jij? Auwwww.... Ik heb maar snel gezegd "nee, nog niks, helaas. Nou ik moet gaan, dag!" Weggerend terwijl de tranen achter mijn ogen prikten. Het was natuurlijk gewoon een lief bedoelde, belangstellende vraag, maar het wijzen op die ongewenst lege buik kwam hard aan.

Als ik eens terugdenk, vrees ik trouwens dat ik ook weleens ongewild botte dingen heb gezegd. Vooral als je zelf nog helemaal niet met kinderen bezig bent, sta je er niet zo bij stil hoe het is als het niet zo vlot gaat allemaal... Daarom heb ik er ook meer last van als oudere mensen er zoiets uit flappen, denk ik. Naieve jongelui mogen nog naief zijn.

Soms

IS de situatie ook naar en is er niets passends te zeggen. Dan kan zelfs niets zeggen niet toereikend zijn. Ik heb me tijdens zwangerschap wel eens echt bezwaard gevoeld tov anderen.

Bij de 1e zwangerschap was ik in de kerk en zag allemaal babies en mede-zwangeren en ik vond dat zo naar voor alle mensen die daar elke week naar moeten kijken .. En het niet meemaken. Ik ben toen niet meer gegaan daarna. Was zelf ook wat overgevoelig denk ik..

Hanny61

Hanny61

02-07-2012 om 20:01

Dik

Toen ik tijdens mijn zwangerschapsverlof een keer op het werk kwam, zei een dikke (mannelijke) collega: Wat ben jij dik geworden, zeg! Waarop ik zei: Maar bij mij gaat het over!
Wat kunnen mensen toch domme dingen zeggen.

Egel

Egel

03-07-2012 om 09:12

Huh hanny

Bedoelde hij niet gewoon: zo, mooi, jouw zwangere buik is nog mooi verder gegroeid!
Maar dan niet helemaal handig gezegd, maar wel aardig bedoeld?
Zo ja, dan was jouw antwoord eerlijk gezegd een stuk botter.

Wat ik denk egel

Is dat ze NA de bevalling op haar werk langsging..
Sowieso vind ik het een lompe opmerking. Behalve als ze eerst 50 kilo woog misschien?

Je moet daar nu eenmaal mee oppassen, vrouwen blijven hormonenbalen

Egel

Egel

04-07-2012 om 13:45

O ja

O ja Vertigo, als het na de bevalling was dan is het nogal fout. Helemaal niet aan gedacht!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-07-2012 om 13:58

Maar als het voor de bevalling was

is het ook niet leuk om benadrukt te krijgen dat je er ondertussen uitziet als een nijlpaard. Vond ik tenminste niet, hoor. De uitspraak 'zo, wat ben jij dik geworden zeg' door een willekeurige mannelijke collega zou voor mij op z'n minst onder de categorie onhandig vallen. Als het geen aardige collega was, dan zou ik het ronduit onaardig vinden. Hanny's reactie vind ik dan ook geweldig gevat en op z'n plek.
Aagje

Hanny61

Hanny61

04-07-2012 om 15:44

Precies

De manier en de toon waarop de opmerking werd gemaakt, was ronduit onaardig. Voordat ik met verlof ging, maakte hij er ook vaak flauwe grappen over en ik was er op dat moment, hoogzwanger en op verzoek even op kantoor, helemaal klaar mee.

Ook op mn werk

De vrouw van mijn baas woonde om de hoek en kwam nogal es rondneuzen. Ze was zelf heel slank en veel bezig met gewicht. En ja hoor: 'Zoohoo, jij bent flink aan het groeien he!'

Jaha, wat zeg je daarop als je 5 maanden zwanger bent. Totaal gebrek aan inlevingsvermogen. Gelukkig had ik hele lieve collega's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.